Mose Allé 13, 2610 Rødovre, telefon: +45 36 36 55 85, e-mail: cosea@co-sea.dk

KONTAKT:


CO-SEA

Mose Allé 13
2610 Rødovre
Telefon: +45 36 36 55 85
Email: cosea@co-sea.dk

Åbningstider og kontaktpersoner
Du kan finde mere info omkring kontoret og de ansatte her: 

Gå til kontor CO-Sea

Nyhedsmail

Få tilsendt vores nyheds-
mail med oversigt over
de seneste nyheder.
DAGEN
Man 13/7-2009 10.00
13/7-2009
CO-SØFART KALENDER
 
Christian Petersen - ferie til 20. juli
Søren V. Nielsen ferie til 27. juli
 
FRA MEDIER
(opdateret fra fredag morgen)
 
Pirateri
Situationen i Somalia
Beboere i Mogadishu og myndighederne oplyser at mindst 40 islamiske oprørere fra al Shabaab-gruppen er dræbt i kampe med regeringsstyrkerne, hvor også 3 soldater har mistet livet.
Politiken/ritzau, 12/7 11.34, http://politiken.dk/udland/article750794.ece
 
IMB Live Piracy Report update
8/7 0530 UTC psn. 13:44N 050:43E Adenbugten
Bevæbnede pirater har angrebet og kapret en bulkcarrier. De antages at have kontrol over skibet og sejler det til ukendt bestemmelssted i Somalia. Yderligere informationer afventes.
 
Rater hævet for store gastankskibe
Mærsk-afvisning af at acceptere rater under 30 dollar per ton for de store gastankskibe - VLGC - har hevet spotmarkedsraterne i vejret fra bundniveauer. Raterne er hævet tæt på 19% på en uge.
 
"Mærsk Line ramt af den perfekte storm"
Analyse af situationen fra to analytikere fra investeringsbanken Societe Generale. Fragtmængden er faldet 14% og fragtrater 24% i første kvartal, samtidig med at Maersk Olie & Gas har oplevet et fald i råolieprisen på 54%. Det skaber risiko for at hele gruppens resultat går i rødt. Analytikerne har indregnet er underskud på 20,5 milliarder kroner fra containerdivisionen i vurderingen. I 2010 ventes Mærsk Lines underskud at blive på 17,9 milliarder og i 2011 på 11,4 milliarder. Analytikerne tror ikke på frasalg eller rekonstruktureringer før stormen har lagt sig.
 
Norden sælger supramax
Rederiet forhandler om salg af nybygget bulk carrier af hensyn til rederiets likviditeter. Kommunikationschef hos Norden, Hans Bøving, udtaler at rederiet har indgået 14 salgsaftaler siden efteråret 2008, og at det fra tid til anden giver mening at omsætte stål til kontanter. Yderligere salg kan derfor ikke udelukkes.
 
Evergreen Marine's omsætning faldet med 25,6%
Faldet er noteret i juni måned hos den taiwanesiske containeroperatør. I de første seks måneder af 2009 er omsætningen faldet 34,6%. Tradewinds har tidligere på ugen noteret at Evergreen har planer om at fjerne 28 skibe fra flåden.
 
Esvagt udvider arbejdsområde
Efter i nogle år at have været voldsomt optaget af efterspørgsel på olie, som er et af Esvagts kerneområder, er rederiet nu vendt tilbage til gamle dyder med bredere udnyttelse af kompetencerne. F.eks. er "Esvagt Connector" med i projekt om opmåling af havbunden i Den Finske Bugt som forberedelse for undersøiske gasforsyningsrørledninger. Et andet eksempel er "Esvagt Supporter" som er indchartret af Mærsk Olie & Gas, hvor der overføres teknikere til ubemandede satellitplatforme og hvor skibet fungerer som hotelskib.
Maritime Danmark/Esvagt Nyt, 12/7 12.02, http://www.maritimedanmark.dk/?Id=5179
 
