Mose Allé 13, 2610 Rødovre, telefon: +45 36 36 55 85, e-mail: cosea@co-sea.dk

KONTAKT:


CO-SEA

Mose Allé 13
2610 Rødovre
Telefon: +45 36 36 55 85
Email: cosea@co-sea.dk

Åbningstider og kontaktpersoner
Du kan finde mere info omkring kontoret og de ansatte her: 

Gå til kontor CO-Sea

Nyhedsmail

Få tilsendt vores nyheds-
mail med oversigt over
de seneste nyheder.
DAGEN
Tir 12/5-2009 10.00
12/5-2009
CO-SØFART KALENDER
 
Ole Philipsen - 09.00 Kompetencefonden
John Ibsen - 09.00 Kompetencefonden
Jannik N.Madsen - besøg Fredericia Havn
 
FRA MEDIER
 
Scandlines vil nu informere medarbejderne
I Tyskland forhandles stadig mellem ledelse og medarbejdere om rationaliseringsplanen. og ledelsen meddeler at forhandlingerne forløber tilfredsstillende. I Danmark afholdes der samarbejdsudvalgsmøde i Rødby d. 14. maj, hvor der vil blive informeret om reduktioner som vedrører danske medarbejdere på ruterne Gedser-Rostock og Rødby-Puttgarden. Tilsvarende afholdes der samarbejdsudvalgsmøde i Helsingør den 18. maj vedrørende Helsingør-Helsingborg-forbindelsen. I begge tilfælde vil berørte medarbejdere blive orienteret så hurtigt som muligt. I ugen som begynder med den 18. maj vil de forskellige afdelingsledere informere medarbejderne i København om de beslutninger der er blevet truffet.
Scandlines, 11/5
 
Ulovligt at udelukke Fjord Line fra Kristiansand
Det norske Kystværket har nu fastslået at det var ulovligt da havnen i Kristiansand afviste at lade Fjord Line benytte havnen i sommerhalvåret og krævede helårssejlads for godkendelse. Det skete sidste år da havnen i november afslog en ansøgning fra Fjord Line om sommersejlads med færgen Fjord Cat mellem Kristiansand og Hirtshals, hvorefter rederiet lukkede sit kontor i Kristiansand og oplagde færgen i Danmark. Efter kendelsen afventer Fjord Line at havnestyrelsen tager sin kendelse op til genovervejelse, hvorefter det vil blive vurderet om Fjord Cat stadig kan nå at blive indsat på den planlagte rute i år.
Maritime Danmark/Fjord Line og Fædrelandsvennen, 12/5 07.49, http://www.maritimedanmark.dk/?Id=4688
 
Russisk fryseskib på grund udsendte nødsignaler
Mandag morgen udsendte det russiske fryseskib "Petrozawodsk" nødsignaler efter grundstødning ved sydsidsen af Njørnøya, ikke langt fra Svalbard. Der er 12 besætningsmedlemmer ombord og to redningshelikoptere er sendt til positionen, ligesom flere russiske trawlere er på vej. Besætningsmedlemmerne er iført overlevelsesdragter. Der er ikke oplysninger om at skibet er slået læk, og der er heller ikke tegn på at det er ved at gå ned. Der er tåge og dårlig sigtbarhed i området, to plusgrader og 3,5 meter høje bølger.
Maritime Danmark/dagbladet.no, 11/5 09.13,
 
Alle 12 besætningsmedlemmer er bragt i land af redningsvæsenet i det nordlige Norge. Redningsarbejdet meldes at have været vanskeliggjort af vejrsituationen i området.
 
Mærsk må aflæse krystalkuglen
Aktiemarkedets krav til kvartalsregnskabet for Mærsk som udgives i dag er klart - "Fortæl os hvad der kommer til at ske resten af året?" og især "Hvor er containermarkedet på vej hen?" Koncernchef Niels Smedegaards foreløbige udmeldinger fra generalforsamlingen for nylig er, at det stadig ikke er let at forudsige resten af året, men det ser ud som om containermarkedet har rørt bunden. For at overraske positivt skal Mærsk levere en forventning til årsregnskabet som ligger over 6 milliarder kroner på bundlinjen.
 
