Mose Allé 13, 2610 Rødovre, telefon: +45 36 36 55 85, e-mail: cosea@co-sea.dk

KONTAKT:


CO-SEA

Mose Allé 13
2610 Rødovre
Telefon: +45 36 36 55 85
Email: cosea@co-sea.dk

Åbningstider og kontaktpersoner
Du kan finde mere info omkring kontoret og de ansatte her: 

Gå til kontor CO-Sea

Nyhedsmail

Få tilsendt vores nyheds-
mail med oversigt over
de seneste nyheder.
DAGEN
Ons 29/7-2009 10.00
29/7-2009
CO-SØFART KALENDER
 
Ole Philipsen - arbejder hjemme
John Ibsen - ferie til 3. august
Henrik Mikkelsen - medsejler "Pearl of Scandinavia"
 
FRA MEDIER
 
Mærsk anklages i racismesag
Tre sorte medarbejdere fra forsyningsskibet "Maersk Attender" hævder de er blevet hånet med Ku Klux klan-symboler i en langvarig chikane-historie hvor næstkommanderende har ført an. De tre har stævnet Mærsk og to andre selskaber ved en domstol i Texas med krav om erstatning. De tre hævder bl.a. at de efter en klage over nedværdigende behandling måtte opleve, at et reb med en galgeløkke blev hængt op på deres skabe. Rederiet afviser ikke at medarbejderne har været udsat for racediskrimination, men afviser at de har haft kendskab til forholdene og at de har ansvar i sagen.
Politiken/ritzau, 28/7 23.23, http://politiken.dk/erhverv/article759245.ece
 
Hapag-Lloyd kæmper for livet
Ifølge Financial Times var der mandag aften hårde forhandlinger om fremskaffelse af akut likviditet til rederiet, som efterlyser 1,75 milliarder kroner i frisk kapital. Men aktionærerne kan ikke blive enige. I dag ejer Albert Ballin-konsortiet 57% af aktiekapitalen i rederiet, og dette konsortie er primært kontrolleret af Hamburgs bystyre og Klaus-Michael Kühne. Planen er nu at rederiet skal sælge sin andel på 25,1% i Hamburgs containerterminal Altenwerder. Klaus Kühne kritiserer rederiet for at være for langsom med at sænke omkostningerne, bystyret har nok at bruge sine penge til, mens TUI, som stadig har sin del af aktiekapitalen bevaret, kæmper med egne problemer. Også den stenrige norske skibsreder John Frederiksen rører på sig. Han ejer 18% af TUI hvor han tidligere på året forgæves forsøgte at afsætte bestyrelsesformanden. Det vil imidlertid være vanskeligt for TUI at hjælpe Hapag-Lloyd uden støtte fra den norske storreder.
 
Store rederier forudses at måtte slukke og lukke
Jyske Bank vurderer at alle rederier er hårdt pressede, og at det med tiden vil få store konsekvenser. På et tidspunkt stopper lysten til at skyde penge i rederierne, og så må flere dreje nøglen i baglås. Sandsynligvis ligger det dog flere kvartaler frem i tiden før nogle af de store må opgive, og Jyske Bank har tiltro til at Mærsk Line vil være blandt vinderne når krisen er overstået.
Borsen.dk/Nyhedsbureaet Direkt, 28/7 09.35, http://borsen.dk/investor/nyhed/162405/
 
China Cosco Holdings lider
Det kinesiske rederi som både opererer i tørlast og i containerfragt tjener ingen penge, og der forventes et samlet tab for det første halvår af 2009. Både for tørlast og for containere er der tabt penge, men rederiet mener det er ved at bedre sig for tørlasten, mens udsigterne for containere er kulsorte. Cosco tabte 490 millioner dollar i første kvartal, mod et overskud på næsten det dobbelte året før.
Borsen.dk/Nyhedsbureaet Direkt, 29/7 08.23, http://borsen.dk/investor/nyhed/162474/
 
Vikingeskib forlist
"Imme Gram" som er et af landets ældste og største vikingeskibe, forliste natten til søndag i forbindelse med et sommertogt til Lyø. Forliset var afstedkommet af kraftig blæst som bevirkede at skibet tog vand ind. Ingen besætningsmedlemmer kom til skade ved forliset, men skibet selv led store skader og det er uvist om det kommer til at sejle igen. Skibet er rekonstrueret efter det såkaldte Ladbyskib fra år 800, og er bygget af spejdere i Gram i 1963.
Jyllandsposten, 28/7 12.15, http://jp.dk/indland/article1765071.ece
 
