Mose Allé 13, 2610 Rødovre, telefon: +45 36 36 55 85, e-mail: cosea@co-sea.dk

KONTAKT:


CO-SEA

Mose Allé 13
2610 Rødovre
Telefon: +45 36 36 55 85
Email: cosea@co-sea.dk

Åbningstider og kontaktpersoner
Du kan finde mere info omkring kontoret og de ansatte her: 

Gå til kontor CO-Sea

Nyhedsmail

Få tilsendt vores nyheds-
mail med oversigt over
de seneste nyheder.
DAGEN
Man 20/4-2009 10.00
20/4-2009
CO-SØFART KALENDER
 
John Ibsen - 14.00 møde vedr. kompetencefonden
 
FRA MEDIER
(opdateret fra fredag morgen)
 
Pirateri
Belgisk skib kapret - 20 yemenitiske gidsler befriet.
NATO-styrker har bekræftet at et belgisk skib, "Pompei", med 10 besætningsmedlemmer er blevet kapret. Besætningsmedlemmerne er: 2 belgiere, fire kroater, en hollænder og 3 filippinere. Tidligere i dag befriede et hollandsk flådefartøj 20 yemenitiske gidsler som var blevet tvunget til at sejle et moderskib som angreb skibe i Adenbugten. Den hollandske fregat greb ind for at forhindre et piratangreb på et græskejet tankskib. Syv pirater blev kortvarigt tilbageholdt.
 
"Sea Horse" frigivet
Togo-indregistrerede fragtskib "Sea Horse" som blev kapret for en uge siden, er blevet frigivet efter betaling af en uspecificeret løsesum. Skibet var på vej til at hente fødevareforsyninger til WFP under FN da det blev kapret.
Politiken/ritzau/Reuters, 20/4 08.55, http://politiken.dk/udland/article693389.ece
 
Norsk olietanker angrebet
Natten til søndag forsøgte pirater at kapre den norske supertanker MV "Front Ardenne". De blev stoppet af et canadisk krigsskib som efterfølgende opsporede piraterne som kastede deres våben i havet. Piraterne blev kortvarigt tilbageholdt og afhørt hvorefter de blev sat fri.
Berlingske Tidende/ritzau/Reuters, 19/4 11.08, http://www.berlingske.dk/article/20090419/verden/904190313/
 
Danskejede "Puma" angrebet ved Somalia
Fredag morgen blev fragtskibet på 84 TEU som ejes af Shipcraft Group og disponeres af Shipcraft i Hørsholm, angrebet af pirater på positionen 12.42.31N og 47.21.57E. Skibet er bemandet af 3 danske officerer og 4 filippinske menige. Skibet affyrede en nødraket i retning af piraternes båd og foretog afværgemanøvrer som vanskeliggjorde muligheden for entring. Forsinkelsen bevirkede at en helikopter fra koalitionens skibe nåede frem 10 minutter efter alarm var afsendt og piraterne blev skræmt væk. Direktør for Shipcraft Per Nykjær Jensen udtaler, at det er frustrerende det ikke er muligt at skride mere håndfast ind.
 
Besætningen har det godt, og skibet fortsætter sin rejse mod Danmark, udtaler Per Nykjær Jensen fra Shipcraft. Afværgemanøvrerne foregik på den klassiske vis, ved at sejle i zigzag, som besværliggør entring fra et lille skib. Der var fem britiske sikkerhedsvagter ombord på "Puma", som ydede besætningen stor moralsk støtte, men de kunne ikke gøre det store da de var ubevæbnede. Direktøren overvejer derfor nu om der fremover skal bruges bevæbnede vagter, med henblik på muligheden af at kunne afgive skræmeskud.
 
Pirater på fransk krigsskib til Kenya
De 11 somaliske pirater som er indfanget af et fransk krigsskib sejles nu til Mombasa, hvor de om få dage vil blive overleveret til de kenyanske myndigheder for retsforfølgelse, i henhold til en aftale som er indgået mellem EU-landenes flådestyrke og Kenya.
 
