Mose Allé 13, 2610 Rødovre, telefon: +45 36 36 55 85, e-mail: cosea@co-sea.dk

KONTAKT:


CO-SEA

Mose Allé 13
2610 Rødovre
Telefon: +45 36 36 55 85
Email: cosea@co-sea.dk

Åbningstider og kontaktpersoner
Du kan finde mere info omkring kontoret og de ansatte her: 

Gå til kontor CO-Sea

Nyhedsmail

Få tilsendt vores nyheds-
mail med oversigt over
de seneste nyheder.
DAGEN
Fre 1/5-2009 09.53 (kontoret lukket)
1/5-2009

CO-SØFART KALENDER

Kontoret er lukket. Det er 1. maj og det er international HELLIGDAG.
 

FRA MEDIER

1. maj uroligheder i Berlin
Tidlig i morges blev 29 politibetjente såret i forbindelse med anti-kapitalistiske demonstrationer i Berlin hvor der blev smidt med sten og flasker i gaderne. Flere steder i Tyskland udviklede demonstrationer sig voldeligt. I Hamborg meldes om tre sårede politibetjente.
Jyllandsposten, 1/5 09.05, http://jp.dk/udland/europa/article1680308.ece

Pirateri
Piraterne skal kunne retsforfølges
På Mærsk-generalforsamlingen torsdag, udtalte bestyrelsesformand Michael Pram Rasmussen, at pirater skal kunne retsforfølges, og Danmark bør snart sende et nyt krigsskib til området ved Somalia. Indtil nu har det været risikofrit at være pirat.
Jydske Vestkysten, 30/4 18.08, http://www.jv.dk/artikel/654900

A.P. Møller - Mærsk A/S ordinær generalforsamling
Fra: dagsorden for generalforsamling i Bella Centeret 30. april
d) Bestyrelsen foreslår at der udbetales 650 kr. pr. aktie á kr. 1.000 (vedtaget).
e) Bestyrelsen foreslår at bestyrelsen bemyndiges til at lade selskabet købe egne aktier inden for en samlet pålydende værdi af i alt 10% af selskabets aktiekapital. Bemyndigelsen gælder frem til næste ordinære generalforsamling (vedtaget).
f) Bestyrelsen foreslår genvalg af følgende afgående medlemmer:
Michael Pram Rasmussen, Jan Tøpholm, Leise Mærsk Mc-Kinney Møller og Niels Jacobsen (genvalgt).
Mærsk, 30/4, http://shareholders.maersk.com/da/AnnualGeneralMeeting/PreviousAnnualGeneralMeetings/2009/Documents/30.04.2009%20Forl%c3%b8b%20af%20ordin%c3%a6r%20generalforsamling.pdf

Øget åbenhed
ATP foreslår at selskabet viser større åbenhed omkring investeringer, og Niels Smedegaard Andersen udtaler at selskabet vil "kigge på" forslaget. I 2009 kommer selskabets investeringer til at overgå pengestrømme fra driften, mens ledelsen for 2010 og 2011 går efter et meget lavere investeringsniveau.
Euroinvestor/RB-Børsen, 30/4 13.32, http://www.finansnyheder.dk/news/ShowNewsStory.aspx?StoryId=10381681

Flere ATP-ønsker til Mærsk
ATP's repræsentant på generalforsamlingen, Claus Winblad, havde flere ønsker med til Mærsk. ATP håber således at der for de kommende kvartaler kommer mere præcise indtjeningsforventninger, ligesom ATP ønskede at udviklingen omkring social ansvarlighed blev mere synligt i det offentlige rum, men roste ellers selskabet for arbejdet med at mindske miljøbelastningen.
Euroinvestor/RB-Børsen, 30/4 11.11, http://www.finansnyheder.dk/news/ShowNewsStory.aspx?StoryId=10380250

Chefernes løn
Dansk Aktionærforening vil kende de enkelte chefers løn, og ikke blot den samlede lønpulje til chefer. De 12 bestyrelsesmedlemmer får tilsammen 16 millioner kr. om året, mens direktionen får 111 millioner tilsammen.
Business.dk/RB-Børsen, 30/4 12.05, http://www.business.dk/article/20090430/transport/90430086/