Situationen er rigtig dårlig for mange ø-rederier - og dermed også for øerne
"Ned med servicen. Op med priserne", - det er en ond cirkel som er igangsat efter kommunernes overtagelse af færgedriften til landets mange småøer, udtaler Henry Larsen som er formand for Sammenslutningen af Småøer. Færre afgange og højere priser tærer på tilstrømningen af turister og det er ødelæggende for øerne som er helt afhængige af turisterne. Det er f.eks. galt med ruterne til Femø, Fejø og Askø, og også til Anholt, Endelave og øerne i det sydfynske øhav. Det er pludslig blevet meget synligt hvor sløjt det står til. Øformanden bor selv på Sejerø hvor billetprisen sidste år steg med 20% og det kan mærkes på passagertallet.
Bornholms Tidende, 27/7, side 4
 
Slut færger til småøer sammen i fælles drift
Sådan lyder opfordringen fra formanden for Småøernes Færgeselskaber, Søren Adsersen. Både stat og kommuner bør tænke nyt, fordi der er millioner at hente i fælles drift. Alene til brændstof vil der kunne spares et par millioner ved fælles storindkøb, hvortil kan lægges besparelser til forsikringer, redningsudstyr og reservedele. Foreningen vil nu forelægge et konkret forslag for involverede borgmestre på et temamøde i november. Forestillingen er at et fælles driftssekretariat skal bemandes af en leder og en sekretær, hvis lønninger staten skal betale. Også når det gælder rekruttering af søfarende til de små færgeselskaber, vil de stå stærkere og mere attraktivt for de søfarende med et fælles sekretariat, samtidig med at selskaberne kunne få et fælles modspil til Søfartsstyrelsen når det gælder uddannelse. Selskaberne har haft erfaringer med krav til de søfarende som svarer til Atlantsejlads eller ind og ud af havne som Dubai eller Hongkong.
Bornholms Tidende, 27/7 side 4
 
Scandlines lokker med færgebillet til autoværksted i Tyskland
Der kan bookes tid på autoriseret bilværksted i Tyskland og købes særlig færgebillet til formålet, kombimeret med lånebil mens reparationen varer. Ordningen kaldes "værkstedsbilletten" og blev introduceret tirsdag. Man går ind på vaerkstedsagenten.dk og får et tilbud. Hvis tilbuddet accepteres booker man en tid, hvorefter man går videre til Scandlines hjemmeside og booker en værkstedsbillet til 600 kroner Rødby-Puttgarden eller 700 kroner Gedser-Rostock.
 
Læserbreve i Samsø Posten
1) "SamsøTrafikken skal ingen tak have, for der er absolut intet at takke for"
2) "Vi sender hermed en STOR TAK" til Vesborgs søde og omsorgsfulde hjælpere..."
3) "Og med Samsø Posten som villig mikrofonholder",... Samsø er et lille samfund og det er forståeligt en avis ikke kan lægge sig ud med annoncørerne, men dækningen af færgekrisen har været under al kritik. Vil ikke beskylde avisen for at have fået medarbejderens rejse til Grækenland betalt af andre, men har en mistanke. Færgen minder om en billig østeuropæisk plimsejler som ikke opfylder et minimum af komfort og som larmer så meget i søen at det kræver medbragte ørepropper. Har de fine konsulenter og advokater ringet til Bornholm og spurgt hvad befolkningen her synes om deres færgeselskab? Det har læserbrevsskribenten, og tilfredsheden kan ligge et meget lille sted. Det vil klæde politikerne åbent at indrømme de har taget fejl og undskylde over for vælgerne.
Samsø Posten, 28/7
 
"Arina Arctica" ankom Ittoqqortoormiit
fredag den 24. juli ved 20-tiden, efter en for årstiden ualmindelig stille og rolig tur. Hverken is eller vejret gav anledning til nævneværdige forsinkelser. Modtagelsen var efter sædvane med speedbåde hvor alle skulle hen og røre skibet. Desværre var det overskyet og regnvejr.
 
