Mose Allé 13, 2610 Rødovre, telefon: +45 36 36 55 85, e-mail: cosea@co-sea.dk

KONTAKT:


CO-SEA

Mose Allé 13
2610 Rødovre
Telefon: +45 36 36 55 85
Email: cosea@co-sea.dk

Åbningstider og kontaktpersoner
Du kan finde mere info omkring kontoret og de ansatte her: 

Gå til kontor CO-Sea

Nyhedsmail

Få tilsendt vores nyheds-
mail med oversigt over
de seneste nyheder.
DAGEN
Fre 15/5-2009 10.00
15/5-2009
CO-SØFART KALENDER
 
Ole Philipsen – eftermiddag SK kongres
Jannik N. Madsen – skibsbesøg Bornholmstrafikken
Ole Strandberg - fagblad hjemme
 
FRA MEDIER
 
Pirateri
Danmark sender nyt krigsskib
Regeringen har besluttet at sende et krigsskib til afløsning for "Absalon" som blev trukket hjem i begyndelsen af april. Det fremgår af et brev fra statsministeren til Danmarks Rederiforening. Skibet vil være i Absalon-klassen og indgå i NATO-sammenhæng. Fremsendelsen vil ske i slutningen af året eller begyndelsen af det nye. Danmarks Rederiforening udtaler at det er glædeligt, at der igen vil blive sendt et skib, og det ville simpelthen være uansvarligt ikke at gøre det. Danmark er verdens tredjestørste søfartsnation og ti procent af de 60 skibe som dagligt passerer Adenbugten er danske.
 
Mærsk: Færgefusion giver mening
Efter at DFDS’ adm. direktør Niels Smedegaard i positive vendinger har udtalt sig om et muligt samarbejde mellem DFDS og Mærsk omkring færgemarkedet, er også Mærsk nu ude og tale for et muligt samarbejde. Skibsreder Søren Skou fra A. P. Mølller-Mærsk har i en kommentar udtalt, at ”Der er ingen tvivl om, at der er en masse strategiske årsager til at få lavet noget konsolidering.” Rederiet har allerede bekræftet, at man ønsker at sælge Norfolkline, men hvilken løsning man når frem til og hvornår, er man pt. ikke interesseret i at spå om.
Dagbladet Børsen, 15/5
 
Torm sælger to tørlastskibe
Med levering i juli 2009 har Torm solgt to Panamax-tørlastskibe til en pris af 42,5 millioner dollar. Fortjenesten er på 15,4 millioner dollar, men giver ikke anledning til at ændre på tidligere udmeldte resultatforventninger. Skibene sælges som led i en strategi hvor ældre skibe sælges i en flådefornyelse. Efter salget har Torm 61 produkttankskibe og 5 tørlastskibe.
 
Mistanke om global tørlast-fusk
Raterne på tørlast-fragter har i den seneste tid været støt stigende og forklares bl.a. med fremgang i Kinas import af jernmalm de seneste måneder. Jernmalm og kul udgør ca. 50% af tørlastfragterne i verden. Men der er noget lusket med importen af jernmalm til Kina. Generalsekretæren for Kinas stålværker antyder at det er de globale minegiganter som selv importerer jernmalm til Kina, i et forsøg på at presse priserne i vejret. Hvert år indgår tre miniselskaber en etårig aftale om prisen på jernmalm med de kinesiske stålværker, men som følge af den internationale situation er priserne faldet som for andre råvarer.
 
