Mose Allé 13, 2610 Rødovre, telefon: +45 36 36 55 85, e-mail: cosea@co-sea.dk

KONTAKT:


CO-SEA

Mose Allé 13
2610 Rødovre
Telefon: +45 36 36 55 85
Email: cosea@co-sea.dk

Åbningstider og kontaktpersoner
Du kan finde mere info omkring kontoret og de ansatte her: 

Gå til kontor CO-Sea

Nyhedsmail

Få tilsendt vores nyheds-
mail med oversigt over
de seneste nyheder.
DAGEN
Tir 25/8-2009 10.00
25/8-2009
CO-SØFART KALENDER
 
John Ibsen - 15.00 reception
Christian Petersen - 15.00 reception
Henrik Mikkelsen - medsejlads "Crown of Scandinavia"
Bjarne Mørup Olsen (SK) - ferie
 
Ombygning Rødovre er indledt. Nogen vil arbejde hjemme, men svarer på sædvanligt direkte telefonnummer.
 
Roedovre
FRA MEDIER
 
Pirateri
Somalia
Da tsunamien i 2004 skyllede flere hundrede tusinde mennesker i druknedøden, nåede bølgerne også Somalia, hvor flere landsbyer blev skyllet i havet. Samtidig bragte havet hemmeligheder om dumpning af giftigt og radiaktivt affald i farvandet ud for det krigshærgede land, som blev efterladt på stranden. Historien er veldokumenteret og baggrunden at det koster ca. 1.000 dollar pr. ton at komme af med farligt affald i Europa, mens prisen er helt ned til 2,5 dollar i Somalia, hvor aftaler indgås med lokale krigsherrer eller den løsagtigt siddende præsident.
 
FN-udsendinge har forsøgt at rapportere fra Somalia, men måtte rejse hurtigt hjem på grund af borgerkrigssituationen. Til gengæld har tv-stationen al-Jazeera og italienske journalister bragt en række dokumentarhistorier. Det vides at den italienske mafia, som sidder på 30% af Italiens renovationsbusiness, har været dybt involveret. I 1994 blev en italiensk journalist og en slovensk kameramand myrdet i Mogadishu, mens de forsøgte at dokumentere at italienske hjælpeprogrammer blev brugt som skalkeskjul, for udveksling af våben mod ret til at dumpe giftigt affald ud for Somalias kyster. I Europa-Parlamentet er fremlagt kopier af kontrakter hvoraf det fremgår at Somalia har modtaget 10 millioner ton affald mod en betaling på 80 millioner dollar.
Information, 24/8 side 8-9
 
"Vi er miljøaktivister"
Da våbenskibet "Faina" 5. februar i år blev frigivet, udtalte en af piraterne, at den klækkelige løsesum bl.a. skulle bruges til at rense havet for giftigt affald ud for kysten. Sideløbende har en somaliskfødt rapper forklaret at somalierne ikke ubetinget kan fordømme piraterne, fordi pirateriet startede som en kamp for at holde farligt affald og rovfiskeri væk fra de somaliske farvande.
 
Ifølge Peter Lehr, lektor ved et universitet i Skotland og forfatter til en bog om pirateri, startede historien faktisk sådan i midten af 1990'erne. Men siden løsesummerne er steget til millioner af dollar, er mange hastet til kysterne for at få en bid af kagen, så i dag er der tale om et pr-stunt, hvor der forefindes en bekvem undskyldning. Peter Lehr er til gengæld af den opfattelse at det ville være stærkt anbefalelsesværdigt, hvis antipiratindsatsen også fik til opgave at bekæmpe ulovlig dumpning og rovfiskeri.
Information, 24/8 side 9
 
IMB Live Piracy Report update
24/8 0515 LT psn 17:02.5N 082:23.6E Kakinada, Indien
Seks røvere i en fiskebåd lagde til ved en kemikalietanker på reden. To røvere forsøgte at entre skibet fra midtskibs i styrbords side. Vagthavende officer slog alarm, aktiverede tågehornet og rapporterede til havnemyndigheden. Besætningen mønstrede og røverne flygtede.
 
