Mose Allé 13, 2610 Rødovre, telefon: +45 36 36 55 85, e-mail: cosea@co-sea.dk

KONTAKT:


CO-SEA

Mose Allé 13
2610 Rødovre
Telefon: +45 36 36 55 85
Email: cosea@co-sea.dk

Åbningstider og kontaktpersoner
Du kan finde mere info omkring kontoret og de ansatte her: 

Gå til kontor CO-Sea

DAGEN
28/11-2008 10:00
CO-SØFART KALENDER
 
Ole Philipsen - ferie
 
FRA MEDIER
 
Pirateriet
S og R bekymrede over forlængelse af "Absalon" mandat
De to partier er kede af ikke at have været med til at træffe beslutning om forlængelse af "Absalon"-missionen ved Somalia, eftersom de har været til at beslutte den oprindelige udsending. S er bekymrede for om beslutningen vil medføre forringelser for andre missioner, herunder træningsopgaver i forbindelse med udsendelser til Afghanistan, og er heller ikke overbeviste om hvorvidt der ikke bliver tale om rovdrift på besætningerne til "Absalon". Morten Helveg Petersen ønsker drøftelse i i det Udenrigspolitiske Nævn. Søren Gade svarer at pengene er fundet ved at lade "Esben Snare" blive hjemme fra en NATO-øvelse, og mener ikke han burde have spurgt S og R. Både S og R mener det bør drøftes at lade Danmarks Rederiforening betale regningen, og også det afviser Søren Gade der henviser til skibsfartens betydning for Danmark.
 
Rovdrift på besætningen
Beslutningen om at sende besætningen fra "Absalon" tilbage på den nu besluttede forlængede mission efter 3 måneder hjemme, kalder formanden for Søværnets Konstabelforening, Bjarne Krogh-Pedersen, for rovdrift på besætningen. Han frygter en stribe opsigelser fra besætningsmedlemmerne som i forvejen er trætte af små beboelsesforhold på krigsskibet. Bjarne Krogh-Pedersen får støtte fra kontreadmiral Nils Wang fra SOK som har forståelse for vanskelighederne når private planer skal laves om.
 
Danmarks Rederiforening tilfreds med "Absalon"-beslutning
Det er rigtig glædeligt udtaler Jan Fritz Hansen til ritzau, som mener at andre lande nu langt lettere kan presses til at yde noget mere. Beslutningen om mandat-forlængelsen kom umiddelbart før regeringen modtog en indtrængende appel fra rederiforeninger og søfartsorganisationerne i DIS-Kontaktudvalget om at forlænge "Absalon" ved Somalia, samt arbejde for konvojsejlads. "Vi er rigtig glade for at ministeren åbner for muligheden af konvojsejlads med eskorte af flådeskibe. Det tror vi er vigtigt for at øge sikkerheden for handelsskibene", siger Jan Fritz Hansen.
 
Dansk Folkeparti forlanger kampen intensiveret
Forsvarsordfører Ib Poulsen vil have endnu flere danske krigsskibe til området, og gerne søsterskibet "Esbern Snare". Som en af verdens største søfartsnationer, må vi gå forrest i kampen, udtaler Ib Poulsen.
Borsen.dk/ritzau, 27/11 13.16, http://borsen.dk/politik/nyhed/145967/
 
Søren Gade irriteret over ikke at kunne deltage i EU-flådemission ved Somalia
En række lande med England i spidsen begynder i starten af december en flådemission ved Somalia for at bekæmpe pirater. Det er 19. gang Danmark har måtte trække kortet med forsvarsforbeholdet, og det irriterer forsvarsministeren (man kan så undre sig over at det er så svært at finde penge og kapacit til FN-missionen i bugten, hvis vi er frygtelig bedrøvede over ikke at måtte deltage i en EU-mission).
 
Russiske coaster "Yamburg" på tålt ophold i Hanstholm
Den russiske coaster er tilbageholdt sigtet for at have sejlet fyret ved Hals i sænk lørdag. Kaptajnen på coasteren nægter at have påsejlet fyret, uagtet politiet har fundet klare beviser i den elektroniske logbog. Der kræves to millioner kroner som sikkerhed for etablering af et nyt fyr, før coasteren kan få lov at sejle. Det er til stor ærgrelse for havnen, fordi skibet ligger i vejen for lastning og losning af fiskemel. På havnekontoret ønskes skibet af vejen så hurtigt som muligt. Skibet kan ikke rokke sig, fordi politiet med hjælp fra en skibsmotorkyndig har fjernet vitale dele af motoren, som sikkerhed for at kaptajnen ikke forsøger at stikke af for regningen. Hvis regningen ikke betales er der lange udsigter for en løsning.
 
