Mose Allé 13, 2610 Rødovre, telefon: +45 36 36 55 85, e-mail: cosea@co-sea.dk

KONTAKT:


CO-SEA

Mose Allé 13
2610 Rødovre
Telefon: +45 36 36 55 85
Email: cosea@co-sea.dk

Åbningstider og kontaktpersoner
Du kan finde mere info omkring kontoret og de ansatte her: 

Gå til kontor CO-Sea

Nyhedsmail

Få tilsendt vores nyheds-
mail med oversigt over
de seneste nyheder.
DAGEN
Ons 17/12-2008 10.00
17/12-2008
CO-SØFART KALENDER
 
Alle faglig afdeling i Rødovre
 
FRA MEDIER
 
Pirateriet
To skibe kapret tirsdag
Et tyrkisk lastskib og en fransk slæbebåd er tirsdag kapret ved Afrikas Horn, hvormed det samlede antal kaprede skibe i år er oppe på 40. Forud for tirsdagens kapringer var det opgjort at 14 skibe med omkring 250 besætningsmedlemmer var i piraternes vold. Den franske slæbebåd var på vej fra Yemen til Malaysia og besætningen antages overvejende at være indonesere. Det tyrkiske skib er M/V "Bosphorus Prodigy" som sejler under Antigua-Barbuda bekvemmelighedsflag. Ifølge AP foreslår en talsmand for FN at fragtskibe skal sejle med politifolk fra nærliggende lande i Aden Bugten, hvorefter pirater som pågribes skulle retsforfølges i det land hvori de pågældende politibetjente er hjemmehørende. Som talsmanden, Antonio Maria Coster, fra FN's 'Drugs and Crime' kontor siger: "Pirater kan ikke kølhales, eller presses til at gå planken ud, ligesom de heller ikke bør smides i havet ud for Somalia. De skal retsforfølges."
 
... og en lystyacht
Ifølge lederen af den kenyanske afdeling af De Østafrikanske Støtteprogram, blev der i går også kapret en lystyacht.
 
Nyt FN-mandat
FN's sikkerhedsråd har nu enstemmigt vedtaget at bekæmpelse af piraterne ved Somalia kan foregå ved at gå til angreb på piraternes tilhodssteder på landjorden samt ved flyangreb. Forudsætningen er at den somaliske regering orienteres når en operation indledes. Sikkerhedsrådet har autoriseret alle nationer til brug af "alle nødvendige tiltag, der er passende i Somalia" som kan bruges mod enhver som benytter Somalia til planlægning og gennemførelse af piratangreb.
 
Somalia foran endeligt sammenbrud
Alle fredsbevarende styrker er nu på vej ud af Somalia og Shabab-militsen ligger allerede klar uden for Mogadishu og venter på at etiopierne trækker sig ud, hvorefter de antages kun at ville møde mindre modstand på deres vej til at generobre magten
 
Islamisk magtovertagelse kan betyde styrket kamp mod pirater
Ironisk nok kan det betyde øget kamp mod piraterne hvis de islamiske domstole igen kommer til magten, påpeger Lars Struwe som er forsker i pirateri og lejesoldater ved Institut for Militære Studier. Domstolene bekæmpede ret så effektivt pirateriet i 2006, indtil de blev fjernet fra magten ved hjælp fra etiopisk militær indgriben. Til gengæld kan situationen også udvikle sig helt modsat påpeger forskeren, og henviser her til Talebans nye interesse for opiums-dyrkning i Afghanistan.
 
