Mose Allé 13, 2610 Rødovre, telefon: +45 36 36 55 85, e-mail: cosea@co-sea.dk

KONTAKT:


CO-SEA

Mose Allé 13
2610 Rødovre
Telefon: +45 36 36 55 85
Email: cosea@co-sea.dk

Åbningstider og kontaktpersoner
Du kan finde mere info omkring kontoret og de ansatte her: 

Gå til kontor CO-Sea

Nyhedsmail

Få tilsendt vores nyheds-
mail med oversigt over
de seneste nyheder.
DAGEN
Man 11/5-2009 10.00
11/5-2009
CO-SØFART KALENDER
 
Ole Philipsen - 10.00 Søfartens Bibliotek, 14.00 DIS Kontaktudvalget
 
FRA MEDIER
(opdateret fra torsdag morgen)
 
Pirateri
Pirater dømt i Somaliland
En domstol i Somaliland, som er en udbryderregion i det nordlige Somalia, uddelte i går domme på mellem 15 og 20 års fængsel til 14 personer som var anklaget for pirateri. De to blev dømt in absentia fordi de var undsluppet. De 14 var pågrebet af kystvagten ved havnebyen Barbera.
Berlingske Tidende/ritzau/AFP, 10/5 20.42, http://www.berlingske.dk/article/20090510/verden/905100364/
 
Tilbageholdte somaliske pirater skal til Spanien
En spansk dommer har besluttet at syv formodede somaliske pirater som er fanger på det spanske krigsskib "Marques de Ensenada", skal bringes til Spanien for nærmere afhøring. Krigsskibet tilbageholdt somalierne efter en operation d. 6. maj i Det Indiske Ocean. Den somaliske båd var kæntret efter et antaget forsøg på at borde et panamansk indregistreret skib. Dommeren fastslog at somalierne kan bringes til Spanien uden hensyn til at de er pågrebet i internationalt farvand.
 
Voldsomme kampe i Mogadishu
Den svage præsident kæmper mod stadig stærkere oprørsgrupper, og kampe har i weekenden kostet mindst 50 livet i Mogadishu, mens omkring 150 er blevet såret ifølge oplysninger fra byens hospitaler. Femten blev dræbt da en mortergranat slog ned i en moské.
Berlingske Tidende/ritzau/Reuters, 10/5 15.19, http://www.berlingske.dk/article/20090510/verden/905100337/
 
Piratangreb som computerspil
Kapringsforsøget på "Maersk Alabama" har inspireret en amerikansk spilproducent til et nyt computerspil: "Somali Showdown: Pireates on the High Seas". Spillet kan gratis downloades.
Maritime Danmark/gamasutra.com, 8/5 10.06, http://www.maritimedanmark.dk/?Id=4667
 
IMB Live Piracy Report
7/5 0605 UTC psn 13:43N 050:35E, Adenbugten
Bevæbnede pirater i skiffs angreb, entrede og kaprede et fragtskib med 8 besætningsmedlemmer. Skibet bringes til ukendt bestemmelsessted.
 
7/5 1220 LT psn 12:12.4N 045:45.2E, Adenbugten
En blåmalet skiff med ni pirater bevæbnet med skydevåben nærmede sig et tankskib. De forsøgte at entre skibet. Kaptajnen slog alarm og besætningen mønstrede. Fire nødraketter blev affyret og to nødblus kastet mod piratbåden. Kaptajnen foretog undvigemanøvrer og rapporterede til et krigsskib fra koalitionen i nærheden. Piraterne afbrød angrebsforsøget 12:45 LT.
 
7/5 0020 UTC psn Dar Es Salaam red, Tanzania
To røvere bevæbnet med knive bordede et tankskib på reden. Opmærksomme besætmingsmedlemmer så røverne og slog alarm. Røverne sprang i vandet og flygtede med otte kammerater som ventede i en båd.
 
