Mose Allé 13, 2610 Rødovre, telefon: +45 36 36 55 85, e-mail: cosea@co-sea.dk

KONTAKT:


CO-SEA

Mose Allé 13
2610 Rødovre
Telefon: +45 36 36 55 85
Email: cosea@co-sea.dk

Åbningstider og kontaktpersoner
Du kan finde mere info omkring kontoret og de ansatte her: 

Gå til kontor CO-Sea

Nyhedsmail

Få tilsendt vores nyheds-
mail med oversigt over
de seneste nyheder.
DAGEN
Man 17/8-2009 10.00
17/8-2009
CO-SØFART KALENDER
 
Ole Philipsen - 13.00 Søfartens Arbejdsmiljøråd
Christian Petersen - 13.00 Søfartens Arbejdsmiljøråd
Carsten Melhaven (SK) - ferie til 24/8
 
FRA MEDIER
(opdateret fra fredag morgen)
 
Bådflygtninge fra Somalia reddet ved Malta
115 bådflygtninge blev søndag reddet af søredningstjenesten fra et synkende skib 30 kilometer syd for Malta. De 81 mænd og 34 kvinder blev reddet over i tre redningsbåde og sejlet til Middelhavs-øen. Det er anden gang i løbet af få dage et større antal bådflygtninge opfanges ved Malta. Onsdag blev en gruppe på 84 tvunget til at returnere til Libyen af et italiensk flådefartøj.
Jyllandsposten/ritzau, 16/8 12.23, http://jp.dk/udland/article1783282.ece
 
"Arctic Sea"
Observeret ved Kap Verde
Det russiske fragtskib som forsvandt for to uger siden under mystiske omstændigheder, er blevet observeret 700 kilometer fra en af Kap Verde øerne i Atlanterhavet. Oplysningerne kommer fra Kap Verdes kystvagt som er i kontakt med internationale organer og organisationer. Skibet som sejler under maltetisk flag skulle have været ankommet til Algeriet den 4. august men dukkede aldrig op. Der er rygter om at skibet er udsat for pirateri eller mafiauvæsen.
Politiken/ritzau, 14/8 19.07,
 
Radiosignaler
Fredag forlød det at det forsvundne skib var observeret ud for Kap Verde i Atlanterhavet, men lørdag morgen skulle der være opfanget radiosignaler fra skibet på en position i Biscayen vest for Frankrig. Der er tale om signaler fra det internationale skibsregistreringssystem AIS som skulle være sendt kl. 11 og 11.30. Ifølge signalerne sejlede "Arctic Sea" med sydvestlig kurs med en fart af ti knob. Imidlertid mistænker den russiske marine AIS-udstyret for at være smidt over bord,hvorfor der fortsat er udbredt tvivl om skibets position.
 
Formentlig kapret
Finsk politi oplyser at den finske chartrer af skibet er blevet præsenteret for et krav om 1,5 millioner dollar i løsepenge for skibet. "Arctic Sea" tilhører en virksomhed som ejes af tre mænd med russisk baggrund. Mystikken om skibet breder sig.
Berlingske Tidende/ritzau/FNB, 15/8 17.38, http://www.berlingske.dk/article/20090815/verden/908150350/
 
Norsk skib på grund i Kattegat
Et 85 meter langt cementtankskib er efter afsejling fra Ålborg stødt på grund ud for Hals. Skibet kunne sejle videre men bliver tilbageholdt ud for Hals Barre indtil der er sikkerhed for at fortsat sejlads er forsvarlig. Der er slået hul i den forreste ballasttank og skibet skal undersøges nærmere. Årsagen til grundstødningen kendes ikke.
Politiken/ritzau, 15/8 21.56, http://politiken.dk/indland/article768931.ece
 
DFDS weekly news, 14. august
Forhandlinger med fagforeningerne
"Der er i forbindelse med halvårsregnskabet opstået usikkerhed om, hvorvidt DFDS i øjeblikket fører eller har ført forhandlinger med fagforeningerne om effektiviseringsplanen Projekt Lightship og eventuelle reduktioner blandt navigatører, maskinfolk og matroser. Der er ikke forhandlinger herom, og der er heller ikke tale om genåbning af overenskomster. Ingen af de mange tiltag inden for bunkersoptimering, indkøb, administration og bemanding, som vi arbejder med, kræver forhandling med fagforeningerne. Men som der også står i artiklen, har vi generelt et ønske om en åben dialog med og orientering af fagforeningerne, når vi gennemfører tiltag, der kan have betydning for medarbejderne.
Niels Smedegaard
 
"Princess" vandt olieprisen
"Princess of Norway" vandt olieprisen for 2. kvartal 2009, som det skib der havde den største reduktion i forbruget af olie.
 
