Mose Allé 13, 2610 Rødovre, telefon: +45 36 36 55 85, e-mail: cosea@co-sea.dk

KONTAKT:


CO-SEA

Mose Allé 13
2610 Rødovre
Telefon: +45 36 36 55 85
Email: cosea@co-sea.dk

Åbningstider og kontaktpersoner
Du kan finde mere info omkring kontoret og de ansatte her: 

Gå til kontor CO-Sea

Nyhedsmail

Få tilsendt vores nyheds-
mail med oversigt over
de seneste nyheder.
DAGEN
Man 18/5-2009 10.00
18/5-2009
CO-SØFART KALENDER
 
Ole Philipsen - 13.00 møde her
 
FRA MEDIER
(opdateret fra fredag morgen)
 
Pirateri
Safmarine containerskib beskudt
"Safmarine Bandama" der sejler for det Mærsk-ejede Safmarine blev tirsdag i forrige uge beskudt af somaliske pirater. Skibet der sejler under Panama-flag blev angrebet af ni pirater udstyret med håndvåben og raketstyr i to skiffs. Angrebet varede 45 minutter og fandt sted 750 sømil sydøst for Mogadishu.
Maritime Danmark/Tradewinds, 15/5 07.00, http://www.maritimedanmark.dk/?Id=4730
Somalia
 
I weekenden har der været voldsomme kampe mellem regeringsstyrker og militante islamister i Mogadishu, og 68 meldes dræbt i de sidste dage. Over 3.000 er flygtet fra boligområder i hovedstaden.
Berlingske Tidende/ritzau/AFP, 17/5 11.04, http://www.berlingske.dk/article/20090517/verden/905170309/
 
IMB Live Piracy Report
12/5 1215 UTC psn 01:02.4S 057:18.1E ca. 740 nm øst for Mogadishu
Ni pirater i to både forfulgte og beskød et containerskib med håndvåben og raketstyr. Kaptajnen foretog undvigemanøvrer og piraterne opgav forsøget efter 45 minutter. Ingen tilskadekomne.
 
10/5 0715 UTC psn 12:33N 043:26E Adenbugten
Ca. otte pirater i to både forfulgte en kemikalietanker. Kaptajnen øgede hastigheden, foretog undvigemanøvrer, affyrede to nødraketter mod piraterne og kontaktede et russisk krigsskib i nærheden. En helikopter blev afsendt til positionen. Piraterne afbrød angrebet og fortrak.
 
Scandlines
Minister-forespørgsel
SF's Nanna Vesterby vil nu spørge transportminister Lars Barfod om hvordan fyringerne er i overensstemmelse med den jobgaranti de ansatte i Scandlines har. Der er brug for en nærmere redegørelse i sagen, mener SF'eren, som påpeger at en stor del af fyringerne sker som en konsekvens af at selskabet i dag overvejende ejes af et kapital-konsortium, som har købt selskabet for lånte penge og i dag trues af gigantiske renteomkostninger. De nyeste regnskaber viser at det særligt er renteudgifterne som forvandler et positivt driftsoverskud til et negativt årsresultat på 20 millioner euro.
Frederiksborg Amts Avis, 14/5 23.24, http://www.maritimedanmark.dk/?Id=4730
 
Passagerskib på grund ved Langelinie
"Aston" med 600 passagerer ombord stødte fredag aften mod en sandbanke ved Langelinie kun fem-seks meter fra kajen. Skibet sejler med Panamansk flag og har ukrainsk besætning. Besætningen skal afhøres og der skal foretages undervandsundersøgelser før skibet kan få lov at sejle videre når det er trukket fri. Skibet var på vej til Oslo da det grundstødte med især tyske passagerer på jordomrejse.
Jyllandsposten, 15/5 19.25, http://jp.dk/indland/article1694601.ece
 
Japansk rederi udskyder skibs-leverencer
K-Line vil ikke ignorere situationen i containermarkedet, hvor udbuddet af skibe er langt større end efterspørgslen, og udskyder nu leveringen af 10% af de i alt 155 skibe rederiet har i ordre. Leveringen er udskudt i 6-12 måneder, ligesom rederiet har oplagt skibe og fremskyndet skrotning af ældre skibe.
 
Konkurs kan sætte 120 containerskibe til salg
Det chilenske containerrederi Compania Sud American de Vapores (CSAV), kæmper fortvivlet mod en konkurs hvor intet tyder på at nogen vil komme til hjælp, men hvor banker, skibsejere og advokater forhandler om at konvertere charterkontrakter til en værdi af 400 millioner dollar. Hvis CSAV bukker under kan det betyde at 120 containerskibe bliver sat til salg, og større rederier vil få adgang til gode handler.
 