Læserbreve i Samsø Posten torsdag
Debatten og forbandelserne over færgetrafikken raser i Samsø Posten, og her er nogle småpluk fra seneste læserbreve:
"... de pladsreservationer skalter og valter SamsøTrafikken så med, ud fra hvilket princip er meget uklart! Men kaos råder og det vil med garanti også give Samsø problemer med turismen i den nære fremtid .... Som et sidste kuriosum skal da nævnes at priserne til Sjællandssiden er steget meget markant siden SamsøTrafikken har overtaget besejlingen.....".
"Ved kommunalreformen i 1970 afleverede det gamle Holbæk Amt Samsø til det nye og større Århus Amt. Hermed snittede man den første pind til en ligkiste, som i en ikke alt for fjern fremtid vil blive sænklet i jorden sammen med det urgamle bånd mellem Samsø, Sjælland og København. Nu, snart 40 år efter kommunalreformen, har denne lange og seje saga nået sit foreløbige klimaks med SamsøTrafikkens, Samsø Kommunes og Trafikstyrelsens kollektive sjofling af færgeruten til Kalundborg".
Samsø Posten, 14/5
 
Søfartsstyrelsen nu ombord på "Kanhave"
Tirsdag ankom repræsentanter fra Søfartsstyrelsen for at teste sikkerhedsudstyr på nybygningen, og torsdag gik kontrollanterne i gang med at teste ca. 240 styk brandmeldere.
 
Ny formand for Danmarks Rederiforening
Adm. direktør Lars Vang Christensen fra Herning Shipping har overtaget posten som formand for Danmarks Rederiforening efter adm. direktør i J. Lauritzen Torben Janholt. Ny næstformand er adm. direktør i Norden Carsten Mortensen. Det er første gang en direktør fra et mindre dansk rederi overtager formandsposten. Den nye formand er godt tilfreds med de danske rammevilkår, men mener nu heller ikke de er bedre end dem som gælder i mange andre lande. Torben Janholt fortsætter i bestyrelsen efter sine fire år som formand, mens Knud Pontoppidan efter 16 år forlader bestyrelsen. Også Klaus Kjærulff forlader bestyrelsen. Nyvalgte er Søren Skou fra Mærsk og Mikael Skov fra Torm.
Maritime Danmark, 14/5 15.44, http://www.maritimedanmark.dk/?Id=4725
 
Kraftig nedgang i vente for rederier
Danmarks Rederiforening forventer, at de danske rederier i 2009 kan se frem til en kraftig nedgang. Det vil i givet fald blive første gang i syv år, at den danske shipping-branche oplever tilbagegang. Mere positivt vurderer man dog samtidigt at bunden – efter den forfærdelige afslutning på 2008 – sandsynligvis er passeret. I den forbindelse sagde Danmarks Rederiforenings nyvalgte formand Lars Vang Christensen på foreningens generalforsamling, at man ”tror bunden er ved at være nået, og at specielt mod slutningen af året kommer det til at gå fremad igen.”
Dagbladet Børsen, 15/5 2009
 
Radio Medical får søfartspris
Rederiforeningens Søfartspris er tildelt Radio Medical for mangeårig indsats for de søfarendes tryghed, sikkerhed og sundhed. Ud over æren følger der en check på 25.000 kroner med prisen. Prisen blev indstiftet i 1984 og blev i år uddelt for 12. gang.
Maritime Danmark, 14/5 20.36, http://www.maritimedanmark.dk/?Id=4728
 
Rederiforeningens årsberetning
"Dansk Skibsfart 2009" kan nu downloades fra foreningens hjemmeside.
Indhold:
* Erhvervsvilkår
* Arbejdsmarkedsforhold
* 125 års jubilæum
* Sikkerhed og miljø
* International skibsfartspolitik
* Året der gik
* Foreningen
* Medlemmer
 
Medarbejdervalgt bestyrelsesmedlem frifundet af Højesteret
Højesteret frifandt torsdag Finansforbundets formand Allan Bang, og en tidligere ansat i Real Danmark, for at have drøftet konsekvenserne af en stor fusion med mange afskedigelser til følge. Dermed har Højesteret stået vagt om den danske model ved at tolke EU-retten på den måde at fagforeningerne stadig kan rådgive deres bestyrelsesmedlemmer når der er brug for det, udtaler Harald Børsting.
 
