Mose Allé 13, 2610 Rødovre, telefon: +45 36 36 55 85, e-mail: cosea@co-sea.dk

KONTAKT:


CO-SEA

Mose Allé 13
2610 Rødovre
Telefon: +45 36 36 55 85
Email: cosea@co-sea.dk

Åbningstider og kontaktpersoner
Du kan finde mere info omkring kontoret og de ansatte her: 

Gå til kontor CO-Sea

Nyhedsmail

Få tilsendt vores nyheds-
mail med oversigt over
de seneste nyheder.
DAGEN
Man 30/3-2009 10.00
30/3-2009
CO-SØFART KALENDER
 
Ole Philipsen - 10.00 møde med Søfartens Ledere
Christian Petersen - feriedage (til torsdag)
 
FRA MEDIER
(opdateret fra fredag morgen)
 
Mærsk flytter bemandingsafdelinger til Asien
Fra 1. august flytter Mærsk bemandingsafdelingerne for Mærsk Line og Mærsk Tankers til Singapore. Sidst på året flytter afdelingen for Mærsk Line videre til Manila.
CO-Søfart/DAGEN, 30/3 10.00
 
Pirateri
Angreb ved Nigeria rapporteres ikke
Officielt er der registreret 40 piratangreb ud for Nigeria i 2008, men risikoen for forsinkelser hvis angreb rapporteres til de lokale myndigheder er så stor, at mange angreb slet ikke indberettes, vurderer Det Internationale Maritime Bureau. Direktøren for IMB, Michael Howlett, antager at situationen ved Nigeria er fuldt så slem som situationen ved Somalia, og at det reelle tal for piratangreb ved Nigeria i 2008 snarere er 150-200 end de indrapporterede 40.
Maritime Danmark/Lloyds List, 28/3 09.31, http://www.maritimedanmark.dk/?Id=4269
 
Tysk gastanker frigivet
"Longchamp" med dets besætning på 12 filippinere og en indonesisk kaptajn, er efter 2 måneder blevet frigivet mod betaling af en ukendt løsesum. Løsesummen blev kastet ned fra et lille fly. Oprindeligt krævede piraterne 30 millioner kroner.
 
Opdatering fra IMB Live Piracy Report
26/3 0745 UTC psn 02:26S 048:11E ca 310 nm SE for Mogadishu
Bevæbnede pirater entrede og kaprede en kemikalietanker. Piraterne har kontrol over skibet og sejler det til en positon ved kysten af Somalia.
 
25/3 1316 LT psn 01:42.53N 053:412.92E ca. 370 nm ESE for Hobyo, Somalia
Pirater angreb og kaprede en kemikalietanker. Piraterne har kontrol over skibet og har taget 19 besætningsmedlemmer som gidsler. Skibet sejles til en ukendt position ved kysten af Somalia.
 
25/3 0730 UTC psn 00:24.1N 056:01.5E ca. 600 nm øst for Magadishu
To speedbåde forfulgte et forskningsskib. Senere stoppede speedbådene og sejlede væk.
 
25/3 0020 LT psn Port au Prince, for anker Haiti
Vagtmanden på en kemikalietanker observerede to røvere bevæbnede med knive på fordækket. Der blev slået alarm og besætningen mønstret. Ved kontrol af fordækket blev det konstateret at røverne havde forsøgt at stjæle skibsstores, men mislykkedes på grund af vagten. Havnevagten besvarede ikke opkald.
 
"Bow Asir"
Der er ikke modtaget livstegn siden torsdag 11.45 fra det norskejede tankskib som blev kapret torsdag morgen ud for Somalia.. Kapringen skete usædvanlig langt fra Somalia nær Seychellerne hvor pirater normalt ikke opererer. Kaptajnen er fra Norge, mens resten af besætningen kommer fra Polen, Rusland, Litauen og Filippinerne. Der deltog 16-18 maskingeværbevæbnede pirater i kapringen hvor piraterne anvendte to speedbåde.
 
