Mose Allé 13, 2610 Rødovre, telefon: +45 36 36 55 85, e-mail: cosea@co-sea.dk

KONTAKT:


CO-SEA

Mose Allé 13
2610 Rødovre
Telefon: +45 36 36 55 85
Email: cosea@co-sea.dk

Åbningstider og kontaktpersoner
Du kan finde mere info omkring kontoret og de ansatte her: 

Gå til kontor CO-Sea

Nyhedsmail

Få tilsendt vores nyheds-
mail med oversigt over
de seneste nyheder.
DAGEN
Man 8/12-2008 10.00
8/12-2008
CO-SØFART KALENDER
 
Ole Philipsen - 11.00 Bestyrelsesmøde DSRF
 
FRA MEDIER
(opdateret fra fredag d. 5/12 kl. 10.00)
 
Pirateriet
"Maersk Regensburg" forsøgt kapret øst for Tanzania
Pirater i to både åbnede ild mod containerskibet og forsøgte undet et voldsomt angreb at kapre det fredag ved 13-tiden. Skibet sejlede fra Dar-Es-Salam i Tanzania fredag morgen og var på vej til Oman ved Adenbugten. Skibet sejler under Hong Kong-flag og alle 20 besætningsmedlemmer er asiatere. At skibet undslap kapringsforsøget antages at skyldes den fart det kan skyde, som er op til 20 knob.
 
Piraterne beskød "Maersk Rengensburg" i lidt over en time med håndvåben og raketstyrede granater. Beskydningen foregik fra to mindre skibe mod kommandobroen med henblik på at få skibet til at stoppe. Angrebet forårsagede et par småbrande som hurtigt blev slukket og den indisk-filippinske besætning afværgede angrebet ved at følge gældende procedurer. Skibets fart og højden af fribord var afgørende faktorer. Angrebet foregik i samme område hvor det saudiarabiske tankskib "Sirius Star" blev kapret. Rederiets sikkerhedschef, Finn Brodersen, siger at allerede mandag vil rederiets procedurer blive genovervejet, og udtaler i øvrigt at forholdene for skibsfarten er blevet helt urimelige.
 
Mærsk-skibe beskyttes af krigsskibe ved Nigeria
Både containerskibe og supply-skibe beskyttes nu af krigsskibe når de besejler Onne-floden eller under anløb af havne i Nigeria, oplyser pressechef Peter Bech-Bang fra Mærsk. Mærsk er leverandør til olieselskaber og det er olieselskaberne som leverer krigsskibene. Til gengæld er der i henhold til gældende Mærsk-politik ingen våben ombord på Mærsk-skibene.
 
Mærsk ønsker ikke at bevæbne egne skibe
Underdirektør i Mærsk Tankers, Kristian Mørch, udtaler at spørgsmålet om bevæbning ofte har været diskuteret hos Mærsk, og politikken er klar. Rederiet ønsker hverken våben ombord eller bevæbnede vagter, uanset hvilket mandat det kunne ske efter. Efter rederiets mening vil våben ombord blot optrappe konflikten og de søfarende risikerer at ende midt i en ildkamp. Dermed vender rederiet tommelfingeren nedaf til flotilleadmiral Per Bigum Christensens netop fremsatte tanker og forslag. Formand for Søfartens Ledere Peer Bøje Brandenburg er enig i betragtningerne fra Mærsk.
 
Verdensomspændende netværk
Per Gullestrup, direktør i redereiet Clipper, som har sat nye standarder for medie-åbenhed i forbindelse med en kapring, udtaler at hans erfaring er, at de somaliske pirater har veludbyggede netværk over hele verden, som de flittigt udnytter.
 
Nyt anti-pirat kommandocenter uden for London
"En god dag for Europa" sagde den britiske forsvarsminister, da han tosdag indviede et nyt anti-pirat kommandocenter nordvest for det centrale London. Centeret skal styre EU's kommende operationer med 5 eller 6 krigsskibe i Adenbugten. Den nye styrke skal erstatte de 4 NATO-skibe som opererer til midten af december.
Information, 6/12
 
Evakueringen fra "Ciudad de Ushaia" ved Sydpolen
Evakueringen fra krydstogtskibet som torsdag gik på grund ved Wilhelmina Bay, er sket uden komplikationer og ingen er kommet til skade. Skibet er ikke i fare for at synke og besætningsmedlemmerne er blevet ombord for at forsøge redning af skibet, oplyser en chilensk kommandør. Netop nu er det sommer og højsæson for turistsejlads ved Sydpolen.
Jyllandsposten, 5/12 15.01, http://jp.dk/udland/article1535079.ece
 
Mærsk Line må sænke fragtrater
Bloomberg News bruger en mailkommentar fra chefen for Mærsk Lines rutenetværk over Stillehavet til at konstatere, at rederiet er tvunget til at sænke fragtraterne mellem Asien og USA's vestkyst, hvis rederiet vil beholde sin markedsandel.
 
