Mose Allé 13, 2610 Rødovre, telefon: +45 36 36 55 85, e-mail: cosea@co-sea.dk

KONTAKT:


CO-SEA

Mose Allé 13
2610 Rødovre
Telefon: +45 36 36 55 85
Email: cosea@co-sea.dk

Åbningstider og kontaktpersoner
Du kan finde mere info omkring kontoret og de ansatte her: 

Gå til kontor CO-Sea

Nyhedsmail

Få tilsendt vores nyheds-
mail med oversigt over
de seneste nyheder.
DAGEN
Fre 16/1-2009 10.00
16/1-2009
CO-SØFART KALENDER
 
Ole Strandberg - ferie
 
FRA MEDIER
 
Pirateriet
Pirater frigiver Clipper-skib
Efter at have været kapret i 68 døgn, forlod den sidste pirat fredag morgen rederiet Clippers fragtskib CEC Future. Skib og besætning er i god behold og befinder sig nu i internationalt farvand med kurs mod Oman. Der er udbetalt en ikke oplyst løsesum for at få skibet frigivet. Natten til tirsdag nåede rederiet til enighed med piraterne om en løsesum, der onsdag morgen blev fløjet ud til skibet med et mindre propelfly. Her blev pengene med faldskærm smidt ned bag det danske fragtskib, så piraterne kunne få fat i dem. "Der gik så halvanden dag, før de fik talt pengene op og blev enige om, hvordan de skulle deles", siger Per Gullestrup, direktør i rederiet Clipper, i et interview med TV2 News. Derefter sejlede skibet op gennem Aden-strædet og satte efterhånden deres kaprere af.
Berlingske.dk, 16/1, http://www.berlingske.dk/article/20090116/danmark/90116021/
 
Røde tal hos Lauritzen
Rederiet Lauritzen tjener for tiden ikke penge, men adm. Dir. Torben Janholt forventer at 2009 samlet set vil give et mindre overskud. 2008 sluttede med sammenbrud på tørlastmarkedet, hvilket har givet problemer for hele tørlastmarkedet. Så på trods af at de første tre kvartaler var gode for Lauritzen, så betyder faldet i slutningen af året, at rederiet i øjeblikket ikke er rentabelt.
Dagbladet Børsen, 16/1
 
Håb forude for Maersk Line
Selvom indtjeningen ventes at falde voldsomt i 2009 og 2010, så vurderer den erfarne analytiker Stephen Rammer, at rederiet lidt længere ude i fremtiden står med gode muligheder for at øge indtjeningen. Rammer påpeger, at Mærsk i forhold til konkurrenterne står bedre rustet til den økonomiske afmatning. Det skyldes blandt andet at Mærsk-flåden er yngre end konkurrenternes, hvilket betyder lavere driftsomkostninger.
Dagbladet Børsen, 16/1
 
4000 bookinger til rederi uden færge
Thy Ferries, som planlægger at starte en færgerute mellem Hanstholm og Norge til sommer, har tilsyneladende allerede fået 4000 bookinger på ruten. Det på trods af at rederiet endnu ikke har finansieringen på plads, ligesom man endnu heller ikke har fundet en færge til ruten.
 
Søfart 16. januar 2009
DSV tæt på magten i DFDS
Transportgiganten DSV køber sig ind i DFDS for godt 660 mio. kr. og kommer til at kontrollere ca. en fjerdedel af aktierne i rederiet. Samtidig bliver DSV partner i et nyt selskab, som får kontrollerende bestemmelse i DFDS. Det nye selskab hedder Vesterhavet-DSV Holding A/S og kommer til at videreføre JL-Fondets helejede selskab Vesterhavets bestemmende 56 pct. aktiemajoritet i DFDS.
En for alle – eller falder en før alle i bulk
Frygten for en konkurs-domino-effekt i bulk-sektoren vokser i samme hast som bunken af såkaldte Rule B-anmodninger (fastfrysning af midler) ved Southern District-domstolen i New York, der er normalt anerkendt ”samlingssted” for den slags sager. Siden trenden med at begære fastfrysninger tog fart er bunken af maritimt relaterede sager vokset nærmest eksplosivt hos den amerikanske domstol.
USA hæver miljø-sag
Retten i San Francisco har hævet miljø-sagen mod en pensioneret maskinchef fra A.P. Møller - Mærsk. Tilbage står dog, at maskinchefen fortsat er udstillet på den amerikanske miljøstyrelses hjemmeside som "Wanted" på grund af alvorlig miljøkriminalitet.
Oppositionen spørger til effekten af piratindsatsen
Danmark overdrog i tirsdags ledelsen af Task Force 150 efter i fire måneder at have forestået indsatsen mod blandt andet pirateriet ud for Somalia. Politisk stilles der nu herhjemme spørgsmål til, om den massive flådeindsats internationalt er den rigtige vej i piratbekæmpelsen.
Stor hurtigfærge på vej
Nordic Ferry Services kontraherer i de kommende uger en af verdens største katamaranfærger. Den bliver en del af den tonnagepakke, rederiet, som den eneste byder, nu byder ind med til den samfundsbegrundede færgebetjening af Bornholm.
Skibsmæglere støver af
Med 200 år på bagen er Mæglerkorporationen i Danmark en af landets ældste foreninger. Oven i købet med baggrund i en kongelig forordning. Men som mæglerne ser det, er det historiske islæt nok interessant, men bestemt ikke det bærende i dagligdagen.
Farvandsvæsenet ser grønt
Solenergi har snart længe været anvendt på både prøve og ”for real” på Farvandsvæsenets bøjer. Men nu er miljø-turen også kommet til såvel redningsstationer som hovedadministrationens IT-udstyr. I løbet af 2009 skal Redningsstation Anholt som den første danske station forsynes med strøm og varme fra alternative energikilder.
 
Valutakurser
100 USD = 584,83 DKK
100 Euro = 758,16 DKK
Danske Bank, 16/1, http://www.danskebank.dk/
 
Aktiekurser - slutkurser
D/S Torm: 57,50 (-1,50)
APM A-aktie: 27.800 (+200)
APM B-aktie: 27.800 (+200)
D/S Norden: 174,75 (-8)
DFDS: 409,50 (-6,50)
Mols-Linien: 62 (-8)
Børsen, 16/1
 
THORA LUND
027(2)



© Copyright CO-SEA
All rights reserved

Cookie- og privatlivspolitik

CO-SEA
Mose Allé 13
2610 Rødovre
Telefon: +45 36 36 55 85
Email: cosea@co-sea.dk

Åbningstider og kontaktpersoner
Du kan finde mere info omkring
kontoret og de ansatte her

DIS-Offshore på vej – endda med grønt lys fra Enhedslisten

-Lovforlaget er et rigtig godt eksempel på, hvad der kan lykkes, ...

Medsejlads hos DFDS og Fjord Line denne uge

Rejsesekretær Barno Jensen fra Metal Maritime indleder i dag sønd ...
bottom banner1