Tvunget ratefald for containertransporter fra Asien
I forhandlinger med amerikanske importører om rater for transport af containere fra Asien står rederierne som de store tabere. Rederierne har været nød til at acceptere en ratenedgang på mere end 10% erkender Eivind Kolding fra Mærsk Line. Mærsk Line forventer fald i fragtvolumen på 7-10% i år.
 
MISC trækker sig fra Grand Alliance og Asien-Europa-ruter
Det malaysiske containerrederi meddelte fredag at rederiet trækker sig fra transporter mellem Asien og Europa og samtidig fra samarbejdet i Grand Alliance hvor det bidrager med 2 skibe. Rederiet vil fremover koncentrere sig om ruterne internt i Asien og til Mellemøsten.
 
Tvivlsom Mærsk-disposition
Mærsk Line har nedlagt sit regionale hovedkontor i Beijing og flyttet det til Hong Kong, og det vækker forbavselse hos analytikere og fortørnelse blandt kinesiske myndigheder. En af de mest erfarne rådgivere for udenlandske virksomheder i Kina udtaler, at succes i Kina kan ikke opnås uden styring af aktiviteten i selve Kina. Kina har i modsætning til USA og EU fortsat imponerende vækstrater.
Business.dk, 15/5 07.49,
 
Den næste generation i Mærsk
Ane Mærsk Mc-Kinney Møllers to sønner, Robert og Johan - og særlig førtstnævnte, forventes at få afgørende positioner i koncernen når magten om få år skal nyfordeles. Johan Pedersson Uggla abbejder i dag i Brasilien og har en mellemlederpost i APM Terminals. Rober Mærsk Uggla er i dag landechef for Mærsk Line i De Forenede Arabiske Emirater.
 
Slut med en kultur og personaleluksus hos Mærsk
Så er det slut med seperate kantiner for skibsredere og prokorister i Mærsk, og det ses som et tegn på at virksomheden endegyldigt er ved at bryde med gamle traditioner, i et forsøg på at modernisere og strømline virksomheden. For Smedegaard, som havde let ved at træffe beslutningen, er det et spørgsmål om sammenhold. Den tidligere skibsreder-kantine blev brugt til at afstemme holdninger og invitere særlige gæster med til frokost. Nogle i virksomheden mener dog det vil være angstprovokerende hvis Nils Smedegaard pludselig sætter sig ved siden af den yngste shippingelev i den fælles kantine.
 
Det går mindre skidt for Hurtigruten
Efter en skrap sparekur er underskuddet for første kvartal i 2009 nedbragt til 97 millioner norske kroner mod 158,6 millioner i samme kvartal 2008. Regnskabsforbedringen kom som følge af øgede indtægter fra public service ruter, udchartring af et skib og en gevinst på 27 millioner ved salg af rederiets rejsebureaer.
Maritime Danmark/Tradewinds, 17/5 09.00,
 
D/S Orion ser sig om efter opkøb
Det aktivitetstomme rederi ser sig om efter muligheder for at tilføre aktiviteter. En kvartalsmeddelelse melder om et mindre underskud på 0,2 millioner dollar for første kvartal i 2009. Egenkapitalen er faldet til 7,2 millioner dollar mod 7,6 året før.
 
Sådan ødelægger BornholmsTrafikken en weekend
I et læserbrev i Samsø Posten beskriver en familie som har haft fritidshus på Samsø i mange år, hvordan en weekend blev ødelagt. Familien påtænker at overveje om det fortsat er værd at besøge øen. En datter havde for længe siden bestilt billet med afgang fra Kalundborg 5/6 kl. 9.55 (21.55?) og retur fra Kolby Kaas 7/6 kl. 11.10. Der var større fælles-arrangementer med veninder og børn osv forhåndsplanlagt. En SMS fra Rønne tikker ind og fortæller at afgangene er ændret til 5/6 kl. 23.20 og retur 7/6 kl. 06.40. Hele weekenden og dens planlægning ødelagt. Priserne er steget med 25%, der besejles med mindre færge hvor sejlturen varer 15 minutter ekstra og færgereservationer er ikke pålidelige!
Samsø Posten, 15/5
 
"Kanhave" sejler
Fredag sejlede "Kanhave" ud fra havnen i Piræus for at teste maskiner og systemer. Stemningen ombord rapporteredes til at være særdeles positiv.
 
Luksuriøs havnerundfart i Århus
Fra 23. maj kan man komme rundt og se Århus fra søsiden på lystyachten "Mette Emilie". Der bliver afgang hver time i weekenderne og der er plads til 12 passagerer som bydes velkommen med et glas champagne eller en sodavand undervejs. Turen tager 50 minutter.
 
