Mose Allé 13, 2610 Rødovre, telefon: +45 36 36 55 85, e-mail: cosea@co-sea.dk

KONTAKT:


CO-SEA

Mose Allé 13
2610 Rødovre
Telefon: +45 36 36 55 85
Email: cosea@co-sea.dk

Åbningstider og kontaktpersoner
Du kan finde mere info omkring kontoret og de ansatte her: 

Gå til kontor CO-Sea

Nyhedsmail

Få tilsendt vores nyheds-
mail med oversigt over
de seneste nyheder.
DAGEN
Man 20/7-2009 10.00
20/7-2009
CO-SØFART KALENDER
 
John Ibsen - ferie til 3. august
Søren V. Nielsen - ferie til 27. juli
Bjarne Mørup (SK) - kursus hele dagen
Carsten Melhave (SK) - kursus hele dagen
 
FRA MEDIER
(opdateret fra fredag morgen)
 
Pirateri
Situationen i Somalia
Tre udenlandske hjælpearbejdere er kidnappet efter bevæbnede somaliere angreb den kenyanske grænseby Mandera.
Politiken/ritzau, 18/7 08.17, http://politiken.dk/udland/article754264.ece
 
De to franskmænd som for nylig blev bortført fra et hotel i Mogadishu, vil blive retsforfulgt efter islamisk sharialovgivning, oplyser en talsmand for Shebab-gruppen. De vil blive stillet for retten og anklaget for spionage og for at være rejst ind i Somalia for at hjælpe Allahs fjender. Regeringens socialminister oplyser at forhandlinger om en frigivelse antageligt vil blive vanskeliggjort af, at Frankrig har fængslet en række somaliere som har været involveret i piratvirksomhed, fordi flere af disse pirater angiveligt har familierelationer til Shebab-gruppen.
Jyllandsposten/ritzau, 18/7 14.57, http://jp.dk/udland/article1758060.ece
 
Toldere har undersøgt lastrum hvor to russiske søfolk døde
Efter skibet anløb Rønne torsdag med to døde søfolk som blev fundet i et lastrum, er det efterfølgende konstateret at de formentlig døde af kulilteforgiftning som stammede fra gasser fra rådne træpiller. Imidlertid har ingen kunne forklare hvad de to søfolk gjorde i lastrummet det pågældende tidspunkt, og det har fået toldvæsenet i København, hvor skibet nu ligger, til at sende to specialuddannede brandfolk dybt ned i skibet lørdag formiddag. Umiddelbart har de ikke fundet noget udover personlige ejendele fra søfolkene.
 
Analytikere fra Danske Bank ser dystert på de kommende år for Mærsk
Analytikere i Danske Bank har sænket kursmålet for Mærsk-aktier fra 36.000 til 28.000 kr., fordi Mærsk skal kæmpe mod krisen i flere år endnu. Der regnes med et underskud i koncern-regnskabet for i år på 3,8 milliarder kroner og i værste scenario på 6 milliarder. Tidligere var forventningen et plus på 0,2 milliarder. Mærsk har ikke selv meldt noget ud om års-forventningerne udover en melding i marts om, at årsresultatet forventedes at komme til at ligge betydeligt under sidste årsresultat. Ikke blot går det skidt for containerdivisionen, men også oliedivisionen står foran et tocifret fald i i produktionen mellem 2009 og 2012.
 
Mærsk underbyder køleskibsrederier
Med underbydning tages der markedsandele på det russiske frugtmarked, også selvom det sker med risiko for tab. Et femte skib er sat ind på ruten Ecuador-Rotterdam-Bremerhaven, hvorfra en feeder-service bringer fragten videre til Skt. Petersborg. Angiveligt opkræver Mærsk en pris på 2,78 dollar pr. frugtboks, hvor køleskibsrederierne ifølge mæglerne må opkræve 3,0-3,5 dollar pr. boks for at det løber rundt. Mæglere vurderer at Mærsk taber penge på forretningen, alene for at vinde markedsandele. "Maersk Niamey", det seneste skib som er indsat på ruten, som er indchartret for en periode på otte år til 21.200 dollar om dagen, indtjener kun i underkanten af 19.000 dollar om dagen ifølge mæglernes beregninger.
 
