Mose Allé 13, 2610 Rødovre, telefon: +45 36 36 55 85, e-mail: cosea@co-sea.dk

KONTAKT:


CO-SEA

Mose Allé 13
2610 Rødovre
Telefon: +45 36 36 55 85
Email: cosea@co-sea.dk

Åbningstider og kontaktpersoner
Du kan finde mere info omkring kontoret og de ansatte her: 

Gå til kontor CO-Sea

Nyhedsmail

Få tilsendt vores nyheds-
mail med oversigt over
de seneste nyheder.
DAGEN
24/11-2008 10.00
24/11-2008
CO-SØFART KALENDER
 
Ole Philipsen - ferie
 
FRA MEDIER
(opdateret fra fredag d. 21/11 kl. 10.00)
 
Pirateriet
Aftale om danske skibes sejlads i Aden Bugten
Sent fredag eftermiddag blev der indgået en aftale i DIS-Kontaktudvalget vedrørende sejlads i Aden Bugten, herunder om danske søfarendes ret til fri hjemrejse hvis såfremt.
Se omtale af aftalens indhold og tilhørende pressemeddelelse:
 
Danske søfolk beskyttes mod pirater
 
Pressemeddelelse - Adenbugten
 
Islamister til aktion mod piraterne i Somalia
Det er oplyst at islamisterne i Somalia svært bevæbnede er taget til kystbyen Haradheere for at finde den bande pirater som står bag kapringen af bla. "Sirius Star". Islamisterne er oprørte over at muslimske skibe ikke kan få lov at sejle i fred. Efter en islamisk regering blev væltet for to år siden af etiopiske styrker ("udsendt" af USA), har islamisterne været i oprørskrig mod regering og de etiopiske allierede. Islamisterne udtaler at de vil knuse piratuvæsenet hvis de (gen)erobrer magten.
Jyllandsposten/ritzau, 21/11 11.24, http://jp.dk/udland/article1520850.ece
 
Krig om byttet eller/og krig mod pirateri mod andre islamister
Det forlyder nu at snesevis af islamister har stormet Haradheere hvor de leder efter de pirater som har kapret "Sirius Star". Islamisterne er oprørte over at muslimske skibe ikke kan få lov at sejle i fred. Det skænder deres ære, og om Gud vil skal de formastelige kaprere af "Sirius Star" bekæmpes. Der rapporteres også om andre militsgruppers ankomst til piratbyen, men formentlig er deres mål at få del i rovet når den forventede rekordløsesum for tankskibet ankommer.
 
Lad "Sirius Star" sejle i fred
Søndag opfordrede militsfolk piraterne til at lade saudi-tankeren sejle i fred, ellers ville de blive angrebet. Det bør de gøre for deres egen skyld siger sheik Ahmed som er talsmand for Shebab-gruppen i Somalia.
 
Dyrt for Mærsk
Regningen for at sende tankskibene syd om Afrika kan løbe op i en kvart milliard kroner eller mere ekstra. Mærsk understreger dog at beslutningen handler om sikkerhed for de søfarende. Mærsk selv er ikke sikker på tallene, men en analytiker beregner at det formentlig kan komme til at koste 3% af indtjeningen, hvilket skulle være "overkommeligt" for tankskibsrederiet.
 
Ros til Mærsk
Henrik Berlau fra 3F roser Mærsk-beslutningen om at sende tankskibene syd om Afrika og mener rederiet "udviser omhu for besætningerne såvel som forretningen".
 
