Mose Allé 13, 2610 Rødovre, telefon: +45 36 36 55 85, e-mail: cosea@co-sea.dk

KONTAKT:


CO-SEA

Mose Allé 13
2610 Rødovre
Telefon: +45 36 36 55 85
Email: cosea@co-sea.dk

Åbningstider og kontaktpersoner
Du kan finde mere info omkring kontoret og de ansatte her: 

Gå til kontor CO-Sea

Nyhedsmail

Få tilsendt vores nyheds-
mail med oversigt over
de seneste nyheder.
DAGEN
22/12-2008 10.02 Kontoret holder julelukket fra 22/12 kl. 12.00 til og med søndag d. 4/1.
22/12-2008
Knud Fischer 01
CO-SØFART KALENDER
 
Kontoret lukker kl. 12.00 og holder jule- nytårslukket indtil mandag d. 5. januar.
Alle ønskes alt det vanlige for både jul- og nytårskram, mens vi i al ydmyghed minder om, at fremgang er andet og mere, end bare større og flere.
 
FRA MEDIER
(opdateret fra 19/12 kl. 10.00)
 
Pirateriet
Iran sender krigsskibe
Iran sender en gruppe krigsskibe til Adenbugten, formentlig for at operere på egen hånd uden at deltage i det internationale samarbejde om bekæmpelse af pirater.
 
Kinas krigsskibe afsejler fredag
Kina sender to destroyere og et støttefartøj til Adenbugten efter flere kinesiske handelsskibe er angrebet i området. Kinas krigsskibe skal fortrinsvis assistere kinesiske handelsskibe og skibe med nødhjælp til Somalia.
Berlingske Tidende/ritzau/AFP, 20/12 21.02, http://www.berlingske.dk/article/20081220/verden/812200362/
 
Kineserne brugte bl.a. hjemmelavede Molotoc-coctails i kamp mod pirater
Besætningen på 30 mand fra kran-transportskibet "Zhen Hua 4" er nu interviewet til kinesisk TV efter de forhindrede kapringen af deres skib i Aden Bugten onsdag i sidste uge. Ni pirater med raketudstyr og maskingeværer angreb skibet som først forsvarede sig med vandkanoner. Alligevel slap 7 pirater ombord hvorefter besætningen barrikaderede sig i styrehuset. Herfra fortsatte de modangrebet bl.a. med hjemmelavede Molov-coctails fremstillet af ølflasker fyldt med brændstof, og hvad de ellers kunne finde af kasteskyts. Efter nogle timer kom en malaysisk helikopter og to krigsskibe besætningen til hjælp hvorefter piraterne flygtede.
Maritime Danmark/BBC, 19/12 16.06, http://www.maritimedanmark.dk/?Id=3299
 
Spillet om "Faina" og våbenlasten
De 20 gidsler ombord på det ukrainske våbenskib "Faina" har nu ventet på frigivelse siden 25. september. Lasten af tanks og store mængder våben er (noget omdiskuteret!) angivet til at være bestemt for Kenya. Den amerikanske flåde har holdt nøje opsigt med "Faina" siden kapringen på grund af lasten og risiko for at den skulle falde i "forkerte hænder". Liget af kaptajnen som efter kapringen er død af et hjerteslag er stadig ombord. Det ventes nu at dramaet snart er slut og piraterne vil få udbetalt løsesummen direkte på dækket af "Faina". Oprindelige krav var på 35 millioner USD som senest blev sat ned til 20 millioner USD.
Jyllandsposten, 19/12 13.02, http://jp.dk/udland/article1548434.ece
 
Nyt våben mod pirater
Svenskerne har udviklet en ny fjernstyret vandkanon med en rækkevidde på 90 meter. Unifire Force, som modellen hedder, kan affyre 5.000 liter vand i minuttet. Med fjernstyringen kan de affyres sammen med andre vandkanoner fra et centralt sted i skibet og ved hjælp af videokameraerne kan kanonerne styres horisontalt og vertikalt.
Maritime Danmark/Ny teknologi, 19/12 12.27, http://www.maritimedanmark.dk/?Id=3294
 
Indtægter fra Suez-kanalen falder
Kanalmyndighederne indkasserede 419,8 millioner i november og det er et fald på mere end 10% til sammenligning med måneden før, men til gengæld en stigning på 1,7% til sammenligning med november 2007. Udover effekten fra pirateriet i Aden Bugten, spiller den generelle økonomiske afmatning i verdensøkonomien sin naturlige rolle for mindre trafik gennem kanalen.
Maritime Danmark/Tradewinds, 19/12 09.49, http://www.maritimedanmark.dk/?Id=3292
 
Øget dansk hjælp til Somalia
De humanitære behov i Somalia er enorme, og Danmark har besluttet at yde yderligere 20 millioner kroner til landet. En million somaliere er flygtninge i deres eget land, og 40% af befolkningen er afhængige af hjælp fra udlandet.
 