Mærsk har fået årets pris for "Sustainable Shipping Operator of The Year"
Prisen er givet for rederiets super slow steaming koncept, som sænker brændstofforbruget ved langsommere sejlads. I 2007 fandt rederiet efter et stort studie ud af, at motorerne fungerer fint når de opererer på 10%, og at grænsen ikke var som tidligere estimeret på mellem 40 og 60%. Chefen for Sustainability hos Maersk Line, Søren Stig Nielsen, udtaler at rederiet har udfordret myterne i industrien, og fundet at besparelserne ved slow steaming er større end hidtil antaget. Mere end 100 skibe i flåden sejler med slow steaming og for skibe af Post-Panamx typen er besparelsen på en million dollar om året.
Maritime Danmark/Sydinvest, 17/7 12.00,
 
Skorstensbrand i "Tor Ficaria" forsinker svovl-scrubber
Under et dokophold i Bremerhaven opstod brand i skibets nye skorsten 4. juli. Branden opstod formentlig i forbindelse med svejsning og udviklede sig med meterhøje flammer og kraftig røgudvikling. Besætning og driftsinspektører reagerede hurtigt og fik branden under kontrol før det lokale brandvæsen kom ombord og bidrog ved efterslukning og afkøling. Branden gik hårdt ud over den svovl-scrubber som var ved at blive installeret i skorstenen. Man har besluttet at reparere scrubberen mens skibet er i drift, men det kan tage op til tre måneder da al indmaden er udbrændt. Der er tale om en testmodel.
DFDS News, 17/7
 
Initiativtagere til ny Norges-rute tror på mere færgedrift
Efter grundige analyser mener initiativtagerne til Balden Line, som projekterer ny Norges-rute mellem Halden - Sandefjord og Frederikshavn, at ruten vil komme til at stå sig i konkurrencen med Stena Line som levner passagererne for kort handle-tid i Frederikshavn, og på fragtsiden i konkurrence med Color Lines rute mellem Larvik og Hirtshals. Jens Bonde fra rederiet som er under stiftelse med to datterselskaber, oplyser at andre rederier som Balder Line har henvendt sig til, for øjeblikket undersøger om de vil være medejere gennem aktieandele. Der er opstillet et kapitalbehov på 30 millioner kroner til opstart med "Balder Queen" - ex "Dana Regina" - som i 2008 blev opgraderet til 1500 passagerer. Skibet har tidligere sejlet for Larvik Line og senest mellem Riga og Stockholm. Balder Line har forhandlet toårig lejeaftale med købsoption efter et eller to år.
 
NFC/SamsøTrafikken m.v. vil nu måle kundetilfredsheden
Rederiet måler på kundetilfredsheden to gange årligt og Center for Regional og Turismeforskning er hyret til opgaven. Første måling var i februar 2009, og juli/august er det tid igen hvor passagererne kan møde interviewere. Det er spørgsmål om siddepladser og rederiets hjemmeside mv som bliver stillet. Det er ikke kun Samsøtrafikken, men alle søsterrederier tillige i Nordic Ferry Services: Fanøtrafikken, Langelandstrafikken, Alstrafikken og Bornholmstrafikken, hvor undersøgelsen bliver foretaget. Det er mange spørgsmål den enkelte bliver bedt om at besvare, men det handler om kundeservice.
 