BIMCO ønsker alle sårbare skibe syd om Afrika
Den internationale skibsfartsorganisation BIMCO opfordrer nu alle sårbare skibe om at undgå Suez-kanalen og følge en rute syd om Afrika, tilsvarende rederiet Mærsk har besluttet. Beslutningen om ændring af ruterne for tankskibe kan få stor betydning for den internationale oliehandel, men det vurderes dog at det er usandsynligt at alle vil følge opfordringen. Nogle vil vælge den ene vej, andre den anden. BIMCO opfordrer også til bedre koordinering af den militære indsats i Aden Bugten.
Maritime Danmark/BIMCO, 24/11 07.00, http://www.maritimedanmark.dk/?Id=3086
 
Bevæbnede vagter er effektive
Danske rederier og Danmarks Rederiforening er modstandere af bevæbnede vagter i skibene, men det er et effektivt modværge mod pirater udtaler flotilleadmiral Per Bigum Christensen fra "Absalon". Skibe med bevæbnede vagter bliver simpelthen ikke angrebet, så kloge er piraterne trods alt, udtaler admiralen, som tilføjer at vagter i skibene også er til hjælp for krigsskibene. Men det er selvfølgelig op til rederierne at afgøre om de vil have disse vagter, tilføjer Per Bigum Christensen.
 
Søværnet afviser anbefaling om bevæbnede vagter
Bevæbnede vagter på skibene vil blot eskalere situationen udtaler kommandørkaptajn Felix Ebbestad, chef for SOK's internationale operationer. SOK anbefaler i stedet at følge anvisninger for at beskytte sig som: høj fart, brandslanger, aflåst aptering, afvigemanøvrer, tæt kontakt med koalitionsstyrken og at følge anbefalede ruter. Amerikanske myndigheder har fremsat forslag om benyttelse af bevæbnede vagter som SOK vil studere nærmere, og det er muligt det taktisk set er nærliggende at ty til sådanne muligheder, men betragtet fra et overordnet perspektiv vil det næppe gavne, tværtimod, udtaler Felix Ebbestad.
 
Der forhandles om frigivelse af "Sirius Star"
Saudi Arabiens udenrigsminister har nu indrømmet at der er konkrete forhandlinger med piraterne om frigivelse af "Sirius Star", og der er forlydender om en løsesum på 150 millioner kroner (første krav var på 300 millioner). Gruppen som har kapret "Sirius Star" hører til de mere sofistikerede med kontakter i flere lande i området. Overskuddet fra tidligere kapringer er bl.a. brugt til bedre skibe og flere våben, så hvis saudierne punger ud, kan der rigtig købes ind.Danmarks Radio, 21/11 10.06, http://www.dr.dk/Nyheder/Udland/2008/11/21/094256.htm
 
Løsesum nu nede på 88 millioner kroner
"Sirius Star" kan nu frigives for 15 millioner dollar oplyser en islamisk leder Abdirahim Isse Adow. Udtalelsen er videregivet til det britiske nyhedsbureau Reuters.Bprsen.dk/ritzau/Reuters, 24/11 09.17, http://borsen.dk/transport/nyhed/145644/
 
Sømandskoneforeningen i Danmark
Mener det er rimeligt hvis danske søfolk kan vælge at rejse hjem frem for at sejle gennem Aden Bugten, både for deres egen skyld, men også fordi det er belastende for familierne. Faretillæg giver formanden, Charlotte Munk, ikke meget for.
 
Græsk skib frigivet
Et græsk tankskib med kemikalier som blev kapret ultimo september, meldes frigivet fredag ud for Somalia. Oplysningen kommer fra lederen af De Østafrikanske Søfarendes Organisation.
Berlingske Tidende/ritzau/AFP, 21/11 19.22, http://www.berlingske.dk/article/20081121/verden/811210414/
 
Somalia ved at være terroristrede siger statsministeren
Anders Fogh Rasmussen er på besøg i Etiopien, og her siger han at Somalia er på vej til at blive decideret teroristrede på niveau med Afghanistan under Taleban-styret. Hvis ikke vi får vendt udviklingen i Somalia så kan landet simpelthen komme til at true den internationale sikkerhed, og derfor må det internationale samfund op på mærkerne. Det er de afrikanske lande som må stille med tropperne, europæiske tropper vil bare skabe modvilje.
 
Dansk Folkeparti ønsker "Absalon" skal fortsætte
Forsvarsordfører Ib Poulsen fra DF synes det er evident at "Absalon" skal fortsæøtte sin mission i Aden Bugten efter det nuværende mandat udløber 12. januar. Det vil skabe større tryghed blandt de søfarende og sende et signal fra Folketinget om at vi tager miljøproblematikker alvorligt, fordi sejlads rundt om Sydafrika kun er en yderligere miljøbelastning fra skibsfarten.
 
