Mose Allé 13, 2610 Rødovre, telefon: +45 36 36 55 85, e-mail: cosea@co-sea.dk

KONTAKT:


CO-SEA

Mose Allé 13
2610 Rødovre
Telefon: +45 36 36 55 85
Email: cosea@co-sea.dk

Åbningstider og kontaktpersoner
Du kan finde mere info omkring kontoret og de ansatte her: 

Gå til kontor CO-Sea

Nyhedsmail

Få tilsendt vores nyheds-
mail med oversigt over
de seneste nyheder.
DAGEN
Ons 11/3-2009 10.00
11/3-2009
CO-SØFART KALENDER
 
Ole Philipsen - 13.00 møde Søfartsstyrelsen vedr. Superkonventionen
John Ibsen - 13.00 SFS, Superkonventionen
 
FRA MEDIER
 
Pirateri
Opdatering fra IMB Live Piracy Report
7/3 23.30 LT, Kakinada red, Indien
Tyve entrede en opankret bulkcarrier gennem ankerklysset. Efter at være blevet observeret af en vagtsmand hoppede de overbord og undslap med noget skibsstores.
 
5/3 0345 LT psn 07:56N - 065:28E - 90 nm fra Somalias kyst
Et skib observerede et uidentificeret fartøj som ikke udsendte AIS-signaler og ikke reagerede på VHF-opkald, 9 nm til styrbord. Ca. 45 minutter senere øgede fartøjet hastigheden og nærmede sig skibet som foretog undvigemanøvrer og forhindrede fatøjet i at komme nærmere. Det mistænkte fartøj opgav at nærme sig yderligere og forsvandt.
 
4/3 0735 UTC psn 12:17.9N - 044:09.9E Adenbugten
Fem bevæbnede pirater nærmede sig en bulkcarrier. Kaptajnen slog alarm, foretog undvigemanøvrer og affyrede nødhjælpsraketter. Til slut opgav fartøjet og passerede i en afstand af 0.4 nm.
 
3/3 0612 UTC psn 13:02N - 048:43E Adenbugten
Pirater bevæbnet med raketstyr og rifler beskød og forsøgte at angribe et container-skib. Kaptajnen slog alarm, sendte nødmelding og foretog undvigemanøvre. Et krigsskib sendte en helikopter som affyrede advarselsskud hvorefter pirater undveg.
 
Danske rederier kan forvente historisk nedtur
Værst ramt er Mærsk Line som for første gang siden containerindustriens fødsel i 70'erne, vil opleve negative vækstrater, samtidig med at flåden vil forøges med 15%. I en årrække har vækstraten været tocifret for at falde til 5% i 2008. Forventningen til 2009 er en vækstrate på minus 5-7,5%. Hos Norden er usikkerheden meget stor, og rederiet forventer 2009 vil byde på ophugning af skibe og rederier som bukker under samtidig med at det langt fra er sikkert de gode tider vender tilbage. Der er risiko for at verden bliver mere regionaliseret med national protektionisme i højsædet.
Børsen, 11/3, side 10
 
Effektivitets- og spareplan i Torm
Med udsigt til massivt fald i overskuddet for 2009 arbejder rederiet med at gardere sig mod konsekvenserne af krisen. Der er iværksat en omfattende effektivitetsplan som skal sænke omkostningerne med 40-60 millioner dollar. Strategiplanen hedder "Greater Earning Power 2.0".
 
Hanjin Shipping vil hæve containerraterne
Sydkoreas største rederi vil fra april øge raterne på ruterne fra Asien til Europa med henholdsvis 300 USD for 20 fods containere og 600 USD for 40 fods containere. Hermed følger rederiet planerne fra Mærsk Line og Neptune Orient Line.
Euroinvestor/RB-Børsen/Blomberg News, 10/3 11.11, http://www.finansnyheder.dk/news/ShowNewsStory.aspx?StoryId=10196651
 
Mærsk Line forsøger at få udskudt skibsleverencer
Rederiet bekræfter at der forhandles med flere værfter om udskydelse af skibsordrer.
Business.dk/RB-Børsen/Lloyds List, 11/3 07.50, http://www.business.dk/article/20090311/transport/90311021/
 
D/S Torm og Finanstilsynet uenige om skibssalg
Salget af "Torm Marlene" er ikke sket rettidigt mener Finanstilsynet og Fondsrådet som har overgivet sagen til politimæssig efterforskning. Torm er uenig og mener rederiet har fulgt samme praksis om oplysningsforpligtelse som de har fulgt i mange år.
 