"Arctic Sea"-mystikken
Det russiske dagblad Komsomolskaja Pravda skriver mandag at at de otte formodede pirater sandsynligvis er estere. Estiske kilder siges at have genkendt seks ud af de otte som værende kendte kriminelle fra et bestemt kvarter i Tallinn hvor de har afsonet domme for narkoforbrydelser, vold og tyveri. Både de formodede pirater og den 15 mand store besætning er stadig i den russiske efterretningstjenestes varetægt.
Jyllandsposten/ritzau, 24/8 12.10, http://jp.dk/udland/europa/article1792020.ece
 
Mærsk
Mærsk Line varsler ratestigninger på intraamerikanske ruter
Prisstigningerne er på mellem 150 og 300 dollar for 20 fods containere og det dobbelte for 40 fods containere. Prisstigningerne træder i kraft i løbet af september.
 
APM Terminals på standby
På længere sigt er området for containerterminaler et vækstområde, men for tiden har APM Terminals ikke nye investeringer på tegnebrættet, ligesom selskabet har trukket sig fra seks projekter i kriseperioden. I forvejen er APM Terminals involveret i driften af 48 terminaler globalt set og har 10 nye havne under etablering. I perioden for seneste regnskabshalvår er den investerede kapital blevet forrentet med 8,2% og der håbes på vækst i 2010 og de følgende år.
 
Ny flydende borerig
Maersk Drilling har den 22. august fået leveret den anden af tre flydende borerigge som skal bruges til offshore-boringer ud for den australske kyst. Boreriggen som har fået navnet "Mærsk Discoverer" kan operere på vanddybder op til 3.000 meter og kan nå ned i ti kilometers dybde. Den første rig af denne type blev leveret i 2008 og er nu på vej til den Mexicanske Golf til en fireårig kontrakt med StatoilHydro.
Borsen.dk/Nyhedsbureaet Direkt, 24/8 16.26, http://borsen.dk/transport/nyhed/164226/
 
Ny rute
I samarbejde med United Arab Shipping Co., lancerer Mærsk Line en ny rute som skal forbinde Indien og Mellemøsten med det vestlige middelhavsområde.
 
Mærsk snakkes i plus-stemning
Flere dages positiv-snak fra Esplanaden, og troen på at Nils Smedegaard har styr på butikken er så stor, at det kan betyde yderligere aktiestigninger. Efter analytikere nu har søndertygget årsregnskabet er konklusionen at der er tillid til selskabet, krisen til trods. Børsmarkedet har allerede afskrevet 2009 og er godt i gang med at forvente i 2010 og 2011. Jyske Bank vurderer at 2009 bliver en enlig svale.
 
Skrækscenarie om scanning af containere i USA modereret
Der var udsigt til at samtlige containere på vej ind i USA skulle scannes efter et krav med virkning fra juli 2012. Bestemmelsen ville gøre det særligt dyrt at flytte containere ind i USA og kravet blev af flere opfattet som handelshindring. Ifølge APM Terminals ser det nu ud til at det kun kommer til at gælde containere som kommer fra såkaldte højrisikoområder.
 
Mols-Linien arbejder på gasdrift
Naturgasdrift er rykket tættere på efter politikere har erklæret støtte til forslaget. Trafikstyrelsen er netop nu i gang med at koordinere tilladelser. Gasprisen har udviklet sig i et mere sikkert marked end olieprisen og overgang til gasdrift vil også være en klar miljøfordel.
Maritime Danmark/Børsen, 24/8 15.50, http://www.maritimedanmark.dk/?Id=5422
 
Clipper har mistet interessen for Mols-Linien
Clipper har gennem længere tid opkøbt aktier i Mols-Linien, men nu er interessen stoppet og det kan ikke udelukkes at Clippers andel vil være til salg. Clipper havde sidste år et underskud på 630 millioner kroner og i den del af selskabet som er registreret i Danmark, en gæld på mere en fire milliarder kroner. Hovedselskabet er registreret på Bahamas og herfra foreligger ikke regnskabsoplysninger.
Maritime Danmark/Business.dk, 25/8 08.08, http://www.maritimedanmark.dk/?Id=5430
 
"Kanhave" - nye tekniske problemer
Ved afgang søndag morgen lød der et brag da en af wirerne til bovporten sprang. Resten af dagen måtte bovporten åbnes ved hjælp af kæder trukket af en gummiged. Heller ikke landgangsportene til de gående virkede og passagererne måtte over vogndækket for at komme i land. Problemerne gav dagen igennem forsinkelser på 30-40 minutter.
Overbooking
Søndag blev der på de forskellige afgange efterladt 2-10 biler med pladsreservation. Overfartschefen afviser at der bevidst kalkuleres med overbooking og søndagens problemer skyldtes usædvanlig mange og store motorcykler.
 