Dansk Skibsfart vil reducere CO2-udslip
Fra sit årsmøde fredag i Danmarks Rederiforening erklærer den nye formand, Lars Vang Christensen, at rederiforeningen støtter globale markedsmekanismer til at reducere CO2-udslippet fra skibsfarten. Danske skibsejere forventer at have reduceret udslippet med 20% i 2020 til sammenligning med niveauet i 2007.
Danmarks Rederiforening, 15/5,
 
Kan sikre klimaaftale til december i København
Danske rederier med Mærsk i spidsen støtter et forslag om en global afgift på skibsbrændstof som kan etablere en international klimafond som årligt vil vokse med milliarder af kroner. Fonden kan sikre en væsentlig del af finansieringen af en global klimaaftale. Dansk skibsfarts støtte til en frivillig shipping-aftale, skyldes frygt for at EU gennemfører egne afgifter ud fra en forudsætning om at der bliver lyttet internationalt set.
 
Som ni milliarder biler
Mærsk-flåden alene forurener tilsvarende ni milliarder biler og CO2-udledningen svarer til hele Danmarks udledning. Problemet med bunkerfuel er et meget højt indhold af svovl. Amerikanske forskere anslår at skibsfartens udledning årligt foranlediger 60.000 for tidlige dødsfald. I København anslås det at 100 årligt dør for tidligt på grund af forurening fra skibsfarten.
 
Kajaksejlere blev reddet af "Max Mols"
Fem kajakelever og tre instruktører var tilsyneladende kommet for langt væk fra kysten og blevet overrasket af vinden lørdag formiddag ud for Sletterhafe på sydspidsen af Helgenæs. En helikopter blev afsendt til området, men forinden den nåede frem blev de otte reddet op på hurtigfærgen "Max Mols".
 
Ny IMO-konvention om genanvendelse af skibe
Fredag vedtog en IMO-konference i Hong Kong en ny konvention om sikker og miljømæssig forsvarlig genanvendelse af skibe. Allerede i 2005 vedtog IMO at der var behov for nye regler i forbindelse med bekymringer om ophugning af skibe hvor store dele genanvendes. De nye regler foreskriver bl.a. at når et skib ophugges skal der redegøres for håndtering af farlige stoffer, og skibe kan alene ophugges på faciliteter som er blevet autoriserede i henhold til konventionen. Der er en overgangsordning for eksisterende skibe, og konventionen træder først i kraft 24 måneder efter 15 lande som omfatter 40% af verdens bruttotonnage har underskrevet konventionen.
 
Gdynia-værftet overlever måske
Den polske regering har fundet en køber til det gamle - og berømte - værft i Gdynia. Selskabet United International Trust har købt hele området og lovet at videreføre skibsbygningsaktiviteterne. Købet som er foretaget til en pris af 89 millioner dollar, sker en uge før værftet skulle have været solgt på auktion.
Maritime Danmark/Tradewinds, 15/5 10.10,
 
Isprojektører ved sejlads i grønlandsk farvand
En ny regel som gælder for danske og grønlandske skibe, om brug af isprojektører ved mørke-sejlads, skal sikre større sikkerhed ved sejlads i isfyldte farvande. Bestemmelsen gælder også for udenlandske skibe der ikke færdes i såkaldt uskadelig passage.
Søfartsstyrelsen, 15/5, 
 
Ny formand for fiskerne
Den 47-årige Svend-Erik Andersen er valgt som ny formand for fiskerne og afløser for den mangeårige formand Flemming Kristensen som døde i november. Svend-Erik Andersen er tilhænger af at udbygge samarbejdet med havbiologerne, også om udvikling af fiskereddskaber som sorterer uønskede fangster fra.
 
Jobcentrene bruger mest tid på papir
Socialrådgiverne på landets jobcentre bruger kun 20% af deres arbejdstid på kontakt med de ledige og det er "fuldstændig grotesk" siger LO. Rådgiverne føler de drukner i papir og unødigt bureaukrati. I de sidste tre år er der kommet et hav af cirkulærer som lænker personalet til computerskærmen. Et rundspørge blandt 80 socialrådgivere viser at 58% af arbejdstiden bruges til registrering, journalisering og dokumentation i forskellige IT-systemer.
 
Navne på Vestas-fyringer
Torsdag blev der sat navne på 600 som bliver fyret af Vestas. Knap 400 er 3F'ere. Ledigheden vil ramme 30% af 3F's medlemmer i Ringkøbing og Lem, og 3F's afdeling vil blive sat under pres. 3F-formanden i området roser i øvrigt Vestas for soberhed i forbindelse med fyringerne. Alle får tilbudt psykologhjælp og 2 ugers selvbetalt uddannelse.
 