Hals Fyrtårn står 10 kilometer ud for kysten ved Hals. Påsejlingen var så kraftig at tårnet knækkede og sank. Den russiske coaster sejlede efter påsejlingen videre uden at slå alarm.
Maritime Danmark/TV2Nord/DR Regionalen Nordjylland, 27/11 10.25, http://www.maritimedanmark.dk/?Id=3121
 
Utilfredsstillende resultat fra Nordic Tankers
Bestyrelsen er ikke tilfredse med resultatet i årets første 9 måneder, og særlig det første kvartal er skidt. I perioden er overskuddet 2,6 millioner dollar og det harmonerer ikke med målsætningerne. For hele året forverntes et overskud på 23 millioner dollar før skat, men det er inklusive 19 millioner dollar som stammer fra salget af "Nordic Lisbeth". Rederiet kæmper også med krig på de indre fronter, hvor Steen Bryde nu personligt er erklæret konkurs og formentlig bliver tvunget til at sælge sine aktier i rederiet til højestbydende.
 
Topmøde for maskinmestre
Der er rekorddeltagelse på mere end 1.000 deltagere i Maskinmestrenes Forenings erhvervskonference i Odense torsdag og fredag. Fokus er "Management and Technology". 100 virksomheder deltager med stande på en udstilling hvor produkter og serviceydelser præsenteres. Programmet for konferencen giver mulighed for at vælge mellem en række forskellige foredrag. Formand for foreningen, Per Jørgensen, understregede i sin velkomst at finanskrise til trods, så er erhvervsudsigterne for maskinmestre nu og i fremtiden særdeles gode. Det er afgørende for økonomisk vækst at der uddannes væsentligt flere maskinmestre til ledelse, udvikling, drift og vedligehold af skibe, virksomheder og bygninger.
Maskinmestrenes Forening, 27/11 18.02, http://www.mmf.dk/nyheder/Sider/Over1000.aspx
 
Forskellige meninger om Ærøs færger
Ærø har 4 færgeruter og det har i lang tid været diskuteret om nogle kunne lægges sammen. Nu skal det vurderes konkret er det besluttet i et samarbejde mellem Velfærdsministeriet samt Svendborg og Ærø kommuner. Der er forskelige forslag fra Svendborg og Ærø, og en undersøgelse skal være færdig i løbet af et halvt år.
 
Mols-Linien udskyder plan om fjerde hurtigfærge
Interessen er der stadig, men tidspunktet er udskudt, udtaler adm. direktør Preben Wolff efter torsdagens kvartalsregnskab. I stedet for anskaffelse i foråret bliver der tale om hen over sommeren, så det kan passe med indsættelse ultimo 2009 på ruten Århus-Sjællands Odde. Rederiet forventer afmatningen vil være aftaget i andet halvår 2009 og verden igen kommer på fode i 2010.
Borsen.dk/Nyhedsbureaet Direkt, 27/11 17.45, http://www.samsoetrafikken.dk/nyheder/76we.aspx?newsId=1615
 
Færgetrafikken i tilbagegang
Efter lange tider med konstant vækst i trafikken har der været et fald i årets tre første kvartaler af 2008. Faldet har været på på 11,1% for personbiler og 7,2% for lastbiler. Mest markant har faldet været i 3. kvartal. For hele 2008 nedskriver Mols-Linien nu forventninger fra et underskud på 10-30 millioner til mellem 40 og 50 millioner.
 
Clipper afviser køb af Mols-Linien
Clipper er ikke længere interesseret i at blive eneejer af det kriseramte færgerederi Mols-Linien. Clipper sidder i dag på 30 procent af aktierne i Mols-Linien, og har udtalt interesse for at udvide sin aktiepost yderligere. Men de planer er nu opgivet. "Vi har en aktiepost på 30 procent, og vi har ikke planer om at øge eller sænke den andel. Hvis der på et tidspunkt er nogen, som kommer og spørger os direkte, kan det være, at vi tager en dialog. Men som verden ser ud nu, vil vi hellere se tiden an. Vi har ingen planer om aktivt at forfølge det her," siger Clippers finansdirektør Henrik Lund Dal.
Dagbladet Børsen, 28/11
 
M/F "Kanhave" søsat
SamsøTrafikkens nye double-enderfærge gled 12.57 dansk tid torsdag ned af slisken i havnebassinet ud for Frantzis værftet i Grækenland. Færgen er den første i en serie af ens skibe som man i de kommende år vil se besejle danske farvande, udtaler direktør i Nordic Ferry Services Mads Kofod.
 
