Mose Allé 13, 2610 Rødovre, telefon: +45 36 36 55 85, e-mail: cosea@co-sea.dk

KONTAKT:


CO-SEA

Mose Allé 13
2610 Rødovre
Telefon: +45 36 36 55 85
Email: cosea@co-sea.dk

Åbningstider og kontaktpersoner
Du kan finde mere info omkring kontoret og de ansatte her: 

Gå til kontor CO-Sea

Nyhedsmail

Få tilsendt vores nyheds-
mail med oversigt over
de seneste nyheder.
DAGEN
Ons 14/1-2009 10.30
14/1-2009
CO-SØFART KALENDER
 
John Ibsen - Møde FjordLine Hirtshals hele dagen
Christian Petersen – Møde FjordLine Hirtshals hele dagen
Ole Strandberg - Ferie
 
FRA MEDIER

Pirat lovhul holdes hemmeligt af regeringen
Fordi regeringen ikke vil retsforfølge pirater i Danmark, kan besætningen på krigsskibet Absalon risikere, at skulle slippe fem tilfangetagne pirater fri.
Juridiske eksperter vurderer ellers, at piraterne kan stilles for en dansk domstol, hvis folketinget tilføjer en lille ændring i straffeloven.
Men regeringen vælger altså tavshedens våben. Forsvarsminister Søren Gade slog ellers fast, i et brev til forsvarsudvalget, at loven ikke giver hjemmel til at bringe piraterne for en dansk dommer. Piraterne blev ellers pågrebet i et forsøg på. at kapre et hollandsk skib.
DR.DK 14.01.09 06.41 http://www.dr.dk/Nyheder/Indland/2009/01/14/063544.htm
 
DSV tager roret i presset DFDS
Det er Transportselskabet DSV og JL-fondet der tilsammen køber 56 % af aktierne i DFDS. Selskaberne får hver tre mand i bestyrelsen. Det er den tidligere bestyrelsesformand for DSV, Kurt Larsen, der bliver bestyrelsesformand i DFDS. Så vidt det vides bliverer også DSV's administrerende direktør Jens Bjørn Andersen og selskabets finansdirektør medlemmer af bestyrelsen.
Bent Østergaard, der er formande for JL-fondet, fortsætter samtidig i bestyrelsen i selskab med to andre fra fondet. Det betyder det et farvel til DFDS' hidtige bestyrelsesformand Ivar Samren. Det nystiftede selskab får navnet Vesterhavet-DSV Holding A/S. Selskabet vil være ejet af JL-Fondet med 55 procent og af DSV med 45 procent, og de to selskaber vil få lige stemmeret i det nye holdingselskab.
 
Aktionærerne afviser at afvikle Nordic Tankers
Steen Bryde vil forsøge, at få solgt selskabets skibe, afvikle selskabet og udlodde overskuddet til aktionærerne. Rederiets bestyrelse fastsatte mandag datoen for en ekstraordinær generalforsamling, hvor to af den siddende bestyrelses medlemmer genopstiller og der opstiller seks nye kandidater. Blandt dem finder vi Mogens Buschard, som er en af de ledende aktører blandt de utilfredse aktionærer i Nordic Tankers. Bestyrelsen slår fast , at hensigten er at sikre aktionærerne maksimal tilvækst, og at dette kræver en afvikling af selskabet. Den vision er "Initiativgruppen", som kredsen af utilfredse aktionærer kalder sig, absolut ikke enige i.
Mandag satte Steen Bryde sig tilrette i direktørstolen i Nordic Tankers og gik i samme åndedræt af som bestyrelsesformand og figurerer nu som menigt bestyrelsesmedlem. Interressant er det at Brian Petersen, der sammen med Steen Bryde var medejer af det krakkede ejendomselskab Bristen Gruppen og netop udnævnt til næstformand, er blandt de genopstillede.
 
Krisen kradser hos A.P Møller-Mærsk
Mærsk kan nu for alvor føle den økonomiske krise. Olie- og shippingkoncernen står til at få halveret overskuddet i 2009. Det er i særdeleshed Maersk Line der bliver ramt, og det samlede overskud for virksomheden spås at falde med mere end 10 mia. kr. I det seneste kvartalsregnskab nedjusterede A.P. Møller-Mærsk til et nettooverskud på 20-22 mia. Men eksperterne forudser, at udviklingen i de seneste måneder har været så kritisk, at indtjeningen i 2009 bliver halveret.
Maersk Line var hårdt ramt sidste år, og det bliver værre endnu i år.
Færre containere at sejle med, og faldende fragtrater er udsigten i 2009. Alene raten på fragt fra Asien til Europa er 46 pct. lavere end for et år siden.
 
