Mose Allé 13, 2610 Rødovre, telefon: +45 36 36 55 85, e-mail: cosea@co-sea.dk

KONTAKT:


CO-SEA

Mose Allé 13
2610 Rødovre
Telefon: +45 36 36 55 85
Email: cosea@co-sea.dk

Åbningstider og kontaktpersoner
Du kan finde mere info omkring kontoret og de ansatte her: 

Gå til kontor CO-Sea

Nyhedsmail

Få tilsendt vores nyheds-
mail med oversigt over
de seneste nyheder.
DAGEN
14/11-2008 10.00
14/11-2008
CO-SØFART KALENDER
 
Ole Philipsen - møde i Ankenævnet og ferie
Ole Strandberg - 11.00 møde hos DFDS
John Ibsen - ferie til 17/11
 
FRA MEDIER
 
Modstridende meldinger om seneste kapringsforsøg med dræbte pirater
I følge Danmarks Radio kan nyheden fra AFP og The Guardian - (således som den stadig gengives i flere medier) - om at endnu et Clipper-skib har været involveret i et kapringsforsøg, ikke bekræftes. Det skulle imidlertid være korrekt at der har været tale om et kapringsforsøg mod Panama-registrerede britiske HMS "Powerful", og at episoden hvor britiske marinere efterfølgende skød og dræbte 2 pirater skete efter afværgelse af dette kapringsforsøg. Danmarks Radio citerer SOK og at NATO's generalsekretær efterfølgende har rost den britiske flåde.
 
D/S Norden finder situationen i Aden Bugten skandaløs
Det er skandaløst at verdenssamfundet ikke kan beskytte skibsfarten i området, mener Norden som besejler området i gennemsnit en gang om ugen. Rederiet har implementeret en række særlige sikkerhedsprocedurer, men forstår ikke at verdenssamfundet ikke kan skabe sikkerhed, og situationen er grotesk for mindre og langsomme skibe. Skibe som Nordens egne med en betydelig størrelse og en fart på 14 knob eller mere har mere betryggende forhold og en acceptabel risikoprofil. Det er udtalelser fra Senior Vice President Lars Lundegaard, som videre oplyser at rederiet følger anbefalinger fra Danmarks Rederiforening og også udbetaler dobbelt hyre til de søfarende ved passage af området.
Borsen.dk/Nyhedsbureaet Direkt, 13/11 16.45, http://borsen.dk/invester/nyhed/144959/
 
Danmarks Rederiforening
Udtalelserne fra Norden bakkes op af underdirektør i Danmarks Rederiforening, Jan Fritz Hansen, som tilføjer at det nærmest er blevet en hel industri ved Somalia at kapre skibe.
Politiken/ritzau, 14/11 07.11, http://politiken.dk/erhverv/article597839.ece
 
Lavere priser hos Mols-Linien
Rederiet fjerner olietillægget på 100 kroner for en personbil som følge af fald i oliepriser, vurdering af prisudvikling fremover, og bestemt også den aktuelle konkurrencesituation på transportmarkedet (Storebæltforbindelsen), siger kommunikationschef Christian Hingelberg fra Mols-Linien.
Borsen.dk/Nyhedsbureaet Direkt, 13/11 13.24, http://borsen.dk/transport/nyhed/144933/
 
Torm forventes at opjustere
Kvartalsregnskab offentliggøres 21. november, og i følge analytikerne kan man forvente at Torm vil opjustere forventningerne på grund af gode høje produkttankrater og et forrygende tredje kvartal. "Hvis man lægger to og to sammen, kan man hurtigt se, at Torm har tjent utrolig godt i tredje kvartal" siger Jacob Pedersen i Sydbank, som også er sikker på at rederiet for tiden ser sig skarpt omkring efter opkøb i det billige marked.
 
Forventninger til Norden
Onsdag kommer kvartalsregnskabet for tredje kvartal med forventet tilbagegang i forhold til samme periode sidste år. Regnskabs-pessimismen skyldes kollaps af tørlastmarkedet. Alligevel forventes tredje kvartal at ende med et overskud før skat på 133 millioner USD, skabt på baggrund af en omsætning på 945 millioner USD. For hele 2008 ventes overskud på 837 mil USD. I 2009 venter analytikerne markant tilbagegang.
 