Clipper støtter forslag fra Dansk Institut for Militære Studier
Rederiet som selv har haft et skib kapret, mener instituttets forslag om en "Greater Horn of Africa Sea Patrol", er den helt rigtige vej at gå. Modellen kendes fra Malacca Strædet, og Per Gullestrup mener forslaget har flere fordele:
* Det involverer og overlader ansvaret til kyststaterne i området
* Det kan forhåbentlig stoppe rovfiskeriet ud for Somalias kyster, som i bund og grund var opstart til pirateriet
* Væsentligt mere effektivt end alverdens flådefartøjer som ganske enkelt ikke virker
* Det er en god sag for Danmark at profilere
 
Pirat for retten i USA
Den overlevende pirat fra angrebet mod "Maersk Alabama" formodes at blive stillet for en føderal domstol i New York. Han menes at være mellem 17 og 19 år og angives at være lederen af de fire pirater. Justitsministeriet vil endnu ikke bekræfte at retsforfølgelsen vil ske i USA.
 
Udenrigsministeren er enig
Per Stig Møller har erklæret sig enig i hovedpunkterne i rapporten fra Dansk Institut for Militære Studier, skrevet af Lars Bangert Struwe, som foreslår at der arbejdes for oprettelsen af en regional flådeenhed med deltagelse af alle lande i regionen. Enheden skal også virke som en beskyttelse af fiskeriet ud for Somalia og have andre opgaver som miljøbeskyttelse m.v. I rapporten har enheden fået navnet Greater Horn of Africa Sea Patrol.
 
Mange flere danske skibe angrebet end offentligheden har kendskab til
Det er op til det enkelte rederi om det vil offentliggøre kendskab til piratangreb på deres skibe. Siden kapringen af "Danica White" i 2007, har omkring 12 danskejede eller dansk drevne skibe været udsat for piratangreb ved Somalia. Farvandene omkring Somalia besejles årligt af op mod 2.500 danske skibe.
 
Regeringen i Puntland vil bekæmpe piraterne
Præsidenten i Puntland, som er en udbryderrepublik i Somalia, udtaler under et besøg i Kenya at hans regering er i færd med at planlægge oprettelsen af en særlig indsatsstyrke på 2.400 mand, heriblandt politibetjente, som skal bekæmpe piraterne. Han skal i dag mødes med repræsentanter for mulige donorlande. De fleste pirater har hjemsted i Puntland.
Politiken/ritzau, 18/4 10.46, http://politiken.dk/udland/article692819.ece
 
Albatros Travel tilbyder krydstogt gennem Adenbugten
Mens Star Tour har sat krydstogter gennem Adenbugten på standby, tilbyder Albatros Travel "Tag på et eventyrligt krydstogt gennem Suez til Arabien". Star Tour har skrinlagt aktiviteter i disse områder for nogle måneder siden på grund af ustabiliteten.
 
Dadaab - somalisk flygtningelejr i katastrofetilstand
Flygtningelejren i det nordlige Kenya på grænsen til Somalia har vokset sig til verdens største flygtningelejr, med foreløbigt 267.000 mennesker på et område som er indrettet til at huse 45.000. Hver dag ankommer 500 nye somaliere. Mens verden er optaget af piratdramaet på åbent hav, har en flodbølge af menneskelig elendighed sprængt Dadaabs diger. UNHCR har akut behov for nye donationer og mere plads, men ingen af delene synes at være på vej. Det årlige budget er på 19 millioner dollar, svarende til ca. halvdelen af hvad det koster at holde et enkelt krigsskib operationelt i Adenbugten. Fødevareforsyningerne til lejren er blevet forsinket, som følge af den seneste tids kapringsbølge, og fødevarerationerne er konsekvensmæssigt nedsat med en tredjedel. I en nylig rapport betegnede UNHCR situationen i Dadaab som "forstadierne til en alvorlig nødsituation". Der er behov for 3-4 nye lejre, men forhandlinger med regeringen i Nairobi er endt i et dødvande, og UNHCR har udsendt en bønfaldende appel om 92 millioner dollar som er mødt af larmende tavshed.
Information, 19/4, side 10-11
 
