Mose Allé 13, 2610 Rødovre, telefon: +45 36 36 55 85, e-mail: cosea@co-sea.dk

KONTAKT:


CO-SEA

Mose Allé 13
2610 Rødovre
Telefon: +45 36 36 55 85
Email: cosea@co-sea.dk

Åbningstider og kontaktpersoner
Du kan finde mere info omkring kontoret og de ansatte her: 

Gå til kontor CO-Sea

Nyhedsmail

Få tilsendt vores nyheds-
mail med oversigt over
de seneste nyheder.
DAGEN
26/6-2009 10.00
26/6-2009
CO-SØFART KALENDER
 
Ole Philipsen - ferie til 13. juli
Henrik Mikkelsen - medsejlads "King of Scandinavia"
 
FRA MEDIER
 
Kandidater til ledig toppost hos Mærsk
Til posten som finansdirektør hos Mærsk, som står ledig efter Søren Thorup Sørensen trak sig i maj på grund af arbejdspresset, nævnes nu en række kandidater. Både topchefer fra Carlsberg og TDC nævnes, ligesom den interne favoritkandidat Kim Fejfer som nu er chef for APM Terminals i Holland.
 
Maersk Broker køber flere shippingagentselskaber
Mærsk Mc-Kinney Møllers personlige selskab opkøber tre svenske selskaber, hvorved antallet af medarbejdere fordobles (fra 30 til 57), og der er yderligere ekspansion i støbeskeen. Med opkøbet bliver Maersk Broker største shippingagent i Skandinavien. Selskabet har tredoblet sin aktivitet over de sidste fem år og der ledes nu efter yderligere vækst østpå, mens ambitionen er at dække hele Nordeuropa. Mærsk Broker er især store inden for anløb af cruiseskibe og tankskibe samt Ship-to-Ship operationer hvor olie overføres fra et skib til et andet.
Borsen.dk/Nyhedsbureaet Direkt, 25/6 14.36, http://borsen.dk/transport/nyhed/160466/
 
Mærsk sælger del af Nordfolkline til DSV
Norfolkline har gennem et stykke tid været til salg, og den svenske afdeling af transportgiganten DSV køber nu afdelingen for trailertransport mellem Norge, Sverige, Tyskland, Schweiz og Frankrig. Købsprisen er ikke opgivet men meromsætningen i DSV bliver på omkring 100 millioner svenske kroner. Også DFDS har vist interesse for Nordfolkline, men "arenaen" er måske ændret efter EU-kommissionens nej til at DSV overtager aktier i DFDS.
 
Der er ikke afbestilt nok skibe
Konsulenthuset Drewry vurderer at der uagtet mange afbestilte nybygninger, stadig bliver bygget alt for mange skibe, hvorfor raterne fortsat vil være under pres mens skibsværfterne ikke kan forvente nye ordrer. Drewrys topchef mener kun 15% af alle nybygningsordrer reelt bliver aflyst, og udtaler at skibene i virkeligheden først skulle være bygget i perioden 2013-2018, men at rederierne fremrykkede bestillingerne i de glade år.
Maritime Danmark/Tradewinds, 25/6 17.03, http://www.maritimedanmark.dk/?Id=5131
 
Billede af "Tor Ficaria" i tre dele i Bremerhaven
"Tor Ficaria" er for tiden på værft i Bremerhaven hvor der skal påsvejses en ny midtersektion på 30 meter så skibet forlænges til 200 meter. Herudover installeres nye stærkere styremaskiner og en såkaldt "scrubber" som kan fjerne svovl fra røggasserne. Skibet forlader værftet i den første uge af juli.
 
"Kanhave" i fart næste uge
Borgmesteren har været ombord på skibet hvor der arbejdes i døgndrift med 100 mand i dagtimerne og 20 mand i nattimerne. Søfartsstyrelsen er med hele vejen så skibet kan blive godkendt til passagersejlads. Skibet ventes indsat i næste uge hvor en midlertidig sejlplan gælder frem til 12. juli. I denne periode vil "Kanhave" sejle for "Vesborg" fra Sælvig Havn. Fra den 13. juli gælder den nye sejlplan hvor "Kanhave" hvert anden time vil have afgang fra Sælvig og Hou. I mandags var borgmesteren til ø-træf på Læsø hvor der har været løse drøftelser om mulighederne for et ø-rederi.
Samsø Posten, 25/6 09.52, http://www.samso.dk/Np.asp?Id=3099
 
Håndværkerkritik af "Kanhave"
De danske håndværkere som for tiden arbejder i døgndrift for at færdiggøre den græsk-byggede færge er ikke imponerede over arbejdet fra Piræus. "Svejsningerne ligner ikke dansk standard, og malingen er smurt oven på skidt og møg". Den danske smed Jesper Nielsen siger således "Svejsningerne er for høje, nogle steder er de ikke fyldt ud og ikke malet færdige, og der er allerede rustpletter". Både rederi og Søfartsstyrelsen forsikrer dog at passagererne ikke behøver være bekymrede for sikkerheden.
 