Katastrofalt for Samsø - skidt for Bornholm
Nordic Ferry Services nybyggede færge "Kanhave" kom så sent i drift, at det har været ikke mindre end en katastrofe for Samsø, udtaler Samsø-borgmester Carsten Bruun. Han har stor forståelse for de problemer rederiet har haft, og erkender at der er ofret meget store beløb for at redde situationen så godt som muligt. Men det er slet slet ikke rart, at den efterlyste større færge til driften af Jyllands-ruten, først blev sat ind midt i højsæsonen hvor den tillige er ganske uprøvet. Tilliden til NFS på Samsø er brudt i takt med de vedvarende brudte løfter om hvornår færgen ville være i drift. Først blev den lovet til 1/10-2008, og siden har datoen været udskudt 6-7 gange. Der findes en kontrakt om hvad der er budt ind med, og på et eller andet passende tidspunkt må vi se på hvad der så faktisk kom ud af det, kommer det lunt fra borgmesteren, som siger han har en god dialog med rederiet. En radioudsendelse fra DR P4 Østjylland har tidligere i sidste uge konstateret, at aflysninger har slidt på Samsøs image, og mange turister har valgt Samsø fra.
 
NFS overtager ansvaret for BHT's sejladser fra 1/9-2011, og Bornholms Passagerforening er rystede over det store pengeforbrug NFS har på Samsø. Hele forløbet på Samsø har overrasket passagerforeningen som ikke opfatter det som professionelt, og er glade for at den nye færge til Bornholm ikke skal bygges i Grækenland, men på australsk værft. Passagerforeningen finder det også besynderligt at færgen sættes i drift uden den tilsyneladende er helt færdig, og uden der er siddepladser til alle. Skriver vi 2009 eller 1909, spørger foreningens formand Bjørn Carlsen.
Bornholms Tidende, 18/7
 
Kapsejlads for bevaringsværdige skibe
Indhyllede i røg og damp tronede over 100 år gamle skonnerter ved Korsør Havn forud for en kapsejlads. Kapsejladsen "Fyn Rundt for Bevaringsværdige Skibe" startede lørdag. Der er 30-40 sejlskibe i kapsejladsen som ankommer Svendborg den 25. juli. Skipperen på "Mira" siger, at hvis de andre kegler siger det er for sjov skyld, så blæser de med halv vind. "Kapsejladsen er benhård konkurrence hvor vi knokler for at komme først frem og vinde" tilføjer han med et grin.
 
Beruset fisker glemte fortøjningerne
En ung fisker fra Sæby ville efter en nattelang fest på Læsø sejle hjem til Sæby. Han glemte imidlertid at fjerne alle fortøjningerne, og da han gav fuld speed sejlede han ind i en motorbåd. Det fik ham dog ikke til at opgive sejladsen til Sæby Havn, hvor politi og SOK var varslet om hans ankomst og tog imod ved indsejlingen. Fiskeren har erkendt de faktiske forhold og er løsladt af politiet, hvorefter en blodprøve skal afgøre det videre efterspil.
 
Rapport fra Opklaringsenheden
Redegørelse om "Maria Soltins" grundstødning i den norske skærgård den 29. marts 2009.
Søfartsstyrelsen, 17/7, 
 
Den blå sektor er kulsort
Kun skibs- og flytrafikken er undtaget regulering fra Kyoto-protokollen, men der er nu et overordentlig pres på at få inddraget skibstrafikken i klimakonventionen på topmødet i København til december. Delegerede fra 90 lande i IMO har derfor vedtaget et forslag om regulering enten ved et kvotesystem eller ved en global afgift.Den maritime sektor er ansvarlig for udledning af 3-5% af verdens samlede CO2-udledning, og rederierne bruger billig brændstof med et ekstremt højt svovlindhold. Det koster menneskeliv fra den kystnære trafik, og beregninger viser f.eks. at skibstrafikken i Øresund hvert år betyder at 100 københavnere får et kortere liv. Danmark spiller en nøglerolle i udarbejdelsen af fremtidige regler, både som følge af værtsskabet for klimakonferencen, og særlig fordi vi som søfartsnation er ansvarlige for 10% af den samlede globale skibstrafik. En række EU-lande støtter kvotesystemet, mens Danmark foreslår en global afgift på den beskidte olie.
 
