Mose Allé 13, 2610 Rødovre, telefon: +45 36 36 55 85, e-mail: cosea@co-sea.dk

KONTAKT:


CO-SEA

Mose Allé 13
2610 Rødovre
Telefon: +45 36 36 55 85
Email: cosea@co-sea.dk

Åbningstider og kontaktpersoner
Du kan finde mere info omkring kontoret og de ansatte her: 

Gå til kontor CO-Sea

Nyhedsmail

Få tilsendt vores nyheds-
mail med oversigt over
de seneste nyheder.
DAGEN
Ons 10/6-2009 10.00
10/6-2009
CO-SØFART KALENDER
 
Ole Philipsen – bestyrelsesmøde Søfartens Bibliotek eftermiddag
Ole Strandberg - ferie
 
FRA MEDIER
 
Pirateri
Bekæmpelse af pirater i fokus på IMO-møde
Vigtige resultater til bekæmpelse af sørøvere blev opnået på et møde i IMO’s søsikkerhedskomité. Det skete efter at en dansk ledet arbejdsgruppe havde udarbejdet en revision af IMO’s vejledninger til forebyggelse af sørøveri. Resultatet var stærkt præget af de erfaringer, der var opnået gennem de seneste år, ikke mindste erfaringerne i forbindelse med forsøg på eller kapring af skibe i farvandet ud for Somalia. Der var derfor større fokus på, hvordan man skulle håndtere kapringssituationer, også i relation til den enkelte søfarende. Der blev blandt andet udarbejdet en særlig vejledning om, hvordan man skulle forholde sig, hvis man blev taget som gidsel. Der opfordredes også til, at den søfarende fik professionel bistand til at håndtere eventuelle traumer efter gidselsituation. Du kan læse mere om mødet på Søfartsstyrelsens hjemmeside.
 
Containerrederier kæmper for livet
Flere containerrederier har kun få uger til at vende faldet i deres rater på ruter mellem Asien og Europa, hvis de skal overleve. Det skriver Lloyd's List. Kilder i industrien siger, at rederierne er nødt til at hæve deres fragtrater, fordi den travleste tid på året for fragt fra Asien til Europa er lige om hjørnet. Hvis de fejler her, kan rederierne se frem til en periode med ekstremt dårlige markedsbetingelser, hvor ikke alle vil overleve. Flere rederier har allerede lanceret programmer, som skal få raterne til at stige. Maersk Line har således bebudet en ratestigning på 300 dollar pr. teu 1. juli og vil lægge en afgift på 150 dollar ovenpå prisen i højsæsonen.
 
Krisen har ændret mønstret i verdenshandlen
Den økonomiske krise betyder, at vi i vesten køber langt færre varer i Østen end vi plejede at gøre. Også samhandlen mellem Middelhavslandene og f.eks. Indien har ændret sig markant. "Over det seneste halve til trekvarte år har handelsbalancen har ændret sig. Der er faktisk flere fyldte containere, der går østgående end vestgående. Den vestgående handel er stadig meget svag. Eftersom vi ikke kan få ratestigninger vestgående, bliver vi nødt til at presse raterne østgående, så vi på en rundtur får nok penge ind til at det er bæredygtigt", forklarer Nikolaj Levin, der er Product Manager for Europa og Mellemøsten hos Maersk Line. Den helt store handelsrute fra Asien til Europa er dog stadigvæk langt større vestgående end østgående. "Men tidligere var det sådan, at hver gang vi sendte fire containere fra Kina til Europa, så sendte vi en den anden vej. Nu sender vi måske tre containere den ene vej og en den anden vej. Så balancen har ændret sig en lille smule, men ikke så meget som til Indien", siger Nikolaj Levin.
Maritime Danmark, 9/6, http://www.maritimedanmark.dk/?Id=4962
 
Samsø-problemer koster på Bornholm
Den forsinkede levering af den nye færge til Samsøtrafikken giver tab i Bornholmstrafikken. Bornholmstrafikken ejer Samsøtrafikken sammen med Clipper Group gennem det fælles-ejede selskab Nordic Ferry Service. Den forsinkede levering af ”Kanhave”, som nu skulle være på vej mod Samsø fra værftet i Grækenland, har i første kvartal kostet Bornholmstrafikken 4,8 mio. kr., hvilket medvirker til et dårligere resultat for Bornholmstrafikken sammenlignet med samme tidspunkt sidste år. Alligevel forventer Bornholmstrafikken at komme ud af 2009 med et positivt resultat på mellem 15 og 20 mio. kr. Det kan i øvrigt tilføjes, at samarbejdet i Nordic Ferry Service har betydet flere arbejdspladser på Bornholm.
Bornholms Tidende, 8/6
 
Nyt Lindø-tab til Mærsk
Lindø-værftet gav igen i 2008 et voldsomt tab for A.P. Møller – Mærsk. Værftet fortsætter dermed stimen og har nu tabt penge fem år i træk. Det fremgår af Odense Staalskibsværfts (OSS) regnskab tirsdag. OSS omsatte i 2008 for 5059 mio. kr. mod 5070 mio. kr. i 2007. Det blev omsat til et tab på den ordinære primære drift på 565,4 mio. kr., hvilket trods det store tab var en mærkbar forbedring i forhold til de foregående år. Samtidig forventes der også for 2009 et negativt resultat. "Det er en trist udvikling hele vejen igennem. Kigger man på driften, er underskuddet mindsket i forhold til sidste år, men det er stadig langt fra at være en overskudsforretning. Kigger man fremad, er markedssituationen svær for skibsværfter, og vi må se, hvad de kan få ud af de tiltag, de har lavet. Der har skullet ske noget, men det er stadigt svært at se, hvordan det skal hænge sammen," siger Mærsk-analytiker hos Jyske Bank, Karsten Sloth, om regnskabet fra Lindø.
 
Danmarks Rederiforening: Søfarten og klimaet
Rederiforeningen har udsendt et nyhedsbrev, hvor der sættes fokus på klimaet og rederibranchen. Nyhedsbrevet kan hentes på Rederiforeningens hjemmeside.
Danmarks Rederiforening, 10/6, http://www.shipowners.dk/presse/nyheder/fuldtbluspaaklimakedlerne.html
 
Bankens salgskurser
100 USD = 546,73 DKK
100 Euro = 757,59 DKK
 
Aktiekurser - slutkurser
D/S Torm: 57 (+0,50)
APM A -aktie: 33.400 (+900)
APM B-aktie: 33.800 (+700)
D/S Norden: 207,75 (+6,75)
DFDS: 310 (+6)
Mols-Linien: 67 (0)
Dagbladet Børsen, 10/6
 
THORA LUND
024(3)



© Copyright CO-SEA
All rights reserved

Cookie- og privatlivspolitik

CO-SEA
Mose Allé 13
2610 Rødovre
Telefon: +45 36 36 55 85
Email: cosea@co-sea.dk

Åbningstider og kontaktpersoner
Du kan finde mere info omkring
kontoret og de ansatte her

Medsejlads hos DFDS og Fjord Line denne uge

Rejsesekretær Barno Jensen fra Metal Maritime indleder i dag sønd ...

ITF advarer norsk regering i Color Line-sagen

Globalt er den norske regering nu også kommet i modvind med forsl ...
bottom banner1