Ønsker at ændre nybygningsaftaler
Norden vil hvis det er muligt at blive enige med værfterne, gerne ud af nogle af de aftaler om nybygninger der er indgået mens markedet buldrede i plus. Der er kontraheret 35 nybygninger hvortil kommer ca. 50 nybygninger som er aftalt i langtids-charter. Norden understreger dog at de er troværdige handelspartnere og kun ønsker genforhandlinger hvor det kan være fordelagtigt for begge parter.
Maritime Danmark/Lloyd's List/Tradewinds/Forbes.com, 13/11 12.30, http://www.maritimedanmark.dk/?Id=3003
 
Nye olielicenser til Mærsk
Fire licenser til boring af olie i den britiske del af Nordsøen, er givet til Mærsk Oil North Sea UK.
Epn.dk/RB-Børsen, 13/11 11.21, http://epn.dk/industri/energi/article1512666.ece
 
APM Terminals
Det hurtigtvoksende selvstændige APM-selskab viste høj vækst i det netop offentliggjorte kvartalsregnskab, men Nils Smedegaard Andersen forudsiger at den globale situation vil betyde langsom fremdrift i 2009. Alligevel vil der stadig åbnes nye terminaler og der vil fortsat blive investeret. Selskabet har hovedkontor i Haag hvorfra 60 containerrederier over hele verden serviceres. I perioden 2007-2011 forventes der en samlet investering på 37 milliarder kroner, og de store investeringer skjuler delvist at APM Terminals skaber det største overskud hos Mærsk.
Børsen, 14/11, side 16
 
The Bryde Circus
En kreditor som har penge tilgode i flere af de håndværksvirksomheder som Bryde har hevet ud af Bristen Gruppen og videregivet til sin kone, kræver nu at handlen må gå tilbage. Advokaten som repræsenterer den pågældende kreditor oplyser, at handlen er imod den aftale som eksisterer mellem parterne så længe gælden eksisterer. Kreditoren har tosdag sendt en konkursbegæring afsted mod Bristen Gruppen.
 
Brydes nære partner Brian Petersen er nu erklæret personlig konkurs af skifteretten i Holbæk.
 
Roskilde Bank har opsagt sit engagement med Bristen Gruppen, og Bristen Gruppen er nu sat under administration af kreditorerne. Bankens engagement i selskabet var på 18 millioner kroner. Steen Bryde ønsker ikke at oplyse om han selv eller selskabet allerede er erklæret konkurs: "Det er fuldstændigt ligegyldigt, det er hamrende ligegyldigt, det er hamrende uinteressant", siger Steen Bryde.
 
Det står nu klart at Steen Bryde ikke vil kunne indfri aftalerne om at købe ca. 30% af aktierne i Nordic Tankers til den lovede overpris. Aktieindehaverne har nu indledt et formaliseret samarbejde for at finde andre købere. Samtidig opfordres Bryde til at trække sig fra formandsposten i selskabet, Revisoren og tidligere direktør i finanshuset Capinordic, mener at rederiet bør sælge alle skibe og nybygninger i den kommende periode over 6-9 måneder, og derefter udbetale overskuddet til aktionærerne.
Børsen, 14/11, side 4
 
Dansker hædret af IMO
"FN’s søfartsorganisation hædrer dansker med Den Internationale Maritime Pris
Ved en ceremoni i London i går aftes fik tidligere kontorchef i Søfartsstyrelsen Jørgen Rasmussen overrakt Den Internationale Maritime Pris for 2007. Overrækkelsen blev foretaget af generalsekretæren for FN’s søfartsorganisation (IMO). Prisen tildeles hvert år en person, der har haft en væsentlig indflydelse på IMO’s arbejde og international søfart. "
Søfartsstyrelsen, 13/11, http://www.dma.dk/sw23798.asp
 
Lindø-værftet på vej til normalitet
Efter en større kranulykke som blokkede værftet søndag, var 800 timelønnede nu tilbage i arbejde torsdag, og i dag ventes det at alle 1000 timelønnede er i gang igen.
 
Slagsmålet om værftet i Fredericia
Borgerne støtter værftet, siger værftet på baggrund af at Capacent Epinion har lavet en undersøgelse som viser at 72% er "mest enige i at opsigelsen af værftet ikke er i orden, og at Fredericia kan lave byudvikling, selvom værftet bliver liggende på havnen". Værftet har tidligere indsamlet 12.000 underskrifter mod tvangsflytningen, og værftsejer, skibsbygger Thomas Andersen, siger nu at byrådet og Realdania må gå i dialog med værftet.
 