5/5 0530 UTC psn 02:38S 053:49E psn ca. 560 nm SE for Mogadishu
Otte pirater i to både forsøgte at borde et bilskib. Piraterne kom så tæt som 10 meter fra skibet og forsøgte at entre flere gange. Kaptajnen foretog undvigemanøvrer og hævede farten og undslap piraterne.
 
5/5 0250 LT psn Cochin red, Indien
Tre røvere entrede en produkttanker og stjal og afskibede skibsstores til en ventende båd. 2. styrmanden observerede røverne og kom nærmere sammen med nogle besætningsmedlemmer. Røverne sprang overbord og forsvandt med den stjålne proviant.
 
5/5 1304 UTC psn 13:22N 049:23E psn Adenbugten
Pirater angreb og kaprede et fragtskib.
 
5/5 0830 UTC psn Chittagong red, Bangladesh
Røvere i en båd forsøgte at entre et fragtskib. Besætningen opdagede forsøget og røverne flygtede.
 
5/5 0330 LT psn Port au Prince, Haiti
Røvere entrede et fragtskib. Besætningen opmærksomme på røveri-forsøget og røverne fortrak.
 
Mærsk har tabt milliarder i første kvartal
Udviklingen i Mærsk Line og situationen i Qatar vil tiltrække sig størst opmærksomhed når virksomheden i morgen offentliggør kvartalsregnskabet. Olieindtægter fra Qatar er nået op på omkring halvdelen af indtægterne i hele koncernen, men der er på det seneste skabt ny usikkerhed efter store investeringer og politiske begrænsninger på produktionen. Der ventes et samlet tab i kvartalet på flere milliarder. Sammen med de overskudsgivende dele af virksomheden ventes et mindre plus på ca. 500 millioner kroner, hvilket blot er en tiendedel til sammenligning med samme periode året før. Analytikere håber på Mærsk nu vil give sit bud på forventningerne til hele 2009, hvor der tidligere blot er henvist til stor usikkerhed.
Børsen, 11/5, side 7
 
Krydstogts-kaptajn anklages for "uagtsom grundstødning" i Øresund
Lørdag aften stødte krydstogtsskibet "Zenith" med 550 passagerer på en sandbanke kort efter afsejling fra Københavns Havn. Skibet måtte returnere til havnen for nærmere undersøgelse efter højvandet havde hjulpet det fri. Flere myndigheder blev involveret og Københavns Politi oplyser at kaptajnen nu får en mindre bøde for "uagtsom grundstødning". "Zenith" som var på vej til Gdynia i Polen, stikker 7,7 meter og sejler under maltesisk flag.
Politiken/ritzau, 10/5 10.23, http://politiken.dk/indland/article707744.ece
 
Coaster fra Nordane har fået sejlforbud
Søfartsstyrelsen har udstedt sejlforbud mod coasteren "Malene" som i længere tid har sejlet på Afrika. I januar blev coasteren tilbageholdt i Las Palmas på grund af alvorlige mangler, og en udsendt inspektør fra Søfartsstyrelsen fandt efterfølgende 20 fejl, hvoraf de syv var så alvorlige at de hver især kunne føre til tilbageholdelse. Efter en række reparationer fik skibet lov at sejle til Svendborg hvor det nu er oplagt og til salg.
Maritime Danmark/fyens.dk, 9/5 08.00, http://www.maritimedanmark.dk/?Id=4666
 
Italien returnerer nu bådflygtninge direkte til søs
Efter en ny politik samles afrikanske bådflygtninge op af flådefartøjer og returneres direkte til Libyen. Fredag samlede flådefartøjer således 227 nordafrikanske bådflygtninge op tæt ved Italiens kyst og returnerede dem til Tripoli. FN's flygtningehøjkommisariat UNHCR finder fremgangsmåden kritisabel, fordi flygtningene ikke får nogen mulighed for at anmode om asyl.
Berlingske Tidende/ritzau/AFP, 8/5 22.23, http://www.berlingske.dk/article/20090508/verden/905080358/
 
"East Point" sejlet til Kalundborg for undersøgelse
Det italienske tankskib som onsdag i sidste uge grundstødte ved Skagen Rev, har efter nogle dage hvor det har ligget for anker og ventet på en undervandsundersøgelse, nu fået lov at sejle til Kalundborg for undersøgelse. På grund af vejret var undersøgelsen ikke mulig i Aalbæk Bugten hvor det var opankret. Inter tyder på olieudslip, men skibet skal undersøges inden SOK kan frigive det.
 