D/S Norden
Kristiansand Tankskibrederi sælger Norden-aktier
Rederiet som er storaktionær i Norden med 21,5% af aktieværdien, har besluttet at sælge op mod halvdelen af aktierne (mellem 3.200.000 stk og 4.723.060 stk). Rederiet har oplyst at ønsket om salg er betinget af den relativ store værdi aktierne har af de samlede aktiver. Salget kan sætte værdien af Norden-aktien under alvorligt pres, men det afvises af rederiet som mener det blot vil gøre aktien endnu mere omsat.
 
Vil købe op af Kristiansands Tankskibsrederi
Bestyrelsen har under forudsætning af prisfastsættelsen, besluttet at deltage i et udbud af aktier fra Kristianssand Tank med 10 millioner dollar.
 
Norden tror ikke på fjendtligt opkøb af rederiet
Norden har to storaktionærer, Rasmussengruppen - som ejer aktier gennem datterselskabet Kristiansand Tank, og danske Motortramp. De to sidder på tilsammen ca. 40% af aktiekapitalen i Norden. I perioden fra 2002 til 2007 forsøgte Torm sig med opkøb i rederiet med henblik på en egentlige overtagelse, som mislykkedes. I dag tror rederiet ikke længere en fjendtlig overtagelse er mulig. I perioden fra 2002-2007 sad tre storaktionærer på 80% af aktierne, medens de i dag er spredt mellem 14.000 aktionærer. Meddelelsen om udsalget fra Rasmussen-gruppen fik aktien til at styrtdykke.
 
Sydbank: Stærkt rederi
Analytiker Jacob Pedersen fra Sydbank vurderer at beslutningen om udbetaling af 13 kroner pr. aktie tyder på et stærkt rederi, og at rederiet kommer ud af krisen som en vinder.
 
"Afdækning" af tørlastflåden
Rederiets tørlastflåde er fuldt dækket i 2009 og har i 2010 på nuværende tidspunkt 30% af skibsdagene afdækkede. Den kendte flåde er i 2009 i gennemsnit 80, men kapaciteten vil vokse hen over året.
 
Aktieoptioner til ledelsen
Cheferne får tildelt aktieoptioner som kan udnyttes i perioden 2012-2015. For toplederen Carsten Mortensen drejer det sig om 66.006 optioner til en værdi af 11,7 millioner kroner, og for CFO Michael Tønnes Jørgensen 36.003 optioner, ligesom en række øvrige ledende medarbejdere tildeles optioner i millionklassen.
 
Bonus til topledelsen
Administrerende direktør Carsten Mortensen fik en bonus på 2,8 millioner dollar for 2008, men fraskriver sig på forhånd bonus for 2009. Ordinære lønninger til topledelsen vil være uændrede i 2009.
 
Kunder har kostet 50 millioner dollar
I 2008 tabte rederiet 50 millioner dollar på kunderne. Det involverer udskydelse af profitable laster, afbestillinger og endelig egentlige retssager om betalingsbeløb. Tabet på modparter var medvirkende til underskud i 4. kvartal af 2008.
 
Forsigtighed med skibsopkøb
Der er indkøbt 1 skib og solgt 14 i 2008, men der er nok købt 5 for meget og solgt 5 for lidt, konstaterer IR-chef Martin Badsted tørt. Antallet af skibe til senere levering er 86.
 
Forudsigelser for 2009 mere præcise senere
Rederiet lover mere præcise forudsigelser for resultatet i 2009 når der aflægges kvartalsrapport til maj. Usikkerheden har været for stor, men noget måtte man sige, og derfor er der foreløbig lagt en bund med et forventet driftsresultat før af- og nedskrivninger på mellem 100 og 340 millioner dollar.
 