Demonstrationer i Brüssel for ny social dagsorden
I dagene 14.-16. maj demonstrerede europæiske arbejdere i Den Europæiske Aktionsdag. Initiativet udgår fra det europæiske LO, European Trade Union Confederation. Der kræves en ny social dagsorden hvor der tages initiativ til sikring af social retfærdighed og beskæftigelse, som modsætning til den herskende "social flexicurity".
 
Indkomstfremgangen 2008
Den gennemsnitlige indkomstfremgang i 2008 på 4,1% blev modsvaret af en stigning i forbrugerpriserne på 3,4%, således at den samlede fremgang i købekraft steg med 0,7%. Antal personer med en indkomst på mindst 1 million steg med 1.400 personer til 22.4000, og antal personer med en indkomst mellem 500.000 og en million steg med 9.000 til 226.000.
Danmarks Statistik, 15/5, http://www.dst.dk/nytudg/11911
 
Fyret for privat brug af arbejdstelefon
En skovarbejder ansat i HedeDanmark blev fyret for at have brugt sin arbejdstelefon delvist til private samtaler, anslået for 3.300 kroner i hele 2008. Skovarbejderen havde mange års ansættelse bag sig, var sikkerhedsrepræsentant og havde rejst en aktuel sag om manglende løntillæg. Sagen blev forligt med en erstatning på 140.000 kroner, og ubetinget fritstilling i en opsigelsesperiode på 6 måneder.
 
HedeDanmark afviser
Der er ikke indgået forlig og der er ikke betalt en krone. Så klart afviser selskabet nyheden fra 3F Nyheder, og selskabet fastholder at fyringen var berettiget. Den pågældende medarbejder havde brugt 219 timer på mobiltelefonen i 2008, hvor de ansatte gennemsnitligt havde brugt 40. Skovarbejderen har erkendt at en væsentlig del af forbruget var privat.
 
Kendelse i Afskedigelsesnævnet
En 57-årig fik rekorderstatning på 250.000 kroner for usaglig afskedigelse, hvor der maksimalt tidligere er givet 100.000. Erstatningen kom efter 35 års ansættelse hos Saint Gobains leca-værk ved Hadsten. Den pågældende havde haft 10 sygedage på de 35 år og aldrig modtaget så meget som en påtale, og alligevel havde virksomheden beskrevet ham som "et rent nul" mener han. Det var i sagen ubeestridt at virksomheden måtte afskedige medarbejdere, men der skal tages særlige hensyn til ældre medarbejdere, og den pågældende kunne uden videre være flyttet eller omskolet til andet arbejde.
 
Ledighed reelt 30.000 højere
Sammenligning mellem opgørelsesmetoden fra Danmarks Statistik og det europæiske kontors ledighedstal, viser en forskel i opgørelsesmetode som betyder voksende forskel i tallene. De danske tal omfatter nemlig udelukkende personer som enten er forsikret i en a-kasse eller har ret til kontanthjælp, i modsætning til tallene fra det europæiske kontor som medregner alle. Skal vi bruge samme opgørelsesmetode som det europæiske kontor, vil der være 30.000 flere ledige i Danmark.
 
Overførselsindkomster marts 2009
I marts var fordelingen af antal fuldtidspersoner på offentlige ydelser som følger:
A-dagpenge: 89.371
Kontanthjælp: 100.815
Starthjælp: 3.325
Introduktionsydelse: 1.994
Revalidering: 13.196
Forrevalidering: 2.435
Sygedagpenge: 84.999
Ledighedsydelse: 12.122
Fleksjob: 51.058
Førtidspension: 242.111
I alt 601.426
Arbejdsmarkedsstyrelsen, 15/5, http://www.ams.dk/sw26363.asp
 
Stjernedrys fra Salman Rushdie til 600 tilhørere
Torsdag aften henrykkede forfatteren Salman Rushdie 600 mennesker i Diamanten i København. Salman Rushdie afslørede på den ene side at han ikke interesserede sig så meget for politik mere, og at han ville føle sig hjemme i en hvilken som helst storby i verden, men øjeblikkeligt ville fare vild i en landsby. Hans vigtigste budskab var at historiefortælling var altafgørende "Fordi det at fortælle sin historie, er det vigtigste et menneske kan gøre. Mennesker har til alle tider et behov for at fortælle, eller få fortalt sin historie."
 
