Mose Allé 13, 2610 Rødovre, telefon: +45 36 36 55 85, e-mail: cosea@co-sea.dk

KONTAKT:


CO-SEA

Mose Allé 13
2610 Rødovre
Telefon: +45 36 36 55 85
Email: cosea@co-sea.dk

Åbningstider og kontaktpersoner
Du kan finde mere info omkring kontoret og de ansatte her: 

Gå til kontor CO-Sea

Nyhedsmail

Få tilsendt vores nyheds-
mail med oversigt over
de seneste nyheder.
DAGEN
23/1-2009 10.00
23/1-2009
CO-SØFART KALENDER
 
Ole Philipsen - 10.00 møde med Søværnets Konstabelforening, her
Christian Petersen - syg
 
FRA MEDIER
 
Pirateriet
Ingen underretning til tilbageholdtes familier
DR-nyheder har spurgt forsvarsministeriet om der gøres forsøg på at fremsende underretning til piraternes familier når de holdes fanget, og det har forsvarskommandoen åbenbart "glemt" at tænke på. Det påpeges at piraterne ikke selv har fremsat anmodninger, men nu gøres der forsøg på at fremsende besked. Det kan i følge Somalia-eksperten Joakim Gundel ske gennem de kanaler hvorigennem forhandlinger sker om løsepenge, eller via annonceringer i BBC.
 
Oplagte containerskibe
Omkring 5,5% af den globale flåde af containerskibe ligger nu stille. Det svarer til 225 skibe med en samlet kapacitet på 675.000 TEU. Det vurderes at kapaciteten i 2009 med nybygninger vil vokse med 14% og i 2010 med 12%. Denne øgning vil langt fra kunne beskæftiges i et svagt voksende marked.
Maritime Danmark/Sea Trade Asia, 23/1 08.01, http://www.maritimedanmark.dk/?Id=3565
 
Svensk energiselskab starter rederi i Danmark
Vattenfall har købt 3 pramme og 3 slæbebåde fra konkursramte Britannia Bulk, og de 6 skibe er tonnagen i et nyt rederi, VT Shipping, som skal indgå i kultransporten til Vattenfall og andre kunder.
Maritime Danmark, 22/1 16.27, http://www.maritimedanmark.dk/?Id=3561
 
Samsø-færge købt af Als-ruten
Færgen "Samsine" som har sejlet på Samsø-ruten er købt af Ærø Kommune til indsættelse mellem øerne Als og Ærø. Der var tale om et supertilbud på en langt større færge end den som i dag sejler mellem øerne, og med plads til 265 pax og 36 biler. Færgen har kostet 6 millioner hvortil kommer et tilsvarende beløb til ombygning af lejer i Søby og Fynshav. Havnen i Mommark opgives i forbindelse med indsættelsen af "Samsine".
Maritime Danmark, 22/1 16.46, http://www.maritimedanmark.dk/?Id=3562
 
Fortsat stigning i Baltic Dry-indekset
Det ledende tørlastindeks steg torsdag med 45 point til 945, svarende til en stigning på 5 procent. Det er den største stigning i længere tid.
Maritime Danmark/Netposten.dk, 22/1 15.47, http://www.maritimedanmark.dk/?Id=3558
 
Vedrørende ugebrev fra Europa-kommissionen i Danmark
Skibsfart er rykket op på dagsordenen i Europa, uagtet mange lande ikke er søfartsnationer. Med ny strategi er der nu sat fokus på skibsfarten med henblik på at give erhvervet de bedst mulige vilkår. Målt på omsætning er Danmark EU's største søfartsnation, og Danmarks Rederiforening er tilfreds med de nyeste initiativer.
 
Pris til Karstensens skibsværft
Ved et erhvervs- og kulturarrangement er værftet tildelt Vækst og Vilje-prisen for 2009. Formanden for Frederikshavn Erhvervsråd, Tage Rishøj, begrundede tildelingen med at værftet til stadighed forstår at udbygge og udvikle produktionsfaciliteter til inspiration for øvrige virksomheder i Skagen. Nøgleord for værftet er "Kvalitet, troværdighed og fleksibilitet" udtalte formanden.
Maritime Danmark, 22/1 12.45, http://www.maritimedanmark.dk/?Id=3552
 
Rekordår for Rønne Havn
Både med hensyn til godsmængde og antal biler, blev 2008 et rekordår for Rønne Havn. Godsmængden voksede med 13% og antal biler steg med 4.500 til 333.193 i forhold til et rekordår i 2007. Antal passagerer faldt en bitte anelse med 1.000, men der ventes overskud på mellem 2 og 3 millioner.
Bornholms Tidende, 22/1 forside
 
