Mose Allé 13, 2610 Rødovre, telefon: +45 36 36 55 85, e-mail: cosea@co-sea.dk

KONTAKT:


CO-SEA

Mose Allé 13
2610 Rødovre
Telefon: +45 36 36 55 85
Email: cosea@co-sea.dk

Åbningstider og kontaktpersoner
Du kan finde mere info omkring kontoret og de ansatte her: 

Gå til kontor CO-Sea

Nyhedsmail

Få tilsendt vores nyheds-
mail med oversigt over
de seneste nyheder.
DAGEN
Man 3/8-2009 10.00
3/8-2009
CO-SØFART KALENDER
 
John Ibsen - feriedag
 
FRA MEDIER
(opdateret fra fredag morgen)
 
Pirateri
Tyrkisk fregat pågriber pirater
Syv formodede pirater er pågrebet ud for Somalia. De syv var angiveligt i færd med at forberede et angreb da de blev opbragt fredag i Adenbugten. Den tyrkiske fregat "Gediz" som stod bag aktionen opererer sammen med NATO-styrker i regionen. For en uge siden pågreb tyrkiske styrker fem andre formodede pirater.
 
Det svenske piratmysterium fortsat uopklaret
Et hold fra det svenske politi er stadig i gang med at efterforske sagen om 8-10 maskerede mænd som kaprede et maltetisk skib i Østersøen, og holdt besætningen fanget under mishandling i 12 timer, mens skibet blev gennemsøgt. Der har endnu ikke været foretaget afhøring af besætningen som består af 15 russere, fordi der ikke kan etableres telefonisk kontakt til skibet som er på vej til Algeriet. Ejeren af skibet undrer sig også, og udtaler at skibet i mange mange år har sejlet på farten mellem Finland og Middelhavet, og at hele besætningen er prøvede mennesker som har været i rederiet i flere år. En piratekspert er sikker på politiet arbejder med nogle teorier og at der må have været noget bestemt piraterne ledte efter. Han finder det samtidig helt usædvanligt at besætningen blev mishandlet.
 
Skibsforlis i Skagerak - seks søfolk frygtes druknet
Det norske fragtdskib Langeland" er forlist fredag morgen efter det udsendte nødsignaler ud for Ramskär og meddelte at skibet i det hårde vejr havde fået slagside og var ved at synke. En tom redningsbåd, vragrester og redningsveste er det eneste som blev fundet fredag formiddag. Skibet var lastet med sten og besætningen ville søge ly i Kloserfjorden mellem Varberg og Göteborg. Skibe og en redningshelikopter har deltaget i eftersøgningen som har været forgæves. "Langeland" er 70 meter lang og på 2.500 ton. Eftersøgningen blev hæmmet af dårligt vejr i området. De seks søfolk kommer angiveligt fra Rusland og Ukraine. For to år siden gik det samme skib på grund ud for Landskrona og måtte slæbes fri.
 
Eftersøgningen genoptaget lørdag morgen af redningshold, lokale fiskere, redningshelikopter og kystvagten.
Berlingske Tidende/ritzau/TT, 1/8 08.16, http://www.berlingske.dk/article/20090801/verden/908010311/
 
Redningsaktionen blev opgivet ved 15-tiden lørdag, hvor den svenske kystvagt opgav håbet om at finde overlevende. Der er rimelig sikkerhed for at skibet er lokaliseret på ca. 108 meters havdybde. Ulykkesårsagen er ukendt, men det kan tænkes at lasten løsnede sig i den hårde sø, hvorefter skibet har fået slagside og er kæntret.
Politiken/ritzau/TT, 1/8 16.20, http://politiken.dk/udland/article761407.ece
 
En fjernstyret undervandsbåd fandt søndag middag "Langeland" på 110 meters dybde. Lokale fiskere havde lørdag observeret et stort objekt på havbunden i et område hvor det norske skib kunne være sunket. Alt håb om at finde besætningen på 4 russere og to ukrainere er opgivet.
 
Stort fragtskib på grund ud for Langesund i Sydnorge.
Bulkcarrieren "Full City" stødte torsdag nat på grund på et rev. 16 besætningsmedlemmer blev evakueret, men er efterfølgende sendt tilbage på skibet der lækker olie. Skibet drev på grund fordi motoren satte ud. Der er slæbebåde, redningsskibe og en helikopter på positionen, samt olieoprensningsskibe på vej. Det norske Kystverket vurderer at der er risiko for skibet synker.
 
Penge på vej til strandede litauiske søfolk
ITF-inspektør Morten Bach oplyser at der nu med sikkerhed skulle være penge på vej til fem litauiske søfolk ombord på "Baltic Breeze" i Vejle. Mandag eftermiddag skulle en del af deres tilgodehavender blive udbetalt på skibet. De fem har ikke fået løn siden februar og ved anløb af Vejle Havn sidst i maj indledte besætningen en strejke.
 