"Frihed er uenighed. Demokrati er diskussion".
"Det er, som om der findes et element af frihed i nydelsen, som er farlig for de lukkede samfund".
Salman Rushdie i interview i Information, 16/5 side 14-15
 
"Den største fare er faren for selvcensur"
Salman Rushdie i interview med DR1, Danmarks Radio, 17/5 11.26, http://www.dr.dk/Nyheder/Udland/2009/05/17/110526.htm
 
Er det overhovedet meningen problemet skal løses?
En uafhængig kommission som ledes af 3 ekspræsidenter fra Latinamerika udtaler om narkopolitikken: "Vi er godt klar over, at alternativerne til forbudspolitikken er farlig og fuld af omkostninger. Men at 'forbyde' en rationel diskussion om problemerne er endnu mere uansvarligt". Komiteen påpeger at narkokarteller på baggrund af forbudspolitikken i dag bl.a. er alvorlige trusler mod statsmagten i flere lande i Latinamerika, og i Afghanistan har givet Taleban-bevægelsen ny vind i sejlene. Indtil videre kan den førte politik kun betegnes som: Total fiasko.
 
DFDS News
Kampagne mod havneafgifter i England
En løsningsmodel vedrørende forhøjelse af engelske havneafgifter med tilbagevirkende kraft, støttes nu af oppositionens leder David Cameron.
 
"Queen of Scandinavia" solgt
Se DAGEN 13/5
 
"King" i redningsøvelse
"King of Scandinavia" deltog 16. maj i omfattende redningsøvelse ud for Ijmuiden. Initiativet til øvelsen kom fra den hollandske kystvagt og omfattede redningsskibe, redningshelikoptere, hospitaler, politi, figuranter, ambulancer og andre myndigheder.
 
"Lisco Maxima"
9. maj blev "Lisco Maxima" døbt i færgehavnen i Klaipeda i overværelse af 350 gæster. Efterfølgende sejlede nybygningen til Kiel hvor der var arrangeret velkomstceremoni.
 
Lavt olieforbrug i april
April nåede olieforbruget sit laveste niveau siden registrering af forbrug blev indledt for 2,5 år siden.
 
Uanmeldt politi-besøg på "Dana Sirena"
Den 11. maj kom politiet på uanmeldt kontrolbesøg i henhold til en lov fra 2006 som hjemler sådanne kontroller. Kontrollen omfattede promillekontrol og personlige certifikater. Der var ingen anmærkninger efter bersøget.
DFDS, 15/5
 
Ugebrevet A4 - nr. 18
Indhold:
* Kan du gætte hvem de er?
* Sundhedsforsikringer deler Danmark
* Danskerne er kræmmere på EU-spørgsmål
* Fire store statsmænd
* Borgmestre føler sig snydt for milliarder
* For få faglærte drager ud
* Negativ Lene-effekt
* Uforståelig støtte til Lex-Fadbamse
* Optagelsessamtaler er uforståelige
 
Konjunktur og Arbejdsmarked - uge 20
Indhold:
* Lille stigning i antallet af varslede afskedigelser
* Danskerne pendler længere til arbejde
* Politisk aftale om flere praktikpladser
* Fortsat nedgang i udenrigshandlen - men overskud på handelsbalancen
Tal om konjunktur og arbejdsmarked
* Dansk industriaktivitet på vej op
* Lavere inflation i april
* Største økonomiske tilbagegang i tysk økonomi i 40 år
 
Baltic Dry Index
2544 (+112) (rekord: 20/5-2008 11.793)
Dryships.com, 15/5, http://www.dryships.com/pages/report.asp
 
Bankens salgskurser
100 USD = 564,64 DKK
100 Euro = 757,69 DKK
 
Aktiekurser - slutkurser
D/S Torm: 53 (+3)
APM A-aktie: 31.700 (+1300)
APM B-aktie: 32.100 (+1500)
D/S Norden: 193 (-0,25)
DFDS: 325,50 (-4,50)
Mols-Linien: 75 (+4,50)
Børsen,18/5
 
THORA LUND
010(3)



© Copyright CO-SEA
All rights reserved

Cookie- og privatlivspolitik

CO-SEA
Mose Allé 13
2610 Rødovre
Telefon: +45 36 36 55 85
Email: cosea@co-sea.dk

Åbningstider og kontaktpersoner
Du kan finde mere info omkring
kontoret og de ansatte her

DIS-Offshore på vej – endda med grønt lys fra Enhedslisten

-Lovforlaget er et rigtig godt eksempel på, hvad der kan lykkes, ...

Medsejlads hos DFDS og Fjord Line denne uge

Rejsesekretær Barno Jensen fra Metal Maritime indleder i dag sønd ...
bottom banner1