Stor forskel på sygefravær for ensartede grupper
For kommunalt ansatte kan der være forskel i sygefraværet for samme personalegruppe fra kommune til kommune på op til 2-300 procent. Professor Kurt Klaudi Klausen fra Syddansk Universitet mener ikke der bør kunne konstateres så store forskelle mellem kommunerne, og forklarer det med arbejdskultur eller dårlig ledelse. En kultur om at det f.eks. er i orden at være sygemeldt selvom man er rask, er det vanskeligt at ændre påpeger han. Ledelsen skal være retningsførende og den enkelte medarbejder skal "spille med".
Dansk Arbejdsgiverforening, 13/11, http://agenda.da.dk/default.asp
Til gengæld kunne en nyhed på 3F's hjemmeside d. 11/11, som citerede et forskningsprojekt med over 14.000 deltagere, konstatere at det var noget vrøvl når beskæftigelsesministeren (eller andre) snakker om et stigende sygefravær blandt danskerne. Vi er nøjagtig lige så "syge" som vi har været for 20 og 30 år siden, og det betyder i gennemsnit 7-8 dage om året for mænd, og 9-10 for kvinder.
 
Verdensrekord i tab af penge
Casinoejer, hotelejer m.m.v. ejer Sheldon Adelson, som ofte har optrådt blandt de ti rigeste i USA, har mistet ca. 30 milliarder dollar i år, svarende til 93% af sin formue. Wall Street Journal har omregnet det til 7.000 kroner i sekundet. Også andre storrige har tabt ufattelige formuer. Warren Buffet således 96 milliarder kroner og Bill Gates 72 milliarder kroner.
 
Kampen om at være foran med forslag til rygeforbud
Til næste år skal rygeloven forværres, og i kampen om at være de første og fremmeste med front-forslag, ønsker Socialdemokratiet nu totalt rygeforbud på alle skoler, og herunder også nedlæggelse af de rygerum hvor lærerne i dag kan ryge en klam smøg i et lille aflukke. Rygeforbuddet skal også gælde efterskoler og ungdomsskoler (Sundhedsministeren holder en bred dør vidt åben for alle forslag, og rygere må nok se frem til en øde ø for at få lov at ryge en pibe tobak i rigtig fred).
 
Besøg i moske kan koste flertallet for Odense-borgmester
Dansk Folkeparti som med et mandat i Odense Byråd udgør tungen på vægtskålen, er blevet så sure på den konservative borgmester Jan Boye, fordi han tillod sig et høflighedsvisit i byens moske og til overmål har udvist interesse for en stormoske, at de har meddelt at han herefter må søge støtte fra forslag til forslag. Beslutningen er truffet efter bl.a. et stormøde i partiet tidligere på måneden.
Berlingske Tidende/ritzau, 13/11 20.09, http://www.berlingske.dk/article/20081113/danmark/811130417/
 
Sådan kan vi også dø "for tidligt"
Det kan nu regnes ud i minutter og sekunder, centimeter for millimeter, hvordan vi dør "for tidligt" hvis den såkaldte bodegamuskel vokser. F.eks. kan det godtgøres at uanset BMI, så vil risikoen for "for tidlig død" blive øget med 17% for mænd og 13% for kvinder, for hver 5 centimeters udvidelse af livvidden (sommetider kan man undres over hvordan man overhovedet kan lykkes at blive født levende, når al risiko for at dø "for tidligt" bliver lagt sammen).
 
Uddrag fra Søfart nr. 46
Danmarks Rederiforening: Danmark bør fortsætte pirat-indsats
Den danske deltagelse i den internationale flådestyrke ved Somalia slutter med udgangen af januar næste år. -Det er meget vigtigt, at Danmark fortsat er til stede med en flådeindsats i farvandene ved Somalia også i 2009. Det synspunkt vil vi markere over for myndigheder og politikere, siger Peter Bjerregaard, direktør i Danmarks Rederiforening. Han påpeger videre, at der er behov for flere flådefartøjer i området, hvor Clipper Groups »CEC Future« blev kapret i fredags.
 
Nyt slag om Nordic Tankers
Den tidligere bestyrelse i Nordic Tankers gør klar til et nyt slag om rederiet, men mener nu, at den bedste løsning for rederiet, meget vel kan være en afvikling. Imens følger den nære samarbejdspartner, Zacchello Group, udviklingen tæt og med en vis bekymring. Zacchello ejer fire skibe sammen med Nordic Tankers i et joint venture.
 
