Mose Allé 13, 2610 Rødovre, telefon: +45 36 36 55 85, e-mail: cosea@co-sea.dk

KONTAKT:


CO-SEA

Mose Allé 13
2610 Rødovre
Telefon: +45 36 36 55 85
Email: cosea@co-sea.dk

Åbningstider og kontaktpersoner
Du kan finde mere info omkring kontoret og de ansatte her: 

Gå til kontor CO-Sea

DAGEN
Ons 19/8-2009 10.00
19.8-2009
CO-SØFART KALENDER
 
Ole Philipsen - ITF møde i Hamborg
Søren V. Nielsen - kursus
Bjarne Mørup Olsen (SK) - Kronprinsensgade
Carsten Melhaven (SK) - ferie til 24/8
 
FRA MEDIER
 
Pirateri
Nyt sikkerhedsværktøj
Den internationale skibsfartsorganisation BIMCO lancerer sammen med sikkerhedsspecialisten Aegis en netportal der handler om sikkerhedsrisici for skibe. Rederierne kan logge sig på og indtaste en skibsrejse hvorefter en individuel trusselsvurdering bliver præsenteret.
 
Ni sømænd savnes efter kollision
Natten til onsdag kolliderede den 70.426 DWT store taiwanesiske produkttanker "Formosaproduct Brick" med den 73.207 DWT store græskejede bulkcarrier "Ostende Max" i Malacca Strædet. Tankskibet brød i brand ved kollisionen og den 25 mand store besætning måtte evakuere skibet. Ni af de 25 savnes medens de resterende 16 er samlet op af passerende skibe. Produkttankeren medbringer 58.000 tons nafta, har slagside til bagbord og brænder fortsat. Myndighederne frygter skibet vil synke. "Ostende Max" fik kun mindre skader og alle ombord meldes i god behold. Kollisionen skete 21.30 lokal tid 20 sømil fra den malaysiske havneby Port Dickson.
Maritime Danmark/Lloyds List, 19/8 07.51, http://www.maritimedanmark.dk/?Id=5368
 
Brand på krydstogtsskib i Stockholm
Branden opstod i tilknytning til svejsearbejde på M/S "Zenith". Et stort opbud af politi, ambulancer og brandbiler blev sendt afsted og flere røgdykkere blev sendt ned til branden på dæk tre. Branden blev hurtigt slukket og kun enkelte besætningsmedlemmer blev røgforgiftede. Det er uklart hvor mange af skibets 1.600 passagerer som var tilstede under branden og det er uvist om skibet kan sejle videre til Sankt Petersborg som planlagt tirsdag aften.
 
Mystik-skibet "Arctic Sea"
Rusland har anholdt otte personer for at have kapret fragtskibet "Arctic Star". Der er russere, estere og lettere blandt de anholdte. Skibet blev fundet mandag ud for Kap Verde i Atlanterhavet. Den 15 mand store russiske besætning oplyses at være i god behold. Der er ikke yderligere oplysninger om hvem, hvorfor og hvordan.
 
Nyhedsbureaet Itar-Tass oplyser at "Arctic Sea" blev kapret den 24. juli ud for Sverige. Kaprerne skaffede sig ombord fra en gummibåd ved at forklare at de havde problemer med deres skib. Herefter dirigerede de skibet mens det elektroniske navigationsudstyr var slået fra. Den russiske forsvarsminister siger at besætningen blev reddet uden der blev løsnet et eneste skud.
Borsen.dk/ritzau/Reuters, 18/8 11.36, http://borsen.dk/transport/nyhed/163753/
 
Orkan har sendt 8.000 skibe for anker
Orkanen Morakot som ramte Østkina for snart 14 dage siden har skabt flaskehals for skibsfarten. Mere end 8.000 fragtskibe kan hverken komme frem eller tilbage og ligger for anker på floden Chang. Køen er mere end 40 kilometer lang. Trafikken i floden har været stoppet i to uger efter den største vandstand nogensinde. 80% af det kul som bruges til elforsyning af Shanghai og Zhejiang transporteres på floden.
 
