Mose Allé 13, 2610 Rødovre, telefon: +45 36 36 55 85, e-mail: cosea@co-sea.dk

KONTAKT:


CO-SEA

Mose Allé 13
2610 Rødovre
Telefon: +45 36 36 55 85
Email: cosea@co-sea.dk

Åbningstider og kontaktpersoner
Du kan finde mere info omkring kontoret og de ansatte her: 

Gå til kontor CO-Sea

Nyhedsmail

Få tilsendt vores nyheds-
mail med oversigt over
de seneste nyheder.
DAGEN
Tir 31/3-2009 10.00
31/3-2009
CO-SØFART KALENDER
 
Ole Philipsen - morgenmøde her
John Ibsen - 16.00 møde Dansk Forening for Arbejdsret
Christian Petersen - feriedage (til torsdag)
 
FRA MEDIER
 
"Kanhave"
Der forventes domsafsigelse i bemandingssagen i dag. Når den er modtaget vil den blive offentliggjort her på siden.
CO-Søfart, 31/3 10.12
 
Flygtningebåd kæntret ved Libyen
En fiskebåd med 257 flygtninge er sunket ud for Libyens kyst og mange frygtes druknet, rapporterer det ægyptiske nyhedsbureau Mena. Båden som sejlede ud fra Libyen var på vej til Europa, men sank efter 30 kilometers sejlads. Sent mandag var der kun fundet 20 overlevende.
Berlingske Tidende/ritzau/Reuters, 30/3 22.31, http://www.berlingske.dk/article/20090330/verden/903300417/
 
Mærsk og containerfabrikken i Kina
(jævnfør DAGEN 30/3)
Dagbladet Information havde i går mandag en længere artikel vedrørende de seneste uroligheder på fabrikken, og konsekvenserne af at udtale sig til den undersøgelseskommission som er bestilt og betalt af Mærsk. Episoden med maleren He Xiong Jun, som blev interviewet af to researchere fra det britiske konsulentfirma Impacht Ltd., og efterfølgende sparket og fyret, foregik den 11. marts. Konsulentfirmaet og en dansk chef var oprørte over det passerede, men efter en mellemleder havde fortalt at det var He Xiong Jun selv som startede tumulterne, blev fyringen opretholdt. Men for få dage siden blev han så igen genansat. He Xiong Jun fortæller at han langt fra er den eneste som er blevet straffet eller fyret efter at have udtalt sig kritisk om forholdene på fabrikken. I januar måned i år udbrød der voldsomme optøjer på arbejdspladsen, efter et hold vagter havde tævet en ansat som havde snydt sig til en plads i køen i kantinen. Mange på fabrikken er plaget af arbejdsskader, men det afvises pure af Mærsk, som siden januar også har afvist anklager for chikaner og fyringer efter kritik af arbejdspladsen.
Information, 30/3, side 1 og 21
 
Fabrikken kører på lavblus
Nyhedsbrevet news2bizz China, fortæller, at containerfabrikken i Dongguan har været lukket i årets to første måneder hvor de ansatte har været sendt hjem på ferie med løn. Fabrikken genåbnede pr. 1. marts men på meget lavt blus. Administrerende direktør for Maersk Container Industri, Peter Krogh Nymand, udtaler til nyhedsbrevet at det ikke er muligt at sige hvornår markedet vil vende, men at fabrikken fortsat vil blive holdt på lavt blus, fordi det så er lettere at komme rigtig i gang når behovet er der. Hvis situationen er uændret ved årets udgang forventes det at halvdelen af medarbejderne må fyres.
 
Dårligt år for BornholmsTrafikken
Høje oliepriser trak nedaf i 2008-resultatet, mens salget af "Povl Anker" trak opad. Overskuddet blev på 24 millioner kroner hvoraf de 14,6 millioner stammede fra salget af den konventionelle færge til Nordic Ferry Services. Salgsprisen var på 34,3 millioner kroner. Ledelsen betegner årsresultatet som værende på linie med forventningerne, men alligevel utilfredsstillende. Den samlede fortjeneste ved salget af "Povl Anker" var på 29,2 millioner kroner, men heraf er altså kun 14,6 millioner bogført i 2008, medens resten regnskabsføres i de kommende 19 år. Paxtallet faldt i 2008 med 0,3% mens antallet af overførte biler steg. Nettoomsætning på 554 millioner mod 536 millioner i 2007. Årsresultatet for 2009 forventes at ligge mellem 15 og 20 millioner. Direktør Mads Kofod gik lidt ned i løn fra 2.468.000 i 2007 til 2.421.000 i 2008, på grund af resultatet som udløste en ringere bonus.
Bornholms Tidende, 30/3, side 1
 
