Mose Allé 13, 2610 Rødovre, telefon: +45 36 36 55 85, e-mail: cosea@co-sea.dk

KONTAKT:


CO-SEA

Mose Allé 13
2610 Rødovre
Telefon: +45 36 36 55 85
Email: cosea@co-sea.dk

Åbningstider og kontaktpersoner
Du kan finde mere info omkring kontoret og de ansatte her: 

Gå til kontor CO-Sea

Nyhedsmail

Få tilsendt vores nyheds-
mail med oversigt over
de seneste nyheder.
DAGEN
Man 27/7-2009 10.00
27/7-2009
CO-SØFART KALENDER
 
Ole Philipsen - 09.00 møde
Christian Petersen - 10.30 møde
John Ibsen - ferie til 3. august
Henrik Mikkelsen - medsejler "Crown of Scandinavia"
Carsten Melhaven (SK) - arbejder hjemme
 
FRA MEDIER
(opdateret fra fredag morgen)
 
Pirateri
Fem pirater taget til fange ved Somalia
Fem pirater blev fredag taget til fange af tyrkiske kommandosoldater. Piraternes båd blev bordet for at hindre somalierne i at angribe et skib. Tidligere denne måned blev et tyrkisk skib med kemikalier på vej fra Jordan til Saudi-Arabien opbragt og kapret. Der forhandles angiveligt om en løsesum.
 
"Vi ses igen en anden gang"
Fra 7. november 2008 og frem til 13, januar i år, var Clipper-skibet "CEC Future" kapret af somaliske pirater. Clipper Group indgik en aftale om en løsesum på mellem 1 og 2 millioner dollar, og pengene blev kastet ned i faldskærm. Da piraterne forlod skibet efterlod de en hilsen "To Clipper and Denmark", med teksten "OK. Vi ses igen en anden gang". I dag er Clipper-skibe omviklet med pigtråd når de sejler ind i Adenbugten. Ifølge IMB er der rekordmange piratangreb i 2009 med 240 tilfælde mod 114 angreb i samme periode sidste år.
 
Prisen på skibsbrændstof nærmer sig prisen på råolie
I Singapore er prisen på skibsbrændstof oppe på 66 dollar for en tønde, og det er kun 2 dollar lavere end prisen på råolie. Normalt er skibsbrændstof noget billigere end råolie, fordi det er et restprodukt fra raffinaderiprocessen når der produceres benzin og diesel. Flere og flere raffinaderier øger imidlertid andelen af propan, jetbrændstof, benzin og dielsel ved raffineringen, mens produktionen af skibsbrændstof er relativt faldende.
Borsen.dk/Nyhedsbureaet Direkt, 27/7 08.40, http://borsen.dk/investor/nyhed/162333/
 
Japanske rederier nedjusterer
Mitsui, Nippon Yusen og Kawasaki Kisen Kaisha nedjusterer alle forventningerne til 2009, efter aflæggelse af regnskabet for første kvartal. Regnskaber som er dyster læsning. Alle tre rederier havde underskud på driften i kvartalet. Både Nippon Yusen og Kawasaki Kisen Kaisha Line forventer nu underskud for hele året, mens Mitsui nedjusterer forventningerne til et plus på 13 milliarder yen.
 
Udsigt til mindre container-kapacitet på Nordatlanten
Hapag-Lloyd, OOCL og MSC går sammen om at betjene Montreal, Liverpool, Antwerpen, Bremerhaven og Le Havre i en service, fra udgangen af juli, og det giver udsigt til reduktion af container-kapaciteten i Nordatlanten skriver Lloyds List.
 
Mærsk tjener stort på britisk skatteordning
Over de seneste to år har Mærsk's britiske rederi The Maersk Company sparet 2,6 milliarder kroner ved at deltage i den britiske tonnage-skatteordning. Sidste år havde selskabet et overskud før skat på 999 millioner dollar mod 589,7 i 2007. Indkomstskatten beløb sig til 19,8 millioner dollar. Resultatet var stærkt påvirket af gevinst ved salg af skibe. Sidste år købte det britiske selskab Nedlloyd Container Line fra det hollandske søsterselskab for 1,575 milliarder dollar, som led i intern oprydning omkring aktiviteter. The Maersk Line er gennem de seneste år vokset til at være et af koncernens største, og flåden var ved udgangen af 2008 værdisat til 3,78 milliarder dollar.
 
