Mose Allé 13, 2610 Rødovre, telefon: +45 36 36 55 85, e-mail: cosea@co-sea.dk

KONTAKT:


CO-SEA

Mose Allé 13
2610 Rødovre
Telefon: +45 36 36 55 85
Email: cosea@co-sea.dk

Åbningstider og kontaktpersoner
Du kan finde mere info omkring kontoret og de ansatte her: 

Gå til kontor CO-Sea

Nyhedsmail

Få tilsendt vores nyheds-
mail med oversigt over
de seneste nyheder.
DAGEN
Ons 15/7-2009 10.00
15/7-2009
CO-SØFART KALENDER
 
Ole Philipsen - møde fra 09.00
Christian Petersen - ferie til 20. juli
Søren V. Nielsen - ferie til 27. juli
 
FRA MEDIER
 
Pirateri
Journalister eller agenter
Ifølge Jyllandsposten er de to franskmænd som blev bortført fra et hotel i Mogadishu tirsdag formiddag, ikke journalister - som de første nyheder om historien fortalte - og som det blev gengivet i DAGEN i går, men sikkerhedsrådgivere/agenter.
Jyllandsposten, 14/7 15.54, http://jp.dk/udland/article1754611.ece
 
IMB Live Piracy Report update
13/7 0430 UTC psn 12:20.8N 043:54.2E Bab el-Mandeb, Adenbugten
Fire pirater med automatvåben nærmede sig et tankskib. Piraterne forsøgte at fæstne en entringsstige til skibssiden. Kaptajnen foretog undvigemanøvrer og kontaktede krigsskibe. På grund af modværgeforanstaltningerne afbrød piraterne angrebsforsøget.
 
12/7 2336 UTC psn 05:12.5N 004:03.9W Abidjan red, Elfenbenskysten
To røvere bevæbnet med lange knive bordede en olietanker forskibs. Skibsproviant blev stjålet. Da de blev opdaget forsvandt røverne i en smal båd. Ingen beskadigede besætningsmedlemmer. Kaptajnen rapporterede til havnemyndighederne.
 
Rederisammenslutning hæver priserne
Maersk Line og øvrige medlemmer af US Australian Discussion Agreement (USADA) annoncerer at de hæver fragtrater mellem 175 og 350 dollar pr. TEU/FEU mellem USA og Australien/New Zealand fra medio august. I sammenslutningen er udover Maersk Line, rederierne CMA-CGM, Hamburg Süd, Hapaq-Lloyd, Marfret og US Lines. Også andre rederisammenslutninger har annonceret prisstigninger.
 
Meditteranean Shipping Company (MSC) vokser
Den schweiziske konkurrent til Maersk Line og moderselskabets topchef åbner op i et usædvanligt og opsigtsvækkende interview med Lloyds List. Han forudser at rederierne må rekonstrukturere fordi der leveres mange nye store skibe i år. Skibe på 5-6.000 TEU bliver uøkonomiske, og rederierne bliver tvunget til at oplægge mange skibe eller sende dem til ophugning. Mens Maersk Line allerede har oplagt 20 skibe, så har MSC udvidet flåden med 10-12% siden årets begyndelse, og det er vejen frem mener topchefen. Rederiet har erkendt at en af vejene ud af krisen er større skibe til reduktion af brændstofforbrug. Han er ligeglad med hvilket nummer MSC er på verdensranglisten, bare rederiet er profitabelt. Samtidig øjner han generelle bedringer i markedet.
 
"Kanhave"-status tirsdag
Færgen blev indsat mandag aften på ruten Sælvig-Hou. Tirsdag blev to afgange ved frokosttid aflyst for at indhente forsinkelser, og rederiet anmoder om forståelse for at færgen i den første tid sejler langsommere end fartplanen tilsiger, fordi mandskabet har fokus på sejlads-rutiner, procedurer og anløb.
 
"Kanhave" nåede ikke at følge sejlplanen som er tilrettelagt med 50 minutters overfartstider. Det er ikke nyt at deadline svigter, men det er nyt at SamsøTrafikken ikke tilbyder nye reservationer. Ifølge Carsten B. Pedersen er der dog SMS'et til mange af mandagens rejsende. Manglende informationer fra SamsøTrafikken giver anledning til mange henvendelser til Samsø Posten og alle andre som kunne have viden om færgetider og sejladser. Det er kort sagt utilfredsstillende med informationsniveauet fra rederiet. Også Samsø Postens journalist har ofte ringet forgæves til personalet i rederiet, og artikler baseres ofte på tilfældige kilder og iagtagelser.
Samsø Posten, 14/7
 
Kaos på Spodsbjerg-Tårs ruten
De seneste dage har færgeruten været i kaotiske driftstilstande fordi den planlagte tredjefærge "Vesborg", som hidtil har sejlet på Samsø, ikke har været til rådighed. Det har givet lange ventetider og reservationsændringer. Men senest har der været problemer med "Vesborg" og Søfartsstyrelsens godkendelse af anløbsforholdene. Mod forventning meldte trafikken derfor ud om aflysning af alle "Vesborgs" ture mandag. Meldingen blev senere ændret og færgen har sejlet, men det er ikke muligt at få oplyst om alt er i orden. Informationsniveauet har været under al kritik, og den person Nordic Ferry Services henviser til, svarer ikke eller ringer ikke tilbage. Seneste melding fra Langelandstrafikkens hjemmeside handler om uregelmæssigheder og forsinkelser.
 
