Mose Allé 13, 2610 Rødovre, telefon: +45 36 36 55 85, e-mail: cosea@co-sea.dk

KONTAKT:


CO-SEA

Mose Allé 13
2610 Rødovre
Telefon: +45 36 36 55 85
Email: cosea@co-sea.dk

Åbningstider og kontaktpersoner
Du kan finde mere info omkring kontoret og de ansatte her: 

Gå til kontor CO-Sea

Nyhedsmail

Få tilsendt vores nyheds-
mail med oversigt over
de seneste nyheder.
DAGEN
Man 10/8-2009 10.00
10/8-2009
CO-SØFART KALENDER
 
Ole Philipsen -fraværende
Christian Petersen - feriedag
Ole Strandberg - 11.00 møde med TJM
Carsten Melhaven (SK) - ferie til 24/8
 
FRA MEDIER
(opdateret fra fredag morgen)
 
Pirateri
Italiensk slæbebåd frigivet
Efter 4 måneder har somaliske pirater frigivet en italiensk slæbebåd med 16 besætningsmedlemmer, heraf 10 italienere, fem rumænere og en kroat. Skibet blev opbragt 11. april nær fiskebyen Las Qoray i det nordlige Somalia og er nu på vej til Djibouti. Ifølge ejerne er der ikke betalt løsesum, og det italienske udenrigsministerium udtrykker tilfredshed med et godt stykke arbejde og samarbejde mellem den italienske efterretningstjeneste, de somaliske myndigheder og magthaverne i Puntland-regionen.
 
"Hansa Stavanger" frigivet
Det tyske containerskib er efter fire måneder i somaliske piraters varetægt frigivet i mandags, og er ankommet til Mombasa i Kenya. Rederiet opfordrer til at give besætningen ro. Besætningen består af 5 tyskere, 3 russere, 2 filippinere, 2 ukrainere og 12 søfolk fra stillehavsøen Tuvalu. Ifølge piraterne i Somalia har de modtaget godt 14 millioner kroner for at frigive skibet fra rederiet Leonhardt & Blumberg i Hamburg.
 
Situationen i Somalia
Der har været kampe mellem stridende militser i den somaliske piratby Haradheere i lørdags, og ifølge oplysningernr er mindst 17 blevet dræbt og 30 såret. Kampene tvang de fleste af byens indbyggere til at flygte. En lokal indbygger oplyser at to klaner kæmper om landområder, men også er i strid om en pige som er blevet voldtaget i skoven. En af piraterne i byen udtaler at han frygter kampene vil skade piraternes indtjeningsmuligheder. Forretningen vil stoppe hvis kampene fortsætter. Alle er medlemmer af en af de to klaner og det kan ende med kampene fortsætter på havet.
 
Det russiske skib som blev kapret i Østersøen er nu forsvundet
"Artic Sea" blev kapret i Østersøen for 12 dage siden i en mystisk historie, hvor besætningen blev mishandlet af kaprere gennem 12 timer mens skibet blev undersøgt. Efter kapringen valgte besætningen - underligt nok, at sejle videre og kun afgive rapport til det finske rederi. Skibet skulle have været ankommet til Bejaïa i Algeriet i torsdags, men er imidlertid ikke dukket op. Intet tyder på det er sejlet ind i Middelhavet fordi det ikke er konstateret at have passeret Gibraltar, hvor det ville være højst besynderligt hvis det ikke var observeret. Sidste kommunikation med skibet var den 28. juli. Skibet er under maltetisk flag og har en russisk besætning på 13 mand. Lasten er tømmer tilhørende en finsk koncern.
JydskeVestkysten/ritzau, 9/8 21.05, http://www.jv.dk/artikel/713186
 
Færgeforliset ved Tonga
Antal ombordværende er nu igen blevet revideret og de oprindeligt 25 savnede er steget til først 60 og nu mindst 87. Håbet for at finde overlevende svinder. To lig er bjærget, 54 passagerer og besætningsmedlemmer er reddet og 87 frygtes altså omkommet. Den 34 år gamle forliste færge "Princess Ashika" er lokaliseret på 35 meters dybde, og dykkerhold er ankommet til Tonga fra New Zealand og Australien med henblik på at bjærge omkomne fra vraget. Ulykken betegnes som en katastrofe af dimensioner for det lille samfund.
Jyllandsposten/ritzau/AFP, 8/8 07.25, http://jp.dk/udland/article1775318.ece
 
Mindre rederier rasende på Danske Bank
Rederiforeningen for Mindre Skibe som repræsenterer 35 medlemmer med 114 fragt- eller specialskibe, mener kreditpolitikken i Danske Bank nu er sådan, at det kan betyde lukning og slukning for flere mindre rederier. Fem medlemsrederier er allerede gået til bunds og flere er på vej til at kuldsejle. Der har været holdt møder med de største banker uden resultat. I modsætning til de store rederier som har tjent virkelig mange penge i højkunjunkturen, har de mindre rederier ikke på samme måde samlet sammen til onde tider. Mindre skibe har hele tiden været presset af konkurrencen fra lastbiltrafikken. Danske Bank afviser kritikken totalt og siger at der ikke er ændret kreditpolitik. Rederiforeningen for Mindre Skibe har klaget sin nød til Folketingets Erhvervsudvalg og foreslået en kreditgarantiordning. Nils Sindal fra S mener underskoven i dansk skibsfart har det rigtig skidt, og at politikerne bør komme både de mindre rederier og også resten af erhvervslivet til undsætning. Han peger på behovet for en statslig erhvervsbank.
Børsen, 6/8, side 6-7
 
