Mose Allé 13, 2610 Rødovre, telefon: +45 36 36 55 85, e-mail: cosea@co-sea.dk

KONTAKT:


CO-SEA

Mose Allé 13
2610 Rødovre
Telefon: +45 36 36 55 85
Email: cosea@co-sea.dk

Åbningstider og kontaktpersoner
Du kan finde mere info omkring kontoret og de ansatte her: 

Gå til kontor CO-Sea

Nyhedsmail

Få tilsendt vores nyheds-
mail med oversigt over
de seneste nyheder.
DAGEN
Tir 17/2-2009 10.00
17/2-2009
CO-SØFART KALENDER
 
Ole Philipsen - 09.00 revisionsmøde.
 
FRA MEDIER
 
To atomubåde kolliderede i Atlanterhavet
Tidligere på måneden (4. februar) er en fransk og en britisk atomubåd stødt sammen på et oprørt hav langt ude i Atlanterhavet. Begge u-både fik alvorlige skader, men ingen besætningsmedlemmer kom noget til. Begge lande udtaler at ingen regler blev overtrådt, og der var ingen risiko for en atomulykke, selvom begge skibe er vigtige dele af atomforsvaret og normalt er udstyret med missiler. (formentlig er det effektiviteten af anti-radar-udstyr ombord på skibene, som har bevirket at ulykken overhovedet har kunne ske).
 
Der var i alt 240 søfolk ombord på de to u-både, og historien er nu blevet bekræftet af den britiske flåde, som tidligere har benægtet historien. Også Frankrig har bekræftet historien, selvom det franske forsvarsministerium tidligere har kaldt det "en kollision med en container". Den engelske u-båd kunne bære 48 atomsprænghoveder og 16 missiler, og den franske 16 ballistiske missiler med atomsprænghoveder.
 
Thy Ferries har - foreløbig - kastet håndklædet i ringen
Det lykkedes ikke at komme i mål med den planlagte finansiering af en ny færgerute mellem Hanstholm og Norge. Folkeviljen - lokalt - var ellers til stede, viser et stort antal folkeaktier som er tegnet, men de store investorer manglede til de sidste 10-12 millioner som var nødvendige for at få søsat ruten som planlagt. Lederen af Thy Ferries, Svein Olaf Olsen, kalder det ikke en katastrofe, men en "time-out".
 
Danske rederier forventer milliardtab på kunderne
Voksende problemer med betalingsevne - og vilje - betyder at danske rederier forventer et tab i størrelsesordenen 10 milliarder kroner i 2009. Mange rederier har derfor rejst retssager, eller forbereder sådanne, mod kunder. Der er særlig stor risiko på tørlastmarkedet, hvor tidligere indgåede kontrakter kan tegnes langt billigere i dag efter markedet i efteråret 2008 kollapsede.
 
Skattereformen
Ifølge Danmarks Rederiforening kan forslaget til skattereform sætte en effektiv kæp i hjulet for udviklingen af dansk skibsfart, med forslaget om at pålægge DIS-lønningerne arbejdsmarkedsbidrag. I forvejen vil sænkning af marginalbeskatningen forventeligt medføre krav om lønstigninger i samme størrelsesorden fra DIS-søfarende. Hvis der hertil skal lægges 8% i AM-bidrag vil det samlet være en voldsom belastning for DIS-flåden.
Børsen, 17/2, side 1, 8-9
 
Frygt for sammenbrud i europæisk værftsindustri
Hvis ikke kreditmarkedet retter sig op, frygter EU's industrikommissær at den europæiske værftsindustri, sammen med den øvrige maritime følgeindustri, risikerer udslettelse. Kommissæren advarer i et notat til Kommissionen om, at EU's maritime sektor ikke på længere sigt kan klare sig i konkurrencen med den asiatiske. Der er ca. 150 store skibsværfter i Europa, hvoraf ca. 40 agerer på det globale marked.
Maritime Danmark/Lloyds List, 17/2 06.00, http://www.maritimedanmark.dk/?Id=3840
 