2 hjælpearbejdere bortført i Somalia
To hjælpearbejdere, en belgier og en hollænder, er meldt savnet af Læger Uden Grænser, og andre oplyser at de er bortført af bevæbnede mænd.
Berlingske Tidende/ritzau/AFP, 19/4 20.55, http://www.berlingske.dk/article/20090419/verden/904190358/
 
Obama vil mødes med skibsbesætningen
Præsident Obama vil mødes med skibsbesætningen fra "Maersk Alabama" og de soldater som deltog i befrielsesaktionen af kaptajnen.
Maritime Danmark/Borsen.dkm 20/4 08.48, http://www.maritimedanmark.dk/?Id=4449
 
Opdatering IMB Live Piracy Report
19/4 0745 UTC psn 12:41N 045:45E Adenbugten
Et moderskib søsatte en skiff tæt ved et kemikalietankskib, og klargjorde entringslejder. Tankskibet øgede hastigheden og foretog undvigemanøvrer,. Piraterne affyrede en RPG som slog ned på dækket uden at eksplodere, hvorefter piraterne afbrød kapringsforsøget og returnerede til moderskibet.
 
18/4 03.27 UTC psn 02:45S 056:48E Somalia
Pirater i skiffs bevæbnede med RPG og automatvåben angreb og kaprede et fragtskib. Det formodes at piraterne har kontrol over skibet og har taget besætningen som gidsler.
 
18/4 0437 UTC psn 00:36S 049:14E udfor Somalia
Et passerende skib har observeret en større skiff med olieforsyninger som bugserer to mindre skiffs på positionen 00:36S 049:14E, kurs 300 hastighed 3 knob.
 
17/4 0500 UTC psn 12:51N 047:49E Adenbugten
Et fragtskib observerede en speedbåd som nærmede sig. Et krigsskib informerede om speedbåden og et moderskib i nærheden. Speedbåden nærmede sig fragtskibets styrbordsside med en fart på 15 knob. Da speedbåden var i en afstand af 2 nm, kunne man observere 3 bevæbnede pirater. Fragtskibet affyrede nødraketter, aktiverede brandslanger og lod alarmen gå. Speedbåden nåede frem i en afstand af 40-50 meter da kaptajnen lod affyre nødraketter rettet mod speedbåden. Senere indstillede piraterne angrebet og returnerede til moderskibet.
 
14/4 1400 UTC psn 02:16N 047:37E udfor Somalia
Pirater i 3 skiffs angreb og entrede et fragtskib. Skibet blev kapret og sejlet mod ukendt position ved Somalia.
 
14/4 13.00 LT psn 03:45S 048:20E ca 380 nm SE for Mogadishu
To speedbåde nærmede sig et containerskibs styrbord side fra agter i en afstand af 4 nm. Piraterne var bevæbnede med automatvåben og RPG. En af speedbådene med 6 pirater forsøgte at entre skibet som foretog undvigemanøvrer, hvorefter speedbåden fortrak. Speedbådene angreb skibet igen og affyrede RPG, som resulterede i lettere skader på skibet.
 
Palludan vil genoprette tilliden til Mols-Linien
Advokat Frantz Palludan som forventes at efterfølge Carsten Berger som bestyrelsesformand i Mols-Linien, mener fokus i rederiet i den senere tid har været rettet forkert. Dels har det været et vanskeligt driftsår, men alt for megen energi er brugt på personfnidder omkring aktionærer og formand, i stedet for at fokusere på selve rederiet. Den kommende formand vil styrke forhold såvel til aktionærkreds som internt i bestyrelsen. Der er solid opbakning til Palludan, også fra den afgående formand.
 