Torm forgylder aktionærer
Efter Torms regnskab for tredje kvartal udbetales gode penge til aktionærerne, men særlig til to græske storaktionærer. Den almindelige aktionær vil få 4,5 kroner pr. aktie, medens de to græske aktionærer som tilsammen ejer 52,6% af det danske selskab, kan notere 172 millioner kroner ind på kontoen. Der har været mange spekulationer om de to græske aktionærer som overtog deres aktieandele efter 4 kapitalfonde, om hvorvidt de ville kunne optræde som en bestemmende enhed, som kan være forpligtet til at afgive indløsningstilbud til alle småaktionærerne. Finanstilsynet har imidlertid fastslået at de ikke kan optræde som en enhed eller hver ejer mere end 33% af stemmerne i selskabet. Torm har imidlertid leveret et "solidt" regnskab hvor omsætningen steg til 878 millioner dollar fra 549, og hvor "markedet" havde forventet 835. Driftsoverskuddet steg til 340 millioner dollar fra 147.
 
Torm sejler sikkert gennem krisen
 
Torm skuffer - kursen stiger
 
Dyb splid i Torm-ledelse
Den daglige ledelse i rederiet har igennem lang tid været uenige med den reelle magthaver, den græske skibsreder Gabriel Panayotides. Det førte i september til brud med topchefen gennem otte år, Klaus Kjærulff. D/S Nordens kronprins, direktør Jacob Meldgaard, blev hyret til afløsning, hvilket igen fik Norden til at slå i bordet med en konkurrenceklausul af halvandet års varighed. Det har fået Torm-bestyrelsen til midlertidigt at forfremme Kjæruls højrehånd, Mikael Skov. Den basale uenighed mellem Panayotides og Kjærulf lå imidlertid i, at grækeren elsker tørlast og Kjærulf ønskede at fortsætte fokuseringen på produkttankere. Og Jacob Meldgaard fra Norden er netop tørlastmand om nogen! Alle historier afvises - selvfølgelig - hårdnakket i rederiet.
 
Mærsk-tilbud til Broström-aktionærer forlænges
Mærsk fremsatte 27/8 tilbud om at købe Broström-aktier til SEK 57 pr. aktie, med frist for accept til 28. november. Tilbuddet har nu fået forlænget gyldighed frem til 16. januar 2009 kl. 16.00. Vilkårene fra det gældende tilbud er uændrede i forlængelsesperioden.
 
Det er problemer med forhandlinger med de europæiske konkurrencemyndigheder som trækker ud, og som nødvendiggør forlængelsen af tilbuddet til Broström-aktionærerne.
Børsen, 24/11, side 6
 
Omfattende ny aftale mellem Mærsk Line og franske CMA-CGM
De to containerrederier fornyr en skibsdelings-aftale med virkning fra maj 2009 i "trans-Pacific"-fart. Den nye aftale opdaterer en 1 år gammel succesfuld aftale om skibsdeling. En række forhold med rutedetaljer kan læses på engelsk her:
 
Qatar-oliefelt udbygges som planlagt
Oliefeltet Al Shaheen i Qatar som Mærsk opererer i samarbejde med Qatar Petroleum er nu halvvejs udbygget med 80 brønde ud af 160. Målet er at være færdige inden udgangen af 2009 og nå op på produktion af 500.000 tønder olie dagligt.
 
