Mose Allé 13, 2610 Rødovre, telefon: +45 36 36 55 85, e-mail: cosea@co-sea.dk

KONTAKT:


CO-SEA

Mose Allé 13
2610 Rødovre
Telefon: +45 36 36 55 85
Email: cosea@co-sea.dk

Åbningstider og kontaktpersoner
Du kan finde mere info omkring kontoret og de ansatte her: 

Gå til kontor CO-Sea

Nyhedsmail

Få tilsendt vores nyheds-
mail med oversigt over
de seneste nyheder.
DAGEN
Fre 24/4-2009 10.00
24/4-2009
CO-SØFART KALENDER
 
Ole Philipsen - 13.00 møde Danmarks Rederiforening
Jannik N. Madsen - SamsøTrafikken
 
FRA MEDIER
 
Pirateri
"Stolt Strenght" driver omkring uden brændstof og uden hjælp
Det filippinske tankskib som blev frigivet for to døgn siden efter mere end 5 måneders kapring og med en besætning på 23 filippinere, har ikke brændstof til at sejle videre og driver nu ind mod Somalias kyst. Skibet har talt med krigsskibe fra flere nationer og med NATO-flåden, men har ikke opnået tilsagn om hjælp. Et tysk krigsskib har været på positionen og ydet fødevarehjælp til 3 dage, men beskeden herudover var at de ikke kunne hjælpe yderligere. Det 20 tons store tankskib fra rederiet Sagana Shipping er i en position af 60 sømil fra den somaliske kyst og driver mod land.
 
Milliardstøtte til kampen mod Somalias pirater
Efter en storstilet donorkonference i Bruxelles, med deltagelse af mere end 60 lande samt FN, EU, Den Afrikanske Union og Den Arabiske Liga, vil der blive sendt knap 1,216 milliarder støttekroner afsted for at bringe den faldefærdige stat på fode. Somalias præsident "jubler over mødet", og kalder det for et historisk øjeblik for de otte millioner somaliere. FN's generalsekretær er afdæmpet "håbefuld". Pengene skal bruges på politistyrke, retsvæsen og de fredsbevarende styrker fra Den Afrikanske Union.
 
Kæntringsulykke i Adenbugten - 35 omkomne
En båd med 117 somaliske flygtninge/emigranter er kæntret ud for Somalias kyst. Ved middagstid torsdag var 35 omkomne bjærget og det formodes at de resterende har reddet sig i land.
Berlingske Tidende/ritzau/AFP, 23/4 15.43, http://www.berlingske.dk/article/20090423/verden/904230370/
 
Norden generalforsamling 23/4
Video:
Generalforsamlingen blev optaget på video og er tilgængelig på dansk og engelsk:
 
Fra juni sidste år til marts i år er dækningen i tørlast øget fra 55% til 101% meddelte bestyrelsesformand Mogens Hugo i beretningen. I krisetider er det godt for rederiet at virksomheden har stor finansiel styrke og tradition for langvarige partnerskaber med solide kunder. Sidste år blev der indgået lastekontrakter på 34.000 skibsdage. Mogens Hugo mener rederiet er stærkt rustet til året 2009 med sin høje dækningsgrad for fragt og lave omkostninger under sejlads. Hele rederiet forventes, efter fradrag af koncernomkostninger m.v., at få et EBITDA på 100-340 millioner dollar i 2009 (EBITDA = indtjening før renter, skatter og afskrivninger).
 
Referat fra generalforsamlingen, forløb af ordinær generalforsamling, 23/4 14.00, http://www.finansnyheder.dk/news/shownewsstory.aspx?storyid=10346443
 
Cosco forhandler om aflysning eller forsinkelse af nye tørlastskibe
Verdens største operatør af tørlastskibe, China Cosco Holdings, som har haft et tab på 2,9 milliarder dollar i andet halvår af 2008, forhandler nu om aflysninger eller forsinkelser af et ukendt antal skibe fra den samlede ordremængde på 58 tørlast-skibe. Rederiet er også Kinas største containerrederi, og også på dette område forsøges udskydelse af 3 ud af 9 containerskibe som er sat til levering i 2009-2010.
 