Mærsk Line lægger op i Skotland
Fire af de containerskibe rederiet har besluttet at oplægge, ligger for tiden på Firth of Clyde, hvilket ikke glæder den lokale befolkning.
Maritime Danmark/BBC, 1/8 12.01, http://www.maritimedanmark.dk/?Id=5204
 
Torm vil satse klima og Kina
For Torms vedkommende har Kina endnu ikke vist sit potentiale i oliemarkedet, og Kina betragtes som en "dark horse" fremadrettet. Det bliver spændende når der for alvor vil blive investeret i infrastruktur i Kina siger adm. direktør Mikael Skov. Chefen anser også klimatænkning for at være en vigtig faktor i fremtidens skibsfart. Når krisen aftager vil fokus på klima og miljø hjælpe rederier fremad.
Borsen.dk/Nyhedsbureaet Direkt, 3/8 07.59, http://borsen.dk/transport/nyhed/162714/
 
"Maxpax" på Oslo-bådene
DFDS's passagerskibe mellem Oslo og Københavns satte den 17. juli rekord i medbragte passagerer. "Pearl" sejlede ud af Oslofjorden med 1.870 passagerer, som er absolut maksimum for det tilladte antal passagerer, mens "Crown" forlod København med 1.672 pax. Tilsammen 3.452 passagerer, som er det højeste antal nogensinde på ruten.
DFDS News, 31/7
 
Rederier kan blive tvunget til salg af havneterminaler
Containerrederiernes situation er sådan, at de kan blive tvunget til at sælge havneaktiviteter, på samme måde som Hapag-Lloyd har måtte sælge sin andel i en containerterminal i Hamburg for at skaffe penge. Det giver opkøbsmuligheder for APM Terminals, PSA, Hutchison, DP World og Cosco.
Borsen.dk/Nyhedsbureaet Direkt, 31/7 09.36, http://borsen.dk/transport/nyhed/162645/
 
Mærsk fastholder udvidelse i Rotterdam trods advarsler
APM Terminals fastholder at de vil udvide containerterminalen i Rotterdam, selvom konkurrenten Hutchison Port Holdings mener det vil være "fatalt". Mærsk deler ikke bekymringen og forventer udviklingen passer fint med at den nye terminal er klar i 2014.
 
Fragtskibenes størrelse vokser i danske havne, men den danske andel falder
I 1997 var den samlede tonnage for fragtskibe i større danske havne på ca. 64 millioner bruttotons, i 1999 på 81 millioner og det tal er vokset til 99 millioner i 2008, viser tal fra Danmarks Statistik. Tallet er det højeste i den tid statistikken har eksisteret. Tonnagestigningen er langt større end stigningen i antal skibsanløb som for perioden 1997 til 2008 steg med 12%. Det danske flag er stadig det flag som har størst andel i anløb af danske havne, men den relative andel er faldet. I 1999 var markedsandelen 17% som steg til 25% i 2006, men derefter faldt til 19% i 2008.
 
Jobcentre er overtaget af kommunerne pr. 1. august
De ansatte vil blive udfordret med en balancegang som det næsten vil være umuligt at opfylde, siger jobcenterchefen i Slagelse Kommune, Hans Erik Lund Rasmussen, som tidligere var næstformand for foreningen af jobcenterchefer. Foreningen er nu nedlagt. Han mener ikke de ledige behøver frygte noget, fordi det samme personale som varetog de statslige opgaver, nu vil varetage de kommunale. Men de nye regler bliver en udfordring. På den ene side skal der samarbejdes på tværs af kommunegrænserne, men på den anden side får den enkelte kommune mest ud af det, hvis de får deres egne indbyggere i arbejde. Politikerne vil forvente der skaffes mest mulig refusion til kommunen.
 
Sort dag for jobcentrene
Med kommunernes overtagelse af jobcentrene indleder regeringen det mest hasarderede eksperiment med den danske model i mands minde, udtaler 3F forbundsformand Poul Erik Skov Christensen. Frygten er at de ledige bliver ofret i bureaukratisk kaos og kommunal kassetænkning. Der bliver nu mere end 90 beskæftigelsespolitikker i landet, og indsatsen vil afhænge af hvor man bor. De ledige vil f.eks. blive presset ud i helt meningsløs og formålsløs aktivering eller uddannelsestilbud spares væk for at få den ledige hurtigere i arbejde.
 
Afbrænding af kristne
Seks kristne er blevet brændt levende i Punjab provinsen i Pakistan, efter rygter om at de kristne skulle have vanhelliget Koranen. Myndighederne har modtaget ligene af de seks som er fire kvinder, en mand og et barn.
Jyllandsposten/ritzau, 1/8 18.44, http://jp.dk/udland/article1768734.ece
 
Banditterne blev udpeget og nettet lagt ud
"Da oliekrisen kom, stod nogle meget stærke kræfter i kulissen og ventede med en helt færdig analyse af, hvad der var gået galt, hvorfor det var gået galt, og hvad man kunne gøre ved det. Det var meget tydeligt, at man udpegede to banditter, der var skyld i krisen: Staten og fagbevægelsen. Dem skulle man prøve at rulle tilbage, og det lykkedes langt hen ad vejen" - Björn Johnson, Ålborg Universitet.
Information, 2/8, side20-22
 
Baltic Dry Index
3350 (-95) (rekord: 20/5-2008 11.793)
Dryships.com, 31/7, http://www.dryships.com/pages/report.asp
 
Bankens salgskurser
100 USD = 539,84 DKK
100 Euro = 757,65 DKK
 
Aktiekurser - slutkurser
D/S Torm: 53 (-0,50)
APM A-aktie: 31.600 (+500)
APM B-aktie: 32.500 (+600)
D/S Norden: 186,25 (-2,25)
DFDS: 250 (0)
Mols-Linien: 62,50 (0)
Børsen,3/8
 
THORA LUND
060(3)



© Copyright CO-SEA
All rights reserved

Cookie- og privatlivspolitik

CO-SEA
Mose Allé 13
2610 Rødovre
Telefon: +45 36 36 55 85
Email: cosea@co-sea.dk

Åbningstider og kontaktpersoner
Du kan finde mere info omkring
kontoret og de ansatte her

Gratis onlinekurser for medlemmer

Bliv klogere hjemme i sofaen og få papir på din viden. Dansk Meta ...

"DIS-regnemaskine" opdateret på hjemmesiden

Dagpenge- og DIS til brutto-beregnerne her på hjemmesiden er opda ...
bottom banner1