Rederier flytter til Spanien?
Der er flere danske rederier der i øjebilkket overvejer at oprette datterselskaber i Spanien, for at slippe uden om den fragtskat på fire procent, som Spanien vil opkræve de danske skibe, som anløber havne i spanien. Dette vil komme til at koste de danske rederier et millionbeløb. Skatten er en konsekvens af, at Danmark har opsagt aftalerne om dobbeltbeskatning med Spanien og Frankrig. Skatteministeriet opsagde dobbeltbeskatningsaftalerne for at sikre sig retten til at beskatte danske pensionister med bopæl i de to lande. Men opsigelsen betyder samtidig, at Spanien siden årsskiftet har kunnet opkræve fragtskat for alle danskejede skibe, der anløber spanske havne. Den skat har de danske skibe hidtil været beskyttet mod, takket været skatteaftalen med Spanien.
En speciel søfartsaftale med Frankrig forhindrer Frankrig i at opkræve lignende fragtskatter af danske redere. Lykkes det ikke for Søfartsstyrelsen og Skatteministeriet at opnå en lignende søfartsaftale med Spanien, vil det koste danske rederier millionbeløb.
 
Dansk shipping mod bedring i 2010
Shippingindustrien vil først opleve bedring i 2010. Det spårede administrerende direktør i A.P. Møller - Mærsk Niels Smedegaard Andersen under en mediereception i Singapore. Derfor leder det danske containerrederi ikke efter mulige overtagelsesemner. I decemer måned meddelte Maersk Line, at selskabet tager otte containerskibe ud af drift. Smedegaard sagde endvidere, at de store shippingrederier højst sandsynligt vil lægge flere skibe op i løbet af 2009 for at reducere kapaciteten.
 
Norden fyrer 15 % af staben.
Rederiet Norden vil nu gennemføre omstruktureringer og afskedige 15 pct. af personalet. I alt 37 ud af de 248 medarbejdere vil blive opsagt, mens 9 vil blive tilbudt anden beskæftigelse i Rederiet. Rederiets 424 søfolk og officerer biver ikke ramt af omstruktureringerne.Det skyldes primært krisen på tørlastmarkedet som har medført en reduktion af den aktive tørlastflåde med ca. 100 enheder hvorved flådens kapacitet og omkostninger umiddelbart skulle være tilpasset de ændrede markedsforhold. Af de 37 fyringer kommer de 19 til at ramme det danske hovedkontor, mens de resterende 18 medarbejdere opsiges i Singapore, Shanghai og Annapolis.
 
Skib grundstødt ved Avedøreværket
Et 100 meter langt fragtskib med træ i lasten gik i aftes på grund ved indsejlingen til Avedøreværket syd for København. Det oplyser Søværnets Operative Kommando. Ifølge SOK er der ikke tegn på olieudslip fra fragtskibet, der nu sidder fast på sandbunden godt en kilometer fra land. Skibet Silva kom fra Letlands hovedstad Riga for at aflevere sin trælast på Avedøreværket.
Den øvrige skibstrafik er ikke påvirket af Silvas grundstødning, oplyser SOK
 
500.000 risikerer fyring i de kommende år
Såkaldte eksperter spår, at mindst en halv million danskere vil få udleveret en fyreseddel i de kommende år. Især de svage grupper står foran en svær tid.
Professor på Institut for Økonomi, Politik og Forvaltning ved Aalborg Universitet Per Kongshøj Madsen anslår, at op mod 600.000 danskere vil blive berørt af den stigende ledighed. Og den udvikling vil ifølge professoren også betyde flere langtidsledige. Økonom og lektor på Institut for Statskundskab ved Københavns Universitet, Niels-Henrik Topp, er en smule mere forsigtig i sine vurderinger af de ledighedsberørte - han anslår, at en halv million danskere vil opleve at blive fyret i løbet af det kommende år.
Stiften 14.01.09 13.25 http://stiften.dk/apps/pbcs.dll/article?AID=/20090113/PCERHVERV/901130409/1006/net
 
Valutakurser
100 USD = 561,91 DKK
100 Euro = 745,20 DKK
Danske Bank, 14/1, http://www.danskebank.dk/
 
Aktiekurser - slutkurser
D/S Torm: 62 (-2)
APM A-aktie: 29.400 (-600)
APM B-aktie: 29.400 (-600)
D/S Norden: 201 (0)
DFDS: 385 (-5)
Mols-Linien: 71 (+5)
Børsen, 14/1
 
THORA LUND
025(2)



© Copyright CO-SEA
All rights reserved

Cookie- og privatlivspolitik

CO-SEA
Mose Allé 13
2610 Rødovre
Telefon: +45 36 36 55 85
Email: cosea@co-sea.dk

Åbningstider og kontaktpersoner
Du kan finde mere info omkring
kontoret og de ansatte her

DIS-Offshore på vej – endda med grønt lys fra Enhedslisten

-Lovforlaget er et rigtig godt eksempel på, hvad der kan lykkes, ...

Medsejlads hos DFDS og Fjord Line denne uge

Rejsesekretær Barno Jensen fra Metal Maritime indleder i dag sønd ...
bottom banner1