Mose Allé 13, 2610 Rødovre, telefon: +45 36 36 55 85, e-mail: cosea@co-sea.dk

KONTAKT:


CO-SEA

Mose Allé 13
2610 Rødovre
Telefon: +45 36 36 55 85
Email: cosea@co-sea.dk

Åbningstider og kontaktpersoner
Du kan finde mere info omkring kontoret og de ansatte her: 

Gå til kontor CO-Sea

Nyhedsmail

Få tilsendt vores nyheds-
mail med oversigt over
de seneste nyheder.
DAGEN
Ons 3/6-2009 10.00
3/6-2009

CO-SØFART KALENDER

Ole Philipsen – møde Søfartens Arbejdsmiljø Råd
John Ibsen – Kursus LO-skolen 
Christian Petersen – Kursus LO-skolen
Søren Nielsen - Kursus
Ole Strandberg - Ferie

FRA MEDIER
 
Rederier er i likviditetsmangel efter 1. kvartal
Det har været et hårdt første kvartal i containerbranchen, hvor der ikke rigtigt er nogen der har tjent penge. Rederierne har pengemangel og arbejder på at rejse likvid kapital på bgørserne efter katastrofale regnskaber i årets første kvartal. Det skriver dagbladet Børsen.Krisen betegnes af shippinghuset Drewry i London som en af de værste nogensinde og forudser at man også vil opleve konkurser blandt de større rederier. Syv mindre containerrederier er allerede krakket.
Ritzau 3/6, http://www.business.dk/article/20090603/transport/90603002/
 
Maersk Line tror på stabilisering 
Vilkårene i shippingbranchen er gjort særdeles vanskelige af den økonomiske krise og containershipping i særdeleshed. Markedsmekanismerne og fragtrater vil givet føre til en konsolidering vurderer Eivind Kolding overfor Lloyd's List. Balancen mellem udbud og efterspørgsel er ikke stabil i øjeblikket, men Maersk Line håber at kunne manøvrere sig tilbage i overskudsgivende vande, så markedet kan komme til at ligne sig selv igen.
 
A. P. Møller - Mærsk vil se på opkøbsmuligheder i Maersk Line.
Nils Smedegaard - A. P. Møller Mærsks administrerende direktør, udtaler til shippingavisen Lloyd's List, at koncernen vil overveje opkøbsmuligheder i Maersk Line. "Hvis der er en chance for at udvide til den rigtige pris, så vil vi måske kigge på det," siger Nils Smedegaard til Lloyd's List.
Direktøren slår dog samtidig fast, at hele branchen er er ramt hårdt for tiden. Så hårdt, at det kan have lange udsigter for en normalisering og understreger koncerns stærke tilknytning til shipping. Mærsk er meget store i branchen, Mærsk er nummer et, og Mærsk vil fortsætte med at være nummer et på kvalitet rentabilitet.
 
Mærsk-skib blev bedt om hjælp i eftersøgningen på Air France Fly
Containerskibet Lexa Maersk fra Mærsk blev bedt om at holde øje med det forsvundne Airbus-fly fra Air France, men deltog ikke officielt i eftersøgningen.
A.P. Møller-Mærsk kommer med informationen efter at det tirsdag kom frem, at Lexa Maersk skulle være et af i alt fire handelsskibe, der skulle være i løbende kontakt med det brasilianske søværn. Lexa Maersk er på vej fra Pecem i Brasilien til Algeciras i Spanien, er et 266 meter langt containerskib bygget på Lindø-værftet i 2001.
Ritzau 3/6 http://epn.dk/brancher/transport/skib/article1711860.ece
 
Hvor er pengene fra Mærsk Alabama?
Ca. 30.000 dollar ser ud til at være sporløst forsvundet i forbindelse med Mærsk Alabama-dramaet i april måned. Den amerikanske flåde har nu indledt en undersøgelse for at finde pengene. Alabamagyseren endte med, at amerikanerne dræbte tre pirater, der holdt det danske skibs kaptajn, Richard Phillips, som gidsel på en redningsbåd. En fjerde pirat var om bord på det amerikanske krigsskib, som skarpskytterne skød fra, for at forhandle, og denne fjerde pirat anklages i USA for blandt andet pirateri og gidseltagning.
Tv-stationerne NBC og CNN fortæller nu, at FBI under efterforskningen af sagen imod piraten, har fundet ud af, at piraterne tvang Richard Phillips til at åbne pengeskabet på Mærsk Alabama, inden de gik i redningsbåden.
Piraterne tog sandsynligvis 30.000 dollar, som de fordelte imellem sig. Efter at de tre pirater var blevet skudt og dræbt på redningsbåden, kom elitesoldater fra Navy Seals om bord i redningsfartøjet, der blev gennemsøgt.
Men tilsyneladende blev der ikke fundet nogen penge. Men der blev fundet våben og kommunikationsudstyr, som efterfølgende blev bragt tilbage til krigsskibet, og nu er flåden i gang med at tale med alle, der har været i nærheden af redningsbåden.
 