Aflyste færger lørdag
Stormvejret lørdag betød at Color Line aflyste afgange, Læsø Færgen aflyste en enkelt mens Stena Line forventede at overholde planen.
 
Mærsk Line annoncerer flytning fra havnen i Charleston
Havnemyndighederne i Charleston har tilbudt en brugbar flytning til en andel del af havnen, men havnearbejderne har modsat sig denne løsning, og Mærsk Line har konsekvensmæssigt meddelt South Carolina State's Ports Authority om planlagt flytning fra havnen i Charleston. Ikke senere end 31. december 2010 vil terminalen blive forladt, og allerede fra begyndelsen af 2009 vil Mærsk-anløb i Charlestom blive reduceret med 25%, medens den resterende fragt vil blive flyttet til nærliggende havne i den næste to-års periode i samarbejde med kunderne.
 
Mærsk netværk holder øje
Det globale netværk af fagforeninger omkring Mærsk, holder øje med situationen i Charleston, og Henrik Berlau fra 3F's transportgruppe udtaler, at en flytning kan blive opfattet som en fjendtlig handling mod organiserede arbejdere. Han udtaler samtidig at virksomheden ellers har flyttet sig så den ikke længere er så afvisende over for fagforeninger som tidligere.
 
Bekymring i Charleston
Det går ikke ubemærket hen i Charleston at Mærsk vil flytte havneaktiviteter når nuværende kontrakt udløber. Mærsk tegner 20% af containertrafikken i havnen og havneaktiviteter er et vigtigt erhverv i staten hvor mere end hvert 10. job er relateret til statens havne. Havnearbejdernes fagforening mener flytteønsket viser Mærsk som en grådig virksomhed som sætter trofaste medarbejdere lavere end funktionærer og profit.
 
Nordic Ferry Services har haft godt 2008
I en meddelelse til forretningspartnere skriver direktør Mads Kofod at 2008 har været et fantastisk år for rederisamarbejdet mellem BornholmsTrafikken og rederiet Clipper i Nordic Ferry Services. Rederiet har nu 700 medarbejdere og råder over 13 skibe. Der satses på ensartede dobbeltender-færger til hele den danske indenrigsfart og for nylig søsattes den første, M/F "Kanhave", på græsk værft, til indsættelse på ruten Hou-Sælvig i foråret 2009. "Kanhave", som har plads til 600 pax og 110 køretøjer, vil blive efterfulgt af flere af samme slags. Lige nu driver Nordic Ferry Service ruterne: Als-, Fanø-, Langeland-, Bornholms- og SamsøTrafikken. Der er et igangværende udbud om BornholmsTrafikken som afgøres i begyndelsen af 2009 og som rækker frem til 2017. Det er ret afgørende for Nordic Ferry Service at vinde denne licitation, men hvis det skulle mislykkes, anser direktøren alligevel rederiet for at være godt rustet til fremtiden med de nye ruter som er integreret med fælles ledelse, administration og booking i Rønne.
Bornholms Tidende, 18/12.
 
Finanskalender Mærsk 2009
Årsregnskab 2008 ventes offentliggjort 5. marts 2009.
 
Klar til minerydningsopgave
Den danske stab melder sig nu klar til at overtage ledelsen af NATO's stående minerydningsstyrke fra midten af januar 2009 og frem til 19. januar 2010. Seks officerer og mellemledere har været på kurser siden 1. juli og "Thetis" er på Flådestation Frederikshavn ved at få foretaget de sidste installationer, herunder et trykkammer til behandling af dykkersyge.
 
Ny distributør og nyt layout til Efterretninger for Søfarende
Schultz Grafisk som har trykt efterretningerne siden de udkom for første gang i 1885, bliver nu også distributør og abonnements-ansvarlige. Når efterretningerne kommer på gaden i januar 2009 vil de tillige have fået nyt layout.
Maritime Danmark/Farvandsvæsenet, 19/12 11.02, http://www.maritimedanmark.dk/?Id=3293
 
Atlas Shipping's konkurs skal kulegraves
Rederiet som netop er erklæret konkurs havde for et halvt år siden et overskud på mere end en halv milliard kroner og udbetalte store udbytter. Der er for så vidt stadig penge i kassen, men slet ikke nok til at klare sig i den nuværende markedssituation skriver ejeren Bo Kristensen på rederiets hjemmeside. Så langt så godt er kurator enig, men samme kurator har rettet fokus mod transaktioner som foregik forud for konkursen. For 2007 kunne rederiet notere et overskud efter skat på 106 millioner dollars, og heraf blev der udbetalt 105 millioner dollars i udbytte.
 
Steen Bryde har udenomsinvesteret fra kassen i Nordic Tankers
Selvom Nordea har forsøgt at forhindre Steen Brydes planer om investeringer i ejendomsselskaber og andet, så har investeringsnarkomanen i sommers brugt 15 millioner fra kassen i Nordic Tankers til at spekulere i aktier. Pengene er brugt i det børsnoterede ejendomsselskab Tower Group, som siden er kommet i bagmandspolitiets søgelys for kursmanipulation, samtidig med at markedsværdien for selskabet er reduceret med 90% i 2008. Ex bestyrelsesformanden for Nordic Tankers, Mogens Buschardt, siger at det blot bekræfter tidligere mistanker om at alt Bryde ønskede med Nordic Tankers, var at finde en redningsplan for hans private selskaber ved at sælge dem ind i rederiet. Men den plan blev forhindret af Nordea.
 
