Mose Allé 13, 2610 Rødovre, telefon: +45 36 36 55 85, e-mail: cosea@co-sea.dk

KONTAKT:


CO-SEA

Mose Allé 13
2610 Rødovre
Telefon: +45 36 36 55 85
Email: cosea@co-sea.dk

Åbningstider og kontaktpersoner
Du kan finde mere info omkring kontoret og de ansatte her: 

Gå til kontor CO-Sea

Nyhedsmail

Få tilsendt vores nyheds-
mail med oversigt over
de seneste nyheder.
DAGEN
Tor 16/7-2009 10.00
16/7-2009
CO-SØFART KALENDER
 
John Ibsen - arbejder hjemme
Christian Petersen - ferie til 20. juli
Søren V. Nielsen - ferie til 27. juli
Bjarne Mørup (SK) - redaktionsmøde
Carsten Melhaven (SK) - redaktionsmøde
 
FRA MEDIER
 
Portræt af en pressesky konkurrent til Mærsk Mc-Kinney Møller
Gianluigi Aponte, som er stifter og ejer af Mærsk Lines største konkurrent, schweizisk registrerede Mediterranean Shipping Company, er om muligt endnu mere pressesky end Mc-Kinney Møller, som til sammenligning nærmest må betegnes som en "linselus". Den 60-årige italienske skibsreder ligner i øvrigt Mc-Kinney Møller på mange områder. Slægten har været i skibsfart siden 1700-tallet. Aponte selv uddannede sig til skibsofficer og etablerede sit eget rederi med 5.000 dollar i lånekapital og et gammelt tysk skib som første i flåden. I dag overgås containerrederiet kun af Mærsk Line, og er uden sammenligning det rederi som er vokset hurtigst i de sidste 10 år. MSC sejler i dag med 450 skibe i flåden, mod 500 hos Mærsk Line. Aponte har i alle årene omgivet sig med søfolk og mener der skal søfartsviden til for at begå sig i topledelsen af et rederi, i modsætning til de fleste andre rederier hvor topposter besættes af universitets- og handelshøjskoleuddannede. I dag er Aponte en af Italiens mest magtfulde personer og har en privat formue på 3 milliarder dollar.
 
Blandede nyheder for containerrederierne
Der er spirende opsving i fragtmængderne til Asien fra europæiske lande, herunder vækst i transporten af tør- og kølecontainere med 8% i maj til sammenligning med året før. Til gengæld er der ikke meget godt nyt når det gælder fragten den modsatte vej, som er væsentlig større. Her faldt fragtmængden med 20% i maj.
 
China Ocean Shipping Group aflyser skibsordrer
Rederiet har aflyst bygningen af 8 Supramax bulk-skibe på 57.000 ton dødvægt hver. Skibene skulle bygges på koncernens eget skibsværft Cosco Zhoushan Shipyard. Der har været lange og mange drøftelser mellem rederi og værft, og endelig er det besluttet at den mest holdbare løsning for begge parter har været ændring eller annullering af kontrakterne.
 
Rederier gik foran i solidt børsløft
Onsdag steg Norden med 8,3%, Torm steg 6,8% og Mærsk steg 2,4%.
 
Mærsk-togrute mellem København og Århus
APM Terminals har købt et helt togsæt fra DSB, så de selv kan planlægge jernbanetransport af gods mellem de to byer. Efter sommeren er det meningen at der skal være tre ugentlige afgange i hver retning. Turen er beregnet til fem timer. Selskabet understreger de miljømæssige fordele ved at flytte transport fra vejnet til jernbane.
 
Opmuntrende oliefund i Angola
Den første af Maersk Oils dybvandsbrønde på 1230 meters dybde ved Angola, har haft opmuntrende resultater fra boringerne. Det er for tidligt at sige om resultaterne kan danne grundlag for kommerciel udnyttelse.
Borsen.dk/Nyhedsbureaet Direkt, 16/7 09.10, http://borsen.dk/investor/nyhed/161811/
 
"Kanhave"-kaptajn melder alt vel
Fra tirsdag den 14. juli sejlede "Kanhave" så endelig efter fartplanen, dog med nogen forsinkelser på grund af indøvning af ankomster og tidsforbruget i havn som er sat til 10 minutter, efter 50 minutters overfartstid. Samsø Posten betegner det som et historisk øjeblik efter en ventetid på 9 måneder og 13 dage. Mens "Postens" journalist tirsdag var i færd med at skrive artkel til onsdagsudgaven, blev han ringet op med tilbud om at interviewe kaptajn Steen Jepsen under de 10 minutters liggetid i Sælvig. Det fremgår af lyn-interviewet at. * Alle kaptajner har skrevet under på skibet er i orden, fordi Søfartsstyrelsen lægger stor vægt på kaptajnernes vurdering, * Der vil blive siddepladser til alle, * Kanhave stikker ikke dybere end oplyst, * Baggrunden for ændringer i havneanlæggene må journalisten spørge andre om, * Den nye besætningsfastsættelse - med plus en cateringassistent med sikkerhedskursus, er en midlertid kendelse for en prøveperiode.
Samsø Posten, 15/7
 