Allan Bang og den tidligere ansatte i Real Danmark, Knud Grøngaard, er tidligere blevet idømt bøder på hver 5.000 kroner for at have udvekslet oplysninger fra et bestyrelsesmøde. Knud Grøngaard havde fortalt om fusionsplanerne til Allan Bang, som efterfølgende havde drøftet det med sine nærmeste medarbejdere. Fusionen ville betyde 3.500 fyringer ud af 20.000 ansatte og medføre lukning af 115 afdelinger. Højesteret lagde vægt på at Knud Grøngaard som et led i sin funktion måtte diskutere planerne med formanden for sin organisation, og at det var et normalt led i Grøngaards funktion og i øvrigt sædvanlig praksis. Fusionen fik dengang RealDanmarks akrier til at stige 60-70% og en af de nære medarbejdere i Finansforbundet scorede en milliongevinst. Vedkommende blev idømt 6 måneders fængsel i 2002.
Politiken/ritzau, 14/5 14.12, http://politiken.dk/erhverv/article710922.ece
 
Lidt flere har fået længere til arbejde
403.000 danskere pendler længere og 364.000 pendler kortere. Den gennemsnitlige pendlerafstand er i 2008 18,6 kilometer, hvilket er 0,5 km længere end i 2007 og 1,5 km længere end i 2003. Antallet af personer som bor længere end 50 km fra deres arbejdsplads steg i 2008 med 8.000 personer til 186.000, til sammenligning med året før. Mænd pendler gennemsnitligt længere end kvinder.
 
Førtidspensionister bliver yngre
Førtidspensionister er i dag gennesnitligt 3,5 år yngre end for 10 år siden. Det betyder en stigning i antal pensionsår med 20%. Den gennemsnitlige pensionist er i dag 46,5 år viser tal fra Ankestyrelsen. Overlæge Jens Tølbøll Mortensen mener en forklaring kan være stramninger i dagpengeloven som tvinger personer der føler sig syge, til at sygemelde sig officielt. Mange unge f'ørtidspensioneres på grund af psykiske lidelser.
Dansk Arbejdsgiverforening/Agenda, 14/5, http://agenda.da.dk/default.asp
 
Libyen forbyder offentlig rygning
Libyen indfører nu vidtgående restriktioner mod tobaksvarer, herunder forbud mod fremstilling af slik som ligner cigaretter, reklamer for tobak, markedsføring af produkter der bærer titler på tobaksvarer m.v.
JydskeVestkysten, 14/5 20.01, http://www.jv.dk/artikel/664267
 
Søfart - fredag d. 15. maj 
Fra indholdet:
Danske Broström-folk starter selv
Søren Weinreich, tidligere direktør i Broström Tankers Denmark, og det svenske tankskibsrederi Furetank Rederi AB har etableret Milestone Maritime A/S, som med virkning fra 1. juni kommer til at arbejde med kommercielt management og vetting-opgaver inden for olie- og kemikalietank. Milestone Maritime overtager kommercielt management af otte svenske kemikalietankskibe i størrelsen 13-37.000 t.dv., som hidtil har været drevet af Broström Tankers Denmark i Holbæk.
 
Tæt på aftale om Norfolkline-salg
Et års rygter om en mulig forestående konsolidering af DFDS Tor Lines ro/ro-aktiviteter via et opkøb af det A.P. Møller – Mærsk-ejede Norfolkline, er nu bekræftet fra begge parter i fondsbørsmeddelelser udsendt i de seneste uger. Hvis DFDS ender med at købe Norfolkline vil rederiet blive Nordeuropas største ro/ro- og ro/pax-operatør.
 
