Mose Allé 13, 2610 Rødovre, telefon: +45 36 36 55 85, e-mail: cosea@co-sea.dk

KONTAKT:


CO-SEA

Mose Allé 13
2610 Rødovre
Telefon: +45 36 36 55 85
Email: cosea@co-sea.dk

Åbningstider og kontaktpersoner
Du kan finde mere info omkring kontoret og de ansatte her: 

Gå til kontor CO-Sea

Nyhedsmail

Få tilsendt vores nyheds-
mail med oversigt over
de seneste nyheder.
DAGEN
Ons 4/2-2009 10.00
4/2-2009
CO-SØFART KALENDER
 
Ole Philipsen - møder i udlandet
 
FRA MEDIER
(version 2, 11.00)
 
Pirateriet
Fangerne på "Absalon"
De fem formodede pirater har nu været tilbageholdt i mere end en måned uden at have været stillet for en dommer, og nu kræver Amnesty International at de danske og hollandske myndigheder finder en løsning hurtigere end hurtigt. Somalierne blev fanget nytårdsaftensdag under forsøg på at kapre et hollandsk skib, men først efter 3 uger meddelte Holland at man ville overtage ansvaret for retsforfølgelse. Men det er stadig ikke sket, selvom Holland har et hold undersøgere ombord på det danske krigsskib. "Absalons" deltagelse i bekæmpelsen af piraterne i Adenbugten hæmmes desuden så længe hollænderne er ombord og skibet ligger ved kaj i Bahrain.
 
Burmesiske bådflygtninge
Næsten 200 mænd er kommet ind på en strand i Indonesien efter 21 døgn ombord i en træbåd uden motor. Turem fra Burma på 500 kilometer havde kostet 22 af mændene livet, og maden var sluppet op ved ankomsten. De flygtende burmesere tilhører en muslimsk minoritet som er et undertrykt mindretal med vanskelige politiske og økonomiske forhold i Burma.
 
I følge Jyllandsposten er der tale om flygtninge som først har forsøgt at sejle til Thailand, men herfra er eskorteret til havs igen af det thailandske militær. Tedi Sutardi fra den indonesiske flåde fortæller at de fandt en båd med 198 ombord som drev rundt uden mad og drikke og hvor de ombordværende desuden måtte stå op fordi der ikke var plads nok ombord. De overlevendes situation er kritisk og de modtager nu hospitalsbehandling i det østlige Aceh distrikt.
Jyllandsposten, 3/2 18.57, http://jp.dk/udland/article1591429.ece
 
Baltic Dry Index
Steg tirsdag med 49 point til 1.148.
Maritime Danmark/Netposten.dk, 3/2 16.28, http://www.maritimedanmark.dk/?Id=3684
 
D/S Norden i retssag om aflyste fragter fra Brasilien
En brasiliansk stålproducent havde bestilt fragt af seks laster med metallurgisk kul, men efter de første fragter var effektueret afbestilte kunden med kort varsel de sidste. Det har Norden beregnet til et tab på 9,5 millioner dollar som de nu vil forsøge at inddrive med rettens hjælp.
 
Ny direktør for Nordic Tankers
Flemming Krusell Sørensen er tirsdag konstitueret som ny direktør i Nordic Tanlkers. Bestyrelsen meddeler samtidig at selskabet har tilfredsstillende egenkapital og likviditet, og at den afgåede bestyrelse ikke har formået at skade selskabet i truende grad.
 
Den nye bestyrelse sammen med revisorer og advokater, og med Klaus Kjærulff i spidsen, er i gang med at kulegrave alt der er sket i Steen Brydes tid.
 
Fremgang for Hanjin Shipping i 2008
Sydkoreas største rederi forbedrede sit resultat i 2008 særlig som følge af øget driftsindtjening fra tørlastaktiviteter med 96%, medens indtjeningen fra containerdivisioonen faldt med 19%.
Epn.dk/RB-Børsen/Lloyds List, 3/2 12.30, http://epn.dk/brancher/transport/skib/article1590941.ece
 
APM Terminals interesseret i ny russisk havn
Planer om en ny havn i Kaliningrad ved Østersøen skrider frem, og APM Terminals er interesserede i at investere hvis der kan gives miljøgodkendelser. Den nye havn er tænkt som trafikknudepunkt med en kapacitet på 6 millioner TEU om året. Den vil koste omkring 3,1 milliarder dollar at etablere.
 