Mærsk Line annoncerer forbedringer på Asien-Europa netværket
Med implementation i perioden medio maj og fremover vil Mærsk Line tilbyde:
* Bedre direkte havne-dækning (flere havne i netværket)
* Uændret kapacitet Asien-Europa
* Udvidet produkt pålidelighed
* Forbedringer fra Asien til "the Adriatic"
Lang række ændringer, som man kan læse om på:
 
Mærsk vil genvurdere kritik af forhold på Kina-fabrik
Mærsk fastholder at det var kinesiske mellemledere som var baggrunden for en berettiget kritik af forholdene på deres container-fabrik i det sydlige Kina. På et pressemøde i dag sagde kommunikationsansvarlige Annette Stube, at det virkelig var kommet bag på ledelsen at forholdene var så dårlige. Mærsk imødegik oprindeligt kritik af virksomheden med en undersøgelse som blev foretaget af et firma virksomheden selv betalte. Nu loves der en ny undersøgelse med deltagelse af en uvildig part, som en af kritikerne, Globalization Monitor, selv kan være med til at udpege.
Business.dk, 23/4 19.39,
 
Orient Overseas skærer i kapaciteten
Et af verdens største containerrederier, med hovedkontor i Hongkong, beskærer nu sin kapacitet med 20%. Overskuddet er faldet med 65% og nettoindkomsten i 2. halvår af 2008 blev på 114 millioner dollar, mod 331 millioner i samme periode året før. Rederiet har 20 nye skibe på vej til levering i 2010 og 2011, hvoraf 14 allerede er betalt.
Transportmagasinet, 23/4,
 
Færre passagerer mellem Bornholm og Køge
Antal pax på ruten Rønne-Køge faldt sidste år med 3,4%, svarende til et fald på 3.500 passagerer til nu 97.700 passagerer. Antal personbiler faldt med 6%, mens antal lastbiler steg med 1,8%.
Maritime Danmark/TV2 Bornholm, 23/4 12.33,
 
BornholmsTrafikken bygger om
Fra den 27. april og ca. 14 dage frem, vil der være ombygninger i BHT's adminstrationslokaler i Rønne, som vil gøre det umuligt at komme til adminstrationen via hovedtrappen. Henvendelse ved skranken i servicecenteret.
 
Kvartalsvis orientering fra Søfartsstyrelsens OK-enhed
Opklaringsenhedens seneste kvartalsvise orientering 1/2009 er nu tilgængelig. Rapporten er på 53 sider og indeholder
* HELGOLAND - overbordfald 16/11-2008
* NEW FLAME & TORM GERTRUD - kollision 12/8-2007
* HJARNØ HAVBRUG - klemning under lugedæksel 4/12-2008
* SORØ MÆRSK - maskinmester skolded 4/11-2008
* MIRABELLE grundstødning 16/12-2008
* Kollision mellem lastskib og fragtskib 11/11-2008
* Kollision mellem BLUE BIRD og HAGLAND BONA 1/12-2008
* Kulilteforgiftning 14/9 2008
* FRANKVICKI kæntring og forlis 17/12-2008
* NORD SNOW QUEEN søfarende ulykke 14/1-2009
* OLUF MÆRSK besætningsmedlem kommet til skade med CO2 beholdere
* Statistiksager
 
Hempel får ingeniørernes produktpris
Skibsmalingsikonet får prisen for en revolutionerende skibsmaling som er udviklet over 10 år. Malingen som hedder Hempasil X3, modstår begroningen med slim, alger og små krebsdyr, og for at det ikke skal være løgn glider skibet også lettere gennem vandet når skroget er påmalet Hempasil X3. Brændstofbesparelsen lover op til 8%, og regnemagere kan konstatere at hvis alverdens skibe opnåede optimal energibesparelse med malingen, ville det modsvare et fald i CO2-udledningen på 80 millioner tons årligt. Malingen er allerede i brug på Bornholmerfærgen og solgt til 8 containerrederier. Ingeniørernes prestigefyldte pris blev overrakt torsdag af "århundredets ingeniør" dr.tech. Haldor Topsøe.
 
Skagen Havn på ret kurs
Overskuddet i 2008 blev på 4,1 millioner kroner, som er lidt mindre end budgetteret. Optimismen bevares imidlertid, særlig fordi 1. kvartal 2009 lever op til forventningerne. Havneformanden er tilfreds med at der har været god aktivitet, der har været styr på omkostningerne og planer for havnen er realiserede.
Maritime Danmark/nordjyske.dk, 23/4 16.02, http://www.maritimedanmark.dk/?Id=4499
 
Arbejdsskadesager kan altid genåbnes
FOA har ført en sag for Højesteret, om Ankestyrelsens praksis med at afvise at genåbne arbejdsskadesager. Styrelsens praksis er nu blevet underkendt, og ifølge dommen skal arbejdsskadesager altid genoptages, hvis den skadelidte har oplevet en forværring af sin tilstand. Når sagen i praksis er genoptaget kan Ankestyrelsen vurdere spørgsmålet om sammenhæng mellem forværringen og arbejdsskaden. Hidtil er mange sager blot blevet afvist.
 