"Tor Begonia" og "Tor Fresia" forlænges
"Tor Fresia" er langt fremme med sin forlængelse med en 30 meter lang ny midtersektion på værftet i Bremerhaven, og ventes på prøvetur d. 25. august. Den sidste som skal forlænges er "Tor Begonia" hvor den nye midtersektion allerede er ankommet til værftet.
 
DFDS på Facebook
DFDS har oprettet profil på Facebook om aktuelle ledige jobs og links til relevante hjemmesider. Profilen er oprettet for et par dage siden og har allerede over 100 fans forlyder det fra HR-manager Emil Ejlersen. Når man vil have at de rette folk skal se tilbuddene, så må man være der hvor folk er, er filosofien bag profilen. Alle er velkomne til at tilslutte sig og profilen findes på: www.facebook.com og der kan søges på "DFDS Seaways - jobs til søs". Domænenavnet er: www.facebook.com/dfdsseawaysjobs
 
Mærsk
Mærsk McKinney Møller annullerer skibsordrer (med rettidig omhu)
Skibsrederen har valgt at annullere en ordre på to tørlastskibe han i privat regi havde bestilt i Korea, på et tidspunkt han var sur over Mærsk ikke var til stede i bulkmarkedet da det toppede i slutningen af 2007. Skibene menes at være bestilt til en pris af 107 millioner dollar pr. skib, medens de i dag kun koster omkring 64 millioner dollar. Hvor meget afbestillingen har kostet vides ikke, men det antages at være et betydeligt beløb.
Maritime Danmark/Tradewinds, 14/8 12.30, http://www.maritimedanmark.dk/?Id=5332
 
Dyster fremtid for Mærsk
Halvårsregnskabet som kommer på fredag afventes med nogen rysten for et samlet resultat godt under nul, og det vil ikke overraske hvis aktiekursen dykker efter offentliggørelsen. Containerflåden vokser for tiden med 12% om året, mens fragtvolumen falder med 15%. Mærsks flåde er ikke formindsket i de seneste år, hvilket analytikere ellers kunne have håbet på, ligesom de havde håbet at lejekontrakter var opsagte. Halvdelen af flåden er indlejet. I containermarkedet er der for øjeblikket så mange aktører at det er umuligt at reetablere et holdbart rateniveau. Flere annoncerede ratestigninger i begyndelsen af året holdt kun nogle få uger, og kapaciteten skal reduceres mærkbart hvis varslinger ikke blot skal være ord uden handling.
Børsen, 17/8, side 9
 
Milliardordre i kampflyprojekt
Mærsk-ejede Damco er tæt på at underskrive en større kontrakt med den amerikanske flyproducent Lockhead-Martins projekt med udvikling af verdens mest moderne kampfly. Der skal flyttes mere end 4.000 fly rundt i verden når produktionen begynder om få år. JSF-projektet er det hidtil største forsvarsprojekt nogensinde. Det nye fly skal erstatte 13 tidligere amerikanske flytyper som er brugt af 11 lande.
 
Nye fragtratestigninger
15. september stiger prisen for at fragte en tyve fods container fra Fjernsøsten til Vestafrika med 250 dollar. Prisstigningen kommer blot en måned efter priserne blev hævet sidste gang.
 
Tilladelser til eksterne bestyrelsesposter
Sædvanen tro har Mærsk været meget karrig med at give skibsrederne tilladelse til at erholde bestyrelsesposter i andre selskaber, men den praksis er nu ved at blive ændret, formentlig med forståelsen for at rederne kan lade sig inspirere udefra. Redernes eksterne poster skal dog blåstemples i bestyrelsen. Holdningen har været og er i nogen udstrækning også fortsat, at rederne har rigeligt at se til med deres arbejde for Mærsk.
 
Den nye oliechef hos Mærsk
Portrætbeskrivelse af den 47-årige Jakob Thomasen:
 
Krydstogter med containerskibe
En lang række rederier tilbyder nu krydstogtsoplevelser med containerskibe. Det er uden en overflod af luksus og rejser fra badestrand til badestrand, men det bliver en ferie uden larmende børn, diskoteker og turistfælder. Hjemmesiderne FreighterCruises.com og FreighterWorld.com tilbyder kontakt til rederier fra hele verden som sælger kahytter til krydstogtsturister for 400-700 kroner om dagen incl alle måltider. Det kan blive en anderledes ferietur med besøg i maskinrummet og servering i skibsmessen. Herudover skal de rejsende arrangere meget selv. ABC's News hjemmeside tilføjer som en lille advarsel "Husk din piratspray".
 