Rederiforeningen ønsker privatisering af lodsmarkedet
Statens lodsvæsen havde sidste år et underskud på 60 millioner kroner, og der er nu udsigt til takstforhøjelser som kan betyde at flere skibe sparer lodshjælpen væk. Danmarks Rederiforening er utilfredse og foreslår at flere private kommer til. I dag har staten en omsætning på 280 millioner kroner om året, og har monopol på de mest givtige ruter. For 3 år siden blev lodsarbejdet givet frit, men kun når skibe skulle afsejle eller anløbe dansk havn, og den største aktør på markedet med 15 ansatte lodser, Danish Pilot Serice i Fredericia, har svært ved at få en god forretning ud af det. Den ansvarlige minister, forsvarsminister Søren Gade, afviser at lempe lodsloven, men ønsker balance i regnskaberne gennem effektiviseringer og højere priser. Det statslige lodsvæsen anklages imidlertid for at dumpe priserne på områder hvor private har en mulighed for at tjene penge, for til gengæld at opkræve skyhøje priser hvor staten har monopol. Det fremgår af en klage som Konkurrencestyrelsen har arbejdet på fra sidste år. Eksperter mener at sagen helt oplagt vil kunne føres ved EF-domstolen.
Børsen, 31/3, vækstdanmark, side 4-5
 
Neptune Orient Line - faldende fragtmængder
Containerrederiet har haft et fald i fragtvolumen på 30% i årets første måneder oplyser Lloyds List.
Euroinvestor/RB-Børsen/Lloyds List, 30/3 17.07, http://www.finansnyheder.dk/news/ShowNewsStory.aspx?StoryId=10237620
 
Mærsk Line - ratestigninger
Rederiet annoncerer nu prisstigninger på alle ruter mellem Nordamerika og Mellemøsten/Indien. Priserne stiger pr. 1. maj og igen 15. august. Prisstigningerne svinger mellem 120 USD pr. container til 440 USD pr. container på hver af skæringsdatoerne, afhængigt af størrelse og fragtområdet i Nordamerika.
 
Søfartsstyrelsen har fået ny hjemmeside
www.soefartsstyrelsen.dk har fået nyt layout, og emneindgange er nu hovedopdelt i "skibe", "søfarende" og "fiskeri". Al tekst er gennemgået og renskrevet med henblik på letforståelighed, ligesom meget nyt stof er tilføjet. Her i første omgang er den danske del af siden lanceret og den tilsvarende engelske kommer på et senere tidspunkt.
(det kan noteres at hvis man bruger linket: www.dma.dk, så kommer man til gammel udgave af hjemmesiden)
 
Godt olienyt til Mærsk fra Golfen
En melding fra Qatars olieminister om en passende oliepris på 50 dollar pr. tønde, betragtes som godt nyt for Mærsk Olie & Gas. Mærsk er i gang med massive investeringer i oliefeltet Al Shaheen i Qatar, og feltet er i dag det vigtigste oliefelt for Mærsk. I 2008 var den daglige produktion på 330.000 tønder, men det påregnedes at udbygninger ville kunne medføre en produktion i slutningen af 2009 på over 500.000 tønder om dagen. OPEC har imidlertid truffet beslutninger om betydelige nedskæringer i produktionen, med henblik på at understøtte prisen på råolie, og Mærsk drøfter for tiden produktionsniveauet med Qatar Petroleum. Ved siden af produktionsniveau er prisen på olie selvfølgelig en anden vigtig faktor for feltets rentabilitet.
Børsen/Nyhedsbureaet Direkt, 30/3 13.48, http://borsen.dk/investor/nyhed/154438/
 