Danske søfarende vil blive hårdt ramt af skattekommissionens forslag
Hvis der vil blive pålagt arbejdsmarkedsbidrag til danske DIS-lønninger, vil det betyde et markant angreb på beskæftigelsessituationen for danske søfarende, udtaler formanden for Maskinmestrenes Forening, Per Jørgensen. Foreningen er ellers ganske positiv overfor tankerne i kommissionens forslag, men lige dette delelement er et angreb på danske søfarende som givetvis konsekvensmæssigt i stigende grad vil blive udskiftet med udenlandske.
 
Mols-linjen vil blive udsat for konkurrenceforvridning
Hvis momsfritagelsen for personbefordring fjernes som skattekommissionen foreslår, vil det være alvorligt for Mols-Linjen som sejler i direkte konkurrence med Storebæltsbroen. Hvis det kun er den kollektive trafik som kompenseres, så er det klart vi har et problem, udtaler direktøren for Mols-Linjen, Preben Wolff.
Business.dk/RB-Børsen/Maritime Danmark, 3/2 17.00, http://www.business.dk/article/20090203/okonomi/90203138/
 
Mærsk flytter IT hjem fra Indien
Det er af "driftsmæssige årsager" besluttet at flytte forskellige IT-afdelinger hjem fra Indien. Mærsk bekræfter til Computerworld, at det drejer sig om afdelinger med tilknytning til Mærsk Line. IT-problemer har været gennemgående i de seneste år hos Mærsk og det har kostet adskillige chefer jobbet. Mærsk ønsker ikke at uddybe hvad de nye problemer består i.
 
Nye regler for arbejdsledige
Med meddelelse nr. 01/09 dateret 3. februar 2009, er der kommet nye regler vedrørende jobsøgning og rådighedsvurderinger for arbejdsledige. Først og fremmest kan det noteres, at arbejdsministerens selvopfundne fortolkning af rådighedsreglerne, om, undskyld udtrykket, sindsforvirrede og rigoristiske, 4 jobansøgninger om ugen, er forsvundet helt ud af historien. Det gør imidlertid desværre ikke det nye regelsæt hverken tidssvarende eller opmuntrende. Det er side op og side ned bureaukrati-regler når staten er i sit værste humør - som senere skal udmøntes i alenlange bekendtgørelser og vejledninger. Der bliver rigeligt at gøre for både a-kasse og ledig, uden det nødvendigvis er hensigtsmæssigt i den enkelte lediges situation.
 
Nedenfor er link til meddelelsen, og det anbefales alle ledige at læse den grundigt.
 
Overordnet udtales det at jobsøgninger skal være realistiske og seriøse (jobsøgning som beskæftigelsesministerens højre hånd er altså ikke længere gangbar). A-kassen skal vurdere om der skal søges uden for andre fagområder end ens eget. A-kassen skal ud fra en individuel vurdering afgøre, hvor mange jobsøgninger den ledige skal medbringe til næste samtale. Samtale med a-kassen skal munde ud i en skriftlig plan for jobsøgningen. Hvis der søges inden for områder, hvor der traditionelt ikke søges skriftligt, skal der mundtligt kunne redegøres for jobsøgningen. Hvis der søges inden for områder som det ikke er pålagt at søge, skal det indgå som et plus i den samlede vurdering. Hver 3. måned skal rådighedsopfyldelsen vurderes ved et personligt fremmøde hos a-kassen. Selvom planen for jobsøgning ikke er fulgt, kan det ud fra en konkret vurdering fastslås at kravene til aktiv jobsøgning alligevel er opfyldt. I tvivlstilfælde kan der gives en frist på 3 måneder til at dokumentere arbejdssøgning.
 