Steen Bryde risikerer at komme til at ruske tremmer
Få dage før Steen Bryde blev væltet fra magten i Nordic Tankers, forsøgte han at udstede et gyldent håndtryk til sig selv med en check på 7 millioner kroner. Der er ifølge kilder tæt på historiens centrum, denne gang klare beviser mod Bryde, og det kan fælde ham for mandatsvig, med en straframme på 18 måneder.
 
Usikkert hvornår "Kanhave" indsættes i SamsøTrafikken
Søfartsstyrelsen har været med på besøg i Grækenland på værftet hvor "Kanhave" bygges og der er udarbejdet plan for færdiggørelse. Oprindeligt var hjemsejlads planlagt til 16. marts, men tidsplanen er udskudt til slutningen af marts måned. Med lidt held kan "Kanhave" komme i drift før påske, men på grund af usikkerhed er det besluttet at "Vesborg" og "Kyholm" fortsætter i fartplanen til 28. april.
 
Ny katamaranfærge bestilt til ruten Rønne-Ystad
Nordisk Ferry Services har indgået kontrakt med australsk værft om levering af hurtigfærge som er 50% større end "Villum Clausen". Færgen skal være i drift når den nye udbudsrunde indledes i 2011 og vil få plads til 1.400 pax og 360 biler. De to ro-pax færger vil også blive ombygget.
Mariotime Danmark/shipgaz.se, 10/3 14.45, http://www.maritimedanmark.dk/?Id=4082
 
Spildevand pumpes i land fra "Hammerodde" og "Dueodde"
Verdensnaturfonden WWF opfordrede i sommeren 2007 rederier der sejler i Østersøen til at aflevere deres spildevand til land for at undgå udledning af kvælstof og fosfor, to stoffer som bliver tilbage efter hygiejnisering og homogenisering af spildevandet. Næringsstofferne kan være med til at danne alger, og spildevandet fra 80 millioner årlige passagerer i Østersøen indeholder op mod 460 tons kvælstof og 150 tons fosfor vurderer WWF. BornholmsTrafikken har ca. 1,5 millioner rejsende om året og allerede i 2007 blev der truffet beslutning om aflevering af spildevand, en beslutning som blev realiseret i 2008. I begyndelsen var der lugtgener fra de kloakker i land hvortil spildevandet blev tilført, men efter udsugning er etableret med undertryk til følge, fungerer systemet uden problemer.
 
Ny Mærsk-rig som sejler for egen kraft
"Maersk Developer" er den første af 3 Mærsk-rigge leveret fra Singapore, som nu ved egen kraft sejler på sin første tur til Mexico til tre års borearbejde for Maersk Drilling.
Maritime Danmark/shipgaz.dk, http://www.maritimedanmark.dk/?Id=4085
 
Thyborøn Havn sander til
Sejlforholdene til havnen bliver stadig vanskeligere og Dansk Hydraulisk Institut har længe forsøgt at finde løsninger, men må konstatere at der ikke findes lette løsninger. Det er ikke lykkedes at finde ud af hvor en sandpude bliver dannet og hvordam det kan hindres.
Maritime Danmark/stiften.dk, 10/3 15.09, http://www.maritimedanmark.dk/?Id=4084
 
Ledigheden blandt metals medlemmer firedoblet
I september 2008 var 1.215 af medlemmerne i Dansk Metal berørt af ledighed. I februar i år er tallet steget til 4.507. Den samme udvikling kan ses i andre forbund, og det får hovedkasserer Torben Poulsen til at kræve at regeringen iværksætter en vækstpakke her og nu. Dansk Metal har fremlagt en konkret vækstpakke som efter forbundets beregninger vil skabe mere end 30.000 jobs.
 
