Mose Allé 13, 2610 Rødovre, telefon: +45 36 36 55 85, e-mail: cosea@co-sea.dk

KONTAKT:


CO-SEA

Mose Allé 13
2610 Rødovre
Telefon: +45 36 36 55 85
Email: cosea@co-sea.dk

Åbningstider og kontaktpersoner
Du kan finde mere info omkring kontoret og de ansatte her: 

Gå til kontor CO-Sea

Nyhedsmail

Få tilsendt vores nyheds-
mail med oversigt over
de seneste nyheder.
DAGEN
Tir 17/3-2009 10.00
17/3-2009
CO-SØFART KALENDER
 
Ole Philipsen – ITF-møder i London
Ole Strandberg – møder på Bornholm
Jannik N. Madsen – skibsbesøg Bornholmstrafikken
 
FRA MEDIER
 
Mærsk: Ikke behov for kapitaltilførsel
Topchefchef Nils Smedegaard Andersen afviser spekulationer i Økonomisk Ugebrev om, at A. P. Møller-Mærsk har svært ved at klare krisen uden at få tilført ekstra milliarder fra aktionærerne. "Gruppen er godt kapitaliseret med en stærk egenkapitalandel og med en tilfredsstillende finansiel styrke. Der er ikke brug for en kapitaltilførsel", siger Nils Smedegaard Andersen. Udtalelsen kommer efter, at flere analytikere har vurderet, at presset på Mærsks økonomi er stort, fordi massive investeringer i skibe og borerigge belaster finanserne i en grad, der kan betyde, at aktionærerne skal til lommerne. Men det afvises altså nu fra koncernen.
 
Mærsk-chefer køber optioner
Nils Smedegaard-Andersen og den øvrige ledelse i A. P. Møller har i sidste uge opkøbt aktieoptioner i koncernentil en værdi af 12 mio. kr. Optionerne kan først udnyttes fra om tre år og skal være med til at sikre, at topledelsen yder deres maksimale for igen at få aktiekursen op.
Dagbladet Børsen, 17/3
 
Udenlandske investorer flygter fra Mærsk-aktie
Mens ledelsen altså med ovennævnte opkøb, må vurderes at se lyst på fremtiden, så ser udenlandske investorer mere dystert på Mærsks fremtid. Årsagen til den internationale skepsis mod koncernen skyldes angiveligt, at ledelsen kun i begrænset omfang vil udtale sig om koncernens forventninger til årets resultat og øvrige fremtidsperspektiver.
Dagbladet Børsen, 17/3
 
Mærsk klar til nye opkøb
Den verdensomspændende krise i skibsfarten betyder, at 2009 sandsynligvis bliver et af de hårdeste år i branchen i mange år. De svageste rederier vil komme i vanskeligheder, hvilket vil give de stærkeste mulighed for at agere på markedet. En sådan situation er Mærsk parat til at udnytte. "Vi arbejder på at skabe finansiel fleksibilitet til at kunne udnytte nogle af de chancer, som vi forventer vil vise sig", siger Nils Smedegaard. "Vi tror, at det er lige lovligt tidligt for øjeblikket, lige som vi har et stort investeringsprogram, som vi har rigeligt at gøre med at sætte i drift, men der kan komme attraktive opkøbsmuligheder, som vi vil være parate til at reagere på", siger Smedegaard.
 
Virksomheder tøver med fyringer
Det koster at fyre folk for senere at skulle ansætte igen. Derfor holder mange virksomheder igen med massefyringer, selvom det på kort sigt er en økonomisk gevinst for virksomheden, fastslår Niels Westergård- Nielsen, der er professor i økonomi ved Aarhus Universitet. ”Virksomheden kan næsten altid vinde noget på kort sigt ved at fyre medarbejdere. Det skyldes, at det ikke er tilfældigt, hvem man fyrer. Man fyrer altid dem, der er mindst produktive og lukker de afdelinger, der er mindst produktive. Problemet er bare, at noget af det dyreste, en virksomhed kan gøre, er at ansætte folk, og jo højere lønnede folk er, jo dyrere”, siger Niels Westergård-Nielsen. Derfor ser mange virksomheder i øjeblikket situationen an.
 
Flere mænd står udenfor a-kasse
Mange flere mænd end kvinder er ikke dækket ind med økonomisk støtte, hvis jobbet ryger.170.000 danske mænd vil hverken modtage dagpenge eller kontanthjælp, hvis de bliver fyret. Det viser en ny undersøgelse fra AE-rådet, som slår fast, at 275.000 danskere står i den meget uheldige situation i forbindelse med en fyring. Heraf er næsten 60 procent altså mænd, hvilket skaber stor bekymring, idet det netop er mandefagene som industri og byggeri, der er hårdt ramt. "En gang var det almindeligt at melde sig ind i fagforening og a-kasse, men sådan er det ikke mere. Men at der er så mange mænd, det undrer mig meget. Det er jo generelt mændene, som tjener mest i familierne, så derfor risikerer de at sætte hele familiens fundament på skred, siger Anne-Lise Nyegaard, ligestillingskonsulent i Dansk Metal.
 
Søfartsstyrelsen: Redegørelse om arbejdsulykke
Opklaringsenheden har udarbejdet en redegørelse om en arbejdsulykke, der skete under håndtering af tunge CO2-flasker i et containerskib.
 
FOLKETINGETS DAGSORDEN
 
1) 3. behandling af lovforslag nr. L 83:
Forslag til lov om ændring af lov om Dansk Internationalt Skibsregister. (Anvendelse af kollektive overenskomster).
Af økonomi- og erhvervsministeren (Lene Espersen).
(Fremsættelse 03.12.2008. 1. behandling 13.01.2009. Betænkning 26.02.2009. 2. behandling 12.03.2009).
 
2) 3. behandling af lovforslag nr. L 84:
Forslag til lov om ændring af lov om sikkerhed til søs og om ophævelse af lov om liniekonferencer. (Rykkergebyrer m.v.).
Af økonomi- og erhvervsministeren (Lene Espersen).
(Fremsættelse 03.12.2008. 1. behandling 13.01.2009. Betænkning 26.02.2009. 2. behandling 12.03.2009).
Folketinget, 17/3, http://www.folketinget.dk/default.asp?ptag=pdoc&pdoc=/20081/ftda/20090317_66.htm
 
Bankens salgskurser
100 USD = 587,15 DKK
100 Euro = 758,68 DKK
 
Aktiekurser - slutkurser
D/S Torm: 53 (+2)
APM A-aktie: 23.600 (-400)
APM B-aktie: 23.500 (-500)
D/S Norden: 155 (0)
DFDS: 331,50 (+1,50)
Mols-Linien: 45 (+1,40)
Børsen, 17/3
 
THORA LUND
069(2)



© Copyright CO-SEA
All rights reserved

Cookie- og privatlivspolitik

CO-SEA
Mose Allé 13
2610 Rødovre
Telefon: +45 36 36 55 85
Email: cosea@co-sea.dk

Åbningstider og kontaktpersoner
Du kan finde mere info omkring
kontoret og de ansatte her

DIS-Offshore på vej – endda med grønt lys fra Enhedslisten

-Lovforlaget er et rigtig godt eksempel på, hvad der kan lykkes, ...

Medsejlads hos DFDS og Fjord Line denne uge

Rejsesekretær Barno Jensen fra Metal Maritime indleder i dag sønd ...
bottom banner1