Dansk kommandørkaptajn i SOK modtager tysk ordre
Peter A. Hasselballe har modtaget Det Tyske æreskors i sølv. Hædersbevisningen er givet for et stort arbejde med at etablere løftekapacitet fra chartrede civile skibe i forbindelse med transportopgaver for flåden. Hesselballe modtog ordnen for en aktiv indsats for at sikre tyske interesser i et NATO-projekt.
 
Fragtskib ved Mumbai bordet af indiske flåde
MV "Alpha" som for nylig er ankommet Mumbai fra Karachi i Pakistan, er blevet bordet af den indiske flåde, under mistanke for at have forbindelse med terrorangrebene i Mumbai onsdag og torsdag.
 
Cirkus-Bryde
Så lykkedes det at få erklæret Steen Bryde konkurs, både med selskabet Bryde Gruppen, og Bryde personligt. Samlet krav beløber sig til 470 millioner kroner. Blandt kreditorerne var: Roskilde Bank, Alm. Brand, Amagerbank, og også Brydes kone med et krav på 68 millioner.
 
Utilfredse aktionærer nu tilfredse
Tidligere bestyrelsesformand i Nordic Tankers og gruppen "utilfredse aktionærer" ser frem til nye tider, nu Steen Bryde er erklæret konkurs. Der er nu bedre muligheder for at skaffe underskrifter til en ekstraordinær generalforsamling i januar 2009 og dermed for at få placeret en ny bestyrelse.
 
Vismandsrapporten om DIS-ordningen
I går udkom efterårets vismandsrapport "Dansk økonomi, efterår 2008". I rapporten gentager vismændene tidligere negativ omtale af DIS-ordningens betydning for det danske samfund, med forbehold og konstatering af at andre lande har tilsvarende ordninger. Her er afsnittet:
"Uhensigtsmæssigt stort subsidie til rederier
Skattefritagelsen for personer ansat på skibe registeret i
Dansk Internationalt Søfartsregister (DIS) indebar i 2006 et
tab af skatteprovenu på 631 mio. kr. En række andre industrilande
har lignende subsidiering af skibsfarten. Til trods
for, at teoretiske argumenter kan begrunde en lavere beskatning
af rederierhvervene, er det dog sandsynligt, at skattelempelserne
i forbindelse med DIS går for langt i forhold til
et hensigtsmæssigt niveau, jf. Det Økonomiske Råd (2006)."
Afsnittet kan findes i kapitel III "Beskatning af arbejdsindkomst", side 202, og hele rapporten kan findes her:
 
Kursus for havnens ansatte
Danske Havne tilbyder kursus "Havnen i dag og havnen i morgen" for havneansatte 14. og 15. januar 2009 på Sinatur Hotel Sixtus i Middelfart.
 
Dagplejere bortvist for rygning vandt voldgiftssag
Der blev brugt tre højesteretsdommere for at afgøre en voldgiftssag om to odenseanske dagplejere som var bortvist fordi deres ægtefælle var ryger. Det er en entydig kendelse som siger at kommunen overreagerede. Tilsammen får de to dagplejere tilkendt en erstatning på 459.664 kroner. De to havde været ansat i henholdsvis 18 og 27 år og der blev ikke røget i dagplejens lokaler, men kun af ægtefællerne i andre af husets rum. Kommunen forlangte rygningen stoppet omgående og truede med bortvisning. Som sagen er oplyst siger kendelsen ikke noget om hvorvidt kommunen kan forlange at der ikke ryges på en ejendom ved et ansættelsesforholds indgåelse, men Dennis Kristensen fra FOA mener det er en principielt sejr, og ønsker nu dagpengesager genoptaget, hvor dagplejere har fået 5 ugers karantæne fordi de valgte at sige deres job op da rygeloven trådte i kraft.
 
Uligheden er øget
Nyeste opgørelse fra AE-rådet viser at 200.000 danskere er fattige, heraf 50.000 børn. En rapport fra CASA, endnu ikke offentliggkort, viser desuden at afstanden mellem fattige og rige er vokset i samfundet frem til nyeste brugte tal i rapporten som er fra 2006. I følge direktør i AE-rådet, Lars Andersen, er fattigdomsproblemer i dag ofte forbundet med de seneste politiske tiltag som: kontanthjælpsloftet, 300-timers reglen, starthjælpen, skattelettelser og ejendomsværdiskattestoppet.
Information, 27/11, side 7
 
Søfart nr. 48 - fredag d. 28/11
Indeholder bl.a.:
Ny type finansmodel på vej i søen
En (længe ventet) helt ny type finansieringsmodel til fordel for den mindre og mellemstore skibsfart kan være på trapperne. Netop nu arbejdes der på en afsluttende rapport om oplægget, der skal godtgøre om man kan/skal gå videre med projektet. Modellen baserer sig i skitseformen på etableringen af et udviklingsfinansieringsprojekt, hvor man samler en pulje af individuelle projekter.
 
