Mose Allé 13, 2610 Rødovre, telefon: +45 36 36 55 85, e-mail: cosea@co-sea.dk

KONTAKT:


CO-SEA

Mose Allé 13
2610 Rødovre
Telefon: +45 36 36 55 85
Email: cosea@co-sea.dk

Åbningstider og kontaktpersoner
Du kan finde mere info omkring kontoret og de ansatte her: 

Gå til kontor CO-Sea

Nyhedsmail

Få tilsendt vores nyheds-
mail med oversigt over
de seneste nyheder.
DAGEN
Tir 28/7-2009 10.00
28/7-2009
CO-SØFART KALENDER
 
John Ibsen - ferie til 3. august
Henrik Mikkelsen - medsejler "Crown of Scandinavia"
 
FRA MEDIER
 
Pirateri
IMB Live Piracy Report update
21/7 0030 LT psn 01:17.94N 104:09.24Ø udfor Tanjong Stapa, Malaysia
Seks røvere bevæbnet med lange knive kom langs en produkttanker for anker og entrede denne. Røverne holdt besætningen op og stjal ejendele fra skibet og besætningsmedlemmerne. Under episoden bordede det malaysiske marine politi tankskibet og arresterede fem røvere. En sprang overbord og undslap.
 
Mange flygtninge frygtes druknet i bådulykke
En båd med 160-200 flygtninge fra Haiti er strandet på Turks and Caicos øerne 250 kilometer fra Haiti. Flygtningene har været strandet i revsystemet siden deres båd kæntrede i går aftes. Mange frygtes omkomne. Ifølge den amerikanske kystvagt er 70 personer reddet, mens der er bjærget fire lig. Turks and Caicos er britisk område og de haitiske flygtninge påsejlede revet, da de forsøgte at gemme sig for en politikutter efter tre dages sejlads.
 
Kamp for højsæsontillæg
Nyhedsbrevet Alphaliner mener det er et åbent spørgsmål om det lykkes containerrederierne at realisere det traditionelle højsæsontillæg i år. Indtil videre har 18 rederier indført tillægget på ruterne mellem Europa og Asien med 100-200 dollar gældende indtil oktober. Det er imidlertid langt fra sikkert det holder, eftersom markedet er præget af massiv overkapacitet og pressede priser. På den anden side er meget tonnage taget ud af ruterne og f.eks. er kapaciteten mellem Europa og Fjernøsten faldet med 21% i det seneste år, samtidig med at flere rederier er gået i samarbejde om betjening af ruterne.
 
Mærsk bliver hårdest ramt
De netop offentliggjorte nedslående regnskabstal for japanske container-rederier, kan tages som en god strømpil for et kollapset marked. Derimod klarer tørlast sig ganske fint. I Danmark vil Mærsk blive hårdets ramt, Torm næsthårdest, hvorimod Norden næsten ikke bliver ramt.
 
Mærsk har fundet ny chef for "Europe product team"
Schweiziske Vincent Clerc bliver ny chef for containerrederiet i Mærsk gruppen. Han kommer fra tilsvarende stilling som chef for Pacific product team. Den tidligere topmand i Europa er skiftet til det hollandske bugserfirma Smit.
Borsen.dk/Nyhedsbureaet Direkt, 27/7 11.18, http://borsen.dk/transport/nyhed/162346/
 
Hapag-Lloyd tigger om lavere skibsleje
Rederiet er nu så presset at det anmoder skibsejere som Hapaq-Lloyd har lejet skibe hos, om at sænke lejen mærkbart. Hapag-Lloyd håber på løsning svarende til den det chilenske rederi CSAV fik af tyske skibsejere i fjor, hvor skibslejen blev sænket med 36% mens de tyske skibsejere til gengæld fik aktier i CSAV. Byrådet i Hamburg har meddelt at det er villig til at skyde 170 millioner euro i Hapag-Lloyd, men rederiet har brug for 1,75 milliarder euro. Hapaq-Lloyd håber aktionærerne vil bidrage med 700 millioner euro og at resten kan modtages i lånegarantier fra en statslig fond. I første kvartal af 2009 havde rederiet et underskud på 222 millioner euro og det samlede tab for 2009 forventes at blive på mindst 700 millioner euro.
Borsen.dk/Nyhedsbureaet Direkt, 27/7 09.43, http://borsen.dk/transport/nyhed/162336/
 
Søværnschefen og Ekstrabladet
Føljeton,- kilde: SOK
Ny artikel omhandler det forhold at Nils Wang lader Søværnet betale for medlemsskab af VL-12 (VirksomhedsLeder-gruppe 12). Ekstrabladet konstaterer at det er slået fast at staten ikke kan refundere udgifter i forbindelse med VL-grupper, og spørger hvordan Nils Wang kan forsvare at lade skatteyderne betale for traktementer og for at lade vennerne fra VL12 sejle rundt i Søværnets skibe den 15. juli 2006?
Skatteyderme betaler også for flybilletter og hotelophold i forbindelse med møder i logen.
 
