Mose Allé 13, 2610 Rødovre, telefon: +45 36 36 55 85, e-mail: cosea@co-sea.dk

KONTAKT:


CO-SEA

Mose Allé 13
2610 Rødovre
Telefon: +45 36 36 55 85
Email: cosea@co-sea.dk

Åbningstider og kontaktpersoner
Du kan finde mere info omkring kontoret og de ansatte her: 

Gå til kontor CO-Sea

Nyhedsmail

Få tilsendt vores nyheds-
mail med oversigt over
de seneste nyheder.
DAGEN
Fre 19/6-2009 10.00
19/6-2009
CO-SØFART KALENDER
 
Ole Philipsen – møde SK formiddag
John Ibsen – møde SK formiddag
Jannik N. Madsen – skibsbesøg Fjordline
Ole Strandberg – ferie
 
FRA MEDIER
 
Scandlines i samarbejde med HH Ferries
De to rederier indleder nu et tæt samarbejde på forbindelsen mellem Helsingør og Helsingborg. Målet med samarbejdet er at øge serviceniveauet og give kunderne de bedst mulige afgangsfrekvenser. "En afgang hvert 15. minut fra fælles kajanlæg i Helsingør og Helsingborg er et af de tiltag, som på længere sigt skal gøre linjen mere attraktiv for passagererne. Vi vil med koordination af sejlplanerne gøre det lettere og mere attraktivt for kunderne at bruge os", siger direktør i Scandlines A/S, John Steen-Mikkelsen. Siden Øresundsbroen åbnede, har den overtaget en stadig større del af trafikken, og broen har i dag en markedsandel på 80 procent af personbiltrafikken mellem Danmark og Sverige. Også på fragtområdet har broen øget sin markedsandel. Omlægningen af aktiviteterne vil foregå i etaper med start fra den 1. september 2009.
 
Det bliver dyrere at komme til og fra Bornholm
Fra næste år bliver det på flere områder dyrere at sejle med Bornholmstrafikken. Specielt stigningen på billettypen Bil+5 på Ystad ruten vækker kritik fra den bornholmske passagerforening. Den er steget 50% fra 2005 til i år og vil næste år stige yderligere 5%. Også andre billettyper kommer til at stige til næste år. Billetstigningerne holder sig inden for kontraktrammen, så der er ikke så meget at gøre, men borgmester Bjarne Kristensen vil dog politisk arbejde for en generel nedsættelse af priserne. Passagerforeningen finder det kritisabelt, at bornholmere skal betale mere end andre danskere for at benyttee offentlig transport.
Bornholms Tidende, 18/6
 
Mærsk i nyt samarbejde om redningsflåder
Mærsk er sammen med Odense Staalskibsværft og Svendborg-virksomheden SH Group de tre stiftere af et nyt firma - Nadiro, - der har udviklet et nyt redningsbådssystem, som snart skal tilbydes koncernens egne skibe og konkurrerende rederier. Det nye redningsbådssystem, der angivelig øger sikkerheden betydeligt, er baseret på eksisterende teknologi fra andre områder som vindmøller og lasermåling. Der indgår imidlertid også nye, patenterede løsninger som det kuglesystem, der skal hejse redningsbåden ned i vandet. Det nystiftede selskab Nadiro, der har adresse på Esplanaden i København, er nu gået i gang med at indhente de nødvendige godkendelser, inden en produktion kan sættes i gang.
Maritime Danmark, 18/6, http://www.maritimedanmark.dk/?Id=5058

Tørlastindeks fortsætter fremgang
Baltic Dry Index (BDI), som dækker flere vigtige tørlastruter, steg torsdag til 4.073 eller 47 point. Stigningen dækker doh over en uensartet udvikling i de underliggende indeks. Således steg Capesize indekset steg 155 point til indeks 7.980, mens Panamax faldt 14 point til 3.162 og endelig steg Supramax 21 point til indeks 1.735. Indekset satte rekord den 20. maj sidste år med indeks 11.793.
 
Grønt lys for Femern-forbindelse
I juli 2018 åbner broen over Femern Bælt. Det står fast, efter at den tyske forbundsdag i Berlin godkendte den faste forbindelse mellem Tyskland og Danmark. Den samlede regning for broen løber op i 41 milliarder kroner, og heraf hefter Danmark for 35 milliarder kroner. De sidste seks milliarder kroner er landanlæg i Tyskland. Den danske statskasse skal dog ikke have pengene op af lommen, men stiller en garanti, så det statsejede selskab, der bygger broen, kan låne de mange milliarder. Pengene bliver efterfølgende betalt tilbage gennem brugerbetaling over broen. Det betyder, at Danmark bærer hele den økonomiske risiko for byggeriet og kommer til at betale, hvis budgetterne ikke holder. Til gengæld står Danmark som eneejer af broen, hvis alt går efter planen, og den er betalt tilbage i 2043. Broerne over Storebælt og Øresund er bygget efter samme økonomiske model. Første spadestik til broen, der bliver cirka 20 kilometer lang, tages i 2012. Tiden indtil bliver brugt på forskellige undersøgelser.
 
Bankens salgskurser
100 USD = 548,14 DKK
100 Euro = 757,43 DKK
 
Aktiekurser - slutkurser
D/S Torm: 57,50 (-0,50)
APM A -aktie: 32.100 (-500)
APM B-aktie: 32.900 (-400)
D/S Norden: 189 (-5,25)
DFDS: 290 (-1)
Mols-Linien: 64,50 (-2)
Dagbladet Børsen, 19/6
 
THORA LUND
031(3)



© Copyright CO-SEA
All rights reserved

Cookie- og privatlivspolitik

CO-SEA
Mose Allé 13
2610 Rødovre
Telefon: +45 36 36 55 85
Email: cosea@co-sea.dk

Åbningstider og kontaktpersoner
Du kan finde mere info omkring
kontoret og de ansatte her

DIS-Offshore på vej – endda med grønt lys fra Enhedslisten

-Lovforlaget er et rigtig godt eksempel på, hvad der kan lykkes, ...

Medsejlads hos DFDS og Fjord Line denne uge

Rejsesekretær Barno Jensen fra Metal Maritime indleder i dag sønd ...
bottom banner1