Store prisstigninger for lodseri på vej
Rederierne kan forvente større prisstigninger for lodsning i danske farvande, efter et underskud sidste år for statens lodsvæsen på 69,9 millioner kroner. På tre år har lodsvæsnet som skulle være selvfinansierende haft et samlet underskud på 140 millioner kroner, som dels begrundes med en dyr overenskomst for de 150 lodser og dels øget konkurrence fra private firmaer. Takststigninger skal træde i kraft snart hvis de skal påvirke dette års resultat. Staten har fortsat monopol på lodsninger ved gennemsejling af danske farvande, og en lodsning fra Bornholm til Skagen kan koste over 80.000 kroner for et stort skib. Det største private lodsfirma, Danish Pilot Service med 14 lodser ansat, kom ud af 2008 med et overskud på 177.000 kroner før skat. Hvis staten hæver priserne forventes de private lodserier at følge med.
Børsen, 11/5, side 12-13
 
Rederifusion vil være kæmpe fordel
Omtalen torsdag i Børsen, om en mulig større fusion mellem danske, og eventuelt også udenlandske rederi-interesser, til et stort Nordeuropæisk Ro-Ro-rederi, får positive ord med på vejen af en aktienalytiker fra Sydbank Analytikeren fremhæver at de pressede danske fragtrederier med en fusion kan opnå større markedspower. Hverken Mærsk eller DFDS, som begge er centrale rederier i rygtestrømmen, vil for nuværende kommentere.
 
Etisk regelsæt for leverandører til DFDS
Fremover vil leverandører til DFDS direkte blive bedt om at garantere, at varer og tjenesteydelser som leveres til DFDS, er produceret på en etisk forsvarlig måde i forhold til arbejdsmiljø, miljø, sikkerhed og at der ikke er brugt børnearbejdere i produktionen. Reglerne gælder også for underleverandører.
DFDS, 7/5
 
Ny direktør DFDS Lys Line
48-årige Vidar Karlsen er ansat som administrerende direktør for DFDS Lys Line AS og DFDS Lyse Line Rederi AS. Vidar Karlsen efterfølger Hans Jørgen Wibstad og har en fortid hos NSB, Linjegods og DFDS Transport Norge AS.
DFDS, 7/5
 
Var "Villum Clausen" ude af kurs
Bornholms Tidende diskuterer om ikke "Villum Clausen" var meget ude af kurs og tæt på en farlig situation, i forbindelse med anløb af Rønne Havn onsdag i sidste uge. Mellem ydermolerne blev skibet båret og drejet af en medløbende bølge som kunne have ført skibet mod stensætningen i yderhavnen. Ved hjælp af waterjets som blev sat på fuld bak lykkedes det at stoppe skibet, bakke og korrigere kursen så der kunne sejles videre ind i havnen. Teknisk chef for BHT, Bent B. Hansen, afviser at der var tale om en farlig situation, fordi kaptajnen er forberedt på situationen. Det er ikke første gang dette sker og kaptajnen er ekstra opmærksom ved indsejlingen. Bent B. Hansen kalder det rettidig omhu. Vinden var 14 m/sek, hvor Søfartsstyrelsen har forbudt anløb når vinden er 16 m/sek eller mere ind mod havnen.
Bornholms Tidende, 7/5, side 1, 3-5
 
Katastrofeøvelsen på "Povl Anker"
Efter den ihærdige kritik af en katastrofeøvelse fra en tidligere brandchef, er Søfartsstyrelsen nu gået ind i sagen og har udbedt sig en forklaring fra BornholmsTrafikken allerede torsdag i denne uge.
Samsø Posten, 7/5
 
SF-Sømændene kræver flere sømænd på Bornholmer-færger
Efter den omdiskuterede katastrofeøvelse på "Povl Anker", som sejler mellem Rønne og Køge, kræver forbundet nu flere sømænd ansat på færgerne, således at både brandslukning og evakuering kan håndteres i en nødsituation.
 