Prisen på en 40-fods container sænkes med ca. 25% til 1.300 dollar fra Asien til USA. Analytikere forventer at konkurrenter vil følge efter Mærsk.
Maritime Danmark/Reuters, 5/12 12.22, http://www.maritimedanmark.dk/?Id=3189
 
Nye kontrakter til Mærsk Supply
To PSV-supply (platform supply vessels) skibe har fået nye kontrakter med BP i Nordsøen. Det er "Mærsk Fighter" og "Mærsk Finder" som skal arbejde yderligere to år i Nordsøen. Prisen er ikke oplyst, men formentlig omkring 22.000 dollar om dagen. Mærsk har i alt næsten 50 offshore-skibe og 17 nybygninger i ordre.
Maritime Danmaerk/Tradewinds, 7/12 08.00, http://www.maritimedanmark.dk/?Id=3192
 
Tørlastskibe sælges til underpriser
Shippingavisen TradeWinds skriver at flere og flere tørlastrederier tvinges til at sælge skibe langt under indkøbsprisen. For moderne tørlastskibes vedkommende ser det imidlertid ud som om priserne har stabiliseret sig.
Borsen.dk/Reuters, 5/12 11.19, http://borsen.dk/transport/nyhed/146533/
 
D/S Norden solgt endnu to bulkcarriers
Ifølge markedsrapporter har Norden solgt endnu 2 bulkcarriers, og det betyder at rederiet i alt har solgt 5 moderne tørlastskibe, skriver Søfart. Rederiet vil ikke kommentere og hverken be- eller afkræfte, men bekræfter at det for tiden er nøgne økonomiske kalkuler som afgør om det kan svare sig at eje et konkret skib eller ej.
 
Verdens største isbryder
Ti lande i Europa har slået sig sammen om at bygge verdens største isbryder med indbygget boretårn. Skibet, "Aurora Borealis", bygges på finsk værft til forskningsformål og boretårnet kan bruges på vanddybder til 5.000 meter, medens boret kan gå 1.000 meter ned i havbunden. Skibet vil få to indbyggede moon pools hvorfra der kan arbejdes i vandet fra skibets indre. Hvis finansieringen på 6,5 milliarder kroner falder på plads, startes byggeriet i 2012 og skibet vil være færdigt i 2014.
Maritime Danmark/Ny Teknologi, 5/12 16.00, http://www.maritimedanmark.dk/?Id=3194
 
Lønstatistik for maskinmestre
Maskinmestrenes Forening har offentliggjort en overordnet beregning af lønstatistikken for foreningens medlemmer for 2008 på deres hjemmeside:
Gennemsnitlig bruttoløn pr. måned pr 1/9-2008
Privatansatte i land 46.827 (+4,7%)
Privatansatte til søs 61.261 (+5,6%)
Offentligt ansatte, overenskomst 39.700 (+8,9%)
Offentligt ansatte, tjenestemænd 43.755 (+7,6%)
Ledigheden blandt maskinmestre er registreret til at være 0,8% september 2008.
 
"Povl Anker" som juleskib et hit i Køge
Traditionen tro ankommer et af bornholmerskibene hvert år i november/december til København (eller nu Køge), og optræder som juleskib for Bornholm med stande og varer fra Bornholm. I år var det "Povl Anker" som fungerede som juleskib i Køge weekenden op til månedsskiftet. Med sammenlagt 7.533 besøgende betegnes besøget som et hit.
 