Søværnet/Nils Wang svarer:
Forsvaret betragter medlemsskab af VL-grupper som et tjenstligt anliggende, og organisationens ledere kan herigennem danne ledelsesmæssige netværk. Medlemsskab af VL-12 er for Nils Wang en værdifuld kilde til inspiration som offentlig topchef. Værtsskabet for VL-12-gruppemøderne går på omgang, og i perioden har der været deltagelse i 7 møder, hvoraf Nils Wang har været vært for de to. Det ene møde fandt sted på to af Søværnets øvelsesbåde, mens det andet møde famdt sted ved Frømandskorpset.
 
Krydstogtsskib spiddede hval
"Sapphire Princess" er anløbet Vancouver Havn med en 20 meter lang hval spiddet på skibets bulb lørdag d. 25. juli. Det vides ikke hvornår sammenstødet er sket. Det er ikke ualmindeligt det sker og i 1999 ankom et andet krydstogtsskib til Vancouver ligeledes med en hval spiddet i fronten. Det antages at hvalen brækker ryggen og øjeblikkeligt dør ved et sådant sammenstød.
Jyllandsposten, 27/7 15.24, http://jp.dk/udland/article1764296.ece
 
Nordsøen har plads til Europas CO2-udledning
En international arbejdsgruppe med Norge i spidsen har beregnet, at potentialet for lagring af CO2 i havet udfor Norge er så stort, at al udledning fra samtlige kraftværker i Europa i de næste 600 år, kan rummes i en formation kaldet Utsira-formationen i Nordsøen. CO2-lagring er under hastig udvikling i Norge hvor Statoil begyndte at sende CO2 ned i Sleipner-oliefeltet for 13 år siden.
 
Besættelsen af Vestas fabrik på kanaløen Isle of Wight
25 ansatte har nu i en uge besat fabrikken i protest mod planerne om flytning til USA. Greenpeace har nu givet sin støtte til aktionen som allerede støttes af store fagforeninger og miljøorganisationer. Greenpeace mener denne sag kan være med til at etablere sammenhold mellem fagbevægelse og klimafolk. Besættelsen kommer ubelejligt for Vestas, dels fordi den kolliderer med en kampagne om støtte til vindmølleenergi i Storbritannien, og dels fordi Vestas præsenterer halvårsregnskab i London 18. august. I morgen er arbejderne tilsagt i retten under tiltale for ulovlig indtrængen, og samtidig vil Vestas oplyse hvordan de agter at løse krisen.
 
SAS-ledelse vil forhandle igen
SAS-ledelsen vil genåbne de strandede forhandlinger med kabinepersonale og andre ansatte. Formanden for det danske kabinepersonale udtaler imidlertid at en genoptagelse forudsætter at SAS skrinlægger planer om at flytte flytrafik fra Danmark til Sverige. Forhandlinger mellem SAS og 39 fagforeninger om bespatelser blev afbrudt i begyndelsen af juli. De danske stewardesser har tilbudt at gå 12% ned i løn hvis de får en produktionsgaranti. Kabineformanden, Verner Lundtoft jensen, anklager SAS for at føre skinforhandlinger, og mener SAS med kabinepersonalets tilbud blev afsløret. Efter forhandlingssammenbruddet med de 39 fagforeninger, har SAS bekendtgjort at virksomheden vil gennemføre alternativ spareplan uden om fagforeningerne.
 
SAS truer det danske personale
"København som metropol for Skandinavien og dermed også for hele Danmark har uvurderlig betydning for den danske konkurrenceevne og infrastruktur. Kombinationen mellem Københavns Lufthavn og SAS som det toneangivende selskab er således med til at give Danmark en international infrastruktur, samt gøre landet interessant for udenlandske selskaber, når disse skal beslutte, om de skal placere produktion og udvikling i Danmark". .... "Tillidsrepræsentanterne, som gennem flere år har medvirket til den ene spareplan efter den anden, vil simpelthen gennem dialog med ledelsen gerne kunne se et fortsat perspektiv for SAS' fremtid."
 