Indien søsætter atomubåd
Ubåden som er bygget med russisk assistance kan affyre missiler med en distance på 700 kilometer. "Arihant" er 112 meter lang og har plads til en besætning på 100 mand. Endnu en atomubåd forventes færdig i nær fremtid.
Jyllandsposten/ritzau, 27/7 06.39, http://jp.dk/udland/asien/article1763901.ece
 
Beundrer besætning og personale i SamsøTrafikken
I et læserbrev i Samsø Posten skriver Jens Peter Stephensen:
"Noget helt andet er besætningens situation. Jeg beundrer deres udholdenhed. I hele den lange og besværlige periode har de stort set ikke modtaget andet end kritik. Hvordan er det dag efter dag - skønt sagesløs - at stille op til sure miner og udskæld? Hvordan er det at arbejde i administration og billet-bestilling? Lidt ville være opnået den dag færger og sejlplaner fungerer, hvis besætningen er sejlet i sænk".
Samsø Posten, 24/7
 
Ekstrabladet og Søværnschefen
Ekstrabladet fortsætter føljetonen om kontreadmiral Nils Wangs forbrug af statslige midler, som angiveligt bruges livligt til at forsøde den private tilværelse. Her er nye spørgsmål og svar, således som de gengives på SOK's hjemmeside:
 
23/7 kl. 15:30 modtog SOK en række nye spørgsmål fra eftermiddagsavisen. I skrivelsen gav Ekstrabladet udtryk for at avisen ikke længere ville acceptere skriftlige svar, og at skriftlige svar fremover ville blive betragtet som ikke-besvarelse. Nils Wang har desuagtet fremsendt sine svar skriftligt på de skriftlige spørgsmål.
 
Spørgsmålene i denne runde drejer sig særlig om flyrejser og om gentagne anvendelse af business-class og første klasse, hvor statens regler siger at der skal rejses på billigste måde.
Svaret er at rejseklasse skal vælges med vægt på den konkrete situation, og at business-class er valgt i de tilfælde hvor der er tale om længere rejser som ligger i umiddelbar tilknytning til tjenesten.
 
Endelig spørger bladet om hvorfor kopier af fysiske billetter mangler og svaret er at der er tale om elektroniske billetter hvor fysiske billetter ikke findes.
 
Søværnet inviterede på lobby-middag for fruens museum
Til en luksusmiddag i Nils Christian Wangs embedsbolig i Århus, som blev holdt for borgmester Nicolai Wammen, var bl.a. fem personer med tilknytning til Moesgård Museum inviteret. Middagen kostede 9.900 kr., og Nils Wangs hustru som er kommunikationsmedarbejder på museet deltog i middagen. En af gæsterne som ønsker at være anonym siger til Jyllandsposten, at der uden tvivl var tale om lobbyvirksomhed for museet. Fem ud af tolv gæster havde tilknytning til museet. Resten af gæsterne var gengangere fra kontreadmiralens middage. Ifølge Nils Wang er det vigtigt at gæsterne til en middag er godt selskab, og middagens formål var "at styrke dialogen mellem nogle af de væsentlige aktører i Århus".
 
Skibsfart kan medfinansiere klimapakke
Sammen med luftfarten kan skibsfarten være med til at fylde et multi-milliard stort hul i den klimapakke som skal forhandles på klimatopmødet i København. Beregninger viser at der mangler 100-160 milliarder dollar årligt til finansiering af den samlede pakke, og nogle har peget på at der bør leveres langt mere end 10 milliarder dollar årligt fra skibsfart og luftfart. Spørgsmålet er nu om IMO kan trumfe CO2-reduktioner igennem hos medlemmerne eller om FN's klimaorganisation NFCCC skal træffe nogle beslutninger. IMO's princip er ligebehandling af alle uanset flag, mens UNFCCC satser på et princip om fælles, men differentieret ansvar".
 
Færøske søfarende i DIS omfattes ikke af færøsk krisepakke
For en måned side forlød det at en påtænkt krisepakke for Færøerne skulle omfatte alle, d.v.s. også søfarende som sejlede i DIS. Det viser sig nu at rygtet ikke taler sandt, eller måske har advarsler fra Søfartens Ledere om ikke yderligere at beskatte søfolk som bl.a. sejlede i DIS, båret frugt. En ny lagmand har tidligere annonceret at det største tab for Færøerne ville være fraflytning, og Landsstyret har besluttet at hæve arbejdsløshedsunderstøttelsen samt forbedre mulighederne for omskoling.
 
