Mose Allé 13, 2610 Rødovre, telefon: +45 36 36 55 85, e-mail: cosea@co-sea.dk

KONTAKT:


CO-SEA

Mose Allé 13
2610 Rødovre
Telefon: +45 36 36 55 85
Email: cosea@co-sea.dk

Åbningstider og kontaktpersoner
Du kan finde mere info omkring kontoret og de ansatte her: 

Gå til kontor CO-Sea

Nyhedsmail

Få tilsendt vores nyheds-
mail med oversigt over
de seneste nyheder.
DAGEN
19/11-2008 10.00
19/11-2008
CO-SØFART KALENDER
 
Ole Philipsen - møde i Handelsflådens Velfærdsråd og ferie
 
FRA MEDIER
 
Pirateriet
"Sirius Star"
Den saudiske supertanker "Sirius Star" meldes af en talsmand for den amerikanske flåde nu ankret op ud for den somaliske havneby Haradheere (hvor positionen tidligere var angivet til at være Eyl). Lasten er lidt over en halv milliard kroner værd.
 
Fakta om "Sirius Star"
* Fuldt lastet repræsenterer skibet værdier på omkring 1,4 milliarder kroner.
* Skibet er døbt 28. marts i år i Sydkorea.
* 330 meter langt, 318.000 ton dødvægt
* Kan rumme 2 millioner tønder olie
* Ville sejle syd om Afrika til USA
* Besætning på 25 personer fra: Kroatien, Storbritannien, Philippinerne, Polen og Saudi Arabien.
* Ejes af Saudi Arabiske olieselskab Aramco.
Børsen/reuters/uha, 18/11 09.05, http://borsen.dk/transport/nyhed/145215/
 
Fragtskib fra Hongkong
De kinesiske myndigheder melder om et Hongkong-fragtskib som er blevet kapret i Aden-bugten ud for Yemens kyst. Oplysningerne er bekræftet af den amerikanske flåde.
 
Hongkong-skibet er "The Delight", lastet med 36.000 tons hvede på vej til Iran. Pressechef for SOK udtaler at pirateriet er nærmest umuligt at stoppe på grund af områdets størrelse, og når først piraterne er ombord, er der ikke noget som kan gøres. Når kapringerne eskalerer uanset indsatsen fra den internationale krigsflåde, er det fordi vellykkede kapringer inspirerer andre og flere til det samme. Flere ressourcer vil selvfølgelig hjælpe, men i sidste ende vil det blot være symptombehandling udtaler pressechefn Jesper H. Lynge.
Jyllandsposten, 18/11 19.37, http://jp.dk/indland/article1517821.ece
 
"Thor Galaxy" ved Nigeria kapret i 30 timer
Det danske fragtskib "Thor Galaxy" blev søndag kapret på vej til Nigeria med olieudstyr, af lokale oprørere. Skibet og dets 21 mand store besætning, heraf 20 filippinere, blev sent mandag aften frigivet. Thor Shipping ønsker ikke på nuværende tidspunkt at oplyse om der er udbetalt løsesum, men fremhæver at de har fået stor hjælp af lokale samarbejdspartnere.
 
Sænk moderskibene
Direktør i Clipper Project, Per Gullestrup, mener den internationale flåde bør have mandat til at fjerne sørøvernes moderskibe fra havets overflade. Så vidt Gullestrup er orienteret så kender krigsskibene i området godt moderskibenes positioner, men må ikke gøre noget uagtet det er internationalt farvand. Hvis moderskibene fjernes så kan piraterne drives i defensiven, udtaler direktøren.
 
Advarsel mod lejesoldater
Underdirektør i Danmarks Rederiforening, Jan Fritz Hansen, advarer danske rederier mod at lade sig friste af private sikkerhedsfirmaer til at ansætte lejesoldater som sikkerhedsforanstaltning i Adenbugten. Samtidig efterlyser Jan Fritz Hansen et bedre mandat til den internationale styrke i området.
Berlingske Tidende/ritzau, 18/11 16.54, http://www.berlingske.dk/article/20081118/verden/81118130/
 
NATO-krigsskibe må ikke aktivt bekæmpe pirateri
NATO-talsmand James Appathurai fastslår, at de tre NATO-krigsskibe som befinder sig i Somalia-området, kun er udstyret med et FN-mandat som giver mulighed for at eskortere skibe som sejler med nødhjælp og beskytte mod piratangreb. Der er intet mandat til at gribe ind over for kaprede skibe eller aktivt bekæmpe pirateriet i øvrigt.
 
