Mose Allé 13, 2610 Rødovre, telefon: +45 36 36 55 85, e-mail: cosea@co-sea.dk

KONTAKT:


CO-SEA

Mose Allé 13
2610 Rødovre
Telefon: +45 36 36 55 85
Email: cosea@co-sea.dk

Åbningstider og kontaktpersoner
Du kan finde mere info omkring kontoret og de ansatte her: 

Gå til kontor CO-Sea

Nyhedsmail

Få tilsendt vores nyheds-
mail med oversigt over
de seneste nyheder.
DAGEN
Ons 7/1-2009 10.25
7/1-2009
CO-SØFART KALENDER
 
Ole Strandberg - ferie
 
FRA MEDIER
 
Pirateriet
Danmark kan ikke retsforfølge pirater
Danmark har ikke mulighed for at retsforfølge de fem pirater, der blev taget på fersk gerning 2. januar i Adenbugten og nu sidder midlertidigt fanget på Absalon. Det skriver forsvarsminister Søren Gade ifølge Ritzau i en orientering til forsvarsudvalget. ”Som det var tilfældet sidste år, hvor Absalon tilbageholdt 10 formodede pirater, er det efter drøftelser med Justitsministeriet vurderingen, at dansk lovgivning ikke giver Danmark den fornødne straffemyndighed til at retsforfølge de pågældende personer ved danske domstole for overtrædelse af straffelovens paragraf 183 a i den konkrete sag,” skriver ministeren. Det betyder, at hvis ikke Holland ønsker at retsforfølge piraterne, må den danske besætning formentlig for anden gang sætte pirater fri.
JP.dk, 6/1, http://jp.dk/arkiv/?id=1561310&eceExpr=Pirater"%20/>&eceArchive=o
 
Gade aflyser besøg på Absalon
Forsvarsminister Søren Gade har aflyst et planlagt besøg på Absalon, der som bekendt befinder sig i Aden Bugten. Aflysningen sker på på grund af de fem pirater, der i øjeblikket tilbageholdes ombord på det danske krigsskib. Forsvarsministeren skulle have været på besøg på Absalon førstkommende mandag. Besøget ville dog blandt andet have betydet, at krigsskibet ville være nødt til at lægge til land for at samle Gade op. "Selvfølgelig kunne jeg være fløjet derud. Men i den nuværende situation, har vi valgt at udsætte besøget. Det vil blive gennemført på et senere tidspunkt", siger ministeren.
 
Bornholm: Nordic Ferry Services alene om bud
Bornholmstrafikken, som nu er en del af Nordic Ferry Services, har sikret sig færgesejladsen til og fra Bornholm for en ny udbudsrunde. Det står klart efter at Mols-Linien, som var den eneste konkurrent til sejladsen i går meddelte, at man alligevel ikke ønsker at byde ind på opgaven. I går skulle rederierne have afleveret deres sidste bindende bud på sejladsen, men det valgte Mols-Linien altså ikke at gøre. Mols-Linien forklarer, at beslutningen blandt andet skyldes kombinationen af den aktuelle finanisielle situation og den korte udbudsperiode for sejladsen. Mols-Liniens bestyrelsesformand finder det uholdbart at investere i helt nye færger, når man kun har garanti for at kunne bruge dem i de 6 år udbuddet varer. Den korte udbudsperiode har også tidligere været kritiseret fra bornholmsk side. Borgmester Bjarne Kristiansen har således også meddelt, at man ønsker at diskutere fremtidige udbudsrunder med transportministeren. Borgmesteren er dog i første omgang tilfreds med at den kommende udbudsrunde går til Nordic Ferry Services, så man blandt andet kan bevare de mange arbejdspladser på bornholmske hænder.
Bornholms Tidende, 6/1
 
Ny færgerute mellem Hanstholm og Norge på vej
Det nyoprettede rederi Thyferries planlægger fra 1. juni, at starte en en ny færgerute mellem Hanstholm og Kristiansand. Der bliver i givet fald to daglige afgange i begge retninger. Nordmanden bag det nye færgerederi, Svein Olaf Olsen, bekræfter overfor den norske avis Fædrelandsvennen, at rederiet overvejer at købe og indsætte den gamle Color Line færge Christian IV (der i dag hedder Julia) til ruten. Færgen Regina Baltica (tidlgere kendt som Viking Song, Braemar, Baltica og Anna Karenina) er dog også inde i billedet. Det er planen at færgen skal under dansk flag og være hjemmehørende i Hanstholm. Sejltiden vil blive tre timer og 45 minutter. Inden projektet kan realiseres, skal der dog først findes yderligere kapital. De første 20 millioner kroner er i hus, men der skal skaffes yderligere 20 millioner kroner, så den samlede indskudskapital kan nå op på de nødvendige 30 millioner kroner.
 