Færgehotel til ny vindmøllepark
Horns Rev 2 får sit eget færgehotel. "Prinsesse Christina", som før har sejlet for Stena Line, er ombygget og får under navnet "Wind Solution" fast ankerplads ved vindmølleparken, medens arbejdet med opførslen af vindmølleparken står på. Hotelfærgen ankommer til Esbjerg på tirsdag.
Maritime Danmark/jv.dk, 30/3 20.31, http://www.maritimedanmark.dk/?Id=4291
 
Maritim konference
Europas Maritime Udviklingscenter arrangerer en konference om krisetidernes muligheder og udfordringer. Konferencen finder sted 24. april i Danmarks Rederiforenings store sal fra kl. 9-17. Blandt indlægsholderne er repræsentanter for: Danmarks Skibskredit, Danske Bank, Spectrum Partners, Skuld, P&I Management og TrygVesta.
Pris og tilmelding: www.emuc.dk
Maritime Danmark, 30/3 15.04, http://www.maritimedanmark.dk/?Id=4282
 
Flydende kæmpevindmølle
Norsk Hydros projekt for en flydende havvindmølleplatform skal søsættes i havet ud for Karmøy om 3 måneder. Tårnet vil rage 65 meter op over havoverfladen, mens en betonflyder får en dybgang på 120 meter. Vindmøllen skal fastholdes af 3 lodder på havbunden. Budgettet for vindmøllen, som skal kunne levere 2,3 MW, er på 400 millioner norske kroner.
Ingeniøren, 31/3 08.03, http://www.ingeniøren.dk/
 
Færre efterlønnere mellem 60 og 62
Siden fjerde kvartal 2007 er antallet af efterlønnere mellem 60 og 62 år faldet med 6.200 svarende til 10%. Til gengæld er antallet af 63-64-årige steget med 2.000 svarende til 3%. Samlet er antallet af efterlønsmodtagere i Danmark nu 139.600 personer. Det viser tal fra Danmarks Statistik.
Beskæftigelsesministeriet, 30/3, http://www.bm.dk/sw34371.asp
Nyt fra Danmarks Statistik, 30/3, http://www.dst.dk/pukora/epub/nyt/2009/nr141.pdf
 
De fleste danskere tror ikke på folkepensionen
47% af alle danskere mener at folkepensionen vil være afskaffet eller forringet når de selv har nået skels år og alder, medens 42% tror den vil være uændret eller bedre. Det viser en undersøgelse fra brancheorganisationen Forsikring & Pension. Der er større tillid til de private pensioner, og udbygningen af disse gør at stadig færre bliver afhængige af folkepensionen.
 
Folketinget tirsdag d. 31. marts
Fra dagsordenen:
1) Fortsættelse af forespørgsel nr. F 31 [afstemning]:
Forespørgsel til beskæftigelsesministeren om ens vilkår for alle, der arbejder i Danmark.
Af Line Barfod (EL) m.fl.
(Anmeldelse 17.02.2009. Fremme 19.02.2009. Første del af forespørgslen (forhandlingen) 27.03.2009. Forslag til vedtagelse nr. V 50 af Line Barfod (EL).
 
Baltic Dry Index
1646 (-32) (rekord: 20/5-2008 11.793)
 
Bankens salgskurser
100 USD = 578,72 DKK
100 Euro = 757,92 DKK
 
Aktiekurser - slutkurser
D/S Torm: 44,50 (-1,70)
APM A-aktie: 23.900 (-800)
APM B-aktie: 24.000 (-800)
D/S Norden: 158,75 (-11,25)
DFDS: 283 (-1)
Mols-Linien: 54 (-2)
Børsen, 31/3
 
THORA LUND
079(2)



© Copyright CO-SEA
All rights reserved

Cookie- og privatlivspolitik

CO-SEA
Mose Allé 13
2610 Rødovre
Telefon: +45 36 36 55 85
Email: cosea@co-sea.dk

Åbningstider og kontaktpersoner
Du kan finde mere info omkring
kontoret og de ansatte her

Medsejlads hos DFDS og Fjord Line denne uge

Rejsesekretær Barno Jensen fra Metal Maritime indleder i dag sønd ...

ITF advarer norsk regering i Color Line-sagen

Globalt er den norske regering nu også kommet i modvind med forsl ...
bottom banner1