Rederierne vil ikke opgive sejladsen gennem Suez-kanalen
Hverken Mærsk, Torm, Norden eller Lauritzen ønsker at opgive sejlads gennem Suez-kanalen oplyser rederierne til Børsen. Adm. direktør i Torm, Mikael Skov, tilføjer at situationen vurderes fra time til time og det kan blive nødvendigt at finde andre løsninger. Lauritzen har besluttet kun at sejle igennem pirat-området i eskorteret konvoj med den franske flåde, og teknisk direktør Tommy Thomassen udtaler at situationen er uholdbar på sigt. De meget dyrere forsikringer som i dag skal betales for sejladsen betyder relativt set ikke meget for sejladsen mellem Asien og Europa, til sammenligning med ekstra omkostningerne for at sejle rundt om Sydafrika. Teknisk direktør i Norden, Jens Lundegaard, udtaler at sømænds ønske om at kunne afmønstre fremfor at sejle gennem området tages alvorligt, "Men jeg tror alle kan se, at det vil være mest hensigtsmæssigt, at de siger det inden afrejse fra Danmark". Også Torm tager udmeldinger fra sømændene alvorligt og vil tage diskussionen med fagforeningen. "Dette er af en alvor, der ikke kan undervurderes, og vi ønsker tæt dialog", siger Mikael Skov.
 
Pres fra Danmarks Rederiforening
Danmarks Rederiforening vil gå til forsvarsministeren og anmode om forlængelse af mandatet til "Absalon". I begyndelsen af december mødes repræsentanter for danske rederier med IMO i London, med det formål at få lagt mere pres på det internationale samfund for at få løst problemet.
 
Forsikringsselskaber opfordrer til at droppe smutvejen
Bestyrelsesformand for London-baserede forsikringsorganisation for skibe, Simon Stonehouse, roser det norske rederi Odfjell som i går valgte at droppe sejlads ved Somalia af sikkerhedsmæssige grunde. "Den ansvarlige beslutning fra Odfjell bør følges af hele søfartserhvervet, udtaler Stonehouse, som samtidig konstaterer at forsikringspræmierne for fortsat sejlads i området vil fortsætte med at stige.
 
Enten syd om Afrika eller fri afmønstringsret
Fagforeningerne for styrmænd og maskinmestre skærper nu kravene til danske rederier. Enten skal søfolkene have fri ret til at forlade skibene hvis sejladsen skal gå gennem de somaliske farvande, eller også må rederierne sejle syd om Afrika. Formand for Søfartens Ledere, Peer Bøje Brandenborg kan ikke forstå medlemmerne skal gamble med deres frihed og risikere 3 måneders gidseltagning ved Somalia. En aftale om frivillig og omkostningsfri afmønstringsret er foreløbig afvist af Danmarks Rederiforening.
 
Seneste kapringer
Til morgen meddeler de store nyhedsbureaer at flere skibe er meldt kapret på det seneste, Der tales om fragtskibe fra Iran, Grækenland, Thailand og Grækenland.
Politiken/ritzau, 19/11 06.44, http://politiken.dk/udland/article599796.ece
 
Indisk krigsskib sænker piratfartøj
Krigsskibet "INS Tabar" som er sendt til Adenbugten for at beskytte indiske fragtskibe har sprængt og sænket et moderskib for pirater, hvorefter pirater sejlede væk i to speedbåde, meddeler den indiske flåde.
 
Nordens kvartalsregnsklab
Topchef Carsten Mortensen offentliggør til morgen et regnskab med forventet tilbagegang. Der ventes et overskud før skat på 133 millioner dollar, med en omsætningsbaggrund på 945 millioner dollar. For hele 2008 ventes overskud på 837 milliner dollar og en omsætning på 3,8 milliarder dollar. I 2009 ventes overskuddet at blive halveret og omsætningen skrumpe til 2,3 milliarder dollar.
 
Resultatet for de 3 første kvartaler:
Omsætning: 3491 3173 1883
Resultat før skat: 729 738 498
Nettoresultat: 718 727 481
Resultatforventninger for hele 2008 nedjusteres til niveau 800-880 millioner dollar.
 
Kæmpe spareplan hos Neptune Orient Line
Omkring 1.000 afskediges svarende til nedskæring af arbejdsstyrken med 9,1%. Tilpasningen vil primært ske ved nedskæringer i Nordamerika og antallet af skibe mellem Europa og Asien reduceres med 25%, samtidig med reduceringer i ruterne over Stillehavet.
 
Lodsfartøj på grund
En lodsbåd fra lodseriet Danpilot gik mandag efter midnat på grund i Københavns Nordhavn på vej retur efter at have sat en lods af på et skib. Årsagen til ulykken kendes endnu ikke og ingen er kommet til skade.
 
Usagligt at afskedige en medarbejder som siger hold kæft til chefen
Landsretten har tildelt en medarbejder en godtgørelse på 1 måneds løn. Han var blevet afskediget for i andres påhør at have sagt "åh, hold da kæft" til chefen. Dommen understreger at der er vidt spillerum for den sprogbrug en medarbejder kan bruge over for arbejdsgiveren.
 
Bente Sorgenfrey formand for nordisk fagbevægelse
Formanden for FTF i Danmark Bente Sorgenfrey, skal fra årsskiftet overtage formandsposten i de nordiske fagbevægelsers organisation NFS.
 
Snøleri i Arbejdsskadestyrelsen
Det er ikke lykkedes Arbejdsskadestyrelsen at opfylde målsætninger for sagsbehandling hverken i 2006 eller 2007. Baggrunden er angiveligt et forsøg på at afvikle en bunke ophobede sager. Rigsrevisionen vil nu følge med i om det lykkes i 2008. Konkret påpeges det at det er uacceptabelt at det varer mere end 28 dage at videresende en anke til Ankestyrelsen i 21% af sagerne hvor der ikke er behov for at indhente yderligere oplysninger.
 