Uendelig og umulig telefonventetid til SamsøTrafikken
I et læserbrev i Samsø Posten, beretter en færge-kunde om flytning af rejsende til andre afgange. Brevkasseskriveren sætter ikke spørgsmål ved selve beslutningen om ændring af allerede bestilte rejser, dem er der sikkert professionelle baggrunde for. Men på telefonsvareren gives der besked om at ændringen kan laves om hvis det passer dårligt, og det viste sig at være en umulig proces. Der var ikke opgivet noget telefonnummer at ringe til, og efter rundringning til Herodes og Pilatus, blev opringning til BornholmsTrafikken forsøgt, hvor der blev opgivet en ventetid på en time og femogfyrre minutter. Endelig kan man få oplyst en mailadresse til trafikchefen, som antages at være ligeglad, han har i hvert fald ikke svaret, skriver læseren. Brevet slutter: "Resultatet af den samlede indsats er, at Samsøtrafikken - i stedet for velvilje og accept i forbindelse med en uheldig situation - nu også har utilfredse rejsende på Sjællandssiden, men det er selvfølgelig underordnet når kunderne ikke kan gå andre steder hen".
Samsø Posten, 7/5
 
Fælles arbejdssprog på skibene
Søfartsstyrelsen minder om reglerne som skal sikre at alle ombord kan forstå sikkerhedsmæssige instruktioner, og som forudsætter at der på hvert enkelt skib, handelsskib som fiskeskib, er fastsat et fælles arbejdssprog. Reglerne har alene til hensigt at sikre klar kommunikation i arbejds- og nødsituationer, hvor der ikke må opstå misforståelser.
 
To kæmpeøer af plastikaffald i Stillehavet skal undersøges
Forskere fra USA indleder i næste måned en ekspedition til den vestlige "ø" ud for USA's vestkyst. De to gigantiske plastik-øer fortsætter med at vokse i takt med at vores brug af plastik fortsætter. Den vestlige ø antages at veje op mod 15 millioner tons og have en dybde på mellem 30 og 60 meter. Amerikanske myndigheder har forsøgt at starte en oprydningsaktion men droppede siden projektet. Nu har en privat institution kastet sig over Sisyfos-opgaven.
Maritime Danmark/Ekstra Bladet, 7/5 15.09, http://www.maritimedanmark.dk/?Id=4659
 
Ingen løsning for Fredericia Værft
Borgmesteren og byrådet i Fredericia har afvist at fortsætte drøftelser om hvorledes det kan være muligt at byudvikle, samtidig med at værftet forbliver på sin nuværende placering, og dermed er situationen uændret fra juni 2008. Værftsejer Thomas Andersen har siden januar haft drøftelser med borgmesteren om en løsning, men det vurderes nu at det er formålsløst at fortsætte samtalerne. Borgmesteren vil have værftet væk siger Thomas Andersen, og lader blot som om han er løsningsorienteret.
 
Skamstøtte over beskæftigelsesministeren
I dag demonstrerer arbejdsløse foran Beskæftigelsesministeriet, Ved Stranden 8 i København. I forbindelse med aktionsdagen vil Byggefagenes Samvirke rejse en skamstøtte over regeringens manglende indsats mod krisen.
 
