Mose Allé 13, 2610 Rødovre, telefon: +45 36 36 55 85, e-mail: cosea@co-sea.dk

KONTAKT:


CO-SEA

Mose Allé 13
2610 Rødovre
Telefon: +45 36 36 55 85
Email: cosea@co-sea.dk

Åbningstider og kontaktpersoner
Du kan finde mere info omkring kontoret og de ansatte her: 

Gå til kontor CO-Sea

Nyhedsmail

Få tilsendt vores nyheds-
mail med oversigt over
de seneste nyheder.
DAGEN
Ons 5/8-2009 10.00
5/8-2009
CO-SØFART KALENDER
 
13.00 Generalforsamling i DSRF (AOP, John Ibsen, Ole Strandberg, Christian Petersen, Barno Jensen, Corlis Hansen - deltager).
 
FRA MEDIER
 
Pirateri
Piraterne har skubbet til udvikling af landtransport til Kina
Det er blevet både dyrt og usikkert at transportere gods til søs mellem Europa og Kina, og derfor foregår et stigende antal transporter som godstransporter over land mellem de to verdensdele. Direktør for DI Transport siger at sådan bliver fremtiden, og at der allerede nu er ungarske selskaber som kører hele vejen til Kina. Lastbilerne kan køre på den halve tid af den containerskibene bruger, og når Kasakhstan om få år åbner deres "Europe-China Highway", vil tiden blive yderligere beskåret.
 
Fremtidens helt store transportform bliver dog jernbanen, og allerede nu har tyske og russiske jernbaneselskaber lavet et fælles selskab "Transeurasia" som skal transportere gods mellem de to verdensdele. En prøvekørlsel af strækningen Hamburg-Shanghai tog 18 dage og det er dobbelt så hurtigt som det vil tage et containerskib at nå frem.
Danmarks Radio, 4/8 15.39,
 
IMB Live Piracy Report updates
2/8 2317 UTC psn 03:55.461N 006:37.31E Bonny River, Port Hartcourt, Nigeria
Tungt bevæbnede pirater i to speedbåde sejlede mod en bulkcarrier på reden, mens de åbnede ild mod skibet. Skibet trak øjeblikkeligt ankeret og sejlede på åbent hav af sikkerhedsgrunde. Et besætningsmedlem såret.
 
27/7 2355 LT psn 01:05.41S 048:29.08W Mosqueiro red, Brasilien
Røvere bevæbnede med knive entrede en bulkcarrier på reden. De bandt vagthavende, stjal skibsproviant og forsvandt.
 
Ingen bestillinger på containerskibe i 10 måneder
Globalt set er ordrebøgerne på containerskibe i øjeblikket på 5,26 Mteu, svarende til 41% af den eksisterende flåde, men i de seneste 10 måneder er der til gengæld ikke bestilt et eneste nyt. I 2007 svarede ordrerne til 64% af den dengang eksisterende flåde. Mange redere har i dag forsøgt sig med at afbestille ordrer, og Alphaliner har opgjort at der er afbestilt ordrer på 165.000 TEU siden september.
Epn.dk/RB-Børsen, 4/8 13.58,
 
Tredobling af skibe som hugges op
I perioden januar til august er små 600 skibe sendt til ophugning mod 135 i samme periode året før. Det gælder 201 tørlastskibe mod 6 året før og 216 containerskibe og andre fragtskibe mod 16 året før. For tankskibe gjaldt det 71 skibe mod 4 året før.
Børsen, 5/8 side 14
 
Gal Samsø borger
I et læserbrev i Samsø Posten beskriver en fortvivlet læser hvordan det gik helt galt med en lægeaftale på fastlandet, fordi læseren blev kørt rundt fra Herodes til Pilatus for på en eller anden måde at nå over vandet til sin læge. Læseren slutter beskrivelsen "Der har været mange problemer igennem tiderne, men nu er vi nok snart nogen, der synes at jeres kommunikation burde strammes op, så vi kan regne med, at vi kan overholde de aftaler, vi laver på fastlandet. Ellers er det jo svært at bo herovre. Håber I vil svare på dette".
Samsø Posten, 4/8
 
NATO's minerydningsstyrke forlægges mod USA og Canada
Styrken, med danske "Thetis" som kommandoskib, er for øjeblikket samlet i Plymouth og er klar til 6 måneders NATO beredskab. Igennem de forrige seks måneder har styrken koncentreret sig om at lede efter miner fra 2. verdenskrig i nordeuropæiske farvande. Den næste mission går til Nordamerikan med tre hovedformål:
* At indhente operative erfaringer uden for Europa, med vægt på oceanografi, bundforhold og undervandsekspertise.
* At teste og validere brugen af avancerede MCM-systemer
* At operere selvstændigt uden for NATO's primære ansvarsområde
Herudover skal styrken involveres i fælles øvelser med amerikanske og canadiske flådestyrker.
Styrken består nu af seks faste skibe:
* "Thetis" - Danmark, kommandoskib
* "Quorn" - UK
* "Sakalia" - Estland
* "Rauma" - Norge
* "Lobelia" - Belgien
* "Urk" - Holland
SOK, 4/8 15.19,
 
Irsk flådechef på besøg på "Knud Rasmussen"
Da det danske flådefartøj i juli lagde til i Dublin, besøgte den irske flådechef skibet for at hente inspiration i en kommende proces med fornyelse af den irske flåde. Udover det officielle arrangement lagde "Knud Rasmussen" scene til åbent skib arrangement på den sidste besøgsdag i Dublin, som lokkede 224 gæster til. Besøget sluttede efter 3 dage, hvorefter "Knud Rasmussen" sejlede retur til Færøerne.
 