Syg filippinsk sømand evakueret
En redningshelikopter evakuerede torsdag aften en syg filippinsk sømand fra et hollandsk skib 20 sømil ud for Hvide Sande.
Maritime Danmark/Nordjyske.dk, 14/8 08.45, http://www.maritimedanmark.dk/?Id=5326
 
Ekstrabladet og søværnschefen
"Århus-admiral får næse for frås"
SOK's chef, århusianske Nils Wang, har fået en næse af forsvarsministeren for overforbrug. Forsvarschefen har i den anledning inskærpet reglerne overfor Nils Wang og skriver at søværnschefen ikke i alle tilfælde fuldt ud har overholdt forvaltningsbestemmelserne i forbindelse med repræsentation, hotelophold, udgifter til måltider m.v. Det giver anledning til indskærpelse af forvaltningsbestemmelserne. Anledningen er Ekstrabladets afsløringer af at Nils Wang konsekvent har fløjet på business class, samt haft overforbrug af dyre hoteller og drukgilder.
 
Næse for druk og ødselhed
Ekstrabladets gennemgang af sin historie om Nils Wangs brug af skattekroner efter en aktindsigt i søværnschefens bilag.
 
Svar fra Søværnschefen
I anledning af Forsvarschefens brev af 14. august, udtaler CH SOK:
"I anledning af Forsvarschefens brev af d. 14. august 2009, udtaler CH SOK:
"Jeg kan i den anledning meddele, at jeg også fremover vil gøre, hvad jeg kan
for at overholde gældende forvaltningsbestemmelser.
Jeg kan endvidere oplyse, at jeg allerede d. 8. juni 2009 har fremsendt en
redegørelse til Forsvarskommandoen, hvori jeg anfører en række initiativer,
der skal medvirke til at sikre, at gældende regelsæt overholdes."
SOK bringer i øvrigt i anledning af seneste udvikling i sagen alle bragte spørgsmål og svar i en samlet oversigt.
 
Marinesoldater fra NATO's minerydningsstyrke generer spanske badegæster
Politiet måtte eskortere 16 marinesoldater tilbage til deres enheder, efter de i hurtigtgående både var fræset ind mellem spanske badegæster ved Vigo. Soldaterne kom fra Holland, Belgien og England. Ifølge spanske aviser havde soldaterne sejlet hazarderet blandt de badende. Chefen for styrken, kommandørkaptajn Henrik Holck Rasmussen, har sammen med skibscheferne, personligt overbragt en undskyldning til byens borgmester. Der er optaget politirapport, men ikke rejst tiltale.
 
Tre korvetter pensioneres
Den 18. august kl. 09.30 stryges flaget på "Niels Juel", "Olfert Fischer" og "Peter Tordenskjold", ved en parade på Flådestation Korsør. Korvetterne blev indsat i starten af 1980'erne. Repræsentanter fra medierne er velkomne efter tilmelding.
 
Olieproduktionen i Nordsøen falder
Produktionen fra DUC faldt i juli til 219.600 tønder om dagen fra 225.700 tønder i juni måned. Det fremgår af netop offentliggjorte tal fra Mærsk Olie & Gas som har en ejerandel på 39% af DUC, mens Shell har 46% og Chevron 15%.
Borsen.dk/Nyhedsbureaet Direkt, 14/8 09.04, http://borsen.dk/transport/nyhed/163531/
 
Lene Espersen besøger Lindø-værftet
Lørdag besøgte Lene Espersen Lindø-værftet med henblik på at drøfte situationen med medarbejdere og ledelse. Økonomi- og erhvervsministeren skal bl.a. møde finansdirektøren og fællestillidsmanden. Også borgmester for Odense Jan Boye vil deltage. Lindø-værftet har i generationer været Nordfyns største arbejdsgiver og mange underleverandører er afhængige af virksomheden.
 
Bølgeenergi til Lindø
Ifølge Danfooss formanden Jørgen Mads Clausen er Lindøværftet et perfekt sted at udvikle bølgeenergimaskiner. Formanden står også i spidsen for et endnu ikke færdigudviklet projekt "Wave Star". Udmeldingen passer ind i 3F's udspil om at omskabe værftet til et kraftcenter for vedvarende energi som en slags "Energy Valley". Vindmøllefabrikanten Skykon har allerede vist interesse. Danfooss-formanden forudser dog problemer med at omdanne værftet til en legeplads for vedvarende energi, fordi konkurrencen også på dette område er benhård over hele kloden. 3F mener det vil være afgørende der ydes statstilskud som også vindmølleindustrien i sin tid blev sparket igang.
 