Piraterne er blevet mere aggressive
"Absalons" kaptajn Dan B. Termansen siger, at piraterne har ændret deres operationsområde og samtidig har tilegnet sig nye våben som f.eks. Stinger-missiler. Stinger-missiler kan være en trussel mod helikoptere som sendes ud for at hjælpe et skib som er under angreb. "Absalon" lægger sig altid mere end 1 kilometer fra mistænkelige både, fordi skulderholdte missiler som piraterne af og til anvender, har en rækkevidde på 1 kilometer. "Absalon" sejler mod Danmark 1. april og Danmarks Radio følger missionens sidste dage.
 
Dan B. Termansen
"Absalons" skibschef startede på "Absalon" i januar og er kommandør i søværnet. Han har sejlet ved Grønland og siddet i SOK, og efter 11. september 2001 herudover været ansat ved Forsvarsakademiet. Han skal fortsætte på skibet til 2011. I 2010 bliver "Absalon" kommandoskib i NATO's stående flådestyrke.
 
Appel om fortsat dansk engagement ved Somalia
Danmarks Rederiforening appellerer til den danske regering om, at Danmark som en stor søfartsnation må fortsatte sin deltagelse i piratbekæmpelsen ved Somalia. Appellen er sendt i et brev til statsministeren og forsvarsministeren. "Absalon" skal hjem fra bugten 1. april.
 
"Absalon" rykker ud
Lørdag eftermiddag sendte "Absalon" gummibåde og soldater hen til en stor yacht som var angrebet af et skib med 5-6 pirater. Helikoptere fra både "Absalon" og et amerikansk skib har undersøgt området efter piraterne, men uden held. Angrebet er videofilmet fra yachten.
Danmarks Radio - nyheder (ombord på "Absalon"), 28/3 18.10, http://www.dr.dk/Nyheder/Udland/2009/03/28/175952.htm
 
En af piraterne fik en tur i vandet, fortæller besætningen fra den angrebne lystyacht. Et besætningsmedlem gik simpelthen hen og smed stigen en pirat var på vej opad i vandet. Angrebet skete midt i Adenbugten mellem Somalia og Yemen. Selvom der findes billeder af piratbåden, er det næppe sandsynligt den senere vil kunne identificeres. "Absalon" var 4 timers sejlads fra positionen da angrebet skete og direkte eftersøgning af båden var umulig.
Danmarks Radio, ombord på "Absalon", 29/3 16.54, http://www.dr.dk/Nyheder/Udland/2009/03/29/160929.htm
 
Dansk indregistreret tankskib grundstødt ved Norge
"Maria Soltin" gik søndag morgen på grund nord for Bergen og udsendte "mayday" lidt før klokken 5. Skibet rapporterede slagside. Besætningen på 7 mand blev evakueret af en redningskutter. Fem timer efter grundstødningen lykkedes det at trække tankskibet fri og fragte det til kaj i Raudenberg. Der var ingen risiko for lasten. "Maria Soltin" er dansk indregistreret men norsk ejet.
 
Finansieringsvanskeligheder kan blive containerfragtens redning
Næsten halvdelen af alle skibsordrer på containerskibe risikerer at blive aflyst på grund af finansieringsvanskeligheder, og det kan blive en redning mod en truende overkapacitet.
Euroinvestor/RB-Børsen/Lloyds List, 27/3 15.39, http://www.finansnyheder.dk/news/ShowNewsStory.aspx?StoryId=10230973
 
Mærsk Line: ratestigninger
Rederiet annoncerer ratestigninger på ruterne mellem USA og Canada til Middelhavet, som træder i kraft 1. maj 2009.
USD +80 for 20 fods containere
USD +120 for 40 fods containere
Stigningen omfatter kun tørlast-containere. Der planlægges en efterfølgende prisstigning som skal træde i kraft pr. 15. juni 2009.
USD +100 for 20 fods containere
USD +150 for 40 fods containere
Rater for fragt på landjorden vil også komme til at stige over de kommende måneder.
 