Arbejdsdeling spiser af dagpengeretten
Hvis man har været 13 uger på arbejdsdeling betyder det, at der bliver skåret lige så mange uger af den samlede periode hvor man har dagpengeret. Lige nu søger mange arbejdsgivere om forlængelse af perioden med arbejdsdeling til det dobbelte, og det kan betyde man skærer et halvt år af sin dagpengeret. Hvis man er på supplerende dagpenge kan man dermed næsten opbruge sin ret til dagpenge, fordi retten til supplerende dagpenge er nedsat til max 30 uger. 3F mener konsekvensmæssigt det er helt galt hvis man tillader forlængelse af de 13 uger. Principielt mener forbundet at en periode med arbejdsdeling burde tælle som en "død" periode i forhold til dagpengeretten, og allerhelst at flere virksomheder sendte deres medarbejdere på kursus.
3F nyheder, 23/4,
 
Arbejdsretsdom - A2008.476 og A2008.698 - 23. april 2009
PROSA/SAS mod CSC Airline Solutions A/S
Sagerne drejer sig om hvorvidt CSC Airline Solutions havde begået overenskomstbrud ved at beskæftige medarbejdere fra et koncernforbundet selskab, inden for det faglige gyldighedsområde dækket af overenskomsten mellem PROSA/SAS og CSC, på andre vilkår end foreskrevet af overenskomsten.
 
Kendelsen:
"CSC Airline Solutions A/S skal til PROSA/SAS betale en bod på 100.000 kr.
CSC Airline Solutions A/S skal anerkende, at selskabet i forbindelse med dets beskæftigelse af de i denne sag omhandlede medarbejdere over for PROSA/SAS hæfter for det tab, de pågældende, i de perioder hvori de hver især var medlemmer af PROSA/SAS, er eller måtte være blevet påført ved, at deres faktiske ansættelsesvilkår og aflønning ikke har været i overensstemmelse med overenskomsten mellem CSC Airline Solutions A/S og PROSA/SAS".
 
Forskningscenter vil søge sammenhænge mellem arbejdsmiljø, aldring og sygefravær
Forskere fra Københavns Universitet og Det nationale Forskningscenter for Arbejdsmiljø, NFA, vil i et forsknimngsprojekt over 5 år, med deltagelse af omkring 10.000 frivillige, søge svar på spørgsmål om sammenhæng mellem arbejdsmiljø, aldring og sygefravær.
NFA, 22/4,
 
Sgu' der være noget andet vi kan hjælpe med, Hr.
Goggle har en plan så de kan fortælle alle husstande, around the clock, hvordan det går med deres energiforbrug i husstanden, hos naboerne, og hvordan et eller andet hjælper på økonomien og CO2-udslippet. Det skal ske ved hjælp af en intelligent måler i hjemmet som er forbundet til internettet.
 
Det er de nok helt alene om
En hollandsk forsker har buret 100 myg inde i et rum med nøgne mennesker. Malariamyggene går rigtig meget efter fødder, og viste det sig, fødder med den velkendte lugt af sure tæer tiltrækker særlig meget. Den indvundne viden antages at kunne bruges i bekæmpelsen af malaria hvis man kan trække myggene væk fra menneskene ved hjælp af "sure tæer". Historien fortæller så ikke noget om hvordan vi mennesker skal holde os selv væk fra de koncentrerede lugtdoser som må anbringes hist og og pist. Bill Gates har støttet den hollandske forsker med 8,5 millioner dollar.
 
Søfart - fredag d. 24. april
Indeholder bl.a.:
Tema: Den Persiske Golf
Der findes ingen samlet opgørelse over, hvor stor en del af indtjeningen hos de danske rederier, som har relation til den Persiske Golf. Der er dog ingen tvivl om, at det er et meget betydeligt tal. Ikke mindst hos tankskibsrederierne, som transporterer store mængder af olie- og gasprodukter fra den Persiske Golf til modtagere i hele verden. Hos Torm alene udgør last fra Mellemøsten ca. en tredjedel af den last, rederiets tankskibe laster. I denne uge stort tema om danske shippingaktiviteter i den Persiske Golf.
13 sider i det trykte blad med følgende overskrifter:
- En region med stor betydning for den danske rederibranche
- Golfen central i Eitzens ethylene-forretning
- Lille dansk bunkerleverandør er blandt de store i Emiraterne
- Nyt Scan-Trans på plads i Dubai
- Generationsskifte i Bahrain lagt i hænderne på APM Terminals
- Mærsks milliardrekord i Qatar
- Store ambitioner om at skabe ny maritim metropol i Dubai
- Dansk topledelse i spidsen for voksende arabisk linjerederi
- Nyt arabisk tank-rederi med stort dansk islæt
- Regional sværvægter
 
Presset NFS ser på andre værfter
Nordic Ferry Services har nået smertegrænsen i forhold til den stærkt forsinkende levering af den første enhed i en ny serie af danske indenrigsfærger, og snart presser flere deadlines sig på. Rederiet overvejer nu andre værfter. Efter adskillige udsættelser af driftsstart for færgenybygningen »Kanhave«, der skulle have været indsat på ruten mellem Hou og Sælvig 1. oktober 2008, måtte NFS forleden atter udskyde indsættelsen af færgen.
 