Dansk maritim erfaring bag innovativt ship management
Selskabet Mari-Time Solutions har base i Singapore, men grundfilosofien og ledelsen er dansk. Aktiviteten indtil nu omfatter ship management og de første 16 skibe sejler nu under Mari-Time Solutions, hvor ansvaret for driften af det enkelte skib er placeret om bord. Målet for det nyetablerede Mari-Time er yderligere at få egen flåde.
 
Dannebrog sender skibe til Singapore
Dannebrog Rederi har afsat de to første af de multipurpose-nybygninger, som søsterrederiet Nordana Line har kontraheret på Taizhou Sanfu-værftet i Kina, til Singapore-selskabet Suzlon Energy Shipping Lines (SE Shipping). Overdragelsen er sket i form af en ”hire purchase-aftale”, som omfatter tre års bareboat charter med efterfølgende købsoption. Dannebrog har selv overtaget nybygningerne fra Nordana.
 
Mægler må stoppe
En af Københavns gamle mæglervirksomheder er godt på vej til at lukke og slukke efter næsten 90 års eksistens. Det er A.N. Petersen i Holte, som efter flere uheldige begivenheder nu har valgt at træde i frivillig likvidation med henblik på at lukke forretningen med virkning fra 30. juni i år.
 
Tålmodighed en dyd i politik
Tilfreds med de nåede resultater og gode erfaringer rigere afsluttede Torben Janholt, adm. direktør i J. Lauritzen i denne uge hvervet som formand for Danmarks Rederiforening. For erhvervsmanden med en dagligdag i et dynamisk shippingmiljø, der opererer jorden rundt døgnets 24-timer og dermed hyppigt kræver hurtige beslutninger, har tålmodigheden af og til været udfordret i den politiske position, som formandsposten er.
 
Handelshus i tvist med skibsværft
Handelshuset Johs. Gram-Hanssen er seneste danske selskab til at rage uklar med Ananda Shipyard fra Bangladesh. Værftet har begæret en voldgiftssag i Danmark mod det danske selskab vedrørende betalingen for seks forskellige typer passagertransportfartøjer, som Ananda Shipyard i 2006 blev bestilt til at bygge for Mozambiques regering. Johs. Gram-Hanssen imødeser dog sagen med sindsro.
 
Tid til regnskaber
A.P. Møller – Mærsk historisk dårlige regnskab for første kvartal er et godt billede på den krise, shippingbranchen i øjeblikket befinder sig i. Også DFDS kom skidt ud af første kvartal, selv om rederiets passageraktiviteter opnåede stor fremgang. Andre steder er der dog tjent gode penge, når der kigges på helårstallene for 2008.
 
I denne uge omtale af følgende regnskaber i det trykte blad:
- A.P. Møller – Mærsk, 1. kvartal 2009
- DFDS, 1. kvartal 2009
 
Baltic Dry Index
2432 (+100) (rekord: 20/5-2008 11.793)
Dryships.com, 14/5, http://www.dryships.com/pages/report.asp
 
Bankens salgskurser
100 USD = 562,85 DKK
100 Euro = 757,81 DKK
 
Aktiekurser - slutkurser
D/S Torm: 50 (-3)
APM A-aktie: 30.400 (-500)
APM B-aktie: 30.600 (-600)
D/S Norden: 193,25 (-17,25)
DFDS: 330 (-3,50)
Mols-Linien: 70,50 (-4,50)
Børsen,15/5
 
THORA LUND
009(2)



© Copyright CO-SEA
All rights reserved

Cookie- og privatlivspolitik

CO-SEA
Mose Allé 13
2610 Rødovre
Telefon: +45 36 36 55 85
Email: cosea@co-sea.dk

Åbningstider og kontaktpersoner
Du kan finde mere info omkring
kontoret og de ansatte her

Medsejlads hos DFDS og Fjord Line denne uge

Rejsesekretær Barno Jensen fra Metal Maritime indleder i dag sønd ...

ITF advarer norsk regering i Color Line-sagen

Globalt er den norske regering nu også kommet i modvind med forsl ...
bottom banner1