"Full City" trukket fri
Mandag blev det grundstødte fragtskib trukket fri af klipperne ved Laugesund uden der skete nye olieudslip, og skibet ligger nu ved NATO-kajen i Elkstrand hvor det skal undersøges nærmere. Kaptajnen er i Norge hvor han er sigtet for grov uagtsomhed. De norske myndigheder er i gang med at undersøge det panamask indregistrerede skibs ankre, hvor det ene mangler begge klove. "Full City" gik på grund under en storm natten til den 1. august og lange kyststrækninger blev forurenet med olie.
Maritime Danmark/Kystverket, 18/8 08.49, http://www.maritimedanmark.dk/?Id=5357
 
Gammel kutter læk ved Hvide Sande
Efter havnevagten havde ønsket besætningsmedlemmerne på en udfaset kutter god rejse, gik der kun to timer før der blev slået alarm. Kutteren var gået læk 12 sømil ude på åbent hav. Redningsbåd og helikopter blev sendt afsted og en pumpe installeret ombord, hvorefter kutteren kunne sejle tilbage til Hvide Sande igen.
Maritime Danmark/JydskeVestkysten. 18/8 16.26, http://www.maritimedanmark.dk/?Id=5367
 
Eimskip reddet fra konkurs
Det konkurstruede islandske rederi og dets 1.500 ansatte er reddet af den amerikanske investeringsfond Yucaipa og den islandske bank Landsbanki. Det ny-konstruerede rederi vil kun fortsætte med kerneaktiviteter som er at sejle med containere og kølelast.
Maritime Danmark/Tradewinds, http://www.maritimedanmark.dk/?Id=5364
 
Norsk bulkrederi med overskud
Golden Ocean er kommet ud af 2. kvartal med et overskud på 101 millioner dollar. Driftoverskuddet blev på 28 millioner dollar.
 
Rederiet Nordens regnskab
Regnskabet for første halvår viser et overskud efter skat på 133 millioner dollar. Det er en anelse bedre end forventet, men betydeligt lavere end samme periode sidste år hvor overskuddet var på 598 millioner dollar. Norden fastholder forventningerne således som de blev opjusteret 13. august, men bemærker at usikkerheden er større end normalt.
 
Alle enige om at Mærsk-regnskabet vil blive historisk dårligt
Der ventes milliardunderskud i første halvår og også for hele året venter et flertal nu underskud. Den store synder er en blødedende containerforretning hvor der nu ses er årsunderskud på 10,7 milliarder mod forventet 7,4 milliarder for tre måneder siden. Alene i første halvår ventes underskuddet at blive 6,4 milliarder og dermed et samlet underskud på 3,5 milliarder. For hele 2009 ses et underskud på en lille milliard mod et forventet plus på 5 milliarder for tre måneder siden. Halvårsregnskabet kommer fredag.
Borsen.dk/Nyhedsbureaet Direkt, 18/8 19.38, http://borsen.dk/transport/nyhed/163798/
 
Mærsk hovedkvarter evakueret - igen
Tirsdag efter kl. 14 blev hovedsædet på Esplanaden evakueret efter en brandalarm sat i gang. Efter en time kunne de ansatte vende tilbage. For et halvt år siden blev kontoret evakueret i flere timer på grund af en ammoniak-læk i et køleanlæg.
Maritime Danmark, 18/8 14.34, http://www.maritimedanmark.dk/?Id=5363
 
China Cosco hæver rater
Tirsdag hævede det kinesiske containerrederi raterne fra Fjernøsten minus Japan til en række destinationer. Prisstigninger er på henholdsvis 150 og 200 dollar pr. TEU og det dobbelte for en fyrre fods container.
Børsen, 19/8 side 20
 
Samsø siger igen farvel til gamle færger
Efter branden på "Kanhave" har Samsø været betjent af Samsø Liniens to gamle flagskibe "Skjoldnæs" og "Vesborg". Tirsdag sluttede gensynet med det velkendte og "Kanhave" er igen indsat på ruten til Jylland. Tidligst om et par måneder kan rapporten fra Opklaringsenheden forventes.
Samsø Posten, 18/8 14.28, http://www.samso.dk/Np.asp?Id=3303
 
Udskældt færge igen i fart
Den nye færge genindsættes med en overfartstid på 60 minutter og 15 minutters havneophold. Efter kontrakten skal rederiet leve op til et krav om 50 minutters sejltid og 10 minutters havneophold og det mål arbejder rederiet fortsat på at kunne opfylde.
Jyllandsposten/ritzau, 18/8 14.07, http://jp.dk/indland/aar/erhverv/article1785634.ece
 
Royal Arctic Line magasin nr. 47 sommer 2009 udkommet
Indhold:
* Fra Grønland til Antarktis (rejse med krydstogtsskib)
* Vi er færdige med at kravle men sprinter endnu ikke (projektarbejde i RAL)
* Jeg er et vaterpas (projektkoordinator i RAL)
* Projekt ny fragttarif
* Projekt færre containerskader
* Fokus på fedme og psyke
* Fra Tasiilaq til Ilulissat (godsforvalter beretter)
* Fisk skaber travlhed på havnen (Ilulissat)
* Generalforsamling (RAL onsdag d. 6. maj)
 
Havnekonference i Grenaa
Transportøkonomisk Forening afholder i dagene 9.-10. november en konference med temaet: "Havne som knudepunkter - muligheder og barrierer for transport til søs og samarbejde med andre transportformer". Blandt talerne er repræsentanter for: EU-kommissionens generaldirektorat for transport og energi, Transportministeriet, A.P. Møller - Mærsk og Danmarks Rederiforening.
 