"Sirius Star" måske tæt på frigivelse
En af forhandlerne bekræfter nu at der er indgået en aftale som kan sikre den saudiarabiske supertanker med 25 mands besætning frigivelse inden for de nærmeste 72 timer.
Maritime Danmark/Bloomberg, 16/12 10.36, http://www.maritimedanmark.dk/?Id=3263
 
Fragtskib på grund i Svendborgsund
Selvsamme "Karen Danielsen" som i 2005 torpederede Vestbroen over Storebælt, er nu under maltetisk flag og navnet "Mirabella" grundstødt ud for Vindeby ved Tåsinge på vej med tømmer fra Svendborg til Sverige. Grundstødningen skete sent tirsdag aften.
Maritime Danmark, 17/12 01.54, http://www.maritimedanmark.dk/?Id=3268
 
Strandede 3 søfolk sendes hjem med hjælp fra ITF og dansk politi
Norskejede "Ocean Theresa" som i tre måneder har været strandet i Skagen Havn på grund af betalingsproblemer, har i perioden været bemandet med en russer, en litauer og en polak, som tilsammen har 91.000 dollar til gode i hyre. De tre søfarende får nu hjælp fra det danske politi til at rejse hjem, og ITF har udtaget arrest i skibet så søfolkene på den vis skulle være sikret deres løntilgodehavende.
 
Færre containerruter
Mediterranean Shipping Co., CMA CMG og China Shipping skærer alle ned på deres cobtainerruter. CMA CMG og China Shipping har således besluttet at suspendere en fælles service med otte skibe som blev introduceret i juli tidligere i år, og Meditteranean Shipping Co. afskaffer ruter som er 5 år gamle mellem Asien og Sortehavet. De 9 skibe som nu besejler ruten vil blive skrottet eller leveret tilbage til andre ejere. Der er netop nu vækst i skrotning af ældre containerskibe som skal hjælpe med tilpasning af kapaciteten.
 
Ny køleservice fra Mærsk
En ny rute for skibe med kølecontainere skal fra januar forbinde ruterne i Nord- og Sydamerika med de europiske ruter.
 
Stort udbytte til Torms aktionærer
På en ekstraordinær generalforsamling blev det besluttet at udbetale 4,5 kroner i udbytte pr. 5 kroner nominel aktieværdi. Sammenlagt bliver det til 328 millioner kroner i udbytte.
Maritime Danmark/Nordnet, 16/12 15.11, http://www.maritimedanmark.dk/?Id=3266
 
Nordic Tankers ruster sig til ny generalforsamling
Der er nu opbakning fra mere end 10% af aktionærerne til indkaldelse af ny ekstraordinær generalforsamling i rederiet, og anmodning er afsendt til bestyrelsesformand Steen Bryde om indkaldelse. Formålet med generalforsamlingen er at vælte den siddende bestyrelse og der peges på ex Torm-direktør Klaus Kjærulff som ny formandskandidat.
 
Steen Bryde vil gå frivilligt hvis alle skibe sælges
Hvis alle skibe sælges, selskabet opløses, og pengene fordeles blandt aktionærerne, vil Steen Bryde frivilligt trække sig til fordel for ny bestyrelse. "Jeg vil gøre alt hvad jeg kan for at tjene aktionærernes interesse bedst muligt.... " siger Bryde og fortsætter, at det nuværende forretningskoncept ødelægger flere værdier for aktionærerne end det skaber. Et bestyrelsesmøde 22. december afgør hvornår den ekstraordinære generalforsamling kan afholdes.
 
Skæbnetime for den sidste storebæltsfærge
Færgen "Sjælland" blev i 2002 solgt til et engelsk selskab og har siden fungeret som restaurationsskib i Det Irske Hav. Men nu går forretningen dårligt og skibet risikerer at ende som skrot. Det mener foreningen Dansk Færge-Bevaring ikke bør ske. Det er kulturarv, ligesom Dybbøl Mølle og Jellingestenen, siger formand for foreningen, Mogens Nørgaard Olesen. Storebæltsfærger er industrikultur, trafikkultur og dansk design, og så er de noget helt specielt dansk, siger formanden som mener skibet kan blive besøgsmagnet. Prisen for at få færgen hjem anslås til 10-12 millioner, og derefter 5 millioner i løbende årlige udgifter uden entreindtægter er indregnet.
 