Mærsk omflager
Otte containerskibe omflages fra engelsk til amerikansk flag. Baggrunden er at otte Mærsk-skibe som arbejder for det amerikanske forsvar, er faldet for aldersgrænsen på 25 år. Ifølge Lloyds List er betalingen pr. skib 2,6 millioner dollar om året som del af The Maritime Security Programme, og samtidig har skibene adgang til at sejle nødhjælp og fragt for det amerikanske forsvar. Betingelsen er at skibene sejler med USA-flag. Samtidig omflages 4 mindre skibe til brasiliansk flag med henblik på at sejle indenrigssejlads ved Brasilien.
Euroinvestor/RB-Børsen/Lloyds list, 27/3 16.06, http://www.finansnyheder.dk/news/ShowNewsStory.aspx?StoryId=10231194
 
Surt af være sømand
Sekretariatsleder fra Søfartens Ledere, Fritz Ganzhorn, udtaler til ritzau, at det ikke er spor sjovt at skulle være sømand, når der skal spares på de daglige fornødenheder som kosten. Herudover opremses nogle af de besparelser som skal ske hos Mærsk, (og som tidligere er offentliggjort af CO-Søfart), som: Ikke længere adgang til at tale med Falcks Health Care, julegaver, bogpakker til skibene og de traditionelle jule- og sommersammenkomster for søfolkene og deres familie.
 
Kritik af Mærsk-undersøgelsen
Mærsk er blevet tungt kritiseret for forholdene på en container-fabrik i det sydlige Kina, hvor der er anklager om farligt arbejdsmiljø, korruption, ulovlige fyringer og barske personaleregler. Klageren er Globalization Monitor. Efterfølgende har Mærsk selv hyret et konsulentfirma til at undersøge anklagerne, og ønsker selv at fremlægge resultaterne af undersøgelsen. Det kritiseres nu af Amnesty International og DanWatch, som mener det i sig selv er positivt at Mærsk har taget initiativ til at undersøge forholdene, men at fremgangsmåden ikke kan resultere i gennemsigtighed og uvildighed. Mærsk henholder sig til at undersøgelsen er intern. Undervejs er Mærsk tilbudt assistance fra ITUC som er en global sammenslutning af faglige landsorganisationer, men Mærsk har takket pænt nej tak. Næste møde med Globalization Monitor er aftalt til den 6. april.
Information, 26/3, side 8-9
 
Arbejdere som har udtalt sig til undersøgelseskommissionen, udtaler at de efterfølgende er blevet chikaneret og en enkelt direkte overfaldet fordi de har udtalt sig kritisk til kommissionen. He Xiong Jun fortæller at efter han havde udtalt sig, fulgte en sikkerhedsvagt efter ham og sparkede til ham mens han stod og malede. Umiddelbart efter kom en mellemleder tilstede og smed ham væk fra arbejdspladsen, - efter noget skænderi og håndgemæng fik han besked om at han var fyret. Der berettes om omfattende korruption på fabrikken hvor der handles om overordnede stillinger. For tiden er arbejdsstyrken nedskåret til det halve og der er ca. 800 ansatte.
Danmarks Radio, P1 morgen, 08.07
 
Safmarine navngiver containerskib
Mærsk-datterselskabet har netop navngivet nummer to containerskib på 3.100 TEU som er leveret fra værft i Sydkorea. "Safmarine Benguela" skal indgå i ruten mellem Europa og Sydamerika.
Maritime Danmark/Safmarine, 30/3 09.12, http://www.maritimedanmark.dk/?Id=4276
 
"Thor Harmon" er "arresteret" for gæld i Singapore
Det er Fionia Bank som har fået skibet arresteret og ønsker skibet solgt på auktion, fordi banken er overbevist om at ejerne ikke kan betale deres gæld til banken. Selskabet bag "Thor Harmon" er angiveligt også bagud med lønudbetalinger.
Euroinvestor/RB-Børsen/Tradewinds, 27/3 17.12, http://www.finansnyheder.dk/news/ShowNewsStory.aspx?StoryId=10231599
 
Bombe sprang udfor ejendom med maritime virksomheder i Grækenland
En hjemmelavet bombe sprang udenfor en ejendom i Piræus som kun rummer to maritime virksomheder ejet af samme person. Ingen personer kom til skade men der skete en del materiel beskadigelse.
Maritime Danmark/Tradewinds, 27/3 09.43, http://www.maritimedanmark.dk/?Id=4267
 
Jubilæumsår for skoleskibet Købehavn
I fredags var det 80 år siden at "København" blev meldt savnet i det sydlige Stillehav. Der blev aldrig fundet spor af den femmastede bark eller de ombordværende. Der var 60 ombord, heraf 45 elever. Antagelsen var at skibet var stødt ind i et isbjerg.
Information, 27/3, bagsiden
 