Kinesisk kritik
Menneskerettighedesorganisationen Globalization Monitor var repæsenteret på generalforsamlingen hvor de langede voldsomt ud mod virksomheden, for systematisk udnyttelse af arbejderne på en containerfabrik i Kina, bl.a. med en arbejdsdag på mere end 11 timer, og manglende sikkerhedsværn. "Vi er mennesker og fortjener ordentlige forhold". Michael Pram Rasmussen erkendte at der havde været problemer som der nu var rettet op på, og beklagede sig over at menneskerettighedsorganisationen i første ombæring havde valgt at gå til medierne, frem for at fremføre klagerne direkte til Mærsk.
Maritime Danmark/nordnet.se, 30/4 13.16,
http://www.maritimedanmark.dk/?Id=4579


Indirekte kritik af ledelse i Danske Bank
Michael Pram Rasmussen kaldte på generalforsamlingen situationen i Danske Bank for "ærgerlig", og det kan man godt lægge mere betydning i, end man normalt ville gøre. Udtalelsen kom efter flere aktionærer havde krævet klar besked om holdningen til Danske Bank. Danske Bank kritiseres for dårlig ledelse og for at have truffet for mange forkerte beslutninger, herunder den massive satsning på opkøb i udlandet.
Business.dk, 1/5 06.15,
http://www.business.dk/article/20090501/finans/704300086/


Mærsk og Nordfolkline
"Under henvisninger til spekulationer i pressen bekræfter A.P. Møller - Mærsk A/S, at drøftelser om en mulig transaktion vedrørende Nordfolkline er indledt med et antal parter. Det er uvist om en transaktion vil finde sted".
Mærsk, 30/4,
http://shareholders.maersk.com/da/Announcements/2009/Documents/Selskabsmeddelelse_DK_MF.pdf


Færre færgerederier
Både færge- og logistikindustrien i Europa trænger til konsolidering, og derfor er Mærsk gået ind i forhandlinger om at sælge Nordfolkline oplyser skibsreder Søren Skou. Han udelukker ikke at Mærsk kan være interesseret i at købe andre rederier, men konsolidering er der under alle omstændigheder brug for. Nordfolkline er et af Nordeuropas største færgerederier. Søren Skou vil ikke oplyse hvor mange interesserede købere der er, eller hvor langt forhandlingerne er kommet.
Euroinvestor/RB-Børsen, 1/5 08.15, http://www.finansnyheder.dk/news/ShowNewsStory.aspx?StoryId=10388293

Nyt bilskib kæntret
Et kinesisk bygget bilskib til 6.200 biler, stødte på en klippe efter netop at have forladt værftet på en prøvesejlads. Skibet blev bugseret tilbage i havnen, men kæntrede kort efter. Forsikringsselskabet har erklæret det 80 millioner dollar dyre skib for totalhavareret og det vil nu blive bugseret til ophugning. Skibet var det første af tre som er bestilt til at sejle i charter for Hoegh Autoliners.
Maritime Danmark/The Maritime, 30/4 09.50, http://www.maritimedanmark.dk/?Id=4574

Jens Ditlev Lauritzen ny formand for JL-Fondet
Jens Ditlev Lauritzen som har været bestyrelsesmedlem i Fondet siden 1997 og næstformand siden 1999, forlader efter overtagelsen af formandsposten sin stilling som direktør for Lauritzen Bulkers. Jens Ditlev Lauritzen er 52 år og oldebarn af Ditlev Lauritzen som grundlagde rederiet J. Lauritzen A/S i 1884. JL-Fondet er moderfond for J. Lauritzen A/S (100%-ejet) og DFDS A/S (56%-ejet). Fondet uddeler legater til sociale, humanitære og kulturelle aktiviteter herunder til fremme af søfartens og søfarendes interesser.
Maritime Danmark/JL-Fondet, 30/4 12.23,
http://www.maritimedanmark.dk/?Id=4576


Ny direktør for Lauritzen Bulkers
Ejner Bonderup er udnævnt til ny direktør for Lauritzen Bulkers efter Jens Ditlev Lauritzens fratræden på posten. Ejner Bonderup er 42 år og begyndte som shipping trainee i J. Lauritzen i 1988, og har efter forskellige udstationeringer været underdirektør i Lauritzen Bulkers siden marts 2008.
Maritime Danmark/J. Lauritzen, 30/4 12.51, http://www.maritimedanmark.dk/?Id=4577