Alcatel vil flagskifte kabelskibe fra dansk til fransk flag
Rederiet har besluttet at kabelskibene "Peter Faber" og "Lodbrog" skal skifte det danske flag til det franske. De danske besætninger opsiges og vil blive erstattet med franske søfarende fra DLA. Også ansatte på kontoret i København vil blive opsagt. Præcis hvor mange ansatte der vil blive opsagt vil rederiet ikke oplyse. Formanden for Søfartens Ledere, Per Bøje Brandenborg, beklager situationen, og siger at vi i Danmark netop har særlig kompetence i kabellægming. Dato for flagskifte forventes at blive ultimo marts.
Maritime Danmark, 16/2 13.12, http://www.maritimedanmark.dk/?Id=3833
 
Containerrederiet Great Ocean tæt på konkurs
Hong Kong-baserede Great Ocean er efter bare få i branchen ved at afslutte sine forretninger. Rederiet startede netop som raterne på containerfragt begyndte at falde dramatisk.
Euroinvestor/RB-Børsen/Lloyds List, 16/2 13.09, http://www.finansnyheder.dk/news/ShowNewsStory.aspx?StoryId=10162019
 
Kraftig vækst i dansk tanskibsflåde i 2008
I løbet af 2008 voksede tonnagen fra 2,1 millioner BT til 2,9 millioner BT. Især Torm og Mærsk kan noteres for væksten. Tanskskibstonnagen udgør nu 30% af den danskflagede flåde.
Maritime Danmark/Netposten.dk, 16/2 10.17, http://www.maritimedanmark.dk/?Id=3831
 
Ny uro hos Mærsk Terminals i Mumbai
23 chauffører fra 4 transportfirmaer som kører containere fra Gateway Terminals, er blevet fyret fordi de er medlemmer af det indiske transportarbejderforbund. Mærsk som ejer 74% af terminalen, afviser at fyringerne er et problem som Mærsk er involveret i. Mærsk hyrer transportfirmaer til at levere en fragtydelse, og har ikke noget ansvar for eller del i firmaernes ansættelsespolitik.
 
Godt år for Copenhagen Malmö Port
I 2008 nåede havneselskabet et overskud før skat på ca. 140 millioner danske kroner, svarende til en vækst på 24% og en omsætningsfremgang på 7% til 610 millioner danske kroner. Siden etableringen i 2001 er omsætningen steget med 60% og resultatet mangedoblet. I 2009 ventes uændret omsætning, men herunder markant fremgang for krydstogtsdelen.
Godsomsætning på uændret niveau i 2008 og flere krydstogtsgæster: CMP, 16/2, http://www.cmport.dk/80256A0D00463B4B/(AllDocsByDocId)/004706B899944416C1257551005B1EC9?OpenDocument
 
BUPL krævede jobsøgning 2 uger før efterløn
En sagsbehandler fra BUPL i Slagelse kræver at en 59-årig, 2 uger før hun går på efterløn, skal være aktivt jobsøgende. "Måske finder du dit drømmejob" forklarer sagsbehandleren fra BUPL. Medlemmet fylder 60 før udgangen af februar og har haft drømmejobs stort set hele livet, og nu er hendes "drømmejob" netop at gå på efterløn. I december skrev hun 12 jobansøgninger og i januar 20, som ministeren krævede, og nåede at komme til 4 jobsamtaler. BUPL kræver at hun fortsætter med jobsamtalerne til 60-årsdagen indtræder, og når hun søger job, må hun ikke sige hun går på efterløn. Kun hvis hun får tilbudt et job, må hun meddele at hun netop skal på efterløn.
 