Uanmeldte besøg af Arbejdstilsynet
Den 5. maj gennemførte Arbejdstilsynet uanmeldt besøg hos 179 byggepladser over hele landet. Under besøgene blev der givet 156 strakspåbud eller forbud som betød at arbejdet måtte nedlægges indtil forholdene er i orden. "Dagens aktion viste også, at det stadig står grelt til hos byggearbejdere fra andre lande. Arbejdstilsynet vil derfor fortsat holde et vågent øje med de udenlandske byggearbejdere".
Arbejdstilsynet, 5/5, http://www.at.dk/sw70024.asp
 
Arbejdsløshed i USA på 8,9 procent
I april mistede mere end en halv million deres job i USA og arbejdsløsheden er nu på det højeste niveau i 25 år. I marts mistede 663.000 arbejdet og analytikere tror nu at stigningstakten er brudt.
Berlingske Tidende/ritzau/AFP, 8/5 15.06, http://www.berlingske.dk/article/20090508/verden/905080331/
 
Kan vi snart få lov til at gøre det vi gør alligevel
Lørdag var der protestmarcher mod hashforbud i mere end 250 byer rundt om i verden, heriblandt Paris, Berlin og Madrid. I København fandt årets march sted en uge tidligere. En talsmand for Sammenslutningen for Afskaffelse af Hashlovgivning udtalte om de negative effekter af forbud at "Det fremmer smugling, kriminalitet, en sort økonomi og produkter af dårlig kvalitet".
Berlingske Tidende/ritzau/AFP, 8/5 20.46, http://www.berlingske.dk/article/20090508/verden/905080355/
 
Giv os ret til at blive slået lidt
"Men jeg tror i virkeligheden, at vi har godt af at komme lidt til skade en gang imellem. Det er, når vi slår os lidt på livet, at vi bliver klogere på os selv og bedre rustede til at klare udfordringerne, vi møder".
Simon Emil Ammitzbøll/Information/Refleks, 9/5, side 5
 
Ugebrevet A4 - nr. 17
Indhold:
* Kommuner lader ledige østarbejdere i stikken
* Borgmester sover roligt trods massiv ledighed
* Kommuner får krone på arbejdsmiljøet
* Unge og gamle slås om jobbene
* Minister i en krisetid
* Ender det i en Anker?
* Udbredte funktionærvilkår
* Politiets talsmand må ikke være politiker
 
Konjunktur og arbejdsmarked - uge 19
Indhold:
* Fald i antallet af kontanthjælpsmodtagere i 2008
* Nye forslag fra Arbejdsmarkedskommissionen
* Fortsat fald i industriens produktion - men stigende antal ordrer
* Kraftig stigning i den danske og amerikanske ledighed
Tal om konjunktur og arbejdsmarked:
* Aftagende forbrugerkredit
* Lille fald i konkurser
* Danmark har 6. lavest ledighed i EU-27
 
Baltic Dry Index
2214 (+20) (rekord: 20/5-2008 11.793)
Dryships.com, 8/5, http://www.dryships.com/pages/report.asp
 
Bankens salgskurser
100 USD = 571,35 DKK
100 Euro = 757,91 DKK
 
Aktiekurser - slutkurser
D/S Torm: 60,50 (-0,50)
APM A-aktie: 34.400 (-1400)
APM B-aktie: 34.700 (-1500)
D/S Norden: 217,75 (-12,75)
DFDS: 345 (-3,50)
Mols-Linien: 68 (-0,50)
Børsen,11/5
 
THORA LUND
005(2)



© Copyright CO-SEA
All rights reserved

Cookie- og privatlivspolitik

CO-SEA
Mose Allé 13
2610 Rødovre
Telefon: +45 36 36 55 85
Email: cosea@co-sea.dk

Åbningstider og kontaktpersoner
Du kan finde mere info omkring
kontoret og de ansatte her

DIS-Offshore på vej – endda med grønt lys fra Enhedslisten

-Lovforlaget er et rigtig godt eksempel på, hvad der kan lykkes, ...

Medsejlads hos DFDS og Fjord Line denne uge

Rejsesekretær Barno Jensen fra Metal Maritime indleder i dag sønd ...
bottom banner1