Ejere af fiskekuttere millionærer på at skrotte deres skibe
En ny undersøgelse over EU's tilskudsordninger til fiskerierhvervet i Eueropa viser, at der årligt udbetales 7,5 milliarder kroner fra kassen. Spanien topper listen over lande som skovler penge til sig fra tilskudsordningerne, men Danmark ligger lunt i svinget med flere hundred millioner i årligt tilskud. I årene inden skrotningspræmierne modtages har de samme redere modtaget mellem 35.000 og 1 million årligt i "moderniseringstilskud". Nogle af skibene er først moderniseret og efterfølgende skrottet samme år. Det er ikke kun EU-tilskud som har skæppet i reder-kasserne. Ved skrotning kan der sælges kvoter til andre redere og så længe fartøjerne har ligget oplagt forud for skrotning har der kunne sælges "havdage".
 
Isbrydere fra Forsvaret til Transportministeriet
Et enigt folketing ønsker at flytte ansvaret for isbrydning fra Forsvaret til Transportministeriet, og det kan måske betyde farvel til havnenes gamle afgifter til isbrydning som der er, og længe har været, stor utilfredshed med i Danske Havne.
 
Den tyske forbundsdag har sagt ja til Femerbroen
Torsdag den 18. juni sagde Den Tyske Forbundsdag med et stort flertal ja til bygning af broen. Kun die Linke og Grüne samt enkelte socialdemokrater stemte imod. I forvejen har Forbundsrådet sagt ja. Tyskland har bundet sig til vej- og baneinvesteringer på den tyske side til 6 milliarder kroner, mens broen er et rent dansk ansvar til 40 milliarder kroner.
 
Flere på kontanthjælp
Fra oktober sidste år til marts i år, steg antallet af kontanthjælpsmodtagere med 17.000 eller 14%. Størst var stigningen for unge under 25 år hvor antallet steg med 41%. I alt 143.000 personer fik økonomisk hjælp til forsørgelse i marts hvor den største gruppe er kontanthjælpsmodtagere som tegner sig for 54%. Aktiverede kontanthjælpsmodtagere omfatter 35% og personer under revalidering 10%.
Danmarks Statistik, 25/6, http://www.dst.dk/nytudg/13099
 
Klagestorm mod jobcentre
"Jobcentrene piller selvtilliden af arbejdsløse, som kommer til at føle sig som B-mennesker". Sådan udtaler flere kritikere af jobcentrene sig. Med den økonomiske krise kommer mange ressourcestærke i forbindelse med jobcentrene, og mange af dem føler de bliver mødt af en arrogant holdning i centrene. En stikprøve TV-avisen har foretaget i Ålborg, Århus, Esbjerg, København og Næstved bekræfter, at der ligger bunker af klager fra folk som er utilfredse med sagsbehandlernes arbejde.
 
Danfoss-ledere på tre ugers ekstra ferie for egen regning
Den økonomisk pressede virksomhed har bedt en række topledere om at holde 3 ugers ekstra ferie uden løn, og der arbejdes på et lignende tilbud til alle medarbejdere. Der er tale om frivillige tilbud og kommunikationsdirektøren tror mange ledere vil vælge at gå på arbejde selvom det bliver uden løn.
 
Danisco parat til at betale yderligere erstatninger til kviksølvofre
Efter Arbejdsskadestyrelsen har anerkendt den første anmeldte arbejdsskade fra Grindstedværket som ejes af Danisco, har firmaet nu erklæret at i de sager som anerkendes af Arbejdsskadestyrelsen og hvor de pågældende har lidt et økonomisk tab, vil værftet betale en yderligere kompensation til de erstatninger som vil blive ydet af styrelsen.
3F-nyheder, 24/6 14.20, 
 
Russerne er dygtige til at drikke sig ihjel
Mere end halvdelen af alle dødsfald i Rusland af personer mellem 15 og 54 år, er forårsaget af alkoholrelaterede følgesygdomme. Særlig russiske mænd er eksperter i at drikke sig ihjel i billig vodka. Ifølge en FN-rapport vil dårlig kost, druk og udbredt vold reducere den russiske befolkning fra de nuværende 142 millioner til 131 millioner i 2025. Overdødeligheden for mænd i den pågældende aldersgruppe er fem gange højere end i Vesteuropa og for kvinder tre gange højere.
 