Penge til Lindø
Efter besøget på værftet oplyser Lene Espersen at regeringen vil sikre to-tre millioner til omskoling af de ansatte, vil lade et udrykningshold fra regering, kommune og region samordne indsatsen, samt vil søge at skabe et center for vindmølle og bølgeenergi.
 
Tilbagegang for Århus Havn
Godsomsætningen i Århus Havn faldt i første halvår af 2009 med 30% i forhold til samme periode sidste år. Havnedirektøren mener det endnu er for tidligt at sige om lavmålet er nået, men tilsyneladende har godsomsætningen stabiliseret sig i andet kvartal. Havnen fastholder dog sin udviklingsstrategi herunder havneudvidelser med en ny færgeterminal og en ny Omniterminal.
 
Krig mellem SAS-ledelse og fagforbund
SAS-formanden beskylder fagforbundene for at spekulere i statsstøtte, og i at være ligeglade med at det kriseramte selskab giver underskud. De ønsker kun en ting, at få de skandinaviske regeringer til at kaste en redningskrans ud. Sådan lyder de hårde anklager fra Fritz H. Schur ifølge Politiken. Schur siger at når han har haft individuelle samtaler med fagforeningsrepræsentanterne, er han blevet opfordret til at droppe spareplanerne så politikerne kunne komme til hjælp. Formanden for luftfartsfunktionærerne, Nicholas E. Fischer, er rystet over anklagerne. Siden 2001 har det stået på besparelse efter besparelse uden ledelsen har lyttet til medarbejderne. Forslagskassen blev nedlagt for mange år siden og det er et sygdomstegn når ledelsen ikke lytter til medarbejderne, siger Fischer. "Jeg kender ikke en eneste tillidsrepræsentant - mig selv inklusive - der ville sige, at vi skulle vente på, at staten reddede os. Det er rent sludder...."
 
Pressemeddelelse fra alle SAS-ansatte
Sammenslutningen af Faglige Organisationer i SAS har udsendt en pressemeddelelse, hvor de beskriver SAS-formandens angreb mod fagforeningerne som ynkeligt. Fagforeningerne angriber til gengæld ledelsen for at have ødslet 15 milliarder væk på omstruktureringer, frasalg og kartelbøder og skriver "Konsekvensen er at ledelsens spareplaner og strategier ikke har ført til de ønskede resultater". Om Fritz Schur selv skriver de "Han har siddet i SAS bestyrelse siden 2001 og siden 2007 som bestyrelsesformand. Han har et stort medansvar for SAS tilstand".
 
"Punktum for Danmark som skibsfartsnation og for den danske sværindustri"
Fællestillidsmand Per Andersen, Lindø-værftet:
"Vi er stolte værftsarbejdere, og vi er ikke nogen man kan slå ned på. Vi retter ryggen og bygger vores skibe færdige. Og så hæver vi vores sidste hyre".
Information, 15/8 side 8-9
 
Skoleskibet "Danmark"
Psn søndag d. 16/8 kl 13 UTC 36:02N 075:19W for nordgående i en afstand af 16 sm langs den amerikanske østkyst. Nordlig vind hvorfor fremdrift sker med maskinen.
 
Baltic Dry Index
2752 (+67) (rekord: 20/5-2008 11.793)
Dryships.com, 14/8, http://www.dryships.com/pages/report.asp
 
Bankens salgskurser
100 USD = 533,84 DKK
100 Euro = 757,47 DKK
 
Aktiekurser - slutkurser
D/S Torm: 51 (-0,50)
APM A-aktie: 34.000 (+1200)
APM B-aktie: 34.900 (+1200)
D/S Norden: 194,25 (+5,50)
DFDS: 304,50 (+11)
Mols-Linien: 71,50 (+1)
Børsen,17/8
 
THORA LUND
070(3)



© Copyright CO-SEA
All rights reserved

Cookie- og privatlivspolitik

CO-SEA
Mose Allé 13
2610 Rødovre
Telefon: +45 36 36 55 85
Email: cosea@co-sea.dk

Åbningstider og kontaktpersoner
Du kan finde mere info omkring
kontoret og de ansatte her

Medsejlads hos DFDS og Fjord Line denne uge

Rejsesekretær Barno Jensen fra Metal Maritime indleder i dag sønd ...

ITF advarer norsk regering i Color Line-sagen

Globalt er den norske regering nu også kommet i modvind med forsl ...
bottom banner1