Nyt fra Søfartsstyrelsen:
"Vigtige regler til styrkelse af sejladssikkerheden godkendt af IMO’s Maritime Sikkerhedskomite (85. møde)
Det 85. møde i Den Maritime Sikkerhedskomite (MSC) under FN’s øfartsorganisation blev afholdt i perioden 26. november til 5. december 2009. Blandt hovedemnerne var forebyggelse af piratoverfald, indførelse af krav om brovagtsalarm og elektroniske søkort, indførelse af et globalt identifikationssystem (LRIT) samt udvikling af nye konstruktionsstandarder (Goal Based Standards)."
Søfartsstyrelsen, 5/12, http://www.dma.dk/sw23919.asp
 
Der er endegyldigt slukket for "Amanda"
Stikket blev endegyldigt trukket ud til jobcentrenes skandaleramte IT-system Amanda, den 24. november. Ifølge Arbejdsmarkedsstyrelsens IT-koordinator Flemming Jensen, var systemet simpelthen for dyrt i drift. Systemerne fra Amanda er over tid flyttet over til Arbejdsmarkedsportalen som er et nyere system baseret på nettet. Det startede med at være forsinket i 2 år mens prisen eksploderede og endte på 650 millioner kroner. De første to år af levetiden fra årtusindeskiftet var systemet plaget af så mange fejl at det endte med at blive Danmarks største IT-skandale.
 
Isfrit Arktis
I følge den canadiske geofysiker David Barber vil Det Arktiske Ocean komme til at opleve sin første isfri sommer i 2015, hvorefter isen i Arktis altid vil være første års is. Det vil sætte området under pres fra en række erhvervsinteresser. Resultater og beregninger fra Barber's undersøgelser fremlægges på en konference om klimaforandringer i Arktis i Quebec i denne uge, med deltagelse af 800 forskere fra 15 lande.
Jyllandsposten, 8/12 06.12, http://jp.dk/nyviden/article1536833.ece
 
Amsterdams skæve kvarter beskæres
I løbet af det kommende år skal 109 købesexvinduer lukkes, så der kun tilbagestår 243 af slagsen. Samtidig skal halvdelen af byens 76 hashcafeer lukkes. Det hele skal ske som led i bekæmpelsen af organiseret kriminalitet. Men købesex skal ikke forbydes og det skal stadig være lovligt at besidde op til 5 gram hash eller marihuana. Red Light kvarteret i Amsterdam har 800 års historie bag sig, og den kulturarv vil byen ikke kvitte. Amsterdam er også den eneste by i verden med et hash-museum (link til hjemmeside nedenfor).
 
Lettere og stærkere
Nanoteknologi skal gøre biler og fly og alting i vores hverdag både lettere og stærkere. Et treårigt EU-forskningsprojekt "Nanotough", som skal ledes af Ålborg-forskeren professor Jesper de Claville Christiansen, skal finde de vise molekulære sten.
 
Ugebrevet A4 - nr. 42 - mandag 8. december
Indhold:
* Danskernes arbejdstid slår rekord
* Privathospitaler skovler penge ind
* Her er alle tørklæder velkomne
* Ude godt, men hjemme bedst - også til arbejdet
* Afstemning om euroen kan være på trapperne
* Politikerne har svigtet uddannelsesløftet
* Hr. og fru cand.jur.
* 24 medarbejdere kan hyre og fyre
 
Konjunktur og arbejdsmarked uge 49
Indhold:
* Negativ økonomisk vækst i 3 kvt. 2008
* Færre tvangsauktioner, men flere konkurser
* OECD forventer stigende arbejdsløshed
* Flere kvinder end mænd er på efterløn
* Kraftig vækst i amerikansk ledighed
* Dansk lønudvikling fortsat højere end udlandets
* Nøgletalstabel
 
Valutakurser
100 USD = 604,09 DKK
100 Euro = 757,99 DKK
Danske Bank, 5/12, http://www.danskebank.dk/
 
Aktiekurser - slutkurser
D/S Torm: 59,50 (-5,50)
APM A-aktie: 25.900 (-900)
APM B-aktie: 26.500 (-200)
D/S Norden: 135 (-14)
DFDS: 377 (-3)
Mols-Linien: 79 (0)
Børsen, 8/12
 
THORA LUND
008(2)



© Copyright CO-SEA
All rights reserved

Cookie- og privatlivspolitik

CO-SEA
Mose Allé 13
2610 Rødovre
Telefon: +45 36 36 55 85
Email: cosea@co-sea.dk

Åbningstider og kontaktpersoner
Du kan finde mere info omkring
kontoret og de ansatte her

DIS-Offshore på vej – endda med grønt lys fra Enhedslisten

-Lovforlaget er et rigtig godt eksempel på, hvad der kan lykkes, ...

Medsejlads hos DFDS og Fjord Line denne uge

Rejsesekretær Barno Jensen fra Metal Maritime indleder i dag sønd ...
bottom banner1