Carsten Berger har allerede trukket sig fra formandsposten. Ifølge Berlingske Business, er der reelt tale om at danske banker gennemtrumfer en ny ledelse i rederiet. Flere af storaktionærerne er således sat under administration af deres banker.
 
Aktier kan ikke sælges
Handelsbanken Capital Marked har meddelt Mols-Linien at processen med at undersøge markedet for købere til en aktiemajoritet i rederier er afsluttet. Der kan ikke findes købere til den minimumspris som forlanges af sælgerne.
 
Mærsk bygger energivenlige containerskibe
Med helt nyt design bygger Mærsk 16 containerskibe som markant vil sænke CO2-udslippet med op til 22%. Merprisen for skibene bliver 15%. Mærsk vil hermed tage føringen i udviklingen af energivenlig skibstransport og udnytte situationen hvor de asiatiske værfter vil gå langt for at opfylde rederiernes ønsker. De 16 nye skibe er bestilt på Daewoo værftet i Sydkorea og brændstofbesparelser sker ved en række mindre ændringer. Formen på bulben ændres, propellernes diameter vil øges, varm udstødningsgas vil blive genbugt og skibet males med en særlig bundmaling som giver mindre gnidningsmodstand i vandet. Brændstofbesparelsen vil svare til en tilbagebetalingstid for merprisen på 10 år. Der er flere planer for kommende skibsserier, herunder også for tankskibes vedkommende.
 
Nordiske maskinmestre støtter EU's sø-politik
NMF, nordiske maskinmestre, som er en organisation som omfatter 30.000 maskinmestre og skibsofficerer i de nordiske lande, udtaler fra april-møde i København:
Søfart har en afgørende rolle for den økonomiske vækst i hele verden og 80% af den samlede verdenshandel foregår af søvejen. Imellem havne i Europa transporteres årligt 400 millioner passagerer og nærskibstrafik omfatter 40% af Europas godstransport. Det er baggrunden for at EU ønsker en politik som hjælper erhvervet gennem den nuværende situation og fremmer bæredygtighed og konkurrenceevne. EU's initiativer kan fremme sikker og effektiv skibsdrift på rene have.
 
Stort fald i ordrer til japanske værfter
I året fra 2. kvartal 2008 - 1. kvartal 2009, har japan kun modtaget ordrer på 330 skibe, et fald på 47% i forhold til tilsvarende periode året før.
Maritime Danmark/Journal of Commerce, 17/4 14.36, http://www.maritimedanmark.dk/?Id=4440
 
Den tyske stat hjælper værfterne
Den tyske regering har besluttet at fremskynde udfasningen af statsejede skibe hurtigere end planlagt, og placere erstatningstonnage på de tyske værfter.
Maritime Danmark/Lloyds List, 19/4 09.00, http://www.maritimedanmark.dk/?Id=4443
 
Ny krydstogtskaj i København
En ny kajstrækning på 800 meter skal anlægges direkte mod Øresund. Kajen skal fortrinsvis bruges af krydstogtsskibe som skifter passagerer og besætning i København, og som typisk ligger natten over og modtager proviant under opholdet. Investeringen er i størrelsesorden 350 millioner kroner og kajen forventes taget i brug i 2012.
 