"Kanhænne Kanhave"
Besætningsfastsættelse skærpet
Efter Søfartsstyrelsens bebudede sikkerhedsafprøvning af færgen, udtaler overskibsinspektør Arne Ulstrup til Ritzaus Bureau, at fire besætningsmedlemmer ikke er nok, og at kravene til driftsbesætningen nu er skærpet til minimum fem besætningsmedlemmer, som gradueres op i takt med passagertallet. Den foreløbige godkendelse til fire besætningsmedlemmer var bundet op på en praktisk afprøvning, og her viste det sig at det ikke var tilstrækkeligt til evakuering og brand ombord. Sømændenes Forbund er stadig ikke tilfredse, fordi det 5. besætningsmedlem kan være en catering medarbejder, og så mener forbundet at det er "at stikke folk blår i øjnene", udtaler faglig sekretær Morten Bach.
Samsø Posten, 10/7 14.38, http://www.samso.dk/Np.asp?Id=3191
 
Det skete fredag
10.00-11:45: på prøvesejlads
16:45 til Samsø for at teste anløb og afprøvning af landgangssystem i Sælvig.
19:00 Sælvig testes igen
 
Færre krydstogtsskibe til Århus
I 2008 anløb 21 krydstogtsskibe Århus, og det tal bliver i 2009 kun 13. Det betyder 5.000 færre turister til byen, som ydermere hver har færre penge til rådighed fordi krydstogter er blevet billigere, og derfor ikke længere er forbeholdt de rige.
 
Fiskeskipper accepterede udenretlig bøde på 105.000 kroner
Ved et kontrolbesøg torsdag d. 9/7 på den norske linefisker "Loran", konstaterede inspektionsfartøjet "Knud Rasmussen" flere brud på lovgivningen. Lodslejderen havde et defekt trin, og krav om artsopdeling af fangsten og krav om stuveplan var ikke fulgt. Konsekventmæssigt kunne fangsten ikke kontrolleres i forhold til om bifangstbestemmelserne var overholdt, hvilket i sig selv opfattes som en alvorlig overtrædelse. Føreren accepterede et bødeforlæg fra politimesteren på Færøerne på 105.000 kroner.
 
Endnu et tysk ja til Femern Bælt forbindelsen
Fredag 10/7 forventedes det endelige formelle ja til broprojektet fra det tyske andetkammer, Forbundsrådet. Bromodstanderne fortsætter kritikken og bebuder juridisk forfølgelse af projektet.
 
Læsø-færge i problemer lørdag
"Ane Læsø" fik maskinproblemer på sin første tur lørdag og måtte tages ud af drift. Selvom den anden færge, "Margrethe Læsø", sejlede en ekstra tur gav det store problemer for lørdags-trafikken.
 
Fødselsdagsgaven til Mærsk Mc-Kinney
Skibsrederen rejser i morgen til Finland for at hente fødselsdagsgaven til sig selv efter sin 96 års fødeselsdag. En sejlbåd, Swan 82 RS, til 60 millioner kroner.
 
Mærsk sælger luksuslejlighed i London
Angiveligt er kreditkrisen årsag til at selskabets britiske afdeling sælger en luksuslejlighed på en af Londons dyreste adresser som er vurderet til 69 millioner kroner. Lejligheden har seks suiter med "rigeligt med underholdende faciliteter" og udsigt over Themsen. Der skulle være indgået en aftale om salg til en ukendt pris.
Borsen.dk/Nyhedsbureaet Direkt, 13/7 09.10, http://borsen.dk/investor/nyhed/161571/
 
Søfartsstyrelsen har meldt kulturskib til politiet
Frederikssunds nye kulturskib må ikke have passagerer ombord og er ikke godkendt til at sejle. Søfartsstyrelsen har tidligere advaret skibets ejer om at det var ulovligt når der var passagerer ombord. Skibet har gennem de seneste uger flere gange haft passagerer ombord og er blevet fejret i stor stil, men er altså nu meldt til politiet for vedvarende overtrædelser af styrelsens påbud.
 
