Mose Allé 13, 2610 Rødovre, telefon: +45 36 36 55 85, e-mail: cosea@co-sea.dk

KONTAKT:


CO-SEA

Mose Allé 13
2610 Rødovre
Telefon: +45 36 36 55 85
Email: cosea@co-sea.dk

Åbningstider og kontaktpersoner
Du kan finde mere info omkring kontoret og de ansatte her: 

Gå til kontor CO-Sea

Nyhedsmail

Få tilsendt vores nyheds-
mail med oversigt over
de seneste nyheder.
DAGEN
Tor 8/1-2009 10.20
8/1-2009
CO-SØFART KALENDER
 
Ole Philipsen – møder hele dagen
Ole Strandberg - ferie
 
FRA MEDIER
 
Mærsk fyrer 100 i land
Mærsk meddelte i går, at hovedkontoret på Esplanaden fremover vil blive delt i to enheder. Den ene del skal varetage de generelle hovedkontorfunktioner, mens den anden del skal stå for de mere praktiske opgaver. Den manøvre betyder blandt andet, at der fyres omkring 100 medarbejdere på hovedkontoret. Der vil især komme fyringer på IT- og HR-områderne, da man mener at kunne løse disse opgaver andre steder i koncernen. Koncernchef Nils Smedegaard Andersen fastslår, at de 100 afskedigelser ikke får voldsom økonomisk betydning i en virksomhed af A.P. Møller-Mærsks størrelse. Men enhver besparelse er vigtig, understreger han. "Vi sparer over hele verden, og når forretningsenhederne skal være konkurrencedygtige, skal vi selvfølgelig også være det på hovedkontoret," siger Smedegaard Andersen. Han fastslår, at fyringsrunden på hovedkontoret er en engangsforestilling, men at der løbende foregår bestræbelser for at blive mere effektive i hele virksomheden. Der er endnu ikke sat navn eller titler på de ansatte, der skal forlade koncernen. Men Nils Smedegaard Andersen lover, at de kommer til at gå med en pæn fratrædelsesgodtgørelse, der ligger på linje med, hvad der er blevet givet ved tidligere lejligheder, for eksempel i forbindelse med Streamline.
 
Amerikanske havnearbejdere kæmper for Mærsk
Omkring 100 havnearbejdere i Port of Charleston i South Carolina samledes mandag aften for at kæmpe for Mærsks fortsatte virke i havnen. Arbejderne mener, at Maersk Line og de andre selskaber, der bruger havnen, burde få rabat, når de bruger havnens faciliteter. Mærsk har sammen med havnens andre brugere tidligere truet med at forlade havnebyen Charleston, hvis omkostningerne ikke blev reduceret. I december meddelte rederiet, at de vil trække sig ud af Charleston i løbet af 2009. Derfor mødtes havnearbejderne for at finde frem til en handlingsplan for at fastholde Maersk Line i havnen. Mange af havnens ansatte er blandt andet utilfredse med, at havnen ikke får nogen hjælp fra statsmyndighederne eller havneautoriteterne. Striden mellem rederiet og havnen opstod, efter at rederiet forhandlede med tre fagforeninger om et forslag, der skulle gøre det muligt for Mærsk at reducere omkostningerne. Allerede i oktober rejste Maersk Line første gang ønsket om billigere arbejdskraft og meddelte, at man ikke ville fortsætte med at benytte havnen, "hvis det betyder, at vi skal tabe penge", som rederiet skrev i en meddelelse dengang. I december 2008 nedstemte de tre fagforeninger forslaget. ”Det her handler om at tæmme fagforeningerne i det sydlige USA, fordi de (Maersk Line, red.) ved, at arbejderne i South Carolina er svage, når det kommer til fagforeninger. Hvis de får succes med nedskæringerne her, ved de, at de også kan få succes med det andre steder, siger et medlem af fagforeningen Port Truckers Association, Bill Campbell. Maersk Line tegner sig for 20 pct. af havnens containertrafik med mere end 400 skibsanløb om året, og skibsfart er et vigtigt erhverv for South Carolina. Der er pt. forhandlinger i gang mellem havnen, Mærsk og fagforeningerne om en mulig løsning på problemet.
 
Investeringsbank nedjusterer forventninger til Mærsk
Dagen efter A.P. Møller - Mærsk annoncerede 100 fyringer i hovedkvarteret, bliver kursmålet på den danske rederi- og oliekæmpe voldsomt nedjussteret af investeringsbanken Morgan Stanley. Kursmålet næsten halveres til 38.000 kr. per aktie fra tidligere 64.000 kr. Det er en nedgang på godt 40 pct. Det skal dog med, at Morgan Stanley sidst opdaterede sit kursmål på Mærsk i juli 2008, så den voldsomme nedgang skal nok snarere ses i det lys end de netop annoncerede besparelser. Der må jo siges at være sket en del på finansmarkederne siden juli 2008.
Børsen Online, 8/1, http://borsen.dk/invester/nyhed/148328/
 