Stop beskæftigelsesforsøg med sygemeldte
Efter P1 i torsdags i Orientering afslørede, at beskæftigelsesministeren uden at spørge Folketinget, har iværksat forsøgsordninger med syge mennesker der kan fratage dem retten til sygedagpenge, kræver et flertal i Folketinget nu at ministeren stopper sine forsøg. Professor i socialret Kirsten Ketscher mener ministeren reelt har ophævet magtens tredeling og tilsidesat den demokratiske kontrol.
 
Jobformidler bortvist på forsøg på at dope arbejdsløs til samtale
En jobkonsulent på Jobcenter Slagelse forsøgte inden en samtale med en arbejdsløs 19-årig, at få ham til at sluge 4 piller nervemedicin. Den arbejdsløse var mødt op til samtalen sammen med sin far. Lederen af jobcentret er rystet og kalder det grundlæggende brud på spilleregler, hvor den fyrede jobkonsulent legede både læge og apoteker på samme tid.
 
Unge finansfolk melder sig nu i a-kasse
I januar og februar i år har FTF-A kunne registrere 3 gange så mange indmeldte finansfolk under 35 år, som i samme periode i 2008. Det seneste år er antallet af unge finansfolk som er medlem af a-kassen steget med mere end 500. FTF-A har i alt 130.000 medlemmer og er sjettestørst blandt landets 29 a-kasser.
 
Fra Folketingets dagsorden onsdag - spørgsmål til ministrene
5) Til finansministeren af:
Johanne Schmidt-Nielsen (EL):
Vil ministeren tage initiativ til at ændre skatteforliget, så det ikke forøger den kønsmæssige ulighed?
(Spm. nr. S 1532).
 
6) Til finansministeren af:
Rasmus Prehn (S):
Vil ministeren konkretisere sine planer og give et bud på, hvornår det kommunale anlægsloft fjernes, så der kan komme gang i beskæftigelsen, når ministeren – der ellers flere gange har afvist det – nu alligevel giver udtryk for, at han vil overveje at lempe på det kommunale anlægsloft for at sikre fremrykning af offentligt anlægsarbejde?
(Spm. nr. S 1538).
 
7) Til finansministeren af:
Rasmus Prehn (S):
Mener ministeren stadig i lyset af de seneste arbejdsløshedstal, at det er pressen, erhvervslivet, forskellige kommentatorer og oppositionen, der skyder helt ved siden af, når de peger på, at der er brug for en samlet vækstpakke, eller er det i virkeligheden regeringen, der skyder helt ved siden af?
(Spm. nr. S 1543).
 
8) Til finansministeren af:
Frank Aaen (EL):
Mener ministeren, at skattelettelser, hvor de rigeste får langt mere end de fattige, er udtryk for en socialt afbalanceret skattereform?
(Spm. nr. S 1540).
 
9) Til finansministeren af:
Frank Aaen (EL):
Er ministeren ikke enig i, at målrettede investeringer vil give langt mere beskæftigelse for pengene end skattelettelser til de rigeste?
(Spm. nr. S 1542).
 
Baltic Dry Index
2298 (+36) (rekord: 20/5-2008 11.793)
 
Bankens salgskurser
100 USD = 598,56 DKK
100 Euro = 758,06 DKK
 
Aktiekurser - slutkurser
D/S Torm: 49,80 (+2,80)
APM A-aktie: 26.100 (+1300)
APM B-aktie: 26.200 (+1200)
D/S Norden: 152,25 (-24,25)
DFDS: 337 (+1)
Mols-Linien: 38,70 (-2,30)
Børsen, 11/3
 
THORA LUND
064(2)



© Copyright CO-SEA
All rights reserved

Cookie- og privatlivspolitik

CO-SEA
Mose Allé 13
2610 Rødovre
Telefon: +45 36 36 55 85
Email: cosea@co-sea.dk

Åbningstider og kontaktpersoner
Du kan finde mere info omkring
kontoret og de ansatte her

DIS-Offshore på vej – endda med grønt lys fra Enhedslisten

-Lovforlaget er et rigtig godt eksempel på, hvad der kan lykkes, ...

Medsejlads hos DFDS og Fjord Line denne uge

Rejsesekretær Barno Jensen fra Metal Maritime indleder i dag sønd ...
bottom banner1