Mærsk-aktien dykkede mandag på rygter om aktieudvidelse hos konkurrent
Mandag morgen faldt aktieværdien for Sydkoreas største rederi Hanjin Shipping, fordi rederiet havde meddelt at der ville blive solgt præferenceaktier til en værdi af knap en milliard kroner. Meddelelsen kom kort efter rederiet havde solgt en større post obligationer. Hanjin kom ud af første kvartal i 2009 med et underskud på knap 274 milliarder won mod et overskud på 79 milliarder won i samme kvartal året før. Hanjins aktiesalg har sat rederier og transportvirksomheder bredt under pres. Mærsk har indtil videre afvist at det vil være nødvendigt at skaffe ny kapital ved hjælp af en aktieemission.
Business.dk, 11/5 10.52,
 
Mærsk udvider samarbejdet med CMA CMG
De to container-rederier lancerer 20. maj ny fælles service som forbinder det nordlige Asien med Sortehavet fremgår det af en pressemeddelelse fra CMA CMG. De to rederier indsætter hver 5 skibe på 6.500 TEU i puljen.
Borsen.dk/Nyhedsbureaet Direkt, 11/5 16.46, http://borsen.dk/transport/nyhed/157227/
 
Nyt handysize-skib til Nordic Tankers
Produkttankskibet "Nordic Agnetha" er leveret til fælles ejerskab med italienske Zacchello Group i et fællesejet rederi Nordic Seaarland Tankers. Skibet er på 37.400 TDW og bygget i Sydkorea. I juli måned leveres et søsterskib som også vil blive samejet med den italienske partner. Med disse leveringer vil flåden bestå af 10 nye skibe med en gennemsnitsalder på 2,6 år. En ung og moderne flåde anses i dag for en væsentlig konkurrence-parameter, fordi kunderne i stigende omfang efterspørger miljøvenlige skibe.
Maritime Danmark/Nordic Tankers, 11/5 14.17,
 
Masseaflysninger af skibsordrer
Rederier rundt om i verden aflyser skibsordrer på stribe, og det vurderes således at mellem 30 og 60% af ordrerne på tørlastskibe aldrig bliver realiseret. Selv med en nedskæring på de 30% vil der være et overudbud af skibe vurderers det. På kort sigt er der store lagre af jernmalm i Kina som vil holde raterne i kort snor, og Credit Suisse forventer at Baltic Dry Index'et vil holde sig på 1300-2000 som estimeres at være break-even niveau for de fleste tørlastskibe.
 
Mærsk investerer milliarder i Angola
Mærsk har tilsyneladende gode indikationer på betydelige mængder olie i farvandet ud for Angola og fortsætter investeringslysten i området, selvom et netop offentliggjkort regnskab for Maersk Oil Angola viser et underskud på over en milliard kroner og en negativ egenkapital. Mærsk fik den første licens i Angola i 2005. Også olieefterforskningen i Brasilien og Den Mexicanske Golf viser gode muligheder.
Fyens Stifstidende/Børsen, 11/5 23.21,
 
Overskud for Odense Havn halveret
I 2008 nåede godsomsætningen et historisk højt niveau men nettoresultatet blev halveret til 12,4 millioner kroner mod 24,5 millioner i 2007. I regnskabet indgår et fald i arealsalg på 10 millioner kroner.
Maritime Danmark/Odense Havn, 11/5 13.34,
 
Milepæl i arbejdet om sejladssikkerhed ved Arktis
Ministrene under Arktisk Råd har på seneste møde tilkendegivet deres støtte til arbejdet med at udarbejde internationale regler for sejlads i Arktis. Medlemmerne i rådet udgøres af: Danmark (herunder Grønland og Færøerne), Canada, Finland, Island, USA, Rusland, Norge og Sverige. Det seneste ministermøde fandt sted den 28. april.
Søfartsstyrelsen, 11/5, 
 
Fortsat faldende olieproduktion i Nordsøen
DUC-felterne producerede i april 236.300 tønder olie om dagen mod 240.300 i marts og 253.100 i april sidste år. Derimod steg gasproduktionen fra marts til april, men var dog i april mindre end april sidste år (580 millioner normalkubikmeter i april 2009, 410 i marts og 750 i april 2008).
Maritime Danmark/Mærsk Olie & Gas, 11/5 15.17,
 
Kommunerne kender ikke EU-borgeres rettigheder i Danmark
Når en EU-borger har arbejdet 3 måneder i Danmark, har han ret til at søge kontanthjælp på lige fod med danskere. Det er der bare de færreste kommuner som oplyser korrekt om, og derfor antages det at f.eks. tusindvis af polakker bor og lever i Danmark med ret til kontanthjælp uden de ved noget om det. Ugebrevet A4 har ringet til landets 15 største kommuner, og kun de fem af kommunerne svarer korrekt på spørgsmål om EU-borgernes rettigheder. De øvrige 10 benægter at de pågældende EU-borgere skulle være berettiget til kontanthjælp, og svarene gives med vidt forskellige, forkerte, begrundelser.
Ugebrevet A4, 11/4, 
 