International støtte til dansk forslag om maritimt klimabidrag
På 59. møde i IMO's miljøbeskyttelseskomite, som blev afholdt 23.-17. juli, støttede en lang række lande og industriorganisationer et dansk markedsbaseret forslag om et bidrag ved køb af brændstof til skibe i international fatt. Der blev også opnået enighed om en arbejdsplan for det videre arbejde. Endvidere blev der opnået enighed om et energieffektivitets designindeks for nye skibes miljøpræstationer. Generalsekretæren understregede i sin åbnimgstale behovet for at IMO kunne sende et stærkt signal til den internationale miljøkonference i København sidst på året.
 
Søsikker juli 2009
Indeholder:
* De 8 sikkerhedsled. En ny værktøjsbaseret model til opbygning og styrkelse af en god sikkerhedskultur.
* 15 år i arbejdsmiljø, det handler om mennesker og konsekvenser
* IRIS - et nyt webbaseret informationssystem der skaber overblik over ulykker, nearmiss og n/c
* Alle skal være medejere af sikkerheden. Artikel om BC Ferries, Canada
* "Pas på dig selv deroppe". Fokus på faldsikring som personligt værnemiddel
* Søfolk fra sand- og ralsugere diskuterede risici og metoder på møde arrangeret af Søfartens Arbejdsmiljøråd
* MSSM 2009
 
Lindø-retssag udskudt
Lindø skulle fredag være mødt i retten i Odense hvor værftet stod til en bøde på 45.000 kroner efter to anklager rejst af Arbejdstilsynet. Første anklage handler om manglende beskyttelse mod svejserøg og den anden fordi en maler faldt ned fra et stillads i januar. Lindø har imidlertid først fået forkyndt stævningen den 8. juli og eftersom det ikke var nok tid til at sætte sig ind i sagen, har Lindø fået udskudt sagen på ubestemt tid.
 
30.000 på nedsat tid
Siden oktober 2008 har omkring 30.000 været tvunget på nedsat tid, heraf 5.000 i op mod et halvt år. Det viser en opgørelse fra Arbejdsmarkedsstyrelsen. SF har foreslået at lange perioder på arbejdsdeling kan kombineres med uddannelse, som lovgivningen i dag forhindrer, men det nedstemte Folketinget før sommerferien. Dansk Folkeparti vil på ny tage reglerne op til august.
 
Slut med rygning indendøre i Tyrkiet
Fra midnat søndag blev det forbudt at ryge på barer, restauranter og cafeer. Protester har været nytteløse og regeringsleder Tayyip Erdogan har sammenlignet rygning med terrorisme.
 
Baltic Dry Index
3542 (+41) (rekord: 20/5-2008 11.793)
Dryships.com, 17/7, http://www.dryships.com/pages/report.asp
 
Bankens salgskurser
100 USD = 541,6306 DKK
100 Euro = 757,56 DKK
 
Aktiekurser - slutkurser
D/S Torm: 52,50 (-0,50)
APM A-aktie: 29.700 (-500)
APM B-aktie: 30.100 (-400)
D/S Norden: 183,75 (-1,25)
DFDS: 255 (0)
Mols-Linien: 64 (+3,50
Børsen,20/7
 
THORA LUND
050(3)



© Copyright CO-SEA
All rights reserved

Cookie- og privatlivspolitik

CO-SEA
Mose Allé 13
2610 Rødovre
Telefon: +45 36 36 55 85
Email: cosea@co-sea.dk

Åbningstider og kontaktpersoner
Du kan finde mere info omkring
kontoret og de ansatte her

Gratis onlinekurser for medlemmer

Bliv klogere hjemme i sofaen og få papir på din viden. Dansk Meta ...

"DIS-regnemaskine" opdateret på hjemmesiden

Dagpenge- og DIS til brutto-beregnerne her på hjemmesiden er opda ...
bottom banner1