Ny direktør for Nordic Tankers
Jens Pontoppidan, 34 år, med 12 års erfaring fra Torm, og som på det seneste har drevet selvstændig virksomhed, er udpeget til ny direktør i rederiet. Bestyrelsesformanden Klaus Kjærulff oplyser at ansøgerfeltet har været stort og velkvalificeret., og at ansættelsen ikke giver anledning til at ændre selskabets strategi. Centrum for det maritime Danmark er København, fastslår Klaus Kjærulff.
Euroinvestor, 30/4 15.43, http://www.finansnyheder.dk/news/ShowNewsStory.aspx?StoryId=10383409

Prestigefyldt færgepris til Color Line
Rederiet har fået en international pris for bedste innovative færgekoncept på den årlige Ferry Shipping Konference. Det er SuperSpeed konceptet som løber af med prisen. Prisen blev vundet i konkurrence med 350 andre færgerederier fra hele verden.
Maritime Danmark/boarding.no, 30/4 15.20, http://www.maritimedanmark.dk/?Id=4583

Royal Arctic Line: Olie- og valutatillæg
På grund af mindre stigninger i oliepris og dollarkursen, hæves olie- og valutatillægget fra otte procent til ni procent med virkning fra 1. maj 2009.
Royal Arctic Line, 30/4, http://www.ral.dk/

Bortsprægning af miner ud for Normandiets kyst
Det går godt for NATO's minerydningsstyrke SNMCMGI, som for øjeblikket finder og bortsprænger miner fra 2. verdenskrig ud for Normandiets kyst. Det er blevet til 14 miner og anden ammunition i en periode på 8 dage. Succeskriteriet er ikke antallet af miner, men at et område bliver færdig-eftersøgt. Der er gennemsøgt 245 kvadratkilometer hav, og området kan nu erklæres for garanteret minefrit. Det danske marinefartøj "Thetis" har kommandoen over styrken som efter 30. april rykker nordpå for at lede videre i andre farvande.
SOK, 30/4, http://forsvaret.dk/SOK/Nyt%20og%20Presse/internationalt/Pages/14minebortspr%C3%A6ngtudforNormandietskyst.aspx

Maritimt forskningsprojekt afsluttet med gode resultater
Efter 4 års intensivt arbejde er et maritimt forskningsprojekt med navnet SAFEDOR afsluttet på en stort anlagt IMO-konference i London. SAFEDOR = "Design, Operation and Regulation for Safety". Konferencen i London havde deltagelse af mere end 140 personer fra 16 lande, og projektet har haft 53 europæiske samarbejdspartnere som har repræsenteret alle sektorer fra den maritime industri, herunder Søfartsstyrelsen som har været bindeled til IMO. Mere end 150 studier og rapporter er indgået og SAFEDOR har bl.a. udarbejdet en håndbog som omhandler filosofien bag og udviklingen af skibsdesign.
Søfartsstyrelsen, 30/4,
http://www.soefartsstyrelsen.dk/Nyheder/Sider/Maritimtforskningsprojektafsluttetmedgoderesultaterefterfire%C3%A5rsarbejde.aspx


Skru ned for jobforventninger til Femern-forbindelse
Der er vidt forskellige bud til jobmuligheder når byggeprocessen med en Femern-forbindelse startes. De går fra 5.000-6.000 job på Lolland i hele byggeperioden til måske mellem 300 og 600 job om året. Bygherren, Sund & Bælt, opfordrer nu til at der lokalt skrues ned til forventningerner, men regner da selv med at der vil blive affødt mellem de 5 og 6.000 job.
Folketidende, 30/4 13.45, http://www.folketidende.dk/apps/pbcs.dll/article?AID=/20090430/REGION/780253108/0/SPORT

