Mose Allé 13, 2610 Rødovre, telefon: +45 36 36 55 85, e-mail: cosea@co-sea.dk

KONTAKT:


CO-SEA

Mose Allé 13
2610 Rødovre
Telefon: +45 36 36 55 85
Email: cosea@co-sea.dk

Åbningstider og kontaktpersoner
Du kan finde mere info omkring kontoret og de ansatte her: 

Gå til kontor CO-Sea

Nyhedsmail

Få tilsendt vores nyheds-
mail med oversigt over
de seneste nyheder.
DAGEN
18/11-2008 10.00
18/11-2008
CO-SØFART KALENDER
 
Ole Philipsen - ferie
 
FRA MEDIER
 
Saudisk supertanker kapret
Somaliske pirater kaprede lørdag det største skib indtil nu, saudiske "Sirius Star", 450 sømil sydøst for den kenyanske havneby Mombasa. Positionen er langt fra den somaliske kyst. I følge den amerikanske flåde er piraterne ved at sejle skibet til den somaliske kyst med 25 besætningsmedlemmer fra: Kroatien, Storbritannien, Flippinerne, Polen og Saudi Arabien.
 
"Sirius Star" som er på 318.000 ton, ejes af Saudi Aramco og sejler under Liberia-flag. Det er 3 gange så stort som et hangarskib udtaler en talsmand for den amerikanske flåde. Kapringen fik de ellers faldende oliepriser til at stige med 2 procent. Tankeren er lastet med to millioner tønder olie, som er mere end Saudi-Arabiens daglige olieeksport.
Berlingske Tidende/ritzau/AP, 17/11 16.42, http://www.berlingske.dk/article/20081117/verden/811170401/
 
Et kæmpestort skib er nu set ud for den somaliske havneby Eyl og det formodes at være supertankeren.
 
Vi er kystvagter - ikke pirater
Piraterne langs kystlinien i det forarnede og krigshærgede Somalia, er blevet landets nye helte. Centeret er havnebyen Eyl som er stort set utilgængelig for omverdenen. Mens det meste af resten af landet henligger i ruiner og ødelæggelse efter to årtiers krige, så er Eyl præget af nye bygninger, firehjulstrækkere, bærbare computere og satellittelefoner. Ifølge de lokale så er hele byens økonomi baseret på pirateri. Byboerne beder for piraterne og en ged slagtes hver gang en mission startes. En række restauranter er skudt op for at servere mad for de kaprede søfolk der behandles som de værdifulde ofre de er. Pigernes længsel er at blive gift med en pirat, og de unge drenge vil være pirater når de er færdige med skolen. Piraten Bile Wadani som er interviewet til The Independent og Information, fortæller at hans drømme som dreng var at blive fisker som familietraditionen foreskrev, men de industrielle trawlere fra Europa ødelagde næringsvejen for de lokale. Somalias kystlinie er den længste i Afrika og rig på fisk, og her opererer trawlere fra over 16 forskellige nationer, herunder også fra EU-lande som sejler under bekvemmelighedsflag. Det var ødelæggelsen af det lokale fiskeri som førte til fremkomsten af piratvirksomheden, og Bile Wadani insisterer på at blive kaldt kystvagt med større ret til de omstridte farvande end de fremmede. Selvom udenlandske krigsskibe gør livet som pirat vanskeligere, så vil vil de ikke lade sig kyse, og er klar til langdistanceangreb så langt som til Yemens kyst.
Daniel Howden, Information, 17/11, side 4-5
 
Rykker sydpå
Den britiske ekspert Roger Middleton fra Chatham House, mener ikke piraterne vil lade sig afskrække uanset hvor mange krigsskibe der kommer til det enorme havområde. Dertil er chancen for jackpot for stor. Piraterne kommer også fra et land hvor man alligevel risikerer at blive skudt om man har gjort noget ulovligt eller ej. Krigsskibenes mandat er også for ringe, fordi de kun må skyde i selvforsvar og som hovedregel ikke kan bringe piraterne for en domstol (Frankrig har som eneste land arresterede pirater som skal for domstolen). Nick Davis fra Anti-Piracy Maritime Security Solution mener farvandet ud for Kenya kan blive lige så farligt som de somaliske farvande. Det vil gøre opgaven med at standse pirateriet endnu sværere.
Information, 17/11, side 5
 