Den uendelige historie om M/F Kanhave
På Samsø Postens hjemmeside har der siden i lørdags været en forsidehistorie om samme færge. Den bygger dog på borgmesteren Carsten Bruuns udsagn, at færgen Kanhave ikke er sejlet fra Piræus som aftalt den 29. maj. I lørdags var den nye dato for afrejsen fra Piræus ifølge borgmesteren den 3. juni, og i mandags den 6. juni ifølge en anonym medarbejder. Rederiets direktør og M/F Kanhaves seniorkaptajn har ikke meldt ud med en dato - kun at færgen er på vej. Historien på nettet rørte også ved den anonyme oplysning, at færgen Kanhave forlader Piræus med en klassifikation som fragtskib.
Denne påstand rejser mange spørgsmål: Først og fremmest, hvornår bliver færgen indsat på ruten? Skal den i dok på et dansk værft inden indsættelse?
Kommunalbestyrelsen var tirsdag aften indkaldt til ekstraordinært møde.
 
Hilsen fra seniorkaptajn Ulrik Jessen på M/F Kanhave:
Seneste nyt fra Piræus kommer fra kaptajn Ulrik Jessen:
"Der mangler nu "kun" de sidste tests med Søfartsstyrelsen og klassifikationsselskabet inden certifikaterne kan udstedes og en overdragelse finder sted. Herefter kan dannebrog hejses "agter" og kursen sættes mod Danmark. De 3.419 sømil forventes gennemført på ca. 10 dage med forbehold for vind og vejr". 
Sejladsen gennemføres under Ulrik Jessens ledelse og med Svend Aage Kristoffersen som maskinchef. De er begge fra Samsøtrafikken, og har begge en årrække har sejlet på både VESBORG og KYHOLM. Resten af besætningen om bord er et hold af kolleger fra Samsøtrafikken, Samsø Linen A/S og Bornholmstrafkken.
 
SP-pengene er på vej til danskernes lommer
Overraskende mange danskere vil have deres SP-penge udbetalt – nu! Det viser de første dages store antal henvendelser til ATP. Hele 1,2 millioner har allerede bedt om at få deres sparepenge retur. Interessen for at hæve de tvangsopsparede SP-penge, som ligger gemt i ATPs store pengetank i Hillerød, ser ud til at være langt større end hidtil vurderet.
Efter kun få dage, har ATP således allerede modtaget 1,2 millioner breve fra danskere, der vil have deres sparepenge ud – hurtigst muligt. Hvornår den første person modtager SP-penge, vil ATP ikke byde på. Men det vil ske forholdsvis hurtigt. Samlet er der tale om en af de største pengeudbetalinger på én gang til danskerne – nogensinde.
Man kan vente helt frem til nytår med at hæve SP-pengene.
DR.dk 3/6, http://www.dinepenge.dk/pension/artikel/stormlob-mod-sp-penge

Bankens salgskurser
100 USD = 510,92 DKK
100 Euro = 734,51 DKK

Aktiekurser - slutkurser
D/S Torm: 58 (+3,50)
APM A - aktie: 33.700 (+1.500)
APM B-aktie: 34.300 (+1.900)
D/S Norden: 214 (+12)
DFDS: 320 (0)
Mols-Linien: 70 (0)
Børsen, 3/6
020(3)



© Copyright CO-SEA
All rights reserved

Cookie- og privatlivspolitik

CO-SEA
Mose Allé 13
2610 Rødovre
Telefon: +45 36 36 55 85
Email: cosea@co-sea.dk

Åbningstider og kontaktpersoner
Du kan finde mere info omkring
kontoret og de ansatte her

DIS-Offshore på vej – endda med grønt lys fra Enhedslisten

-Lovforlaget er et rigtig godt eksempel på, hvad der kan lykkes, ...

Medsejlads hos DFDS og Fjord Line denne uge

Rejsesekretær Barno Jensen fra Metal Maritime indleder i dag sønd ...
bottom banner1