DFDS overtager nyt ro/pax-skib
DFDS Lisco tog onsdag i sidste uge levering af ro/pax-nybygningen »Lisco Maxima« fra værftet Nuovi Canterie Apuani. Leveringen fandt sted i henhold til kontrakten, og nybygningen ventes at ankomme til Klaipeda på mandag, hvor endelig klargøring og den officielle dåb af skibet sker, inden det indsættes på ruten mellem Klaipeda i Litauen og Kiel i Tyskland i starten af maj måned.
 
Atlas Rederi købt af Atlas-ledelse
En del af det kuldsejlede Atlas Shipping er godt på vej til at genopstå i ny form - med den tidligere ejer og bestyrelsesformand i front. Selskabet Atlas Rederi, der hidtil ikke har været konkursramt, er således solgt ud af det konkursramte ejer- og holdingselskab Atlas Shipping Holding. Køberne er selskaberne Nordic Shipping Group A/S og Shipteam ApS, som ejes af henholdsvis Bo Kristensen og Per Møller. Frem til Atlas Shippings konkurs i december sidste år optrådte de som ejer/adm. direktør og bestyrelsesformand i Atlas Shipping-gruppen.
 
Kattegat-rute søges genoplivet
Søren Brink, som er havnefoged i den privatejede havn i Hundested, er foregangsmand for et nyt forsøg på at genoplive færgeruten mellem Grenaa og Hundested. Tanken er at indsætte Fjord Lines katamaranfærge »Fjord Cat«, som i øjeblikket er oplagt i Hundested, på ruten.
 
Copenship sikrer sig rekord-plus
2008 bød ikke alene på et nyt rekordresultat for operatørvirksomheden Copenship. Det blev således til mere end en fordobling af den hidtidige rekord fra 2007 - og det i virksomhedens 30 års jubilæumsår, hvor et generationsskifte samtidig blev gennemført. Copenship, som beskæftiger sig med tørlastmarkedet, sikrede sig således et overskud på hele 145 mio. kr. efter skat i 2008 mod et plus på 64 mio. kr. året før.
 
Søfartsskole udvider med nybyggeri for 15 mio. kr.
Svendborg Søfartsskole står overfor at sætte byggeri af 850 nye kvadratmeter i gang. I næste uge åbnes kuverterne med licitationstilbud og forstander Kurt Kølle ser frem til, at byggeriet går i gang midt i maj.
Helt nye værkstedsfaciliteter skal etableres i forbindelse med skolens nuværende bådehal. Der foruden skal den eksisterende hovedbygning udvides med en tilbygning, der skal rumme et nyt kondirum, ti nye værelser med bad og toilet samt tiltrængte udvidelser af både messe og opholdsrum.
Søfart, 24/4
 
Fra Folketingetds dagsorden fredag d. 24/4
1) Spørgsmål om fremme af forespørgsel nr. F 47:
Forespørgsel til beskæftigelsesministeren og undervisningsministeren om ufaglært arbejdskrafts kvalifikationer.
Af Karsten Hønge (SF) m.fl.
(Anmeldelse 21.04.2009).
 
Baltic Dry Index
1897 (+28) (rekord: 20/5-2008 11.793)
Dryships.com, 23/4, http://www.dryships.com/pages/report.asp
 
Bankens salgskurser
100 USD = 585,12 DKK
100 Euro = 757,98 DKK
 
Aktiekurser - slutkurser
D/S Torm: 54 (-2)
APM A-aktie: 31.400 (+600)
APM B-aktie: 31.900 (+600)
D/S Norden: 199 (+9)
DFDS: 286 (+1)
Mols-Linien: 70 (-8)
Børsen, 24/4
 
THORA LUND
094



© Copyright CO-SEA
All rights reserved

Cookie- og privatlivspolitik

CO-SEA
Mose Allé 13
2610 Rødovre
Telefon: +45 36 36 55 85
Email: cosea@co-sea.dk

Åbningstider og kontaktpersoner
Du kan finde mere info omkring
kontoret og de ansatte her

DIS-Offshore på vej – endda med grønt lys fra Enhedslisten

-Lovforlaget er et rigtig godt eksempel på, hvad der kan lykkes, ...

Medsejlads hos DFDS og Fjord Line denne uge

Rejsesekretær Barno Jensen fra Metal Maritime indleder i dag sønd ...
bottom banner1