Danfoss-funktionærer siger ja til spareordning
Mere end 60% af virksomhedens danske funktionærer har accepteret en spareplan hvor de holder mindst 5 ekstra fridage i resten af 2009 uden løn. Den ordning har godt og vel to ud af tre funktionærer sagt ja til og med 2.800 funktionærer i alt, vil det indebære en besparelse på 10 millioner. Der forhandles om en lignende ordning for de timelønnede. Ledelsen har for nogen tid siden accepteret enten to eller tre uger uden løn, hvor de officielt har ekstra fri, men forventes at arbejde alligevel.
JydskeVestkysten, 10/7 09.15, http://www.jv.dk/artikel/697758
 
Der forventes historisk lave lønstigninger
Tal fra Dansk Arbejdsgiverforening viser at antallet af tabte arbejdsdage på grund af konflikter er langt mere end halveret i det seneste år, og befinder sig på det laveste niveau siden statistikken blev etableret i 1991. Det peger ifølge ledende økonomer på at lønpresset på arbejdsmarkedet er stort set forsvundet og der derfor er udsigt til historisk små lønstigninger i kommende kvartaler.
 
Eksplosiv vækst i udlån fra fagforeninger
Finanskrisen betyder mange låneafvisninger i bankerne, og det har betydet stor udlånsaktivitet i lånekasser som er tilknyttet fagforeninger som f.eks. i Tjenestemændenes Låneforening og i Danmarks Lærerforening DL, hvor medlemmerne kan låne op til 200.000 til en årlig rente på 6,02%. I DL kreditvurderes låneansøgere af Lån & Spar Bank som låner penge til DL som videreudlåner til medlemmerne. Ifølge Børsen har andre store fagforeninger så stor egenkapital at de udlåner medlemmernes egne penge.
 
Var det bare et kikset skøn?
"Om et årti vil intet barn gå sultent i seng, ingen familie vil frygte, at de ikke har brød næste dag, og intet menneskes fremtid vil blive ødelagt af fejlernæring".
Henry Kissinger, 1974 World Food Conference
"Hvert femte sekund dør et barn, fordi det ikke får mad nok".
Information, 11/7-2009
 
Hvis ikke de må voldtages så kan de sultes til det
Tidligere på året måtte præsident Karzai i Afghanistan efter internationalt pres trække en lov tilbage som skulle gælde for det shia-muslimske mindretal, og som reelt tillod voldtægt i ægteskabet hvis kvinden nægtede manden adgang til sex mindst tre gange om ugen. Imidlertid har presset fra konservative religiøse ledere været så stærkt at et nyredigeret lovudkast f.eks. indeholder en bestemmelse, hvorefter manden kan nægte konen mad hvis hun afviser ham seksuelt. Meget af redigeringen er blot sproglige omformuleringer og så indeholder det nye lovudkast nye bestemmelser som f.eks., at en mand skal betale erstatning hvis han skader et mindreårigt barn under sex, - altså reelt en legalisering af sex med mindreårige. Karzai undskyldes med at han har brug for de shiitiske stemmer til det kommende parlamentsvalg i Afghanistan.
Information, 11/7, side 8-9
 
Baltic Dry Index
2985 (-33) (rekord: 20/5-2008 11.793)
Dryships.com, 10/7, http://www.dryships.com/pages/report.asp
 
Bankens salgskurser
100 USD = 549,09 DKK
100 Euro = 757,70 DKK
 
Aktiekurser - slutkurser
D/S Torm: 48,60 (-0,80)
APM A-aktie: 28.400 (+300)
APM B-aktie: 28.900 (+400)
D/S Norden: 163 (-3,50)
DFDS: 270 (0)
Mols-Linien: 60 (0)
Børsen,13/7
 
THORA LUND
045(3)



© Copyright CO-SEA
All rights reserved

Cookie- og privatlivspolitik

CO-SEA
Mose Allé 13
2610 Rødovre
Telefon: +45 36 36 55 85
Email: cosea@co-sea.dk

Åbningstider og kontaktpersoner
Du kan finde mere info omkring
kontoret og de ansatte her

DIS-Offshore på vej – endda med grønt lys fra Enhedslisten

-Lovforlaget er et rigtig godt eksempel på, hvad der kan lykkes, ...

Medsejlads hos DFDS og Fjord Line denne uge

Rejsesekretær Barno Jensen fra Metal Maritime indleder i dag sønd ...
bottom banner1