Mærsk: Ny IT-strategi og fyring af direktør
Mærsks topchef Nils Smedegaard Andersen gennemfører et fuldstændigt opgør med den hidtidige vision om en samlet IT-division på koncernplan.Den nye IT-strategi, der forventes udmeldt internt på Esplanaden senere onsdag, har allerede kostet den øverste IT-direktør i Mærsk Gruppen, Carsten Dalsgaard, jobbet. Han blev fyret mandag formiddag efter mere end fem år på posten.
Børsen Online, 7/1, http://borsen.dk/invester/nyhed/148214/
 
Norden tjener fortsat penge på skibssalg
På trods af det svigtende kernemarked er rederiet Norden stadig i stand til at tjene penge på salg af skibe. Således har rederiet netop scoret en gevinst på 13 mio. dollar på salg af seks tørlastskibe. Dette sker altså på trods af, at faldet på kernemarkedet generelt trækker værdien på skibe med ned.
Dagbladet Børsen, 6/1
 
Højeste antal konkurser nogensinde
Antallet af konkursbegæringer nåede i december sidste år op på 544 i faktiske tal, hvilket ifølge Danmarks Statistik er det højeste antal siden 1979, hvor statistikken begyndte. Men det er muligvis ikke det værste, vi har set endnu. "Vi frygter desværre, at antallet af konkurser kan blive endnu højere i januar og februar - og 2009 vil sandsynligvis byde på flere konkurser end vi nogensinde tidligere har set på et år," siger Frank Øland Hansen, seniorøkonom i Danske Bank.
Børsen Online, 7/1, http://borsen.dk/okonomi/nyhed/148236/
 
Snus får rederi til at skifte flag
Et nyt finsk forbud mod snus, er årsagen til at Eckerö Linien nu skifter fra ålandsk til svensk flag. Næsten 90 % af rederiets gæster er svenske og rederiet ønsker at bevare muligheden for at sælge snus til svenskerne. Derfor har man altså nu valgt at flage om til svensk flag.
Boarding.no, 6/1, http://www.boarding.no/art.asp?id=34640
 
Fede stewardesser fyret
Air India sætter nu standarder for, hvor mange kilo selskabets kabinepersonale må slæbe rundt på. Ni stewardesser er således netop blevet fyret med henvisning til overvægt. Det skriver Associated Press. Ifølge en talsmand for Air India var stewardesserne væsentligt overvægtige, og havde fået god tid til at nå en tilfredsstillende vægt, inden selskabets tålmodighed slap op. Præcis hvor meget kabinemedarbejderne vejede, afslog Air India-talsmanden at kommentere. Stewardesserne truer nu med sagsanlæg. Air India har i lang tid kæmpet for at kunne fyre kabinepersonale, der ikke fysisk levede op til selskabets krav. En domstol gav sidste år Air India medhold, og dermed blev vejen banet for fyringerne.
 
Valutakurser
100 USD = 574,13 DKK
100 Euro = 758,35 DKK
Danske Bank, 7/1, http://www.danskebank.dk/
 
Aktiekurser - slutkurser
D/S Torm: 71 (+7)
APM A-aktie: 33.700 (+1800)
APM B-aktie: 33.700 (+1800)
D/S Norden: 214 (+14,50)
DFDS: 390 (-5)
Mols-Linien: 75 (-3)
Børsen, 7/1
 
THORA LUND
020(2)



© Copyright CO-SEA
All rights reserved

Cookie- og privatlivspolitik

CO-SEA
Mose Allé 13
2610 Rødovre
Telefon: +45 36 36 55 85
Email: cosea@co-sea.dk

Åbningstider og kontaktpersoner
Du kan finde mere info omkring
kontoret og de ansatte her

DIS-Offshore på vej – endda med grønt lys fra Enhedslisten

-Lovforlaget er et rigtig godt eksempel på, hvad der kan lykkes, ...

Medsejlads hos DFDS og Fjord Line denne uge

Rejsesekretær Barno Jensen fra Metal Maritime indleder i dag sønd ...
bottom banner1