Fortsat mindre olie fra Nordsøen
I juni var produktionen i DUC-felterne 231.300 tønder olie om dagen, mod 254.400 tønder i juni sidste år. A.P.Møller Gruppen ejer 39% af DUC, Shell 46% og Texaco 15%.
 
MSSM-konferencen
Hele programmet for årets konference om Maritim Sikkerhed, Sundhed og Miljø, kan nu findes på konferencens hjemmeside. Konferencedage er 27.-28. august, men allerede aftenen før kan man deltage i et arrangement med forsker og embedslæge Henrik L. Hansen vedrørende beretninger om forulykkede skibe og skæbner og spørgsmål om årsager og konsekvenser. Under selve konferencen kan man bl.a. høre fremtidsforsker Johan Peter Paludan om fremtidens gode maritime arbejdsplads, direktør i Søfartsstyrelsen Andreas Nordseth om status og visioner i dansk kvalitetsskibsfart og vicedirektør i Danmarks Rederiforening, Jan Fritz Hansen, om krisens betydning for skibsfartserhvervet.
 
Arbejdsretsdom AR2008.0978
Finanssektorens Arbejdsgiverforening mod Finansforbundet.
"Skamløse fyringer"
Sagen angik lovligheden af fagforbundets kampagne mod "skamløse fyringer" med udhængning af virksomheder med deres logoer på en "skamstøtte" på forbundets hjemmeside.
 
Arbejdsrettens begrundelse og resultat:
Sagen drejer sig om grænserne for den fri meningstilkendegivelse i overenskomstforhold. Ved vurderingen indgår på den ene side hensynet til ytringsfriheden og på den anden side hensynet til de generelle freds- og loyalitetsforpligtelser, som kollektive overenskomstforhold indebærer. Kritik af en overenskomstpart må således f.eks. ikke indebære opfordringer til overenskomstbrud, forfølge et utilbørligt eller overenskomststridigt formål, eller få karakter af organisationsfjendtlig handling. Kampagnen har ikke opfordret til overenskomstbrud eller lignende, men:
"Kampagnen har imidlertid gennem anvendelsen af "skamstøtten" over "skamløse fyringer i finanssektoren" og udhængningen herpå af de pågældende bankers varemærkebeskyttede logoer, fået en udformning som i sig selv må anses som utilbørlig og en krænkelse af loyalitetsforpligtelsen i overenskomstforhold.
 
På den anførte baggrund anså Arbejdsretten at Finansforbundet havde udvist bodspådragende adfærd, og idømte en bod på 100.000 kroner. Ved bodsudmålingen er det tillagt afgørende betydning at Finansforbundet straks reagerede på fællesmødebegæringen og fjernede "skamstøtten" fra hjemmesiden, og at der ikke er grundlag for at antage at kampagnen har medført nogen særlige skadevirkninger.
 
USA-præst har Guds velsignelse til at bede om Obamas død
Den kendte baptist-præst Wiley Drake udpeger nøje Barack Obama som en der "blandt andet" fortjener "plager, død og evig fortabelse". Præsten er ikke hvemsomhelst, men er tidligere viceleder for baptisternes hovedorganisation som repræsenterer 20 millioner medlemmer, og han har sit eget ugentlige radioprogram. At ønske præsidentens død kan koste fem år bag tremmer i USA, men præsten er helt rolig, fordi han ikke udtaler sine egne ord men blot gengiver Guds ord, og han er jo guddommelig. Baptist-kirken udtaler at tankerne står for præstens egne, men tager ikke afstand fra at bede om død over andre mennesker.
Jyllandsposten, 14/7 18.37, http://jp.dk/udland/usa/article1754764.ece
 
Baltic Dry Index
3097 (+122) (rekord: 20/5-2008 11.793)
Dryships.com, 14/7, http://www.dryships.com/pages/report.asp
 
Bankens salgskurser
100 USD = 545,49 DKK
100 Euro = 757,62 DKK
 
Aktiekurser - slutkurser
D/S Torm: 48,70 (+0,60)
APM A-aktie: 29.500 (+800)
APM B-aktie: 29.800 (+600)
D/S Norden: 174,50 (+12,25)
DFDS: 257,50 (-3,50)
Mols-Linien: 64 (+4)
Børsen,15/7
 
THORA LUND
047(3)



© Copyright CO-SEA
All rights reserved

Cookie- og privatlivspolitik

CO-SEA
Mose Allé 13
2610 Rødovre
Telefon: +45 36 36 55 85
Email: cosea@co-sea.dk

Åbningstider og kontaktpersoner
Du kan finde mere info omkring
kontoret og de ansatte her

Gratis onlinekurser for medlemmer

Bliv klogere hjemme i sofaen og få papir på din viden. Dansk Meta ...

"DIS-regnemaskine" opdateret på hjemmesiden

Dagpenge- og DIS til brutto-beregnerne her på hjemmesiden er opda ...
bottom banner1