Fjord Line søger ny havn
Efter planerne om at sejle med hurtigfærgen Fjord Cat mellem Norge og Danmark er blevet opgivet på grund af problemer med anløb i Norge, leder rederiet nu efter en ny norsk havn til anvendelse for 2010-sæsonen, samtidig med der ledes efter en ny færge til sejladsen på Vestlandet. Adm. direktør i Danmark Gert Balling siger, at det ikke længere kan nås at få hurtigfærgen i fornuftig drift i 2009, fordi sommerbilletsalget skal startes allerede nu hvis det skal lykkes på økonomisk rentabel vis. Det er billigere at lade færgen være oplagt end at sejle halvtom.
Maritime Danmark/Transportmagasinet, 23/11 08.30, http://www.maritimedanmark.dk/?Id=3077
 
Småfærge-nyt
Magasin-nyt fra Danmarks Ø & Genvejsfærger november 2008 er udkommet.
Overskriften er: Småfærger 'op ad bakke'. Mange forhold gør at det er vanskeligt at få driften til at løbe rundt og det er næsten umuligt at skaffe personale. Flere færger giver klare underskud og nogle ligger stille fordi der ikke kan skaffes besætning. Bloktilskud hæves ikke når billetpriserne må hæves. Personalet skal have mere i løn og udgiften til brændstof stiger. Småfærgerne skal også til at se på arbejdsmiljøet, f.eks. hvordan konflikter mellem passagerer og besætning løses. Der kan være pres på navigatørerne for at sejle i dårligt vejr og der kan være manglende socialt samvær på en- og tomandsbetjente færger.
 
"Villum Clausen" nu tilbage men elevator virker ikke
BHT's hurtigfærge er nu tilbage i fart mellem Rønne og Ystad efter værftsopholdet, men elevatoren virker ikke meddeler BHT, som siger det vil vare 14 dage før der er skaffet reservedele så den kan repareres.
 
Kunne ikke klare vejret
Torsdag eftermiddag konstaterede Bureau Veritas på vegne af Søfartsstyrelsen, at det hårde vejr efter returneringen fra værftsopholdet, har bevirket buler i skroget mellem de to skrog. Også et spandt i de bærende konstruktioner er gået i stykker. En TV-inspektion viste dog at skaderne var kosmetiske og efter reparation kunne hurtigfærgen sejle videre efter fornyet godkendelse fredag morgen kl. 06.00.
Bornholms Tidende, 21/11, side 6
 
Luksusskibe sælges med rabat eller pantsættes
The Guardian skriver at rige ejere af statussymbolet luksusyachten, nu sætter luksus'en til salg med enorme rabatter. I London er således "Alibella" med en kahyt indrettet i marmor og guld og egen helikopterlandingsplads, sat til salg for 185 millioner inkluderende en rabat på 84 millioner. Og "Thunder Bird" med 78 meter langt swimmingpool kan fås til omkring 100 millioner som er 38 millioner under markedsprisen.
 
Verdens største krydstogtsskib søsat
"Oasis of the Seas", 360 meter langt og med 16 dæk, en kapacitet på 5.400 passagerer og med kahytter i 37 kategorier hvor de 2 dyreste er i 2 etager, er nu søsat fra værft i Finland. Der er kappaestrid om at være verdens største, og "Freedom of The World" kan have flere passagerer, men er mindre i tonnage ("Oasis": 220.000 bruttotons, "Freedom of the World" 158.000 bruttotons og "Queen Mary" 151.400 bruttotons).
 
AAU-forsker har udviklet systemer til mere sikker skibskommunikation
Mohsen Soltani som har været ph.d. ansat på Ålborg Universitet ved Center for Indlejrede Software Systemer, har i samarbejde med SpaceCom i Hobro som er specialiseret i maritime kommunikationssystemer, udviklet nogle bevægelige tracking-antenner, som kan sikre en stabil kommunikation fra skibet, uanset broer, vejr eller vind.
 
Unikt nummer til alle større skibe
"FN’s søfartsorganisation (IMO) har besluttet, at alle større last- og passagerskibe skal tildeles et unikt rederi- og ejeridentifikationsnummer. Beslutningen kommer også til at gælde for danske lastskibe med en bruttotonnage over 300 ton og passagerskibe i international fart. Formålet med at indføre et unikt rederi- og ejer-identifikationsnummer er at forstærke sikkerheden til søs med særligt henblik på såkaldt maritim sikring og terrorbekæmpelse, mens nummeret også kan hjælpe til med at bekæmpe forurening og forebygge maritimt bedrageri. "
Søfartsstyrelsen, 21/11, http://www.dma.dk/sw23852.asp
 