Lønudviklingen
Lønudviklingen fra 3. til 4. kvartal 2008 faldt fra 4,4% til 4,2% viser en opgørelse fra Dansk Arbejdsgiverforening. Det er især i byggeriet at lønvæksten er på hastig retur. Chefanalytiker fra Sydbank forventer dog en reallønsfremgang på 2,5% i år, som vil være med til at understøtte det private forbrug.
CO-Industri/Jyllandsposten, 16/2, http://www.co-industri.dk/sw44098.asp
Lønstatistik 4. kvartal 2008, Dansk Arbejdsgiverforening, 16/2, http://www.da.dk/
 
Kommunernes Landsforening siger nej-tak til LO-forslag
LO's forslag om kontrakter mellem danske kommuner og danske LO-a-kasser, bliver afvist af Kommunernes Landsforening. Kommunerne vil gerne indgå i et tæt samarbejde, men ikke udlicitere opgaven med de ledige. Jobcentrene har det bedste overblik over hele arbejdsmarkedet, og derfor skal indsatsen for at skaffe de ledige i job ligge der. Nu er indsatsen for de ledige blevet samlet hos kommunerne, og så skal den ikke straks splittes igen, siger KL's formand som mener kommunerne er fuldt ud i stand til at løfte opgaven.
 
Fyringer
BMW
850 ansatte skal fyres fra den tyske producents fabrik i Oxford. Ifølge en fagforeningsleder er det de liberale fyringsregler i Storbritannien som gør at der fyres her og ikke i Tyskland. Dermed er 4.000 ansatte på bilfabrikker i Storbritannien fyret indenfor få måneder.
Borsen.dk/ritzau/Reuters, 16/2 18.59, http://borsen.dk/transport/nyhed/151297/
 
Ny pille som kan fjerne ubehagelige minder
The Daily Mail skriver at hollandske forskere nu har udviklet beta-blokkere, som normalt bruges til hjertepatienter, således at negativ respons ved dårlige minder kan fjernes. Britiske eksperter advarer på forhånd mod pillen, fordi pillen kan forandre vores personlige identitet. Forskerne fra Holland har forsøgt sig med 60 mænd og kvinder, hvor de kunstigt skabte skræmmende minder om edderkopper, og bagefter behandlede en del med de pågældende beta-blokkere. Det viste sig ifølge forskerne at minderne blev slettet i hukommelsen. Der venter flere års forskning forude, før pillerne for alvor kan diskuteres i alle de etiske aspekter.
 
Fra Folketingets dagsorden tirsdag:
"1) Fortsættelse af forespørgsel nr. F 14 [afstemning]:
Forespørgsel til beskæftigelsesministeren om tolkning af udstationeringsdirektivet m.v.
Af Karsten Hønge (SF) og Ole Sohn (SF).
(Anmeldelse 25.11.2008 Fremme 28.11.2008. Første del af forespørgslen (forhandlingen) 06.02.2009. Forslag til vedtagelse nr. V 34 af Erling Bonnesen (V), Kim Mortensen (S), Knud Kristensen (KF) og Lone Dybkjær (RV). Forslag til vedtagelse nr. V 35 af Line Barfod (EL))."
 
2) "Spørgsmål om fremme af forespørgsel nr. F 27 (hasteforespørgsel):
Forespørgsel (hasteforespørgsel) til beskæftigelsesministeren om den økonomiske krise, stigningen i arbejdsløsheden og de voksende sociale problemer.
Af Line Barfod (EL), Carsten Hansen (S), Ole Sohn (SF) og Margrethe Vestager (RV).
(Anmeldt 06.02.2009)."
 
Bankens salgskurser
100 USD = 599,59 DKK
100 Euro = 758,30 DKK
 
Aktiekurser - slutkurser
D/S Torm: 67,50 (+1,50)
APM A-aktie: 30.600 (-700)
APM B-aktie: 30.800 (-900)
D/S Norden: 216,50 (-10,25)
DFDS: 390 (-9)
Mols-Linien: 56 (-4)
Børsen, 17/2
 
THORA LUND
049(2)



© Copyright CO-SEA
All rights reserved

Cookie- og privatlivspolitik

CO-SEA
Mose Allé 13
2610 Rødovre
Telefon: +45 36 36 55 85
Email: cosea@co-sea.dk

Åbningstider og kontaktpersoner
Du kan finde mere info omkring
kontoret og de ansatte her

DIS-Offshore på vej – endda med grønt lys fra Enhedslisten

-Lovforlaget er et rigtig godt eksempel på, hvad der kan lykkes, ...

Medsejlads hos DFDS og Fjord Line denne uge

Rejsesekretær Barno Jensen fra Metal Maritime indleder i dag sønd ...
bottom banner1