Et nødråb fra de SAS-ansattes repræsentanter har tidligere på ugen fået deres fagforeninger til at gå ud i en fælles henvendelse til transportministeren og de transportpolitiske ordførere. SAS har gjort Københavns Lufthavn til selskabets centrale knudepunkt, og derfor har SAS vital betydning for langt flere mennesker end de direkte ansatte. Korpsånden i SAS har hidtil været en bærende kraft for virksomheden. At forestille sig at vejen til overlevelse kan ske uden dialog med medarbejderne, må betragtes som udsigtsløst. Der er ikke tale om hjælpepakker eller en landskamp om arbejdspladser, men der er behov for gensidig tillidsfuld dialog mellem ledelse og medarbejdere.
Forbundssektretær Keld Bækkelund Hansen/Dansk Metal i kommentar:
Børsen, 27/7 side 3
 
SAS forhandler på skrømt
" - De svenske fagforeninger har lige som os kategorisk sagt nej til lønnedgang. Vi har i forhandlingerne sammen med SAS sat tal på de besparelser, som SAS kræver. Derfor undrer de slet skjulte trusler om at flytte afgange væk fra København" .... "... det virker, som om det ikke var hensigten, at det skulle ende med en løsning", siger Henrik Bay-Clausen, 3F Kastrup, som organiserer 2.000 3F'ere i SAS.
 
Opret et lavprisselskab
Drop forretningsfolkene og opret et lavprisselskab opfordrer formanden for luftfartsfunktionærerne Nicolas Fischer. Forretningsfolkene indskrænker deres rejseri og lavprisklassen er kommet for at blive. Det segment må SAS nu lære at satse på. Enten kan SAS oprette sit eget selskab, eller også kan man købe et eksisterende som kan servicere de rene turistdestinationer som Malaga, Nice, Tyrkiet osv. SAS ønsker ikke at diskutere deres strategi i medierne og lavprisselskabet Rynair har kun skuldertræk til overs for ideen, fordi de ikke tror SAS på noget tidspunkt kan konkurrere på dette område.
Børsen, 28/7, side 1, 4-5
 
Arbejdsløse lokkes til falske job
En virksomhed som jævnligt skifter navn og adresse har kontaktet de ledige gennem det offentlige Jobnet.dk, med useriøse jobtillbud og udsigten til en fortjeneste på mellem 700.000 og 1,4 millioner om året, mod et gebyr på f.eks. 15.000 kroner. Arbejdsmarkedsstyrelsen som har politianmeldt firmaet konstaterer at der tilsyneladende er tale om en slags pyramidespil.
 
767.000.000.000 kroner
Er det beregnet at overvægtige amerikanere årligt koster i sundhedsudgifter. Det er en fordobling siden 1989.
Jyllandsposten, 27/7 21.55, http://jp.dk/udland/usa/article1764678.ece
 
Irland bøjer sig for krav om indskrænkning af ytringsfrihed
Irland har vedtaget en lov som skal forhindre fornærmelse og latterliggørelse af religioner. Reelt drejer det sig om at imødekomme et islamisk krav om beskyttelse af religionen. Den nye irske lov minder om et britisk lovforslag fra 2006 som ville kriminalisere frisprogede samfundsdebattører. Ifølge Ralf Pittelkow må Irland nu regnes for at være politisk tilbagestående.
 
Baltic Dry Index
3407 (+62) (rekord: 20/5-2008 11.793)
Dryships.com, 27/7, http://www.dryships.com/pages/report.asp
 
Bankens salgskurser
100 USD = 534,80 DKK
100 Euro = 757,52 DKK
 
Aktiekurser - slutkurser
D/S Torm: 55 (+1)
APM A-aktie: 30.800 (-300)
APM B-aktie: 31.500 (-200)
D/S Norden: 190 (-3,50)
DFDS: 255,50 (-0,50)
Mols-Linien: 65 (+1,50)
Børsen,28/7
 
THORA LUND
056(4)



© Copyright CO-SEA
All rights reserved

Cookie- og privatlivspolitik

CO-SEA
Mose Allé 13
2610 Rødovre
Telefon: +45 36 36 55 85
Email: cosea@co-sea.dk

Åbningstider og kontaktpersoner
Du kan finde mere info omkring
kontoret og de ansatte her

DIS-Offshore på vej – endda med grønt lys fra Enhedslisten

-Lovforlaget er et rigtig godt eksempel på, hvad der kan lykkes, ...

Medsejlads hos DFDS og Fjord Line denne uge

Rejsesekretær Barno Jensen fra Metal Maritime indleder i dag sønd ...
bottom banner1