Forskning i opførsel da "Titanic" sank
En række forskere har på baggrund af tal og øjenvidneberetninger fra de overlevende, analyseret hvordan de forskellige nationaliteter ombord har opført sig, og konstaterer at særlig britiske statsborgere druknede af ren høflighed. Briterne følte sig åbenbart i højere grad forpligtede til at opretholde gode manerer og sige "efter Dem Sir", end f.eks. amerikanerne. I 1912 var høflighedskulturen omkring gentleman-begrebet også på sit højeste i England. Ser man på køn og alder havde kvinder 53% større chance for at overleve end mænd og næsten alle børn slap fra kastrastrofen. Vidner har fortalt at mange mænd sikrede sig at deres kvinder kom i en redningsbåd, hvorefter de gik til "Titanics" agterende og tændte en cigar. Om en velhaver fortælles det at han først skiftede til kjole og hvidt før cigaren blev tændt. Kun 706 af 2.223 mennesker overlevede.
 
Polarforsker mindet
Ejnar Mikkelsen blev torsdag mindet ved en højtidelighed på inspektionsskibet "Ejnar Mikkelsen", da barnebarnet Naja Mikkelsen navngav et SAR-fartøj til skibet. Naja Mikkelsen er geolog og hun mindedes bl.a. bedstefaderen ved at fortælle om hans øjne: ".... Når man kiggede ind i de øjne, gnistrede de, så man næsten kunne se Grønlands is og sne for sig". Ejnar Mikkelsen var kun 13 år gammel da han forlod skolen og stak til søs og han blev 90 år på trods af et farefuldt liv (1880-1971).
 
Fyringer
LM Glasfiber
Fabrikken som er verdens førende producent af vinger til vindmølleindustrien havde varslet fyringer af 450 ansatte. Tillidsrepæsentanter har fået forhandlet antallet ned til 420, bl.a. ved at overtage jobs som tidligere blev udført af håndværkere udefra. De fleste af de fyrede er 3F'ere, medens resten er metallere. Fyresedlerne uddeles i dag og weekenden over.
 
Microsoft
Har annonceret massive fyringer på verdensplan som også ventes at give en fyringsrunde i Danmark.
Ingeniøren, 22/1 16.29, http://www.version2.dk/artikel/9700
 
Intel
Chipsproducenten Intel lukker 5 fabrikker verden rundt og fyrer mellem 5 og 6.000 ansatte.
 
Færre østarbejdere
Polakker og østeuropæere står øjensynligt først i køen når der fyres, uanset de ofte arbejder billigere end deres danske kollegaer. På et år er antallet af østarbejdere med arbejdstilladelse i Danmark faldet fra 12.784 til 8.814, og dette fald er langt større end den tilsvarende stigning i ledigheden.
 
Pas på med lønsikringer
Forbrugerrådet advarer mod tegning af lønsikringer som tillæg til den ordinære dagpengeforsikring. Rådets ekspert på området, Carsten Holdum, som har arbejdet 10 år i forsikringsbranchen, påpeger at det ofte bedre kan betale sig at spare op selv. Selskaberne stiller så strenge krav at de fleste bliver skuffede. For det første træder forsikringen først i kraft når den har været tegnet i et år. Man må ikke være fyldt 60 år og ikke have kendskab til kommende arbejdsløshed. Der er typisk 3 måneders selvrisiko, og sådan er der så meget. Formanden for malerforbundet fraråder sine medlemmer at tegne forsikringerne. "Det lyder fristende, nu hvor der er krise, men det er intet værd for en bygningsarbejder. Det er for dyrt i forhold til, hvad man får ud af det, og kravene er umulige at opfylde."
 
Fra Folketingets dagsorden fredag d. 23. januar
"L 99. Lovforslag fremsat af transportminister Lars Barfoed. Formålet med forslaget er, at Folketinget skal meddele sit samtykke til, at den folkeretligt bindende traktat mellem Danmark og Tyskland om en fast forbindelse over Femern Bælt kan ratificeres på Danmarks vegne. Desuden beder transportministeren om bemyndigelse til at undersøge og projektere en fast forbindelse over Femern Bælt med tilhørende landanlæg i Danmark"
 
Søfart nr. 4 bringer bl.a. følgende artikler fredag 23. januar
»CEC Future« fri – Clipper fastholder pirat-fokus
Rederiet Clipper vil fortsat offentligt deltage i debatten om sikkerheden i Aden Golfen og pirat-problemet, selv om rederiets kaprede skib, »CEC Future« i fredags blev frigivet. Til trods for flere flådestyrkers tilstedeværelse er sikkerheden for handelsskibene endnu ikke tilstrækkelig, finder Per Gullestrup, adm. direktør i Clipper Projects.
 
