Mose Allé 13, 2610 Rødovre, telefon: +45 36 36 55 85, e-mail: cosea@co-sea.dk

KONTAKT:


CO-SEA

Mose Allé 13
2610 Rødovre
Telefon: +45 36 36 55 85
Email: cosea@co-sea.dk

Åbningstider og kontaktpersoner
Du kan finde mere info omkring kontoret og de ansatte her: 

Gå til kontor CO-Sea

DAGEN
Man 22/6-2009 10.00
22.6-2009
CO-SØFART KALENDER
 
Ole Philipsen – bestyrelsesmøde DSRF
Jannik N. Madsen – bestyrelsesmøde DSRF
 
FRA MEDIER
 
Valutaindsejlingen styrtdykker
Den økonomiske krise har sat sig tydelige spor i de danske rederier, der ikke tjener nær så mange penge som sidste år. Rederiernes valutaindsejling, der i 2008 lå på rekordhøje 192 milliarder kroner, ventes i år til at dykke til 160 milliarder kroner. "Vi er som det øvrige danske erhvervsliv ramt af krisen, og derfor regner vi ikke med, at valutaindsejlingen vil blive på mere end 160 milliarder kroner i år. Det svarer til niveauet i 2006", siger vicedirektør i Danmarks Rederiforening, Jan Fritz Hansen.
 
Søfartens Ledere kritiserer rederier
Rederierne har rigtig gode vilkår med statsstøtte og næsten ingen skattebetaling. Det sætter dem i stand til at klare sig i den globale konkurrence. Alligevel er de ved at save den gren over, som de selv sidder på ved at udfase danske ansatte på skibene. Det siger formand for Søfartens Ledere Peer Bøje Brandenborg. "Rederierne vil gerne have snablen ned i kassen med de gode vilkår, men de svigter deres samfundsmæssige ansvar ved ikke et leve op til intentionerne i DIS-loven," siger Peer Bøje Brandenborg. Årsagen til kritikken er, at rederiet Clipper vil skifte 41 danske skibsofficerer ud med baltiske på sine tankskibe. Det sker for at spare op mod 1,6 millioner kroner årligt på lønninger. "De er med til at udhule hele grundlaget for DIS-ordningen. Her er forudsætningen jo også, at man sikrer dansk beskæftigelse på skibene og kvalificeret uddannelse af de unge. Folketinget og skiftende regeringer har da en klar forventning om, at rederierne vil leve op til aftalen om DIS," siger Peer Bøje Brandenborg. Vicedirektør i Danmarks Rederiforening Jan Fritz Hansen siger, at rederierne - som det øvrige danske erhvervsliv - er ramt af krisen. "Rederiernes ve og vel går forud for deres samfundsmæssige forpligtelser. Det er dyrere for rederierne at ansætte danske officerer, og jeg frygter ikke, at det er med til at udhule DIS-ordningen," siger Jan Fritz Hansen.
 
Mærsk stopper for investeringer i containerflåden
Mærsk vil fremover poste store summer i olie og terminaler, mens container-farten flytter bag i køen med nye investeringer. Sådan lyder den opsigtsvækkende melding fra topchef Nils Smedegaard Andersen. Dermed gør Danmarks suverænt største virksomhed op med årtiers indkøbsboom i containerrederiet. De sidste år har koncernen årligt investeret op mod 60 mia. kr. i nye skibe og projekter, men nu bliver kassen smækket i.
Børsen Online, 22/6, http://borsen.dk/transport/nyhed/160064/

Skibskok sagsøger Mærsk
Richard E. Hicks, der var kok ombord på Maersk Alabama, da skibet blev kapret ud for Somalia, sagsøger nu rederiet samt rekrutteringsfirmaet Waterman Steamship Corp for at få erstatning. Kokken mener, at begge parter vidste, at farvandet ud for Somalia var farligt område. Han kræver derfor 75.000 dollar i erstatning fordi hans sikkerhed blev bragt i fare. Mærsk og Waterman ønsker ikke at udtale sig om verserende sager.
Dagbladet Børsen, 22/6
 
Arbejdsløshed gør folk mindre syge
Nogle af de største arbejdsgivere herhjemme mærker i øjeblikket et fald i sygefraværet. ”Tendensen er meget klar hos os, hvor sygefraværet er faldet med en femtedel siden oktober sidste år. Der er flere forklaringer, men en af dem er konjunkturerne”, siger Finn Vestergaard, chef for HR i ISS, der har omkring 11.000 ansatte i Danmark. Selvom ISS bevidst har fokuseret på at nedbringe sygefraværet ved bl.a. at holde tæt kontakt til de langtidssyge og belønne de afdelingsledere, der kan nedbringe sygefraværet, har konjunkturerne indflydelse, siger Finn Vestergaard. ”Når arbejdsløsheden stiger, har det pletvise fravær en tendens til at forsvinde, mens langtidsfraværet er nogenlunde konstant”, siger han. Finn Vestergaard gætter på, at meget af det unødvendige fravær forsvinder, men han peger også på, at det typisk er de svage, der mister arbejdet, når arbejdsløsheden er høj, hvilket kan præge sygefraværet. Også hos dagligvarekoncernen Coop, der har 27.000 ansatte i Danmark genkender man billedet. ”Vores sygefravær er faldet med 3,5 pct. over et år. Vi har dels arbejdet bevidst med at nedbringe det, dels spiller den stigende arbejdsløshed nok også ind”, siger Claus Kjeldsen, rekrutteringschef i Coop. Under fyringsrunder er det oftest de syge, der først risikerer at miste arbejdet, og det er ofte dem med mange, korte sygeperioder. Det viser en ny undersøgelse foretaget af Center for Aktiv BeskæftigelsesIndsats, der er et videnscenter under beskæftigelsesministeriet.
 
Bankens salgskurser
100 USD = 547,63 DKK
100 Euro = 757,37 DKK
 
Aktiekurser - slutkurser
D/S Torm: 60 (+2,50)
APM A -aktie: 31.900 (-200)
APM B-aktie: 32.700 (-200)
D/S Norden: 193,25 (+4,25)
DFDS: 288 (-2)
Mols-Linien: 64,50 (0)
Dagbladet Børsen, 22/6
 
THORA LUND
032(3)



© Copyright CO-SEA
All rights reserved

Cookie- og privatlivspolitik

CO-SEA
Mose Allé 13
2610 Rødovre
Telefon: +45 36 36 55 85
Email: cosea@co-sea.dk

Åbningstider og kontaktpersoner
Du kan finde mere info omkring
kontoret og de ansatte her

Hovmester om ækvatordåb i TV2-artikel

Da Hans Sønderborg i 1962 på sin første udmønstring var messelærl ...

Pirateri: Dansk indsats i Guineabugten

Regeringen har i dag offentliggjort sit "Prioritetspapir for Danm ...
bottom banner1