HK klager over jobportal for de unge og smukke
Datingportalen BeautifulPeople.dk blev lanceret i 2003 og vakte dengang forargelse fordi kun en fjerdedel af dem som søgte optagelse, kom gennem nåleøjet. Det havde folkene bag hjemmesiden kalkuleret med som del af deres markedsstrategi. Nu forsøger de igen med en jobportal for de unge og smukke hvor virksomheder søger medarbejdere som har den "rigtige" alder og de "rigtige" kropsmål. Det huer ikke HK som mener jobportalen er diskriminerende, og Socialdemokratiets arbejdsmarkedsordfører Thomas Adelskob bakker op og håber HK anmelder hjemmesiden til politiet.
 
Så sandt som hvert eneste ord i Koranen
"Profeten Muhammed sagde: Hvis en flue falder ned i det du drikker, bør du dyppe den i drikken, og så smide fluen bort - for på den ene af sine vinger bærer den en sygdom, på den anden kuren." En ekspert som er brugt af Hamas-TV, Dr. Ahmad Al-Muzain, skulle have dokumenteret at den tyske kirke har brugt kæmpebeløb på at modbevise koranudsagnet. I stedet opdagede kirkens videnskabsmænd at påstanden var fuldkommen sand, og det skulle nu være udnyttet af den tyske medicingigant Bayer, til at fremstille en fem-pille kur mod AIDS. Koncernen gik angiveligt i aktion og etablerede store avlsgårde hvor der blev avlet fluer, og hvor man udnyttede verdens stærkeste antibiotika som kan udtrækkes af vingen på den ene side af fluen. Det er altsammen ganske videnskabeligt sandt, i følge den palæstinensiske videnskabsmand.
Jyllandsposten, 18/11 20.47, http://jp.dk/nyviden/article1517727.ece
 
Fra Folketingets dagsorden 19/11
(spørgetiden)
9) Til beskæftigelsesministeren af:
Yildiz Akdogan (S):
Kan ministeren være tilfreds med, at 92 pct. af den samlede barselorlov ifølge SFI-rapporten »Evaluering af den fleksible barselorlov« tages af kvinderne?
(Spm. nr. S 327, skr. begr.).
 
 
10) Til beskæftigelsesministeren af:
Yildiz Akdogan (S):
Hvordan mener ministeren, at en øremærkning af barselorloven til faderen kan blokere for et kulturskift i virksomhederne, som er nødvendigt for, at der skabes en generelt positiv stem ning omkring - og dermed opbakning til – mænd, der tager barsel?
(Spm. nr. S 328, skr. begr.).
 
 
11) Til beskæftigelsesministeren af:
Bjarne Laustsen (S):
Hvilke positive erfaringer med de kommunale jobcentre gør det klogt helt at kommunalisere den statslige arbejdsformidling, når der er tale om vidt forskellige grupper som f.eks. forsikrede ledige, syge og kontanthjælpsmodtagere?
(Spm. nr. S 375).
 
 
12) Til beskæftigelsesministeren af:
Bjarne Laustsen (S):
Kan ministeren give en garanti for, at det ikke bliver en økonomisk bombe under den kommunale økonomi, når hele beskæftigelsesindsatsen bliver kommunaliseret?
(Spm. nr. S 376).
 
 
13) Til beskæftigelsesministeren af:
Thomas Adelskov (S):
Hvad er årsagen til, at den statslige arbejdsformidling kommunaliseres, uden at der har været en høring og drøftelse med arbejdsmarkedets parter?
(Spm. nr. S 377).
 
Skoleskibet "Danmark"
Ankommet Las Palmas 15/10 1050z. Teoretisk del af værkstedsskole.
 
Valutakurser
100 USD = 604,56 DKK
100 Euro = 757,87 DKK
Danske Bank, 18/11, http://www.danskebank.dk/
 
 
Aktiekurser - slutkurser
(Børsen ikke opdateret 19/11)
D/S Torm: 74 (-3)
APM A-aktie: 30.000 (-1400)
APM B-aktie: 30.300 (-800)
D/S Norden: 153,25 (-3,25)
DFDS: 410 (-5)
Mols-Linien: 78,50 (+1,50)
Børsen, 18/11
 
THORA LUND
 
 
086



© Copyright CO-SEA
All rights reserved

Cookie- og privatlivspolitik

CO-SEA
Mose Allé 13
2610 Rødovre
Telefon: +45 36 36 55 85
Email: cosea@co-sea.dk

Åbningstider og kontaktpersoner
Du kan finde mere info omkring
kontoret og de ansatte her

DIS-Offshore på vej – endda med grønt lys fra Enhedslisten

-Lovforlaget er et rigtig godt eksempel på, hvad der kan lykkes, ...

Medsejlads hos DFDS og Fjord Line denne uge

Rejsesekretær Barno Jensen fra Metal Maritime indleder i dag sønd ...
bottom banner1