Stort fald i overskud hos PSA International
Singapore havneselskabet som er konkurrent til APM Terminals, kunne notere et fald i overskuddet på 46% til 661 millioner dollar i 2008. Der forventes et ekstremt hårdt år i 2009. Medens overskuddet faldt satte aktiviteten faktisk rekord. APM Terminals havde i 2008 vækst både i overskud og i antallet af håndterede containere. Ca. 90% af verdenshandlen transporteres til søs og Verdensbanken forudser at den globale handel i 2009 vil opleve sit største fald i 80 år.
Euroinvestor/RB-Børsen/Bloomberg News, 27/3 12.09, http://www.finansnyheder.dk/news/ShowNewsStory.aspx?StoryId=10229488
 
Nye billeder af "Kanhave"
SamsøTrafikken har lagt nye billeder på deres hjemmeside om færdiggørelsen af "Kanhave"
 
Nyt maskinmester-kursus
Århus Maskinmesterskole udbyder nu et særligt tilrettelagt forløb i samarbejde med VIA University College, målrettet mod maskinmestre der fungerer som vejledere i forbindelse med praktikophold. Uddannelsen er på diplomniveau og kan afvikles som deltidsstudie eller som del af længevaremde uddannelsesforløb.
Maritime Danmark/Århus Maskinmesterskole, 27/3 13.27, http://www.maritimedanmark.dk/?Id=4251
 
Rådgivning om Femern-forbindelsen
Entreprenørvirksomhederne Cowi og Obermeyer, henholdsvis fra Danmark og Tyskland, skal rådgive om broforbindelsen. Den foretrukne løsning er en skråtagsbro på 19 kilometer, men alternativt skal en sænketunnelløsning også vurderes. Om tunnelløsningen skal Rambøll, Arup og TEC rådgive. De 3 virksomheder er fra Danmark, England og Holland og har særlige erfaringer med tunnel-løsninger.
 
Malmö Havn skal udbygges
Der er indgået aftale om opførelse af et stort havneanlæg i Norra Hamnen til en byggesum på 550 millioner DKK. Byggeriet omfatter 3 nye terminaler. Malmö Havn er en del af CMP-komplekset (Malmö-Copenhagen-Port). Den nye havn betyder at godstrafikken flytter ud af de city-nære områder. Som sidegevinster til byggeriet nævnes at når Containerterminalen flytter til Norra Hamnen, frigøres et areal på 140.000 m2 som kan bruges til lagring af biler som skal distribueres i Skandinavien, og Nyhamnen kan fremover bruges til krydstogtsskibe med kajplads til 4 af slagsen. Det forventes at det nye byggeri vil være til gavn for miljøet og byen får frigivet attraktive arealer tæt ved City og Malmö Centralstation. Samlet skal der bygges på ca. 430.000 m2 i Norra Hamnen.
 
Ny bog om fyrtårne
"Lys langs Kysten" skrevet af Knud Peder Jensen og med fotografier af Knud Nielsen. Forlaget Hovedland. Anmeldelse:
 
Fire dages arbejdsuge
Spaniens næstsstørste fagbevægelse, UGT, vil kæmpe for en fire-dages arbejdsuge. Formålet er at øge produktiviteten og sænke den ugentlige arbejdstid tilsvarende det øvrige Europa. En spansk arbejdsdag begynder normalt kl 9 og varer til kl 20 med 3 timers siesta midt på dagen.
 
Grænsestrid mellem 3F og FOA bilagt
På et mæglingsmøde med Arbejdsrettens formand har de to forbund bilagt deres grænsestrid om handicapmedhjælperne. Der skal skrives en ny grænseaftale som efterfølgende skal godkendes i de to forbunds styrende organer. Samtidig har 3F og FOA formuleret en fælles forståelse af rollefordelingen på sundheds- og plejeområdet.
 