Ystad-beboere trætte af røgen fra "Villum Clausen" og andre færger
Beboere har dannet en ny forening som skal bekæmpe røggenerne i byen fra færgeanløb. Siden 2005 har kommunens miljøafdeling målt på luftforureningen fra færgerne og fundet at den holder sig inden for grænseværdierne. Havnen er i gang med at planlægge yderligere udvidelser, og dem vil beboerne forsøge at stoppe. Beboerne mener at en kamp mellem Ystad og Trelleborg om hvem der skal have færgerne, er så hård, at ingen tør stille de rigtige krav til færgerne, af frygt for at miste kunderne.
Maritime Danmark/efterarbetet.se, 24/8 13.38, http://www.maritimedanmark.dk/?Id=5420
 
Safety Alert om tæt-på-hedeslag
 
HK Luftfart kræver lynforhandlinger med SAS
Formanden for Luftfartsfunktionærerne, Nicolas Fischer, kræver hurtigt forhandlingsforløb med SAS så medarbejderne kan få at vide hvor de står. Han afviser samtidig muligheden for lønnedgang, som ifølge formanden ikke vil løse noget som helst. Der er lagt op til fyringer over en bred kam. I februar blev medarbejderstaben varslet reduceret med 3.000, og senest er der meldt ud at yderligere 1.000-1.500 skal fyres.
 
Danfoss fyrer igen
Mere end 1.000 er allerede fyret på Als siden finanskrisen startede. Nu fyrer Danfoss Universe 30 fastansatte medarbejdere fordi oplevelsesparken, som ellers har været helårsåbent, fremover kun skal holde sommeråbent. Samtidig forlyder det at 150 medarbejdere vil miste jobbet i Sauer-Danfoss.
 
Fagbevægelsen har tabt mange penge i krisen
Ugebrevet Mandag Morgen har undersøgt årsregnskaberne for 20 forbund og hovedorganisationer, og de viser et samlet underskud på 1,2 milliarder kroner. Alene på børsmarkedet har fagbevægelsen haft et tab på et trecifret millionbeløb. 3F og HK havde tilsammen et kurstab sidste år på mere end 400 millioner kroner.
 
Fagforeningsdiskrimination
Institut for Menneskerettigheder offentliggør i dag en undersøgelse, som viser at godt 11% af de adspurgte fra kristelig Fagforening oplever at de er blevet diskrimineret på arbejdspladsen, på grund af deres gule medlemsskab. På det offentlige arbejdsmartked er det 18% som svarer ja på spørgsmålet om diskrimination. Instituttet mener Danmark risikerer en sag ved menneskerettighedsdomstolen på dette grundlag. LO's formand Harald Børsting understreger i en skriftlig kommentar, at folk selv bestemmer hvor de vil være medlem. "Men vi har da heldigvis også ytringsfrihed, så jeg synes, det er naturligt, at kollegerne ude på arbejdspladserne opfordrer folk til at stå sammen i en fagforening."
 
Forbrugerforventningerne
Den samlede indikator for forbrugertilliden steg svagt fra -3,2 i juli til -2,6 i august. Indikatoren illustrerer befolkningens syn på den aktuelle og den fremtidige økonomiske situation.
Danmarks Statistik, 24/8, http://www.dst.dk/nytudg/12013
 
Skoleskibet "Danmark"
Afgang Baltimore 23/8 0900 LT, med 80 elever. ETA Bantry Bay, Irland 13/9.
 
Baltic Dry Index
2437 (-31) (rekord: 20/5-2008 11.793)
Dryships.com, 24/8, http://www.dryships.com/pages/report.asp
 
Bankens salgskurser
100 USD = 532,66 DKK
100 Euro = 757,34 DKK
 
Aktiekurser - aktuelle
D/S Torm: 49,70
APM A-aktie: 35.500
APM B-aktie: 37.000
D/S Norden: 190
DFDS: 305,50
Mols-Linien: 81,50
Nordnet.dk, 25/8 ca. 09.00,  
 
Thora Lund
076(3)



© Copyright CO-SEA
All rights reserved

Cookie- og privatlivspolitik

CO-SEA
Mose Allé 13
2610 Rødovre
Telefon: +45 36 36 55 85
Email: cosea@co-sea.dk

Åbningstider og kontaktpersoner
Du kan finde mere info omkring
kontoret og de ansatte her

Gratis onlinekurser for medlemmer

Bliv klogere hjemme i sofaen og få papir på din viden. Dansk Meta ...

"DIS-regnemaskine" opdateret på hjemmesiden

Dagpenge- og DIS til brutto-beregnerne her på hjemmesiden er opda ...
bottom banner1