Vandbus på vej til operaen
Hvis alt går vel, kan kontrahering af en ny super shuttle minifærge til indsættelse i fast rutefart mellem Nyhavn og Operaen i Københavns Havn være afsluttet inden jul. Ifølge rederichef Gunnar Høi, Arriva Rederi A/S, er forhandlingerne med et værft i Lübeck inde i en afgørende fase, og hvis man bliver enige, kan der langt om længe ses frem til en ordentlig fast forbindelse mellem Nyhavn og Operaen, som på sigt sagtens kan konkurrere med en bro.
 
Clipper-direktør: -Fallit-erklæring ikke at kunne besejle Aden Golfen
-At skulle sejle rundt om Afrika i stedet for at gå gennem Aden Golfen og Suez-kanalen på grund af pirat-truslen er en fallit-erklæring, siger adm. direktør fra Clipper Projects, Per Gullestrup. Han erkender, at bevæbnede vagter om bord i skibene er en af de løsninger, som rederiet pt. overvejer. -Men det er en uappetitlig løsning, siger han. På tredje uge er rederiets multipurpose-skib »CEC Future« kapret.
 
JL overvejer CO2 som nyt marked
Lauritzen Kosan overvejer at gå ind i markedet for transport af CO2. Markedet er stadig ikke-eksisterende, men hvis den politiske vilje er til stede til at investere i lagring af CO2, er Lauritzen Kosan klar til at anvende sin know how i et fremtidig marked sammen med et britisk konsortium.
 
Viking henter marineordre og får milliardomsætning
Viking Life-Saving Equipment A/S har indgået en stor ordre med den tyske marine om levering af 48 evakueringssystemer til en samlet pris i omegnen af 50 mio. kr. Ordren medvirker til, at Esbjerg-virksomheden for første gang runder 1 milliard kr. i omsætning, når regnskabet for 2008 gøres op. Viking Life-Saving Equipments salgs- og marketingsdirektør Henrik Uhd Christensen betegner ordren til Tyskland som blandt de største i virksomhedens historie.
 
Nye danske konkurser i Britannia Bulk-sag
Yderligere tre af Britannia Bulks datterselskaber i Svendborg er nu taget under konkursbehandling efter det britiske moderselskabs kollaps. Dermed er kun et enkelt af de danske selskaber i koncernen ikke under konkursbehandling, Svendborg Marine Surveyors. Situationen for dette selskab betegnes dog også som usikker.
 
Mini-tema: Havnekonference i Fredericia.
Fire sider i det trykte blad med følgende overskrifter:
- Rigtige havne piver ikke
- En vaskeægte short story
- Havnene skal gøre sig feminint lækre
- Initiativpris til Grenaa Havn
- Havne får ikke fuld pakke
Søfart, 28/11, http://www.soefart.dk/
 
Fra Folketingets dagsorden 28/11
1) Spørgsmål om fremme af forespørgsel nr. F 14:
Forespørgsel til statsministeren og beskæftigelsesministeren om tolkning af udstationeringsdirektivet m.v.
Af Karsten Hønge (SF) og Ole Sohn (SF).
(Anmeldelse 25.11.2008).
 
Skoleskibet "Danmark"
Ankommet Las Palmas 15/10 1050z. Teoretisk del af værkstedsskole.
 
Valutakurser
100 USD = 593,28 DKK
100 Euro = 758,25 DKK
Danske Bank, 28/11, http://www.danskebank.dk/
 
Aktiekurser - slutkurser
D/S Torm: 66,50 (+1)
APM A-aktie: 31.400 (+2000)
APM B-aktie: 31.200 (+2000)
D/S Norden: 157,75 (+12,75)
DFDS: 370 (-20)
Mols-Linien: 68 (-5)
Børsen, 28/11
 
THORA LUND
002



© Copyright CO-SEA
All rights reserved

Cookie- og privatlivspolitik

CO-SEA
Mose Allé 13
2610 Rødovre
Telefon: +45 36 36 55 85
Email: cosea@co-sea.dk

Åbningstider og kontaktpersoner
Du kan finde mere info omkring
kontoret og de ansatte her

Hovmester om ækvatordåb i TV2-artikel

Da Hans Sønderborg i 1962 på sin første udmønstring var messelærl ...

Pirateri: Dansk indsats i Guineabugten

Regeringen har i dag offentliggjort sit "Prioritetspapir for Danm ...
bottom banner1