Som det måske fremgår vil der være rigeligt med regler den arbejdsledige og a-kassen herefter kan brække benene over. Overordnet set vurderes regelsættet dog som forsøg på lempelse af den arbejdslediges nyttesløse forpligtelser, men næppe a-kassens når det gælder arbejdet med at balancere og beskrive.
DAGEN/
Beskæftigelsesministeriet, 3/2, meddelelse 01/09: http://www.adir.dk/graphics/informationsprodukter/meddelelser/med09001.pdf
Beskæftigelsesministeriet, pressemeddelelse, 3/2, http://www.bm.dk/sw33737.asp
 
Fyringer
Vindmølleproducenten Siemens Wind Power har meddelt at 400 medarbejdere i Jylland vil blive fyret for at undgå overkapacitet.
 
Macy
Den amerikanske butikskæde afskediger 7.000 ansatte samt reducerer antallet af lederstillinger med 40%. Kæden har meddelt investorerne at der forventes et meget hårdt år.
 
Nyt princip for bølgekraftværk lover godt
En svensk opfinder har udviklet et princip som minder om andre bølgenergigeneratorer, men som ved hjælp af to lodder bevirker at bølgenergien udnyttes langt bedre. I følge opfinderen, Mikael Didenmark, kan 65% af den teoretiske maksimalenergi fra bølgerne udnyttes på denne vis. Mu skal opfindelsen afprøves til havs hvorefter der skal bygges 5 nye generatorer på 100 KW hver. Når de er koblet sammen vil de kunne yde 3 GWh om året.
 
Welcome to my world
En 25-årig amerikaner nød sit første faldskærmsudspring i tandemspring med sin instruktør med over 8.000 udspring på bagen. Kort efter udspringet lød det fra instruktøren "welcome to my world", og så hørte den unge amerikaner ellers intet fra ham, på vej nedover. Efter nogen tid blev han opmræskom på at instruktøren var livløs og så mærkværdig ud, og på det sidste af springet overtog han styringen for at undgå at lande i et hus eller nogle træer. Det kunne have været katastrofalt også for den unge springer, men han landede og fik frigjort instruktøren som var død af et hjertestop i højderne.
 
Fuld, skæv eller psykotisk pilot i Aeroflot
Aeroflot fastholder hårdnakket at det var passagererne, og særlig en russisk kendis-type ala Paris Hilton, som gjorde en pilot masse-psykotisk, så de slutteligt måtte udskifte hele besætningen på 4 piloter på et Aeroflot Boing 767, som var parat til en tur over Atlanten. Passagererne derimod har en helt anden historie. Piloten vrøvlede og snøvlede og snublede over ordene, selv på russisk, og hans engelske var helt og aldeles uforståeligt. De forsøgte uden held at snakke med besætningen om problemet, og derefter ringede en passager til flyselskabet som afviste at en pilot kunne være fuld og smækkede røret på. Først da ruslands Paris Hilton slog til skete der noget og piloterne blev beordret ud af flyet, hvor passagererne kunne konstatere at den pågældende pilot dårligt kunne finde vej ud af kabinen. Aeroflots personale nægter nu at der har været noget i vejen med piloten og kalder historien passager-relateret masse-psykose. Flyselskabet overvejer sagsanlæg mod den kendte russiske kvinde. Tre uger efter har Aeroflot ændret forklaring til at piloten havde fået et slagtilfælde umiddelbart før afgang og der intet spor blev fundet af alkohol i hans blod. Han er efter sigende nu under behandling for en uspecificeret sygdom.
 
Bankens salgskurser
100 USD = 595,72 DKK
100 Euro = 758,35 DKK
 
Aktiekurser - slutkurser
D/S Torm: 59 (-1,50)
APM A-aktie: 28.300 (+300)
APM B-aktie: 28.200 (+500)
D/S Norden: 189 (+6,50)
DFDS: 386 (-3,50)
Mols-Linien: 56 (-2)
Børsen, 4/2
 
THORA LUND
040(2)



© Copyright CO-SEA
All rights reserved

Cookie- og privatlivspolitik

CO-SEA
Mose Allé 13
2610 Rødovre
Telefon: +45 36 36 55 85
Email: cosea@co-sea.dk

Åbningstider og kontaktpersoner
Du kan finde mere info omkring
kontoret og de ansatte her

Medsejlads hos DFDS og Fjord Line denne uge

Rejsesekretær Barno Jensen fra Metal Maritime indleder i dag sønd ...

ITF advarer norsk regering i Color Line-sagen

Globalt er den norske regering nu også kommet i modvind med forsl ...
bottom banner1