Lindø-værftet ikke konkurrencedygtigt og må skifte kurs
Værftet er under stadigt hårdt pres fra de asiatiske konkurrenter og er på vej ud af container- og tankskibsmarkedet. I stedet vil værftet søge sin plads med at bygge specialskibe og evt. boreplatforme. Værftet har behov for nye ordrer inden nytår hvis beskæftigelsen skal holdes.
Børsen, 24/11, side 1,6-7
 
Fagforeningsoffensiv efter unge medlemmer
Flere fagforeninger er begyndt en offensiv for at få mulige kommende medlemmer blandt unge, allerede fra skoletiden. Det er nemlig blandt de unge fagforeningerne i dag står generelt svagt. Dansk Metal har haft succes med gennem de sidste år at være opsøgende på tekniske skoler og ungdomsskoler, hvilket har givet 18% flere ungdomsmedlemmer over de sidste 5 år.
 
Vigtig principstrid om fagforeningsmedlemskab og overenskomstret
NNF har afgjort en faglig strid med Danske Slagtermestre på vegne af et medlem af de kristelige som slet ikke ønskede at NNF skulle involveres. De kristelige er fornærmede og mener ikke NNF havde kompetence til at blande sig, medens Danske Slagtermestre fastholder at det er en strid mellem overenskomsterparterne som er NNF og mestrene, og hvis de to overenskomstparter ikke kan løse en faglig strid sammen, så falder den danske aftalemodel til jorden. NNF erkender at de burde have kontaktet medlemmet af de kristelige, men forklarer at de blev kontaktet af slagtermestrene som havde en faglig strid med de kristelige, og at de som aftalepart er nød til at sikre at overenskomsten overholdes for alle uanset medlemsskab. Sagen er indbragt for byretten. Professsor Ole Hasselbach mener ikke NNF havde ret til at forhandle på ikke-medlemmets vegne.
 
Mindre modregning for hjemløse
Socialordfører for Venstre, Ellen Trane Nørby, mener hjemløse skal have lov til at tjene flere penge uden modregning i de offentlige ydelser, hvor der i dag kun vil være 7 kroner i timen tilbage efter skat. Ordningen skal kun gælde dem som er helt udenfor matchgruppe-systemet. Peter Brandt fra Rådet for Socialt Udsatte mener 5-25.000 vil kunne få glæde af ordningen. Ellen Nørby fremhæver den gamle bistandslov hvor hjemløse kunne tjene 2.000 ved siden af bistandshjælpen før der blev modregnet. Forslaget støttes af SF og S, meden de Konservative mener 7 kroner i timen er tilstrækkeligt.
Information, 22/11, side 7
 
Ugebrevet A4 - nr. 40
Indhold:
* Ufaglærte drømmer om en uddannelse
* Vinterkulde mellem LO og regeringen
* Kun få gider være skoleledere
* Fogh deler Danmark
* Dansk "småligdaritet"
* Vil Fogh springe på bussen?
* Fælles rød front i Norden
* I Års slagter man kyllinger på polsk
* Chefen skal spanke medarbejderne
 
Konjunktur og arbejdsmarked - uge 47
Indhold:
* Aftagende lønvækst på DA-området efter knap 2 års vækst
* Kraftigt fald i antallet af jobannoncer den seneste måned
* Flere udlændinge får arbejdstilladelse
* Kvinder arbejder typisk i det offentlige, og mænd i det private
* SFI: Størst uforklaret forskel mellem mænd og kvinders løn i den private sektor
* Inflationen falder i EU - og Danmark følger med
* Nøgletalstabel
 
Mulighed for fri ret til hash-rygning i Schweiz
Der er samlet tilstrækkeligt mange underskrifter til et forslag om fri hash-rygeret for alle over 18 år, til at lovforslaget nu kommer til afstemning d. 30. november. Samtidig skal der stemmes om fortsat gyldighed af lov om kontrolleret udlevering af heroin. I de sidste 15 år er antallet af narkodødsfald i Schweiz faldet fra 419 om året til 152 om året, samtidig med at landets heroinprogram kun koster det halve af tidligere udgifter til helbredelse og retslige omkostninger.
 