"Absalon's" besætning budt velkommen hjem
Mange gæster var med da Danmarks Rederiforening mandag bød besætningen fra "Absalon" velkommen hjem efter 3 måneders indsats i Task Force 150. Direktør for rederiforeningen Peter Bjerregaard afgav velkomsttalen. SOK's chef, kontreadmiral Nils Wang omtalte det følsomme emne om de frigivne pirater som han ofte var spurgt om. "Vi blev slået tre felter tilbage" og det var frustrerende fordi episoden demonstrerede den internationale afmagt, men på det mere strategiske plan fik vi "rykket en hel globus frem", fordi vi nu kan trække i førertrøjen når det gælder om at få andre til at forstå nødvendigheden af internationale løsninger. "Absalons" besætning er nu afløst af besætningen fra "Esbern Snare" som planmæssigt skal overgive kommandoen til Tyskland i januar 2009, hvorefter "Absalon" skal hjem.
Maritime Danmark, 17/11 20.07, http://www.maritimedanmark.dk/?Id=3035
 
Brand i "Maersk Newport"
En brand lørdag kl. 01.25 under kaj i Algeciras, udviklede sig så voldsomt at besætningen måtte forlade skibe og tre slæbebåde med vandkanoner oversprøjtede skibet i flere timer. Brandfolk fik adgang til skibet efter en halv time. Branden opstod i forbindelse med svejsearbejde hvor der gik ild i en trykflaske med acetylen. Skibet kunne senere lørdag efter tømning af lasten sejle i dok ved egen kraft.
Maritime Danmark/Xomal Galicia.es, 17/11 13.22, http://www.maritimedanmark.dk/?Id=3032
 
Lauritzen: Nedtur efter optur
2008 bliver et rekordår for rederiet, men nu skal nogle år med lavindtjening ses i øjnene udtaler adm. direktør Torben Janholt, som mener at raterne nu er ved at nå bunden, og at dansk søfart generelt er godt rustet til at komme ud på den anden side af krisen. Værste symptomer nu er at bankerne ikke længere sikrer betaling mellem køber og sælger og at det kinesiske marked svækkes. Også Clipper er dybt berørt af krisen og bebuder nu at en del af flåden skal skæres fra.
Børsen, 18/11, side 10-11
 
''Et af verdens største rederier lægger skibe op
Japanske Mitsui OSK er startet med at lægge nogle af deres største skibe op og leder efter bugt i Filippinerne til oplægningen. Rederiet sejler med alle slags råvarer og overvejer også at skrotte flere bulkskibe.
Maritime Danmark/The Gazette, 17/11 09.18, http://www.maritimedanmark.dk/?Id=3029
 
Color Line skal afskedige 66 medarbejdere
I de senere år er antallet af færger reduceret fra 10 til 4 og samtidig skal booking, internet- og lagersystemer effektiviseres. Det betyder farvel til 66 medarbejdere blandt de ansatte i 4 lande. Hvor mange af de 66 som er blandt de 160 danske ansatte vides endnu ikke, men det er meddelt at der også skal fyres i Hirtshals.
 
Ingen løfter til danske havne
Mandag deltog Lars Barfoed i Danske Havnes konference "Havne i forandring" hvor han talte om regeringens infrastrukturplaner, men uden at han ville sige eller love noget, udover at regeringens udspil vil være færdigt sidst i november. De 175 deltagere ventede ellers spændt på en reaktion til deres CO2-nedbringende havnepakke til 2,7 milliarder kroner. Det er et slagtilbud, sagde formanden for Danske Havne, Fredericias borgmester Uffe Steiner Jensen.
 