Arbejdsmarkedskommissionen foreslår billigere a-kasser og dyrere efterløn
Når kommissionen torsdag afleverer sit bud på hvordan man skal få danskerne til at arbejde mere, vil den vigtigste anbefaling være at sænke kontingentet for a-kassemedlemsskab og sætte prisen på efterløn i vejret. Både blandt eksperter og politikere modtages forslaget positivt. Venstre ønsker dog først bedre tider og Socialdemokratiet er direkte imod.
 
Ansatte i kommuner og regioner fik voldsom lønudvikling
I 2. kvartal 2009 steg lønninger for ansatte i kommuner og regioner med 7,4% i forhold til samme kvartal året før. De statsansatte fik til sammenligning kun en lønudvikling på 4,6%. Den høje lønstigning hos de kommunalt og regionalt ansatte afspejler den samlede effekt af overenskomstresultater fra 2008. For fjerde år i træk opnåede statsansatte som er beskæftiget med transport den højeste lønstigning med 11% sammenlignet med 2. kvartal 2008. Stigningen her er fortsat påvirket af lønudviklingen hos DSB.
Danmarks Statistik, 18/8, http://www.dst.dk/nytudg/12539
 
Skoleskibet "Danmark"
Ankom ankerpsn 3 sømil øst for Annapolis 17/8 1915 UTC. ETD onsdag d. 19/8 kl. 0900 LT.
 
Baltic Dry Index
2704 (-70) (rekord: 20/5-2008 11.793)
Dryships.com, 18/8, http://www.dryships.com/pages/report.asp
 
Bankens salgskurser
100 USD = 541,06 DKK
100 Euro = 757,36 DKK
 
Aktiekurser - slutkurser
D/S Torm: 48,40 (-0,80)
APM A-aktie: 33.500 (+400)
APM B-aktie: 34.400 (+400)
D/S Norden: 191 (+1,50)
DFDS: 305 (0)
Mols-Linien: 72,50 (+1.50)
Børsen,19/8
 
Marinen sagde farvel til tre udtjente korvetter
Tirsdag den 18. august kl. 09.45 indledtes en ceremoni på Flådestation Korsør, for flagstrygning på de tre korvetter "Niels Juel", "Olfert Fischer" og "Peter Tordenskjold". De tre korvetter er bygget i perioden 1978-1980 og har deltaget i en række NATO og FN operationer. Mest spektakulært huskes "Olfert Fischer" for udsendelse til Den Persiske Golf under den første Golfkrig 1990-91. Der blev holdt taler med lovord af forsvarschef Tim Sloth Jørgensen og chefen for Søværnets Operative Kommando, kontreadmiral Nils Wang. Præcist 10.30 blev flagene sænket. Der er nu to muligheder for de tre skibe. "Enten vil de blive solgt til nogen vi ønsker at sælge dem til, eller også vil de blive ophugget", oplyser søværnets presseofficer. Korvetterne vil blive afløst af tre fregatter i perioden 2010-2014 som nu er under bygning på Lindø. For besætningerne skal tiden gå med at tilpasse sig de nye skibe og lære at anvende en mere avanceret elektronik.
CO-Søfart, 19/8 10.00
01(5)
02(4)
03(6)
04(5)
05(6)
06
07(4)
Thora Lund
072(3)



© Copyright CO-SEA
All rights reserved

Cookie- og privatlivspolitik

CO-SEA
Mose Allé 13
2610 Rødovre
Telefon: +45 36 36 55 85
Email: cosea@co-sea.dk

Åbningstider og kontaktpersoner
Du kan finde mere info omkring
kontoret og de ansatte her

Hovmester om ækvatordåb i TV2-artikel

Da Hans Sønderborg i 1962 på sin første udmønstring var messelærl ...

Pirateri: Dansk indsats i Guineabugten

Regeringen har i dag offentliggjort sit "Prioritetspapir for Danm ...
bottom banner1