Mange hash-cafeer i Amsterdam skal lukkes
Ud af 228 hash-cafeer i Amsterdam, skal 43 være lukket inden udgangen af 2011, fordi de er beliggende mindre end 250 meter fra en skole. Sådan har politikerne i Amsterdams byråd bestemt, samtidig med de pointerer at de ikke ønsker at fjerne hashcafeerne fra bybilledet i Amsterdam (der er tale om et nationalt kompromis). Overordnet har lovgivningen i Holland tilladt hash- og marihuanacafeer, samt besiddelse af under 5 gram, siden 60'erne (gu' ve' om man i dag også må ryge en Cecil på de cafeer?). Politikken har sine kritikere og et par byer tæt på grænsen til Belgien har besluttet at lukke alle hashcafeer for at mindske antallet af turister og kriminalitet.
 
Det er jo ren fornøjelse - kan det være lovligt?
En journalist fra Berlingske Tidende har smidt tøjet og besøgt en swingerklub i Københavnsområdet. DAGEN's forfatter har gennem en længere tid observeret at det har en del journalister på provinsmedierne moret sig med at berette om på det seneste. Men tænker vi nu, når det bliver så livligt omtalt, vil det så ikke falde mange af modens puritanister for brystet at det kan være tilladt? Er det tilladt af Gud og Allah? Den kristne moralkodeks vores samfund er bygget på? Betales der moms og skat af ydelser som eller er prissat i en professionel afart af branchen (på samme måde som man skal betale skat af udlejeværdien af beboelse hvis det lånes gratis ud til et familiemedlem, mens man teoretisk kunne have lejet det ud for en markedsværdi)?
 
De bliver nok "gift" og får handlen på plads alligevel
Ægyptiske myndigheder har forbudt et planlagt ægteskab mellem en 17-årig ægyptisk pige, og en 92-årig saudiarabisk "velynder". I Ægypten kan ægteskaber forbydes hvis aldersforskellen er mere end 25 år.
Information, 22/11, bagsiden
 
"En feminist på luderbar"
Af Tine Byrchel i Paris
"Hvad jeg til gengæld undrede mig over, da jeg gik hjem gennem natten, var, hvorfor jeg aldrig havde tænkt over, at det ikke kun er sex der sælges. Det er også, i hvert fald på champagnebar i Paris et utroligt behageligt, modstandsløst, blødt og favnende selskab. Velduftende, dansende, smygende, nikkende, berusende. Måske er det det, som mænd altid har ville redde ud af prostitutionen...."
Information, 22/11, paradoks, side 2
 
Skoleskibet "Danmark"
Ankommet Las Palmas 15/10 1050z. Teoretisk del af værkstedsskole.
 
Valutakurser
100 USD = 607,44 DKK
100 Euro = 758,41 DKK
Danske Bank, 21/11, http://www.danskebank.dk/
 
Aktiekurser - slutkurser
D/S Torm: 61 (-1)
APM A-aktie: 26.800 (+400)
APM B-aktie: 27.900 (+700)
D/S Norden: 127,75 (+2,25)
DFDS: 410 (+15)
Mols-Linien: 78 (0)
Børsen, 24/11
 
THORA LUND
089



© Copyright CO-SEA
All rights reserved

Cookie- og privatlivspolitik

CO-SEA
Mose Allé 13
2610 Rødovre
Telefon: +45 36 36 55 85
Email: cosea@co-sea.dk

Åbningstider og kontaktpersoner
Du kan finde mere info omkring
kontoret og de ansatte her

DIS-Offshore på vej – endda med grønt lys fra Enhedslisten

-Lovforlaget er et rigtig godt eksempel på, hvad der kan lykkes, ...

Medsejlads hos DFDS og Fjord Line denne uge

Rejsesekretær Barno Jensen fra Metal Maritime indleder i dag sønd ...
bottom banner1