Møde i IMO's underkomite for sejladssikkerhed
Det sidste møde i komiteen før sommerpausen blev afviklet 27.-31. juli. Blandt de væsentligste emner var:
* Udsyn fra bro
* Rutesystemer og skibsmeldesystemer
* E-navigation
* Sejladssikkerhed i forbindelse med demonstrationer
* Årligt syn af AIS udstyr
* Vejledning for integrerede brosystemer samt alarmstyring på broen
Søfartsstyrelsen, 4/8, 
 
Mærsk Olie & Gas klar til at vaccinere
Operatørerne i olieindustrien har udpeget nøglepersoner som ønskes vaccineres mod den ventede influenza-epidemi, herunder 40-50 sundhedsmedarbejdere som arbejder på olieplatformene.
 
Vestas-besætter fortsætter aktionen på Isle of Wight
Tirsdag gav en lokal domstol den danske vindmøllevirksomhed medhold i at arbejderne skal ophøre med deres besættelse af fabrikken. Tidligere på dagen sagde en af de resterende besættende 11 arbejdere, at aktionen ville ophøre hvis kendelsen gik dem imod, men en anden aktivist har udtalt at aktionen bestemt ikke er slut trods en retskendelse. "Vi går ikke roligt. Hvis man tror på noget, må man stå ved sin sag", siger en af arbejderne. Udtalelsen kommer samtidig med at aktionen får stigende international opmærksomhed. Bl.a. er der kommet sympatitilkendegivelse fra 1000 arbejdere som i to måneder har besat en bilfabrik i Sydkorea. En Vestas-talsmand udtaler at virksomheden stadig håber på en fredelig løsning.
 
Yderligere en fabrik besat
Tirsdag morgen besatte aktivister en anden Vestas-fabrik på Isle of Wight, i byen Cowes. Aktivisterne har besat fabrikkens tag og nægter at flytte sig før lukningen af fabrikken i Newport aflyses og de fyrede genansættes. Aktivisterne kommer fra Climate Camp og fagforbundet Rail, Maritime and Transport.
 
MAN Diesel fyrer 550 i Frederikshavn
Det er over halvdelen af de ansatte som mister deres job, og den værste fyringsrunde i Frederikshavn siden Danyard-værftet slukkede lyset for 10 år siden. På et stormøde tirsdag morgen blev medarbejdere orienteret om at fyresedlerne er uddelt senest 3. september. Baggrunden er at de tyske ejere vil flytte produktionen af dieselmotorer til Tyskland. Massefyringerne får også konsekvenser for en række underleverandører.
 
SAS: Kabinepersonalet positiv til besparelsesforslag
Tirsdag blev der udsendt et SAS-forslag om besparelser til lynafstemning blandt kabinepersonalet, og det blev understreget at der var tale om varige besparelser. Urafstemningen skal være afsluttet fredag. Medlemmerne stemmer om besparelser på 7% som en varig reduktion af lønnen. Det antages ikke at kabineforeningens krav om eksklusivaftale som modydelse vil blive imødekommet, men til gengæld bliver der formentlig heller ikke tale om ansættelse af arbejdskraft fra lande uden for Skandinavien.
 
"Statsministeren Danmark aldrig fik"
"Restlevetid - kort eller lang - er selve livet, og den skal ikke klattes væk", skrev Svend Auken da han i august 2008 valgte at fortælle om sin sygdom.
Politiken, nekrolog, 4/8 08.28, http://politiken.dk/politik/article754278.ece
 
Skoleskibet "Danmark"
(redaktionen har snorket lidt i timen, og ikke været opmærksom på at skoleskibet allerede for længst har indledt årets togt, og nu er på vej til Charleston i USA med forventet ankomst 11/8)
Middagsposition 4/8 1100 UTC 27:06N 063:21W. Nærmeste afstand til den amerikanske østkyst er 880 sømil til Florida. Fem timers tidsforskel til Danmark.
Dagbog, positionsangivelser mv på Martecs hjemmeside:
 
Baltic Dry Index
3159 (-92) (rekord: 20/5-2008 11.793)
Dryships.com, 4/8, http://www.dryships.com/pages/report.asp
 
Bankens salgskurser
100 USD = 530,54 DKK
100 Euro = 757,55 DKK
 
Aktiekurser - slutkurser
D/S Torm: 54 (0)
APM A-aktie: 33.800 (+600)
APM B-aktie: 34.800 (+700)
D/S Norden: 188 (-3,25)
DFDS: 266,50 (+11,50
Mols-Linien: 65 (+0,50)
Børsen,5/8
 
THORA LUND
062(3)



© Copyright CO-SEA
All rights reserved

Cookie- og privatlivspolitik

CO-SEA
Mose Allé 13
2610 Rødovre
Telefon: +45 36 36 55 85
Email: cosea@co-sea.dk

Åbningstider og kontaktpersoner
Du kan finde mere info omkring
kontoret og de ansatte her

DIS-Offshore på vej – endda med grønt lys fra Enhedslisten

-Lovforlaget er et rigtig godt eksempel på, hvad der kan lykkes, ...

Medsejlads hos DFDS og Fjord Line denne uge

Rejsesekretær Barno Jensen fra Metal Maritime indleder i dag sønd ...
bottom banner1