Mose Allé 13, 2610 Rødovre, telefon: +45 36 36 55 85, e-mail: cosea@co-sea.dk

KONTAKT:


CO-SEA

Mose Allé 13
2610 Rødovre
Telefon: +45 36 36 55 85
Email: cosea@co-sea.dk

Åbningstider og kontaktpersoner
Du kan finde mere info omkring kontoret og de ansatte her: 

Gå til kontor CO-Sea

Nyhedsmail

Få tilsendt vores nyheds-
mail med oversigt over
de seneste nyheder.
DAGEN
Tor 23/9-2009 10.00
23/9-2009
CO-SØFART KALENDER
 
John Ibsen - ferie til 3. august
Søren V. Nielsen - ferie til 27. juli
Carsten Melhaven (SK) - arbejder hjemme
 
FRA MEDIER
 
Strid mellem containerrederier og koreansk bank
CMA CGM og Meditterranean Shipping Co. er i et rasende opgør med den koreanske bank Korea Eximbank. Banken mener rederierne skal hoste op med et større beløb af deres egenkapital til nybygninger efter et princip om lån-til-værdi betingelser. Eftersom skibsværdierne er faldet, må rederierne yde mere af deres egenkapital, mener banken. Rederierne er rasende og mener det i givet fald må være en sag mellem værft og bank, og nægter nu at tage imod skibene før bank og værft er blevet enige. Hos Korea Eximbank mener man at udlånspolitikken altid har været baseret på markedsværdier.
 
Ekstrabladet og søværnschefen
Onsdag har Ekstrabladet - i sin føljeton - haft en artikel om Niels Wangs lejebolig. som er stillet til rådighed af værnet, og benyttelsen af den til bopæl for sin svigermor og en barndomsven. Avisen konstaterer at der er etableret thekøkken i "Villa Zenta", og at kontreadmiralens svigermor har boet i boligen fra sommeren 2005 til 1/3-2009, og spørger: "Er det rimeligt at skatteborgerne skal betale for at etablere din svigermor i boligen?"
Svaret er at svigermoren har været en del af husstanden siden 1993, at det omtalte the-køkken er selvbetalt og etableret i et garderobeskab, og at svigermoren ikke har modtaget boligsikring.
Også en barndomsven har boet i boligen og Ekstrabladet ønsker oplyst hvor i villaen han har boet og om han har betalt husleje, og om hvorfor admiralen ikke har informeret forsvarets boligkontor om disse øvrige beboere.
Svaret er at den pågæældende ven boede på en sovesofa og ikke betalte husleje. Der var tale om en vennetjeneste, som ville være gengældt hvis situationen havde været omvendt.
Endelig mener avisen det er påfaldende at chefen for Søværnet får stillet en billig bolig til rådighed, og så lader venner og familie bo i den!
 
Samsø-borgmester: klart kontrakt-brud
Mandag snakkede Samsø Posten uformelt med borgmester Carsten Bruun og kommunalbestyrelsesmedlem Jørn C. Nissen om færgesituationen. Begge mener situationen er dybt frustrerende, men udtaler at en enig kommunalbestyrelse accepterer den ændrede sejlplan. Nu skal der sejles biler og passagerer til og fra Samsø, så kommer det andet bagefter. Efter kontrakten er overfartstiden 50 minutter og liggegtiden 10 minutter. Der er derfor klart tale om kontraktbrud for tiden hvor denne plan slet ikke kan overholdes. Begge betegner den grundlæggende kontrakt som i orden. Samsø har bare ikke fået det som der er betalt for. Kontrakten betød 60 millioner i besparelse over fem år, hvorfra der så skulle bruges et beløb til betaling for ekstra afgange. Det ekstra beløb er ikke betalt efter 1. marts, fordi Samsø ikke har fået noget for pengene. Jørn C. Nissen finder også informationsniveauet fra rederiet dybt utilfredsstillende.
Samsø Posten, 22/7
 