Slut med færge-kaos i Tårs
Længe ventede "Vesborg", som har været opholdt af at være reservefærge for "Kanhave" ved Samsø, blev endelig indsat på overfarten Spodsbjerg-Tårs onsdag kl 10.45, hvor Søfartsstyrelsens sidste krav til færgelejerne var blevet opfyldt. Færgen blev indsat som tredje færge på overfarten og skal resten af sommeren medvirke til mindre ventetid og større kapacitet.
 
"Villum Clausen" uden strøm i to timer
Færgen afgik Rønne kl. 17.15 med kurs mod Ystad. Kl. 18 blev der helt stille ombord fordi motoren var gået i stå og elektriciteten forsvandt. Det varede to timer før problemet var løst og turen mod Ystad kunne fortsætte for de 8-900 passagerer. BHT serverede gratis kaffe og vand under stilheden.
 
To omkomne på fragtskib
Et caribisk fragtskib er på vej til Rønne Havn med med to omkomne sømænd. De to skulle være omkommet i lastrummet og politiet oplyser at sagen umiddelbart set vil blive efterforsket som en arbejdsulykke.
Politiken/ritzau, 15/7 22.55, http://politiken.dk/indland/article752686.ece
 
Pristjek på danske færgeruter regnet som minutpriser
"Tjek.dk" har regnet på færgepriserne i Danmark som pris pr. minut overfarten varer. Den dyreste blev fundet at være sejladsen med "Columbus" over Issefjorden, med 16.25 kroner i minuttet for familie med bil og børn. Turen varer otte minutter, hvor man til gengæld kan sludre med papegøjen Pusser under overfarten. Over Storebælt på ruten Sjællands Odde-Ebeltoft er prisen 14 kroner i minuttet for samme familie (695 kroner for 50 minutter) og Odden-Århus er den knap 12 kroner (695 kroner for 60 minutter). Rønne-Ystad ligger i et midterleje med 8,85 i minuttet (1018 for 115 minutter) og Århus-Kalundborg er billigst med 2,50 kr. i minuttet (375 kroner for 150 minutter). Hou-Sælvig ligger i den billige ende med 5,71 i minuttet (428 kr for 75 minutter).
 
Dyne-Larsen slæbes i Arbejdsretten
HK indklager Jysk Sengetøjslager for at være gået for vidt i begærlighed. Virksomheden har ensidigt meldt ud at der stoppes for lønreguleringer i et år, "for at holde virksomheden på sporet". Det sker uagtet et overskud sidste år på 254 millioner kroner, hvor Larsens privatformue voksede med 63 millioner. Virksomheden bestrider ikke at den har succes og ikke er i en krise som kan begrunde besparelserne, men hævder at når konkurrenter i branchen sparer er Jysk Sengetøjslager nød til at følge trop. En professor fra Ålborg Universitet, Henning Jørgensen, mener virksomheden har en skidt sag, men spår at der kommer flere af samme slags. "Hver gang der kommer krise, så er der nogen arbejdsgivere, der forsøger at udnytte situationen til at presse lønningerne og presse omkostningerne. Men spørgsmålet er, om det er en god ide på længere sigt", siger professoren. I brevet til medarbejderne annonceres også at der vil blive færre penge til sociale arrangementer og minus julegaver i år.
 
Baltic Dry Index
3324 (+227) (rekord: 20/5-2008 11.793)
Dryships.com, 15/7, http://www.dryships.com/pages/report.asp
 
Bankens salgskurser
100 USD = 541,67 DKK
100 Euro = 757,56 DKK
 
Aktiekurser - slutkurser
D/S Torm: 52 (+3,30)
APM A-aktie: 30.100 (+600)
APM B-aktie: 30.500 (+700)
D/S Norden: 189 (+14,50)
DFDS: 154,50 (-3)
Mols-Linien: 60,50 (-3,50)
Børsen,16/7
 
THORA LUND
048(3)



© Copyright CO-SEA
All rights reserved

Cookie- og privatlivspolitik

CO-SEA
Mose Allé 13
2610 Rødovre
Telefon: +45 36 36 55 85
Email: cosea@co-sea.dk

Åbningstider og kontaktpersoner
Du kan finde mere info omkring
kontoret og de ansatte her

Medsejlads hos DFDS og Fjord Line denne uge

Rejsesekretær Barno Jensen fra Metal Maritime indleder i dag sønd ...

ITF advarer norsk regering i Color Line-sagen

Globalt er den norske regering nu også kommet i modvind med forsl ...
bottom banner1