Bendt Bendtsen tilbage i det maritime
Fhv. økonomi- og erhvervsminister Bendt Bendtsen er blevet tilknyttet Den Danske Maritime Fond, hvor han skal deltage i fondens arbejde. -Jeg skal blandt andet promovere fonden og deltage i de projekter, som fonden arbejder med, fortæller Bendt Bendtsen, der er glad for, at han gennem arbejdet i fonden kan opretholde forbindelsen til Det Blå Danmark.
 
Norden sælger i dårligt marked
Trods et elendigt second hand marked har D/S Norden solgt tre bulkcarries i løbet af den seneste uges tid. Der er dermed tale om nogle af de første bulkcarriers, der er handlet efter flere uger med nærmest total stilstand på markedet. Manglen på aktivitet har gjort det nærmest umuligt at fastsætte det øjeblikkelige markedsniveau, men det store fald i markedet ser ud til at have barberet rundt regnet 40 mio. USD af salgsprisen per skib i forhold til toppen af markedet tidligere i år.
 
Landstyret sikrer kontinent-færge
Det færøske landsstyre har sammen med en offentlig udviklingsfond tilført for 66 mio. kr. ny kapital i det kriseramte Smyril Line. Samtidig har det færøske rederi besluttet at droppe Hanstholm som dansk anløbshavn til fordel for Esbjerg i 9 af årets 12 måneder. Med den delvise flytning kommer Smyril Line tættere på Esbjerg-virksomheden Blue Water Shipping, der i dag ejer hele cargo-delen i rederiet.
 
Generationsskifte og gode tider i Copenship
På trods af dårlige tider i tørlastmarkedet kradser krisen ikke hos operatørvirksomheden Copenship. Tværtimod er Copenship på vej mod sit bedste resultat nogensinde. Og det i et jubilæumsår og midt i et generationsskifte, der betyder farvel til et par af dansk shippings grand old men. Kernen i Copenships forretning har altid været Østafrika og virksomheden har i årenes løb fået specialiseret sig i flere interessante nicher.
 
»Absalon« i Aden Golfen
Det danske krigsskib »Absalon«, der deltager i piratbekæmpelsen i Aden Golfen, skiftede i søndags besætning. Søfart var om bord under skibets ophold i Djibouti, Afrika, og fulgte lørdagens officielle arrangement, hvor den afmønstrende besætning blandt andet fik tildelt medaljer. Danmark varetager indtil først i januar ledelsen af Task Force 150. Den del af opgaven løses af Søværnets Taktiske Stab, der med kontreadmiral Per Bigum Christensen som styrkeschef også har base om bord på det danske skib.
4 sider i det trykte blad med følgende overskrifter:
-Medaljer og stor tak til besætningen på »Absalon«
-Om piratjagten: »The Golden Moment« er helt afgørende
-Spændt som en fjeder
 
Fra Folketingets dagsorden 14/11
"L 48. Lovforslag fremsat af beskæftigelsesminister Claus Hjort Frederiksen. Forslaget vedrører lov om arbejdsmiljø og indfører bl.a. en fordobling af bøder ved overtrædelser, der har medført dødsfald eller alvorlig personskade, påbud om midlertidige sikkerhedsforanstaltninger i forbindelse med undersøgelsespåbud samt implementering af dele af byggepladsdirektivet og maskindirektivet."
 
Skoleskibet "Danmark"
Ankommet Las Palmas 15/10 1050z. Teoretisk del af værkstedsskole.
 
Valutakurser
100 USD = 610,70 DKK
100 Euro = 757,82 DKK
Danske Bank, 13/11, http://www.danskebank.dk/
 
Aktiekurser - slutkurser
D/S Torm: 78,50 (+1,50)
APM A-aktie: 31.100 (+1500)
APM B-aktie: 31.000 (+1400)
D/S Norden: 152,50 (-3)
DFDS: 410 (+37)
Mols-Linien: 78 (-3)
Børsen, 14/11
 
THORA LUND
083



© Copyright CO-SEA
All rights reserved

Cookie- og privatlivspolitik

CO-SEA
Mose Allé 13
2610 Rødovre
Telefon: +45 36 36 55 85
Email: cosea@co-sea.dk

Åbningstider og kontaktpersoner
Du kan finde mere info omkring
kontoret og de ansatte her

Medsejlads hos DFDS og Fjord Line denne uge

Rejsesekretær Barno Jensen fra Metal Maritime indleder i dag sønd ...

ITF advarer norsk regering i Color Line-sagen

Globalt er den norske regering nu også kommet i modvind med forsl ...
bottom banner1