Rederiet Flyvbjerg risikerer lukning
Rederiet har et skib "Saxo", som har fast transportkontrakt, men som nu er lagt op fordi Den Danske Bank ikke vil yde lån til eftersyn på værft af hensyn til et femårigt klassifikations-eftersyn. Svend Flyvbjerg som udover at være reder, samtidig er formand for Rederiforeningen for Mindre Skibe, udtaler, at han har haft et fortrinligt samarbejde med banken hele livet, men at han nu bliver tvunget til at sælge skibet.
Børsen, 6/8, side 7
 
SamsøTrafikken
Efter branden i maskinrummet på "Kanhave" meldte rederiet fredag ud med ændret sejlplan, hvor "Vesborg" og "Skjoldnæs" indsættes, med "Vesborg" på ruten "Kolby Kås" og "Skjoldnæs" på ruten Sælvig-Hou. Kunderne må forvente forsinkelser.
 
Færge smækfuld af fejl
Efter branden i maskinrummet ligger "Kanhave" nu stille. Fra færgen ankom til Samsø den 22. juni - kraftigt forsinket, gik håndværkere i gang med at færdiggøre nybygningen. En smed udtalte i den forbindelse "Svejsningerne er for høje, nogle steder er de ikke fyldt ud og ikke malet færdige, og der er allerede rustpletter". Færgen kom i fart 13. juli, men kan endnu ikke leve op til sejlplanen, Et underdæk fungerer endnu ikke.
 
Samsø-kaos smitter på Spodsbjerg-Tårs overfarten
Branden på "Kanhave" får også konsekvenser for Spodsbjerg-Tårs overfarten, hvor de må undvære færgen "Vesborg" som midlertidigt er flyttet tilbage til Samsø. Direktør Mads Kofod fra Nordic Ferry Services udtaler at rederiet har en rigtig rigtig dårlig weekend, og at man har måtte vælge det mindste af to onder. Han forventer at "Kanhave" kan være klar igen om fem-syv dage.
Maritime Danmark/Folketidende.dk, 8/8 12.01, http://www.maritimedanmark.dk/?Id=5244
 
DFDS weekly news
"Tor Ficaria" til søs igen
Efter dokopholdet hvor "Tor Ficaria" blev forlænget med 30 meter, er skibet nu i fart igen.
 
Mariehøns en plage på "Dana Sirena"
En invasion af mariehøns har nu plaget besætningen på "Dana Sirena" i mere end en uge. De minder mere om Ægyptens 10 plager end om de søde høns i børnerimene, fordi de bider og snapper. Hvis de ikke forsvinder på grund af dårligt vejr eller lignende, overvejes det at spule dem væk.
 
Oddvar Andersen pensioneres
Efter mere end 30 år som tjener i DFDS-skibe, og de seneste 15 år på "Crown of Scandinavia", har Oddvar Andersen besluttet at gå på pension i en alder af 61 år. Oddvar har i de seneste 10 år fungeret som tillidsmand for tjenerne.
DFDS Weekly News, 7/8
 
Hvalpsund-ruten sejler med underskud
Færgen mellem Hvalpsund og Sundsøre sejlede med underskud i 2008 og sejler fortsat med underskud i 2009. Det skyldes dels større vedligeholdelsesudgifter end forventet og dels mindre trafik med færgen end beregnet. Bestyrelsen for færgedriften vil nu dels bede de involverede kommuner om et yderligere tilskud på 200.000 kroner fra hver, og herudover skal indtægternes øges ved takstforhøjelser.
 
Middelhavets farligste færge
Den tyske automobilklub ADAC har lavet færgetjek i det østlige Middelhav. Den græske færge "Sardinia Vera" får bundkarakteren "katastrofal". Færgen er 34 år gammel og det vides ikke med sikkerhed hvor den sejler lige nu, men det menes at være i en rute fra Italien. Blandt defekterne var manglende skotter på vogndækket, bunker af affald og skrammel, en nødudgang var næsten ikke mulig at åbne, sikkerhedsinstruktioner var for ringe eller uforståelige og besætningen afvisende over for spørgsmål. Seneste skibskatastrofe i Grækenland var i 2000 ved øen Paros hvor 80 mennesker omkom. ADAC mener de græske myndigheder gør for lidt for at højne sikkerheden på de mange gamle færger.
 
Turbåd fanget af søgræs
24 gæster og to besætningsmedlemmer måtte vente godt 4 timer på turbåden "Anemonen" på Maribo Søndersø, før hjælp nåede frem og befriede turbåden som havde fået stoppet bådens propel af søgræs. Falck og redningsberedskabet sejlede ud til "Anemonen" og fik yderligere assistance fra Maribo Roklub. "Anemonen" har ingen skrue, men suger vand ind og blæser ud igen via en propel i et rør.
 