Arbejdsgiverne bør betale for tillægsforsikringer
Mener formanden for Ingeniørernes a-kasse Jørn Guldborg. Hvis virksomhederne vil sikres et fleksibelt arbejdsmarked bør de betale for medarbejdernes private tillægsforsikring til dagpengeforsikringen. Lønsikring giver en passende tryghed til at finde nyt arbejde i ordentlighed og arbejdsgiverne har en egeninteresse i at genskabe trygheden på arbejdsmarkedet. Chefkonsulent Erik Simonsen fra Dansk Arbejdsgiverforening tror ikke på ideen og mener det er et helt forkert tidspunkt at anmode om den slags nye lønomkostninger.
 
Ufaglærte job forsvinder for altid
En analyse fra 3F's økonomiske afdeling konkluderer at i de kommende 3 år forsvinder 229.000 ufaglærte job, og af dem kommer de 122.000 aldrig igen. Analysen baserer sig på statistik fra forskellige perioder fra tiden 1994 til i dag og sammenhængen mellem job og konjunkturer.
 
Fleksible dagpengeregler
Der er brug for et langt mere fleksibelt dagpengesystem end det vi har i dag, siger førende arbejdsmarkedsforskere. Der skal med kort varsel kunne ændres på krav og regler alt efter konjunktur og arbejdsløshedssituationen. Det gælder helt basale grundregler som længden af dagpengeperioden, ret til supplerende dagpenge eller de overordnede betingelser for at få dagpenge. Reguleringsordninger af denne type findes allerede i USA og Canada. Arbejdsmarkedskommissionen har bestilt en rapport, og tidligere overvismand og formand for Velfærdskommissionen, professor Torben M. Andersen, og professor Michael Svarer fra Århus Universitet, er ved at færdiggøre rapporten.
 
Hvad handler det i virkeligheden om?
Psykolog Kalle Birck-Madsen: "At sige til gruppen fra 14 til 17 år i dag, at hash er det ondeste onde, svarer til at sige til dem, at de skal sove med hænderne over dynen og ikke må onanere."
Overskrift: "Hashmarkedet holder samfundet for nar, lød en politisk bemærkning i 2001. Nu har regeringen fået ret i deres eget ordvalg. Fem år efter rydningen af Pusherstreet har der aldrig været flere pushere og mere anarki på markedet end nu".
Information, 27/3, side 6-7
 
Ugebrevet A4 - nr. 12/2009
Indhold:
* Løkkes tunge arv
* Ufaglærte snydes for luksusfyringer
* Far arbejder og mor passer børn
* Mænd pynter på deres arbejdstid
* Gridske ministre kan få endnu friere tøjler
* Københavns styreform koster milliarder
* Universiteter bør lære af AMU-centre
* Skoleelever skal terpe i sommerferien
 
Konjunktur og arbejdsmarked - uge 13
Indhold:
* Størst stigning i beskæftigelsesfrekvensen for indvandrere
* Stabil men lav forbrugertillid
* Realkredit Danmark forudser et fortsat fald i danske boligpriser
* SFI: Høj grad af ligestilling i den aktive beskæftigelsesindsats
* Ledigheden steg til knap 70.000 personer
* WTO forudser kraftigt fald i verdenshandelen 2009
* Nøgletalstabel
 
Baltic Dry Index
1678 (-36) (rekord: 20/5-2008 11.793)
 
Bankens salgskurser
100 USD = 574,30 DKK
100 Euro = 757,94 DKK
 
Aktiekurser - slutkurser
D/S Torm: 46,20 (-0,80)
APM A-aktie: 24.700 (-1500)
APM B-aktie: 24.800 (-1500)
D/S Norden: 170 (+2)
DFDS: 284 (-0,50)
Mols-Linien: 56 (0)
Børsen, 30/3
 
THORA LUND
078(2)



© Copyright CO-SEA
All rights reserved

Cookie- og privatlivspolitik

CO-SEA
Mose Allé 13
2610 Rødovre
Telefon: +45 36 36 55 85
Email: cosea@co-sea.dk

Åbningstider og kontaktpersoner
Du kan finde mere info omkring
kontoret og de ansatte her

DIS-Offshore på vej – endda med grønt lys fra Enhedslisten

-Lovforlaget er et rigtig godt eksempel på, hvad der kan lykkes, ...

Medsejlads hos DFDS og Fjord Line denne uge

Rejsesekretær Barno Jensen fra Metal Maritime indleder i dag sønd ...
bottom banner1