Per Gravgaard - Søfartens Ledere, fylder 50 år
Faglig sekretær Per Gravgaard fylder 50 år i dag. Reception afholdes 25. august kl. 15-17 i Havnegade 55.
Per Gravgaard startede som ØK-aspirant i 1976 på Søfartsskolen i Esbjerg og sejlede med Skoleskibet Danmark i 1977. Efter styrmandseksamen sejlede Per Gravgaard med ØK i nogle år og herefter DSB Helsingør-Helsingborg overfarten, hvorefter han blev sagsbehandler i Farvandsvæsenet og underviste i skibsadministration på Søværnets Officersskole. Fra 1991 ansat i Dansk Navigatørforening.
CO-Søfart ønsker tillykke.
CO-Sea, 27/7 10.00
 
Vestas-ansatte på Isle of Wight besætter fabrik
525 ansatte på vindmøllefabrikkens fabrik på Isle of Wight er opsagt, fordi Vestas ønsker at flytte produktionen til USA. Baggrunden er manglende realisering af vindmølle-udvikling i England. På den ene side har regeringen støttet udviklingen rigtig meget, men den ultimative beslutningstager er lokale myndigheder, og her standser udviklingen. Når hertil lægges kreditkrise og et svagt engelsk pund, er Vestas nød til at handle. Historien er imidlertid ved at udvikle sig til en national strid om grønne jobs i England, og eftersom ordrerne i øjeblikket kommer fra USA, kan fabrikken lige så godt flytte dertil. Siden tirsdag har 25 ansatte holdt fabrikken besat. Fem personer er indtil videre arresteret de seneste dage og onsdag udløber en formel frist for forhandling af fratrædelsesvilkår. De ansatte ønsker fabrikken nationaliseret og konflikten har tiltrukket sig stor opmærksomhed i Storbritannien, hvor de aktionerende får støtte fra en række store fagforbund og miljøorganisationer.
Storbritannien, 25/7, side 6-7
 
Apropos vores hjemlige debat om tørklæder i Hjemmeværnet
I Nordkorea vil kvinder nu blive straffet med tvangsarbejde eller bøder, hvis de viser sig offentligt i bukser. En officiel Nordkoreansk hjemmeside skriver i den anledning at regenten Kim Jong-Il, allerede i 1986 udstedte en befaling som kræver at kvinder skal være iklædt traditionel koreansk klædedragt, og skriver at "Den kære leder har sagt, at nationalkarakteren ikke kun optræder i sproget, opdragelse og moralkodeks, men også i påklædningen". Der er nu udsendt disciplinvogtere i myldretider og i frokostpauser for at kontrollere forbuddet overholdes.
Berlingske Tidende/ritzau/AFP, 24/7 09.38, http://www.berlingske.dk/article/20090724/verden/907240314/
 
Overskrift i Jyllandsposten
"Ble-fetichist med rejsning anholdt"
 
Må naboerne ryge?
Efter rygelovens indførelse klager et stigende antal danskere over naboens røg til både Lejernes Hovedorganisation og Kræftens Bekæmpelse og hvor der ellers kan klages. Inge Haunstrup Clemmensen fra Kræftens Bekæmpelse mener klagerne er berettigede og udtaler at folk er ulykkelige og frustrerede, fordi de ikke kan gøre noget ved det. "Det er stressende at få sygdomsfremkaldende partikler ind i lejligheden". Venstre og Dansk Folkeparti mener ikke det er et politisk problem, mens både Socialdemokratiet og SF mener det skal tages meget alvorligt og er klar med politisk indgriben.
 
Baltic Dry Index
3345 (-10) (rekord: 20/5-2008 11.793)
Dryships.com, 24/7, http://www.dryships.com/pages/report.asp
 
Bankens salgskurser
100 USD = 536,37 DKK
100 Euro = 757,50 DKK
 
Aktiekurser - slutkurser
D/S Torm: 54 (0)
APM A-aktie: 31.100 (-100)
APM B-aktie: 31.700 (-100)
D/S Norden: 193,50 (+4)
DFDS: 256 (-3)
Mols-Linien: 63,50 (+2)
Børsen,27/7
 
THORA LUND
055(3)



© Copyright CO-SEA
All rights reserved

Cookie- og privatlivspolitik

CO-SEA
Mose Allé 13
2610 Rødovre
Telefon: +45 36 36 55 85
Email: cosea@co-sea.dk

Åbningstider og kontaktpersoner
Du kan finde mere info omkring
kontoret og de ansatte her

DIS-Offshore på vej – endda med grønt lys fra Enhedslisten

-Lovforlaget er et rigtig godt eksempel på, hvad der kan lykkes, ...

Medsejlads hos DFDS og Fjord Line denne uge

Rejsesekretær Barno Jensen fra Metal Maritime indleder i dag sønd ...
bottom banner1