Fire nybygninger til M.H. Simonsen
På trods af tilbagegang og finansieringsproblemer i store dele af shippingbranchen har tankskibsrederiet M.H. Simonsen i Svendborg iværksat en betydelig udvidelse og fornyelse af flåden. Fire nybygninger er på vej ind i M.H. Simonsens flåde - heriblandt rederiets hidtil største skib. Én af de fire nybygninger er købt, to er taget ind på langtidscharter, mens den fjerde er taget i kommercielt management.
 
DFDS overtager to ro/ro’ere
DFDS har nu som planlagt overtaget de to ro/ro-skibe, der blev købt fra britiske Macoma Shipping i marts måned sidste år. De drejer sig om de to søsterskibe »Finnreel« og »Finnmaster«, som siden leveringen fra Jinling Ship yard i Kina i 2000 har sejlet i charter på Østersøen for Finnlines. De to nyindkøbte skibe regnes for forgængere til de fire store 3.400 lanemeter ro/ro-skibe, startende med »Tor Corona«, som DFDS har sikret sig timecharter af – i øvrigt fra netop Macoma Shipping.
 
Vietnam næste mål for Falck Nutec
Det går fortsat vækstens vej for Falck Nutecs globale netværk af maritime sikkerhedsservicer og træningscentre. Næste skridt bliver taget i Vietnam, hvor selskabet i kooperation med to lokale samarbejdspartnere til april vil åbne et nyt træningscenter i byen Vung Tau, der ligger ved Ho Chi Minh City (Saigon).
 
Rettidig jack-up til Mærsk
Maersk Drilling har til tiden og fri for fejl og forsinkelser undervejs modtaget den tredje af de fire high efficiency-jack-up-rigge, selskabet har under bygning ved Keppel FELS i Singapore. Riggen skal efter overtagelsen på ryggen af et heavylift-skib videre den halve jord rundt, idet den er afsat på en toårig charter, med etårig option, til Mærsk Olie & Gas, der vil beskæftige den i Nordsøen.
 
Wrist fastholder ambitioner trods krise i shippingbranchen
Trods krise i store dele af shippingindustrien fastholder Wrist Group de store ambitioner, der blev fastsat, da kapitalfonden Altor overtog virksomheden i 2007. Krisen påvirker naturligvis også Wrist, som fungerer som underleverandører til shippingbranchen, men det nye ejerskab har givet spillerum i en vanskelig periode. Vækstplanerne omfatter alle tre forretningsområder, og Wrist har desuden investeret store beløb i såvel organisationen som forbedrede risikostyringssystemer.
 
Fra lodret opad til lodret ned
I løbet af 2009 forventes der afleveret 64,3 mio. t.dv. til tankskibssektoren og andre 71,3 mio. t.dv. til den mere end trængte bulksektor. Hvortil kommer andre mange mio. tons til containermarkedet, LNG, offshore og alle andre sektorer. På papiret forstås. Kancelleringer tager dag for dag flere bider af pølsen, så hvor det hele ender er uvist. Men én ting synes sikkert. Der kommer næppe mange nye ordrer ind den anden vej… Læs større analyse af nybygningsmarkedet i det trykte blad.
 
Succesen i bunden af fjorden
Blandt kolleger, konkurrenter og redere verden over har værftet med det ærketyske navn "Flensburger Schiffbau-Gesellschaft" (FSG) en klang, der kan sammenlignes med Porsche på bilområdet eller Grundfos, når det drejer sig om kvalitetspumper. FSG er simpelthen den bedste adresse til levering af ro/ro-færger. Portræt af det tyske værft tæt på Danmark, som bl.a. har leveret en større serie nybygninger til DFDS Tor Line.
 
Bankens salgskurser
100 USD = 589,51 DKK
100 Euro = 758,34 DKK
 
Aktiekurser - slutkurser
D/S Torm: 59 (-1,50)
APM A-aktie: 27.500 (+200)
APM B-aktie: 27.000 (-100)
D/S Norden: 179.75 (+4,50)
DFDS: 390 (0)
Mols-Linien: 62 (0)
Børsen, 23/1
 
THORA LUND
032(2)



© Copyright CO-SEA
All rights reserved

Cookie- og privatlivspolitik

CO-SEA
Mose Allé 13
2610 Rødovre
Telefon: +45 36 36 55 85
Email: cosea@co-sea.dk

Åbningstider og kontaktpersoner
Du kan finde mere info omkring
kontoret og de ansatte her

DIS-Offshore på vej – endda med grønt lys fra Enhedslisten

-Lovforlaget er et rigtig godt eksempel på, hvad der kan lykkes, ...

Medsejlads hos DFDS og Fjord Line denne uge

Rejsesekretær Barno Jensen fra Metal Maritime indleder i dag sønd ...
bottom banner1