Fuldbyrdede sharia-straffe i Mogadishu
De fire unge mænd som blev idømt amputation af en hånd og et ben for tyveri af pistoler og telefoner, fik tirsdag morgen fuldbyrdet straffen. Amputationen af henholdsvis højre hånd og venstre fod blev udført med machete i overværelse af 300 mennesker, mest kvinder og børn. De fire mænd i alderen 18 til 25 år havde indrømmet deres forbrydelser, men har ikke haft adgang til advokat eller til at appellere strafudmålingen. Egentlig skulle eksekveringen være foregået mandag morgen, men domstolen fandt varmen for høj med risiko for at ofrene kunne bløde ihjel. Moskeer annoncerede eksekveringen og hele processen varede omkring en time.
Jyllandsposten, 25/6 16.47, http://jp.dk/udland/article1736770.ece
 
Søfart nr. 26-27 - fredag d. 26. juni
Indeholder bl.a.:
 
Når blåt går i gråt
En markant kovending i forhold til rederiets hidtidige nybygningspolitik, fulgt op af – nye - dystre forudsigelser om hele containerbranchens fremtid de næste to-tre år, gav ikke uventet markant bagslag for A. P. Møller – Mærsk på aktiemarkederne i ugen, der gik. Men realiteterne er ikke til andet nu og her – hvad salget af Maersk Lines tyske KG-paraply i ugens løb også synes at slå fast.
 
Første runde til Eitzen i stor sag
Eitzen Bulk i København har fået medhold i en omfattende voldgiftssag, som udspringer af en tvist med det store indiske mineselskab Ashapura Minechem. Voldgiftsretten i London har således tildelt Eitzen Bulk en erstatning på 36,4 mio. USD pga. Ashapuras misligholdelse af en COA omfattende 34 supramax-afskibninger af bauxite fra Indien til Kina.
 
Mølle-aftale på plads på Rømø
Rømø Havn har sikret sig den første kontrakt i relation til planen om at udvikle havnen til et service-center for offshore-vindmølleindustrien. Energiselskabet Airtricity, som hører under britiske Scottish and Southern Energy, har således indgået en aftale med Rømø Havn, som omfatter udviklingen af et service- og vedligeholdelsescenter for Butendiek-vindmølleparken. Parken, som omfatter 80 møller på 3,6 MW, skal opføres 34 km vest for øen Sild på 20 m vand.
 
Herning annullerer
Herning shipping har valgt at annullere charteraftalen på to nybygninger, som rederiet skulle have haft leveret i løbet af i år. Skibene er i øjeblikket under bygning på et kinesisk værft for regning af hollandske Unifleet, som herning shipping har samarbejdet med i mange år.
Nybygningerne, som på forhånd var navngivet »Joanna Theresa« og »Catherina Theresa«, er på 4.250 t.dv. og skulle have været på t/c til herning shipping i flere år.
 
Unikt samspil positionerer Grenaa Havn
Selskabet Danish Biofuel åbner i 2012 en biofuelfabrik på et nyt område af Grenaa Havn. Samtidig ruster havnen sig nu til at kunne byde ind som basehavn for etableringen af Danmarks hidtil største havvindmøllepark. Det er et unikt samspil mellem offentlige og private interesser, der har gjort, at Grenaa Havn, midt i den finansielle krise, har skudt havneudvidelsesprojektet i gang tidsnok til at komme til at spille en eller flere roller i vækstområdet – grøn energi.
 
Skole med gode grunde
Skagen Skipperskole har én god grund. Den ligger på Skagen Havn og venter på at blive bebygget. Og byggeprojektet har Skagen Skipperskole mange gode grunde til. Skovlen skulle oprindeligt have taget det første spadestik her efter sommerferien - hvornår det nu bliver, afhænger af finansieringen. Men det bliver, det er forstander Jørgen Chr. Jensen slet ikke i tvivl om.
 
Sikker innovation
Det største fremskridt inden for redningsbåds-teknologi siden fritfaldsbåden sprang i øjnene. Sådan lyder en objektiv vurdering af et nyt dansk eksempel på maritim innovation - når det er bedst. Udgangspunktet for hele projektet er egentligt lidt selvmodsigende. Nemlig det standpunkt at redningsbåde udgør en større fare for sikkerheden om bord end de gavner – hvis man vel at mærke ser bort fra deres åbenbare funktion i en "rigtig" farlig situation.
 
Baltic Dry Index
3703 (-48) (rekord: 20/5-2008 11.793)
Dryships.com, 25/6, http://www.dryships.com/pages/report.asp
 
Bankens salgskurser
100 USD = 547,47 DKK
100 Euro = 757,58 DKK
 
Aktiekurser - slutkurser
D/S Torm: 54 (-1)
APM A-aktie: 30.100 (-1000)
APM B-aktie: 31.000 (-900)
D/S Norden: 182,50 (-3,50)
DFDS: 280 (0)
Mols-Linien: 60 (-5,50)
Børsen, 26/6
 
THORA LUND
036(3)



© Copyright CO-SEA
All rights reserved

Cookie- og privatlivspolitik

CO-SEA
Mose Allé 13
2610 Rødovre
Telefon: +45 36 36 55 85
Email: cosea@co-sea.dk

Åbningstider og kontaktpersoner
Du kan finde mere info omkring
kontoret og de ansatte her

DIS-Offshore på vej – endda med grønt lys fra Enhedslisten

-Lovforlaget er et rigtig godt eksempel på, hvad der kan lykkes, ...

Medsejlads hos DFDS og Fjord Line denne uge

Rejsesekretær Barno Jensen fra Metal Maritime indleder i dag sønd ...
bottom banner1