Opsendelse af rispapirlamper afstedkommer redningsaktioner til søs
SOK reagerer på alarmeringer når opsendelse af rispapirlamper i kystnære områder forveksles med rigtige nødsignaler fra skibe og lystsejlere i havsnød. Sådanne forvekslinger sker desværre ofte og SOK anbefaler ikke at opsende sådanne lamper i kystnært område, uden forudgående henvendelse til det lokale politi.
 
Vestas-konflikten på Isle of Man optrappes
Vindmøllefabrikken har besluttet at bortvise 11 ansatte som de positivt har identificeret af de 25 som har besat fabrikken på den engelske kanalø. Ifølge virksomheden har arbejdernes aktion gjort det vanskeligt at nå frem til en løsning om fratrædelsesvilkår for de 625 ansatte. Ledelsen oplyser at der er gjort adskillige forsøg på at få de besættende arbejdere til at standse aktionen. Uden for fabrikken er situationen anspændt med politi og sikkerhedsfolk som skal forhindre andre ansatte i at komme ind og tilslutte sig besætterne, og det er også vanskeligt at få mad ind. I dag skal en domstol i Newport tage stilling til om de 25 arbejdere kan smides ud.
 
FOA ønsker grænsesag med 3F genoptaget
En gammel strid mellem FOA og 3F om organisering af handicapmedhjælperne blev forligt i foråret efter forslag fra en højesteretsdommer om at FOA skulle indlemmes i 3F-overenskomsten. Det udtrykte begge forbund tilfredshed med. Men ifølge FOA har Dansk Industri indtil videre afvist at lade FOA indtræde, uagtet det efter mæglingsplanen skulle ske inden udgangen af juni. FOA har konsekvensmæssigt varslet blokade mod DI for social- og sundhedsansatte, samt bedt LO om at genoptage sagen i grænsenævnet. FOA mener det er en ulykkelig situation for handicapmedhjælperne, men vil ikke som forbund og som den største organisator af handicapmedhjælpere, se på at området trækkes fra FOA af først den ene så den anden part.
 
Dagens overskrifter
"Kvinde boede med død mand i to måneder"
"Kvinde sad fast på toilet i en uge"
Nordjyske.dk, 27/7, http://www.nordjyske.dk/
 
Ikke en chance for at blive fri for det sorte stads
Russiske geologer har længe spekuleret på om ikke olie og gas kan dannes uden brug af organiske materialer, eller om forekomster findes dybere mod jordens indre. Måske skal vi bare bore dybere eller producere olien selv i et laboratorium. Nu har en gruppe forskere fra USA, Rusland og Sverige publiceret en artikel hvor de viser, at ethan og andre kulbrinter kan syntetiseres ved hjælp af laser-opvarmning, under tryk- og temperaturforhold som minder om tilstandene i jordens indre. Resultater viser at teorien har noget på sig, og at tunge kulbrinter kan dannes via uorganiske processer i jordens kappe. Selvom lærebøger i dag fortæller at olie og gasser kommer fra gammel biomasse, er sandheden at ingen ved det med sikkerhed.
(Fagre sortklæbende verden)
 
Baltic Dry Index
3475 (+68) (rekord: 20/5-2008 11.793)
Dryships.com, 28/7, http://www.dryships.com/pages/report.asp
 
Bankens salgskurser
100 USD = 534,80 DKK
100 Euro = 757,52 DKK
 
Aktiekurser - slutkurser
D/S Torm: 56 (+1)
APM A-aktie: 30.700 (-100)
APM B-aktie: 31.500 (0)
D/S Norden: 189,75 (-0,25)
DFDS: 253 (-2,50)
Mols-Linien: 62,50 (-2,50)
Børsen,29/7
 
THORA LUND
057(3)



© Copyright CO-SEA
All rights reserved

Cookie- og privatlivspolitik

CO-SEA
Mose Allé 13
2610 Rødovre
Telefon: +45 36 36 55 85
Email: cosea@co-sea.dk

Åbningstider og kontaktpersoner
Du kan finde mere info omkring
kontoret og de ansatte her

DIS-Offshore på vej – endda med grønt lys fra Enhedslisten

-Lovforlaget er et rigtig godt eksempel på, hvad der kan lykkes, ...

Medsejlads hos DFDS og Fjord Line denne uge

Rejsesekretær Barno Jensen fra Metal Maritime indleder i dag sønd ...
bottom banner1