Prognose for danske havne 2008
Tal fra Danmarks Statistik for godsomsætning i de 27 største havne, viser mindre nedgang i 2008 til sammenligning med samme periode 2007. På baggrund af tallene vurderer Danske Havne at den samlede godsomsætning for 2008 bliver på 107 millioner tons, eller det samme som i 2006. Det er samlet set et godt år, men udsigterne for 2009 er "dystre".
Danske Havne (pressemeddelelse og statistik for de 27 havne), 19/12, http://www.danskehavne.dk/dk/Menu/Nyheder/Nyheder/Prognose%3a+2008+et+godt+år+for+de+danske+havne
 
33.000 virksomheder mangler kreditgivning
Dansk Industri har offentliggjort en undersøgelse som viser at 37% af medlemsvirksomhederne mangler bankkreditter. Overført til landsplan svarer det til 33.000 virksomheder med mere end 400.000 ansatte. Dansk Industri opfordrer derfor til at en ny bankpakke vedtages af Folketinget hurtigst muligt.
 
En palæstinensisk patriark har tilbudt skokasteren en datter kvit og frit og med medgift
Al-Zenidi, den irakiske journalist som kastede sine sko nummer 44 efter præsident Bush, er blevet noget af en helteskikkelse i den arabiske verden. En palæstinensisk patriark har således nu tilbudt ham en af sine fire døtre, fragtet til Irak uden beregning og medbringende medgift. Og både i Pakistan og på Vestbredden er sko blevet symbol på protest. Demonstranter nær muren Israel har opført på Vestbredden, som normalt bruger sten til kasteskyts mod israelske soldater, brugte fredag sko som kasteskyts i en hyldest til Al-Zanidi.
 
Ka' de så få smag for det!
Milanos politiinspektør som har beslaglagt 40 kilo kaviar af bedste slags, har besluttet at give kaviaren til byens hjemløse juleaften. Han begrundede beslutningen med at han gerne vil leve i en verden hvor ordene "hav en god dag" betyder "hav en god dag".
 
Noget ska' de jo kunne tilbyde udover varmekaffe
En såkaldt borgerjournalist i Sønderborg forarges over Kirkens Korshær holder varmestue hvor gæsterne må ryge juleaften. Lederen af korshæren erklærer frimodigt at der må ryges hele året med baggrund i lovdispensation for varmestuer. Omkring 90% af brugerne er rygere, og juleaften er for de daglige brugere hvor andre også er velkomne hvis de kan acceptere normerne.
JydskeVestkysten, 22/12 06.00, http://www.jv.dk/artikel/573073
 
Ugebrevet A4 - nr. 44
Indhold:
* Riges skattecirkus koster samfundet dyrt
* Voksende skepsis over for ulandsbistand
* For lidt kulør på fagbevægelsen
* 2009 kan blive oppositionens år
* Vedvarende bekymring over finanskrisen
* Man kan både tjene penge og tjene andre
* Magten tærer på Venstre og Fogh
* Spå om 2009
* Gavekort giver gevinst
 
Konjunktur og arbejdsmarked - uge 51
Indhold:
* Stigende uddannelsesniveau - især for kvinder
* Færre modtager kontanthjælp
* Danskernes forbrug blandt EU's højeste
* Igen faldende forbrugerttillid
* Nationalbanken: Arbejdsudbuddet steg med 166.000 personer i den seneste højkonjunktur
* SFI: Udskudt folkepension har begrænsede effekter
* Markant fald i EU's inflation
* Nøglertalstabel
 
Bankens salgskurser
100 USD = 548,85 DKK
100 Euro = 758,02 DKK
 
Aktiekurser - slutkurser
D/S Torm: 55,50 (-1)
APM A-aktie: 28.300 (-500)
APM B-aktie: 28.400 (-500)
D/S Norden: 171.75 (-1,75)
DFDS: 385 (0)
Mols-Linien: 66 (-4)
Børsen, 22/12
 
THORA LUND
068 02



© Copyright CO-SEA
All rights reserved

Cookie- og privatlivspolitik

CO-SEA
Mose Allé 13
2610 Rødovre
Telefon: +45 36 36 55 85
Email: cosea@co-sea.dk

Åbningstider og kontaktpersoner
Du kan finde mere info omkring
kontoret og de ansatte her

DIS-Offshore på vej – endda med grønt lys fra Enhedslisten

-Lovforlaget er et rigtig godt eksempel på, hvad der kan lykkes, ...

Medsejlads hos DFDS og Fjord Line denne uge

Rejsesekretær Barno Jensen fra Metal Maritime indleder i dag sønd ...
bottom banner1