Danske Havnes Nyhedsbrev 4-2009
Indhold:
* Leder: Ministerens godsredegørelse omfatter også et eftersyn af Havneloven
* Havne i godsredegørelsen. Havnenes centrale placering fastholdes
* EU: Havne bør prioriteres i europæisk infrastruktur
* Øriget Danmark. Flere bevillinger på vej til færgedriften
* Slaget om havnen”. Se dokumentarserien på DR2 i maj
* Workshop om fiskerihavne havde fokus på EU-midlerne
* Ny uddannelsesbekendtgørelse på vej. Bør laves om!
* Katodisk beskyttelse forurener ikke
* Råstofloven. Lige ret til at udvinde sand og sten fra havbunden
* Køre-hviletid – Færgeregel
* Havets Hus på Grenaa Havn. Et maritimt forsknings- og oplevelsescenter
* Hempel vinder Ingeniørens Produktpris 2009
* De største danske fiskerihavne trækker det store læs fisk
* Havnens Dag den 18. Maj. En ny tradition i Danske Havne
* ESPO indstifter en pris
* Møder og konferencer maj-august 2009
Danske Havne, 30/4, http://www.danskehavne.dk/dk/Menu/Nyheder/Nyheder/Danske+Havnes+Nyhedsbrev+4-2009

Fagbevægelsen mister medlemmer
På trods af krisen viser helt nye og ikke offentliggjorte tal for medlemsudviklingen i tre af landets største fagforbund, at medlemmerne siver fra fagbevægelsen. Hårdest ramt er 3F som i perioden januar 2008 til april 2009 har mistet 12.418 medlemmer. Tendensen er den samme i HK og Dansk Metal.
Politiken, 1/5 03.00, http://politiken.dk/indland/article701259.ece

Arbejdsløsheden i marts
De seneste tre måneder er ledigheden steget med 21.100 personer, svarende til 35%.
Den laveste ledighedsprocent for mænd blev registreret i juni 2008, hvor den var på 1,5%, siden er den fordoblet og ligger nu på 3,4%. Udsving i ledighed er generelt større for dagpengemodtagere end for kontanthjælpsmodtagere. Siden december 2008 er ledigheden for dagpengemodtagere således steget med 40%, medens tallet kun er 15% for kontanthjælpsmodtagere. Ledigheden er steget mest i Jylland.
Danmarks Statistik, 30/4, http://www.dst.dk/pukora/epub/Nyt/2009/NR195.pdf

Arbejdsløsheden i Europa
Arbejdsløshed i EU-lande 4. kvartal 2008 blandt 15-64-årige:
Holland: 2,6% (lavest)
Cypern: 3,4% (næstlavest)
Danmark: 3,6% (tredjelavest)
Gennemsnit 27 lande: 7,4%
Slovakiet: 8,7% (tredjehøjest)
Letland: 10,1% (næsthøjest)
Spanien: 14% (højest)
Danmarks Statistik, 30/4, http://www.dst.dk/pukora/epub/Nyt/2009/NR194.pdf

Få nye a-kassemedlemmer trods krise
Finanskrisen har stor indflydelse på danskernes økonomiske adfærd, men den har ikke haft held til at få de ikke-forsikrede til at melde sig i a-kasse. Det viser en undersøgelse Capicent Epinion har lavet for HK. Kun 1% har meldt sig ind som følge af krisen. Lige nu er der ca. 2,8 millioner på arbejdsmarkedet, hvoraf 300.000 ikke er forsikrede mod arbejdsløshed. Der er mange bud på hvad baggrunden er, og her er nogle udsagn:
* Mange, særlig unge, tror at man kan få kontanthjælp uden videre.
* Mange lader sig afskrække af at der går et år før man kan være dagpengeberettiget
* Mange tror at krisen er en kortvarig "influenza"
Politiken, 30/4 09.15, http://politiken.dk/tjek/penge/forsikring/article700532.ece

Otteårig pige får tilladelse til skilsmisse
Efter internationalt pres har en saudiarabisk dommer sagt ja til at en pige på otte år kan blive skilt fra sin mand som er i 50'erne. Tidligere har en anden dommer afvist at tillade skilsmisse, og den nye aftale er sket uden om domstolene, men med godkendelse af en dommer.
Berlingske Tidende/ritzau/AFP,
http://www.berlingske.dk/article/20090430/verden/904300358/


Søfart nr. 18-19
Et kvantespring for Monjasa
Et kvantespring for virksomheden. Således beskriver Jan Jacobsen, adm. direktør og partner i bunkervirksomheden Monjasa, det nylige indkøb af tankskibet »Betty Theresa«. Skibet er på 8.500 t.dv. og skal benyttes som bunkertanker ud for Vestafrika. Købet kommer stort set samtidig med offentliggørelsen af et nyt rekordregnskab, som er sikret på trods af store hensættelser til tab på kunder.
 