Grenå Havn fik initiativprisen
På havnekonferencen i Fredericia overrakte transportminister Lars Barfoed Danske Havnes Initiativpris 2008 til Grenå Havn, med begrundelsen at havnen har været udfarende og opsøgende i at finde nye transportløsninger og fordi havnen bidrager positivt til at mindske CO2-udledningen.
Nakskov, Grenaa, Esbjerg og CMP var de nominerede havne til prisen.
Maritime Danmark, 18/11 08.27, http://www.maritimedanmark.dk/?Id=3039
 
Udvikling i Hanstholm Havn
Omkring 30 aktører drøftede havneudvikling i Hanstholm på Hotel Hanstholm, og trods udfordringer var der optimisme fordi fiskeriet går bedre end nogensinde og havnens beliggenhed nærmest Norge må også kunne udnyttes bedre. Der er nu nedsat 4 arbejdsgrupper med fokusering på: fiskerihavn, færgehavm, transporthavn og andre initiativer. Sloganet "Viljen til Hanstholm" er ændret til "Viljen til Hanstholms udvikling". Der er lanceret nye hjemmesider hvor arbejdsgrupperne har fået særligt afsnit til kommunikation.
 
Havneterminalern i Nuuk er lukket
På grund af storm er havneterminalen og vejen langs containerterminalen lukket.
Royal Arctic Line, 17/11, http://www.ral.dk/
 
Rapport fra opklaringsenheden
"Redegørelse om Virginiaborgs oliespild .
Opklaringsenheden har udarbejdet en redegørelse om en olieforurening, der skete den 6. oktober 2008 i forbindelse med bunkring af det hollandske skib VIRGINIABORG. Skibet var opankret i Aalbæk bugt, og modtog bunkers fra den svenske bunkertanker DANA. Forureningen var forårsaget af en lækage i én af VIRGINIABORGs bunkers tanke, der havde udviklet sig fra en tidligere kontaktskade."
Søfartsstyrelsen, 17/11, http://www.dma.dk/sw23821.asp
 
Luksusyacht på tilbud
En yacht på 164 fod som var sat til salg for 27 millioner euro er nu udbudt med rabat på 71 millioner kroner hvis der kan gives håndslag inden der er gået 30 dage. Salgslysten tilskrives finanskrisen.
 
Søfartens Ledere - fagblad 9-2008
Indhold:
* Blandt isbjørne og indlandsisen
* Danmarks lodser
* Et farvel og god dag
* En maritim gazelle springer ud - igen
* Efteråsseminar 2008
* Om malariamedicin og bivirkninger
* Få styr på agressionerne
* Simulatoren er guld værd
* Kvinder ønsker sig machomænd til jul
 
Manden burde finde sig i at mødom ikke var intakt
En domstolskendelse i Frankrig som medgav at en muslimsk mand ikke burde skulle tåle, at hustruens mødom ikke var intakt, på trods af at hun havde forsikret det forud for indgåelse af ægteskabet, er blevet omstødt af en appeldomstol. Hustruen accepterede annulleringen af ægteskabet. Advokater for begge parter støttede efterfølgende at annulleringen skulle være retsgyldig. Dommen har givet anledning til stor opstandelse i Frankrig hvor både præsidenten og hans muslimskfødte justitsminister støttede den oprindelige dom om omstødelse, som altså nu er omgjort af appelretten.
 
Skoleskibet "Danmark"
Ankommet Las Palmas 15/10 1050z. Teoretisk del af værkstedsskole.
 
Valutakurser
100 USD = 604,14 DKK
100 Euro = 757,77 DKK
Danske Bank, 17/11, http://www.danskebank.dk/
 
Aktiekurser - slutkurser
D/S Torm: 74 (-3)
APM A-aktie: 30.000 (-1400)
APM B-aktie: 30.300 (-800)
D/S Norden: 153,25 (-3,25)
DFDS: 410 (-5)
Mols-Linien: 78,50 (+1,50)
Børsen, 18/11
 
THORA LUND
085



© Copyright CO-SEA
All rights reserved

Cookie- og privatlivspolitik

CO-SEA
Mose Allé 13
2610 Rødovre
Telefon: +45 36 36 55 85
Email: cosea@co-sea.dk

Åbningstider og kontaktpersoner
Du kan finde mere info omkring
kontoret og de ansatte her

DIS-Offshore på vej – endda med grønt lys fra Enhedslisten

-Lovforlaget er et rigtig godt eksempel på, hvad der kan lykkes, ...

Medsejlads hos DFDS og Fjord Line denne uge

Rejsesekretær Barno Jensen fra Metal Maritime indleder i dag sønd ...
bottom banner1