Kalundborg Havn skal være vindmøllehavn
Hele Østhavnen er udlejet til Vestas hvorfra syv 139 meter høje vindmøller skal samles og udskibes. Hver mølle skal i oprejst position sejles ud på et jack-up skib til placeringen nord for Sprogø. Formentlig bliver det A2SEA som skal forestå udskibningen. Østhavnen skal indrettes som byggeplads med specialkraner, kontorer, kantine osv for 30 Vestas-medarbejdere som skal samle mølledelene i havnen.
Maritime Danmark/Transportmagasinet, 17/4 14.18, http://www.maritimedanmark.dk/?Id=4438
 
Lindø-maler havde selv sendt sms'erne
For halvandet år siden strejkede 2400 værftsarbejdere på Lindø i sympati med en kvindelig maler som anklagede en arbejdsleder for seksuelle krænkelser. Efter flere strejker og arbejdsnedlæggelser blev sagen forligt med en undskyldning fra værft og arbejdsleder. Efterfølgende blev kvinden og hendes kæreste angiveligt udsat for en række trusler som blev sendt på sms, og sagen blev anmeldt til politiet, som imidlertid fandt ud af at sms'erne var sendt fra en telefon som kun kvinden og hendes kæreste havde adgang til. Kvinden har nu fået en dom på 20 dages fængsel, som er gjort betinget på grund af hendes psykiske situation.
Maritime Danmark/fyens.dk, 20/4 09.07, http://www.maritimedanmark.dk/?Id=4450
 
Når han nu er så god til det
En mand fra Nordjylland er dømt for spirituskørsel 28 gange og for at køre uden kørekort 118 gange. Tager man andre lovovertrædelser med har han 500 anmærkninger i synderegisteret. Han mener selv han er rigtig god til at køre bil selvom han er fradømt kørekortet på livstid flere gange. Har har syv biler og et par motorcykler, så han skal køre videre erklærer han. Han er i øvrigt godt sur på politiet som ustandselig jagter ham fremfor at hjælpe ham til et bedre liv - bl.a. ved at give ham kørekortet tilbage.
 
Ugebrevet A4 - nr. 14
Indhold:
* Nye SF'ere er proteststemmer
* Verdens fattige hårdt ramt af krisen
* Unge holder fast i mandefag og kvindefag
* Nytænkning skal løfte offentlig sektor
* Løkkes taktik
* Flere udsatte unge bor i ghettoer
* Gymnasiers arbejdsmiljø dumper
* Dækcentre skraber bunden
* Parterne spiller stadig en politisk rolle
* Ingen ledighedsforsikring til seniorer
 
Konjunktur og arbejdsmarked - uge 16, 13/4 - 17/4
Indhold:
* Danmark har den laveste andel af relativt fattige i OECD
* Ny Minister og nye ressortområder i Beskæftigelsesministeriet
* Faldende byggebeskæftigelse i 1. kvartal af 2009
* Allerede mange ansøgninger til renoveringspuljen
Tal om konjunktur og arbejdsmarked:
* Faldende inflation
* Antallet af konkurser er det højeste i 30 år
* Danmark er det 10. rigeste land i OECD
 
Baltic Dry Index
1604 (+70) (rekord: 20/5-2008 11.793)
Dryships.com, 9/4, http://www.dryships.com/pages/report.asp
 
Bankens salgskurser
100 USD = 584,74 DKK
100 Euro = 757,96 DKK
 
Aktiekurser - slutkurser
D/S Torm: 55 (+4,50)
APM A-aktie: 31.800 (+2700)
APM B-aktie: 32.300 (+2700)
D/S Norden: 191 (+9,50)
DFDS: 290 (+5)
Mols-Linien: 65 (8)
Børsen, 20/4
 
THORA LUND
090(2)



© Copyright CO-SEA
All rights reserved

Cookie- og privatlivspolitik

CO-SEA
Mose Allé 13
2610 Rødovre
Telefon: +45 36 36 55 85
Email: cosea@co-sea.dk

Åbningstider og kontaktpersoner
Du kan finde mere info omkring
kontoret og de ansatte her

DIS-Offshore på vej – endda med grønt lys fra Enhedslisten

-Lovforlaget er et rigtig godt eksempel på, hvad der kan lykkes, ...

Medsejlads hos DFDS og Fjord Line denne uge

Rejsesekretær Barno Jensen fra Metal Maritime indleder i dag sønd ...
bottom banner1