Nordkoreansk skib opbragt af indisk kystvagt
Efter seks timers jagt har den indiske kystvagt opbragt et nordkoreansk skib ud for øgruppen Andaman og Nicobarerne. Det nordkoreanske fatøj kastede anker uden tilladelse og forsøgte at undslippe da kystvagten nærmede sig. Først efter affyring af varselsskud stoppede skibet som umiddelbart set kun er lastet med sukker.
 
Hjælpepakke til Frederikshavn
Socialdemokratiet foreslår nu at der skal sammensættes en ekstraordinær hjælpepakke til Frederikshavn, efter de varslede fyringer af 550 ansatte hos MAN Diesel. Bjarne Laustsen fra S foreslår i den forbindelse at bygningen af et nyt inspektionsskib kunne indgå i pakken, fordi der alligevel er enighed om at det skal bygges, selvom det er udskudt i forbindelse med det seneste forsvarsforlig. Herudover foreslås en fremrykning af kursusaktivitet. "Der er behov for en hjælpende hånd til en by, der gennem de seneste ti år har været ramt så hårdt. Det er især de sorte fag og det blå Danmark, der endnu engang er under pres".
 
Bjørn Lomborg foreslår ubemandede klimaskibe til at redde klimaet
Den kontroversielle statistik-forsker foreslår nu ubemandede sky-producerende klimaskibe som en billig løsning på verdens klimaproblemer. Men det regner ned med advarsler. Ingen kender konsekvenserne af den anbefalede metode. De menneskeskabte skyer risikerer således at give de allerede eksisterende skyer en meget kort levetid således at effekten bliver modsat. Herudover kan saltet muligvis skabe celler i eksisterende skyer som lukker solens stråler ubrudt helt ned til havoverfladen. Det er også uvist om en øget mængde skyer vil betyde øget mængde salt i nedbøren.
 
Vestas-konflikten på Isle of Wight er slut
Fredag opgav de sidste seks arbejdere som havde forskanset sig på Vestas-fabrikken. Besættelsen har varet i tre uger, og de seks blev modtaget med jubel af kolleger og miljøaktivister da de forlod turbinevirksomheden. De 625 ansatte har nu aktioneret i tre uger mod lukning af fabrikken. Det vurderes at Vestas image har fået alvorlige ridser i lakken. Kritikken rettes også mod den britiske regering.
 
Græsk kvinde hyldet for at sætte ild til nærgående mands penis
Den græske ø Kreta er yndet tilholdssted for britiske turister der bruger deres ferie på at drikke sig stangstive og give den hele armen. Sidste onsdag gik en 23-årig ung mand for vidt, da han efter først at have blottet sine kønsdele på et diskotek, befamlede en 26-årig græsk kvinde og bad hende om at "holde om hans penis". Det skulle han ikke have gjort. Efter først gentagne gange at have bedt den berusede om at lade hende være, overhældte hun resolut hans kønsdele med et glas Nabucco, og da det stadig ikke virkede på mandens tilnærmelser, satte hun ild til kronjuvelerne. Briten er indlagt på privathospital og kvinden fremstilles senere i retten for legemsbeskadigelse.
JydskeVestkysten, 7/8 10.41, http://www.jv.dk/artikel/712079
 
Ugebrevet A4 - 25-2009
Indhold:
* Danskerne kan bestikkes
* Indsatte er blevet svigtet i stor stil
* Borgerlig sommer
* Ledere er skyld i syge medarbejdere
* Job-succes kan skabe etnisk konflikt
* Udsigt til politisk turbulens
* Ministerdebutanter
* Sig nu ja til mentorordning
 
Baltic Dry Index
2772 (-135) (rekord: 20/5-2008 11.793)
Dryships.com, 7/8, http://www.dryships.com/pages/report.asp
 
Bankens salgskurser
100 USD = 531,52 DKK
100 Euro = 757,51 DKK
 
Aktiekurser - slutkurser
D/S Torm: 56,50 (+1,50)
APM A-aktie: 34.300 (+300)
APM B-aktie: 34.700 (-200)
D/S Norden: 189,50 (-1,75)
DFDS: 288 (+14)
Mols-Linien: 69 (+2)
Børsen,10/8
 
THORA LUND
065(3)



© Copyright CO-SEA
All rights reserved

Cookie- og privatlivspolitik

CO-SEA
Mose Allé 13
2610 Rødovre
Telefon: +45 36 36 55 85
Email: cosea@co-sea.dk

Åbningstider og kontaktpersoner
Du kan finde mere info omkring
kontoret og de ansatte her

Gratis onlinekurser for medlemmer

Bliv klogere hjemme i sofaen og få papir på din viden. Dansk Meta ...

"DIS-regnemaskine" opdateret på hjemmesiden

Dagpenge- og DIS til brutto-beregnerne her på hjemmesiden er opda ...
bottom banner1