Positive tal i tørlast
Både operatørvirksomheden Navision Shipping Company og den kompetitive mægler Lightship Chartering, som begge arbejder i tørlastmarkedet, havde særdeles gode år i 2008. 2009 ser til gengæld mere tvivlsomt ud. Lightship har dog for nyligt udvidet aktiviteterne med en ny afdeling, som skal beskæftige sig med køb- og salgsaktiviteter samt langtidsperiode-forretning.

CT Offshore udvider flåde
CT Offshore i Otterup har udvidet flåden fra to til tre fartøjer med en tidligere skotsk færge, der bliver langt det største skib i flåden. Ifølge det fynske rederi er der tale om en oprustning af resurserne i forhold til de kabellægningsopgaver, som rederiet løser i forbindelse med etablering af havvindmølleparker.

Dokophold truer efter brand
Skaderne på Maersk FPSO-enheden »Maersk Ngujima-Yin« efter en eksplosionsbrand om bord medio april frygtes nu at kunne betyde et længere dokophold for skibet – og dermed et månedlangt stop for produktion på det oliefelt ud for Nordvestaustralien, hvor skibet opererer på en charter til det australske olieselskab Woodside.
 
Thor med i nyt operatørselskab
Befragter Mikael Hansen har i samarbejde med rederi- og operatørvirksomheden Thor Shipping i Svendborg etableret et nyt operatørselskab i Singapore. Det er sket under navnet Thorco Shipping Pte. Ltd., som officielt går i luften i starten af maj. Det nye selskab kommer dels til at fungere som eksklusiv agent for Thor Shippings flåde i Fjernøsten, dels som selvstændig operatørvirksomhed med aktiviteter inden for projektlast-, general cargo- og tørlastmarkederne.

Pirateriet eskalerer fortsat
Med den første kvartalsrapport i år fra International Maritime Bureau er det bekræftet, at antallet af piratoverfald eskalerer og er tæt på at være fordoblet i forhold til sidste år. I årets første tre måneder er der således rapporteret om 102 overfald eller overfaldsforsøg, mens der på samme tidspunkt sidste år forelå 53 registrerede tilfælde. Pirat-aktiviteten har i årets første kvartal ramt seks skibe med danske interesser involveret.

Finansiering midt i en krise
Rederierhvervet, står som så mange andre brancher over for store udfordringer, når kapitalkrævende forretninger skal finansieres midt i en krisetid. Men hvor galt står det egentligt til. Det forsøgte en række eksperter på området at komme med et bud på under en konference arrangeret af bl.a. Danmarks Rederiforening og EMUC, Europas Maritime Udviklingscenter.
 
28 på stribe fra Søby
Søby Værft leverede i går sin 28. nybygning til Marinehjemmeværnet. Samtidigt indviede værftet nye produktionsfaciliteter, som markerer troen på fremtiden, også når de faste leverancer til Marinehjemmeværnet rinder ud i slutningen af året.
Søfart, 1/5

Baltic Dry Index
1786 (+14) (rekord: 20/5-2008 11.793)
Dryships.com, 30/4, http://www.dryships.com/pages/report.asp

Bankens salgskurser
100 USD = 575,11 DKK
100 Euro = 757,88 DKK
Danske Bank, 1/5, http://www.danskebank.dk/da-dk/Privat/Daglig-oekonomi/Valuta/Pages/Se-valutakurser.aspx#

THORA LUND

099



© Copyright CO-SEA
All rights reserved

Cookie- og privatlivspolitik

CO-SEA
Mose Allé 13
2610 Rødovre
Telefon: +45 36 36 55 85
Email: cosea@co-sea.dk

Åbningstider og kontaktpersoner
Du kan finde mere info omkring
kontoret og de ansatte her

DIS-Offshore på vej – endda med grønt lys fra Enhedslisten

-Lovforlaget er et rigtig godt eksempel på, hvad der kan lykkes, ...

Medsejlads hos DFDS og Fjord Line denne uge

Rejsesekretær Barno Jensen fra Metal Maritime indleder i dag sønd ...
bottom banner1