D/S Nordens kalender for 2009
Årsrapport for 2008: 10. marts
Generalforsamling: 23. april
Kvartalsrapport 1: 26. maj
Kvartalsrapport 2: 19. august
Kvartalsrapport 3: 19. november
 
Der arbejdes året rundt på isbryderne
Statsisbryderne "Danbjørn", "Isbjørn" og "Thorbjørn" beskæftiger året rundt 13 mand som vedligeholdelsesbesætning, medens der er 25 mands besætning på hvert skib når det sejler. Der er langt mellem isvintrene, og når skibene endelig kommer i aktion, er der nærmest euforisk stemning hos den faste besætning siger maskinchef Henrik Nielsen fra "Isbjørn", som har været ansat i 16 år. Han husker isvinteren 1996, som var det eneste år hvor der var brug for "Isbjørn" i hans tid ombord. Fra 15. december til udgangen af marts er skibene på isvarsel og kan rykke med 48 timers varsel. Isen skal op på 10-15 centimeter før der kommer gang i isbryderne, men når det først fryser kan der lukkes til i løbet af en nat. Senest der var brug for en af de danske isbrydere var i 2006, hvor "Danbjørn" hjalp svenskerne i Den Baltiske Bugt.
 
Mærsk sælger aktiepost
A.P. Møller Mærsk meddeler at de sælger deres aktiepost i Martinair.
 
Norsk skibsreder rasende på Den Danske Bank
Trondhjem-rederen Ole T. Bjørnevik, der i følge ham selv aldrig har haft så meget at se til, eller tjent så mange penge som nu, har problemer med den norske afdeling af Den Danske Bank, som ikke vil låne ham 700 millioner norske kroner. Til avisen Dagens Næringsliv udtaler skibsrederen, at banken er blevet ligeglad med erhvervslivet, og hvis ikke de vil tage et ansvar, så kan de bare rejse hjem til Danmark hvor det alligevel ser ud til at alt bestemmes fra i den norske Fokus Bank.
Borsen.dk/Nyhedsbureaet Direkt, 16/12 11.21, http://borsen.dk/invester/nyhed/147235/
 
"Væsentlige danske fingeraftryk i ny pakke for sikkerhed og miljø til søs
Økonomi- og erhvervsminister Lene Espersen hæfter sig især ved danske aftryk på øget kontrol af risikoskibe samt skærpede konsekvenser, hvis lodsanbefalinger ikke følges i Storebælt og Øresund .
Europa-Parlamentet og Rådet har opnået enighed om ny EU-pakke for søsikkerhed efter tre års forhandlinger, hvor ikke mindst danske mærkesager har sat sit præg."
 
Dobling af konkurser i 2009
Eksperter formoder at antallet af konkurser vil fordobles til næste år svarende til op mod 7.000 konkurser omfattende 50.000 jobs. I den senere tid har særligt detailbutikker, bygge- og anlæg, møbler, tekstiler og elektronik brancherne været berørt af det voksende antal konkurser.
 
Bankens salgskurser
100 USD = 548,97 DKK
100 Euro = 758,14 DKK
 
Aktiekurser - slutkurser
D/S Torm: 64,50 (+1)
APM A-aktie: 29.300 (-500)
APM B-aktie: 29.400 (-400)
D/S Norden: 168 (+5)
DFDS: 392 (+3)
Mols-Linien: 69,50 (-0,50)
Børsen, 17/12
 
THORA LUND
015(2)



© Copyright CO-SEA
All rights reserved

Cookie- og privatlivspolitik

CO-SEA
Mose Allé 13
2610 Rødovre
Telefon: +45 36 36 55 85
Email: cosea@co-sea.dk

Åbningstider og kontaktpersoner
Du kan finde mere info omkring
kontoret og de ansatte her

DIS-Offshore på vej – endda med grønt lys fra Enhedslisten

-Lovforlaget er et rigtig godt eksempel på, hvad der kan lykkes, ...

Medsejlads hos DFDS og Fjord Line denne uge

Rejsesekretær Barno Jensen fra Metal Maritime indleder i dag sønd ...
bottom banner1