Ros til BHT og "Villum Clausen"
Svend Aage Ipsen, medlem af Trafikkontaktrådet på Bornholm, udtrykker i Synspunkt i Bornholms Tidende stor ros til BornholmsTrafikken og den ellers meget udskældte hurtigfærge. Færgen har transporteret 10 millioner passagerer over Øresund siden den blev sat ind i 2000 og der har været næsten 9.000 anløb i Rønne, uden nogen passagerer er blevet personskadet. Det dokumenterer høj sikkerhed og det er tankevækkende at Bornholms Tidende dag ind og ud skriver negativt om færgen, oftest på baggrund af konstruerede og hypotetiske spørgsmål. Måske er baggrunden et håb om at genvinde tabte abonnenter. I ældrerådet på Bornholm er der stor tilfredshed omkring samarbejdet med BHT, hvor begge parter bestræber sig på at opnå resultater til gavn for pensionisterne.
Bornholms Tidende, 22/7, side 2
 
Kolby Kaas Havn i mylder af bevaringsværdige skibe
Mandag eftermiddag var der folkefest på havnen i Kolby Kaas, da mere end 30 bevaringsværdige sejlskibe skulle anløbe havnen (før kapsejladsen Fyn Rundt). Arrangørerne havde programmeret med et par tusinde tilskuere, og det så ud til at holde stik godt og vel. Byger og stærk blæst satte dog sit præg på begivenheden.
Samsø Posten, 22/7
 
Lang tid før Femern Bælt forbindelse får betydning for Scandlines
Selvom den politiske beslutningsproces om forbindelsen nu er afsluttet, så går der mindst to år før der overhovedet vil foreligge en beslutning om der skal bygges bro eller tunnel. Indtil videre er der blot truffet beslutning om udstykning af land, iværksættelse af miljøundersøgelser og involvering af borgerne. Scandlines vil derfor fortsætte med at forbedre serviceniveauet for passagererne og forventer årtier hvor rederiet udgør bindeled mellem Femern og Lolland.
Scandlines News, 22/7
 
Alvorlig krise i SAS kræver handling
(se DAGEN 22/7)
 
SAS afviser og bebrejder danske fagforeninger
Både SAS-ledelse og regering afviser fagforeningernes ønske om politisk handling for at lægge sikkerhedsnet ud for den danske afdeling af selskabet. Det er netop i den danske del af selskabet at forståelsen for SAS-situationen er spinkel, og netop derfor kan den kommende tids tilpasninger komme til at gå hårdest ud over denne del af forretningen. SAS har netop sendt brev ud til 225 stewardesser og stewarder og givet dem valget mellem at blive fyret eller frivilligt tage to års orlov uden løn (med en ret så pikant passus involveret). Tidligere på måneden blev forhandlinger med fagforeningerne afbrudt efter 10 dages intensive forhandlinger, fordi det ikke lykkedes at blive enige om en besparelsesplan. SAS-ledelsen konstaterer nu at den svenske del af SAS producerer billigst, hvorfor det kan være aktuelt at flytte aktiviteter fra Danmark til Sverige.
Børsen, 23/7, side 4-5

Ikke nok med at vi sover meget af livet væk
Hver danske bruger i gennemsnit 50 døgn om året foran TV-skærmen, svarende til 3 timer og 16 minutters daglig optagethed af kassen. Der er tale om en stigning på 26 minutter mere end sidste år. En analysechef mener stigningen har direkte sammenhæng med finanskrisen.

Baltic Dry Index
3407 (-48) (rekord: 20/5-2008 11.793)
Dryships.com, 22/7, http://www.dryships.com/pages/report.asp
 
Bankens salgskurser
100 USD = 537,80 DKK
100 Euro = 757,62 DKK
 
Aktiekurser - slutkurser
D/S Torm: 53,50 (0)
APM A-aktie: 30.200 (-800)
APM B-aktie: 30.700 (-900)
D/S Norden: 183,25 (-1,50)
DFDS: 265 (+15)
Mols-Linien: 61,50 (-2,50)
Børsen,23/7
 
THORA LUND
053(2)



© Copyright CO-SEA
All rights reserved

Cookie- og privatlivspolitik

CO-SEA
Mose Allé 13
2610 Rødovre
Telefon: +45 36 36 55 85
Email: cosea@co-sea.dk

Åbningstider og kontaktpersoner
Du kan finde mere info omkring
kontoret og de ansatte her

Slår et ekstra slag for skibsmekaniker-uddannelsen i høringssvar

Omlægningen af uddannelserne til sætteskipper- og skibsfører, hvo ...

-Velfortjent IMO-pris til Birgit Sølling Olsen

-Det er mere end velfortjent, at Birgit Sølling Olsen modtager IM ...
bottom banner1