Forestillingen om et fleksibelt arbejdsmarked i Danmark er en myte
Funktionæransættelser udgør i dag den overvejende del af ansættelserne på det danske arbejdsmarked, og dermed er den gængse opfattelse af den danske aftalemodel, som en særlig fleksibel model med dagpengeret som alternativ til lønmodtagerrolle, og med let adgang for arbejdsgiverne til at ændre på arbejdsstyrkens størrelse, mere en myte end en realitet.
Ugebrevet A4, 11/4,
 
Så kom også kaffe på listen
En amerikansk neoroforsker og psykolog hævder at kaffe kan give såkaldte "sorte huller" i hjernen som man kender fra Alzheimer og narkotikamisbrug. Koffeinen blokerer for blodtilførslen til visse dele af hjernen hævder forskeren som udtaler at "En kop kaffe om dagen eller et par glas vin om ugen er fint nok, men otte kopper kaffe eller to glas vin om dagen er for meget for de fleste mennesker". Den pågældende forsker har hjernescannet personer med større eller mindre psykiske problemer gennem 15 år, og herfra hidrører hans vurderinger.
 
Det må vi heller ikke
Efter Metroselskabet er blevet gjort opmærksom på rygere af de såkaldte e-cigaretter, hvorfra der ikke udåndes andet end usynlig damp, har selskabet valgt også at forbyde rygeri af den slags nikotin i undergrunden. Forbudet begrundes med at det ikke er til at se forskel på den ene og den anden type cigaretter. En e-cigaret-ryger undrer sig med begrundelsen, at hvis e-cigaretten lignede noget andet end en cigaret, så måtte man godt ryge på den.
 
Fra Folketingets dagsorden tirsdag:
6) 2. behandling af lovforslag nr. L 109:
Forslag til lov om ændring af lov om aktiv socialpolitik. (Ændring af 300-timers-reglen for ægtepar).
Af beskæftigelsesministeren (Claus Hjort Frederiksen).
(Fremsættelse 28.01.2009. 1. behandling 26.02.2009. Betænkning 29.04.2009).
 
21) 1. behandling af beslutningsforslag nr. B 167:
Forslag til folketingsbeslutning om 100 pct. statsrefusion af alle overførselsindkomster.
Af Line Barfod (EL) m.fl.
(Fremsættelse 03.04.2009).
 
24) 1. behandling af beslutningsforslag nr. B 170:
Forslag til folketingsbeslutning om bedre vilkår for arbejdsfordeling.
Af Eigil Andersen (SF) m.fl.
(Fremsættelse 03.04.2009).
 
25) 1. behandling af beslutningsforslag nr. B 169:
Forslag til folketingsbeslutning om forbedret ret til dagpenge for forsikrede ledige.
Af Eigil Andersen (SF) m.fl.
(Fremsættelse 03.04.2009).
 
Baltic Dry Index
2215 (+1) (rekord: 20/5-2008 11.793)
Dryships.com, 11/5, http://www.dryships.com/pages/report.asp
 
Bankens salgskurser
100 USD = 571,35 DKK
100 Euro = 757,91 DKK
 
Aktiekurser - slutkurser
D/S Torm: 58 (-2,50)
APM A-aktie: 32.800 (-1600)
APM B-aktie: 33.300 (-1400)
D/S Norden: 211,75 (-6)
DFDS: 333 (-12)
Mols-Linien: 73 (+5)
Børsen,11/5
 
THORA LUND
006(3)



© Copyright CO-SEA
All rights reserved

Cookie- og privatlivspolitik

CO-SEA
Mose Allé 13
2610 Rødovre
Telefon: +45 36 36 55 85
Email: cosea@co-sea.dk

Åbningstider og kontaktpersoner
Du kan finde mere info omkring
kontoret og de ansatte her

DIS-Offshore på vej – endda med grønt lys fra Enhedslisten

-Lovforlaget er et rigtig godt eksempel på, hvad der kan lykkes, ...

Medsejlads hos DFDS og Fjord Line denne uge

Rejsesekretær Barno Jensen fra Metal Maritime indleder i dag sønd ...
bottom banner1