Bornholm får verdens største hurtigfærge
I den kommende udbudsperiode for sejladsen på Bornholm fra 2011 til 2017, vil man blandt andet kunne sejle med verdens største hurtigfærge mellem Ystad og Rønne. Det oplyste direktør i Nordic Ferry Services (NFS) Mads Kofod på et pressemøde tirsdag. Færgen som bygges af australske Austal bliver 112 meter lang og vil kunne rumme 1400 passagerer. Herudover vil man beholde den nuværende hurtigfærge Villum Clausen som reserve for den nye samt til ekstra kapacitet i sæsonen. På Køge-Rønne ruten vil de nuværende færger Hammerodde og Dueodde blive bygget om til større kapacitet.
Bornholms Tidende, 7/1
 
Indædt krig mellem LO-forbund
To af landets største fagforbund, 3F og FOA, er i indædt strid med hinanden om medlemmer. Konflikten er så alvorlig, at formanden for FOA, Dennis Kristensen, ikke afviser et brud med LO. Han vil ikke acceptere, at 3F begynder at gå ind på FOA's traditionelle kerneområder, f.eks. plejesektoren. FOA henter traditionelt sine medlemmer blandt de offentligt ansatte, mens 3F i højere grad organiserer ansatte i det private. Derfor skaber det gnidninger, når opgaver går fra det private til det offentlige - som da svenske Samariten overtog ambulancekørsel i Danmark. FOA indgik tirsdag eftermiddag en overenskomst med en del af de ansatte i Samariten. Det på trods af, at 3F og andre LO-forbund har indledt blokade mod Samariten for at få en ordentlig overenskomst i hus. Samtidig er de to forbund i en anden såkaldt grænsestrid om, hvem af dem som skal organisere handicaphjælpere. For FOA-formand Dennis Kristensen hænger de to konflikter sammen. ”I vores aftale med Samariten holder vi os klart til FOA's område og respekterer, at 3F har dækket hele Falck, så en del af de ansatte hører hjemme i 3F. Så synes jeg også, 3F skal tage konsekvensen og anerkende, at FOA står for hele plejeområdet og af samme grund trække følehornene til sig i grænsestriden om handicaphjælperne,” siger Dennis Kristensen. Jan Villadsen, formand for 3F's transportgruppe, ser verden helt anderledes. ”Det klæder hverken os eller FOA at have den opførsel. Det kan blive et søm til forhåbentlig ikke hele fagbevægelsens, men snarere FOA's ligkiste”.
 
Ledigheden stiger fortsat
For anden måned i træk stiger arbejdsløsheden i Danmark. I alt står 52.000 nu uden et job. Dermed har nedgangen bidt sig fast, og der er intet der tyder på, at det vender lige foreløbig. Således spår Handelsbankens cheføkonom Jes Asmussen, at ledigheden om et år bevæger sig helt op på mellem 150.000 til 200.000 personer. ”Den stigende ledighed har desværre også en selvforstærkende effekt på den negative udvikling i dansk økonomi, og kan også få konsekvenser for udviklingen på boligmarkedet”, skriver han og påpeger, at det kan føre til endnu flere tvangsauktioner. ”Arbejdsløshed er således en af de primære faktorer, som kan medføre, at man kan blive tvunget til at sælge sit hus, og med den stigende risiko for, at ens hus er mindre værd, end hvad man skylder i det, vil den ventede stigning i ledigheden således være en løftestang for antallet af tvangsauktioner - og dermed for et yderligere nedadgående pres på huspriserne”. Jes Asmussen påpeger derfor, at behovet for en såkaldt 'finanspolitisk stimulans' er hastigt stigende.
 
Søfartsstyrelsens Kvartalsvise Orientering
Den kvartalsvise orientering fra Søfartsstyrelsens opklaringsenhed ligger nu på styrelsens hjemmeside.
 
Valutakurser
100 USD = 562,97 DKK
100 Euro = 758,27 DKK
Danske Bank, 8/1, http://www.danskebank.dk/
 
Aktiekurser - slutkurser
D/S Torm: 65,50 (-5,50)
APM A-aktie: 31.600 (-2100)
APM B-aktie: 31.600 (-2100)
D/S Norden: 198,75 (-15,25)
DFDS: 392 (+2)
Mols-Linien: 79 (+4)
Børsen, 8/1
 
THORA LUND 
021(2)



© Copyright CO-SEA
All rights reserved

Cookie- og privatlivspolitik

CO-SEA
Mose Allé 13
2610 Rødovre
Telefon: +45 36 36 55 85
Email: cosea@co-sea.dk

Åbningstider og kontaktpersoner
Du kan finde mere info omkring
kontoret og de ansatte her

DIS-Offshore på vej – endda med grønt lys fra Enhedslisten

-Lovforlaget er et rigtig godt eksempel på, hvad der kan lykkes, ...

Medsejlads hos DFDS og Fjord Line denne uge

Rejsesekretær Barno Jensen fra Metal Maritime indleder i dag sønd ...
bottom banner1