Mose Allé 13, 2610 Rødovre, telefon: +45 36 36 55 85, e-mail: cosea@co-sea.dk

KONTAKT:


CO-SEA

Mose Allé 13
2610 Rødovre
Telefon: +45 36 36 55 85
Email: cosea@co-sea.dk

Åbningstider og kontaktpersoner
Du kan finde mere info omkring kontoret og de ansatte her: 

Gå til kontor CO-Sea

Nyhedsmail

Få tilsendt vores nyheds-
mail med oversigt over
de seneste nyheder.
DAGEN
Tir 16/6-2009 10.00
16/6-2009
CO-SØFART KALENDER
 
Ole Strandberg – ferie
Ole Philipsen – møde i Søfartsstyrelsen eftermiddag
 
FRA MEDIER
 
Pirateri
Også EU fortsætter piratjagt
Som beskrevet her på DAGEN i går, har Nato besluttet at forlænge og forstærke missionen mod pirater i Aden Bugten. Nu melder også EU ud, at man forlænger unionens anti-pirat-mission, der går under kodenavnet Atalanta, med et år til udgangen af 2010
 
Hvor er pengene?
Det er endnu ikke lykkedes de amerikanske forbundsmyndigheder at finde ud af, hvad der er blevet af de 30.000 dollar, som Maersk Alabamas kaptajn Richard Phillips blev tvunget til at udlevere til piraterne under den dramatiske kapring tidligere på året.
 
Lindø på vågeblus
Det kriseramte Lindøværft på Fyn skærer nu helt ind til benet. I går kom meldingen om fyringen af 175 funktionærer. I dag skriver Børsen så, at næsten 2000 stillinger vil blive fjernet frem mod næste sommer, hvilket bliver en af de største fyringsrunder i dansk virksomhedshistorie. Ledelsen på værftet håber endnu, at nogle af de timelønnede ansatte kan få beskæftigelse i den nyere del af forretningen, hvor værftet udlejer faciliteter til andre industrier. Men man erkender samtidig, at udsigten til at få nye skibsordrer er dårlig, og at Lindø derfor fremover skal være et langt mindre værft.
 
Mærsk-redere taber på skibsanparter
Opkøb af skibsanparter har været omtalt som noget af en guldgrube – en investering uden risiko og så ovenikøbet skattebegunstiget. Sådan udviklede det sig dog langtfra i 2008 for skibsrederne i landets største virksomhed A.P. Møller - Mærsk. Rederne her har igennem årene købt skibsanparter i Mærsk-flåden, men det har absolut ikke været nogen guldrandet forretning i 2008, hvor fragtraterne på verdensmarkedet raslede ned. Det skal dog understreges, at årene for inden til gengæld var ganske givtige. Den tidligere førstedirektør Jess Søderberg har tabt seks mio. kr. i 2008. Claus Hemmingsen har tabt fire mio. kr., mens også tidligere skibsreder Tommy Thomsen er hårdt ramt med et underskud på seks mio. kr. Det fremgår af de regnskaber, som skibsrederne netop har afleveret til Erhvervs- og Selskabsstyrelsen.
 
Gynger og karuseller i Mærsk-ledelsen
Samtidig med at skibsanparterne begynder at vise sig som en mindre god investering, har aktieoptioner afløst skibsanparterne som bonus-ordning for Mærsk-cheferne – og det kan vise sig at blive en guldgrube for topcheferne. Topgruppen, som udgør direktionen i firmaet A.P. Møller, skal ved tildelingstidspunktet købe aktieoptionerne for egne penge. Det har foreløbig været en skidt forretning i 2008, mens det ser ud til at blive en blændende forretning i 2009. Aktieoptionerne blev nemlig tildelt til en pris på kurs 53.500 kr. i foråret 2008, men blev presset helt ned i en kurs på omkring 27.000 kr. i marts 2009. Dermed har de 110 ledere i Mærsk-gruppen fået deres aktieoptioner på et tidspunkt, hvor aktien var presset helt i bund.
Business.dk, 16/6, http://www.business.dk/article/20090616/transport/706150071/
 
Menneskelig fejl bag påsejling
Det var en menneskelig fejl der var årsagen til, at Fanøtrafikkens færge Menja fredag påsejlede færgelejet i Esbjerg med stor kraft. Færgen fik kun kosmetisk skade ved sammenstødet, mens færgelejet fik en alvorlig skade. Tirsdag aflyser Fanøtrafikken tre dobbeltture sidst på dagen, så dykkere kan komme ned og få svejset et hul i spunsen under vandlinjen. Repræsentanter fra Søfartsstyrelsen synede færgen i weekenden og sagde god for, at den først bliver repareret til efteråret, hvor der det meste af tiden kun sejles med en bilfærge ad gangen.
Maritime Danmark, 15/6, http://www.maritimedanmark.dk/?Id=5026
 
Kanhave har passeret Gibraltar
Samsøtrafikkens nye færge lagde i går til ud for Gibraltar for at få olie og reservedele ombord. Besætningen rapporterer, at der som altid med nybygninger, har været en del tekniske udfordringer, hvilket har medført travlhed ombord, men at folk er ved godt mod. Rygter om alvorlige fejl afvises af rederiet. Færgen fortsatte sidst på eftermiddagen i går mod Danmark.
Samsø Posten, 15/6
 
Bankens salgskurser
100 USD = 551,10 DKK
100 Euro = 757,69 DKK
 
Aktiekurser - slutkurser
D/S Torm: 61,50
APM A -aktie: 33.700
APM B-aktie: 34.500
D/S Norden: 209,50
DFDS: 299
Mols-Linien: 67,50
 
THORA LUND
028(3)



© Copyright CO-SEA
All rights reserved

Cookie- og privatlivspolitik

CO-SEA
Mose Allé 13
2610 Rødovre
Telefon: +45 36 36 55 85
Email: cosea@co-sea.dk

Åbningstider og kontaktpersoner
Du kan finde mere info omkring
kontoret og de ansatte her

DIS-Offshore på vej – endda med grønt lys fra Enhedslisten

-Lovforlaget er et rigtig godt eksempel på, hvad der kan lykkes, ...

Medsejlads hos DFDS og Fjord Line denne uge

Rejsesekretær Barno Jensen fra Metal Maritime indleder i dag sønd ...
bottom banner1