Mose Allé 13, 2610 Rødovre, telefon: +45 36 36 55 85, e-mail: cosea@co-sea.dk

KONTAKT:


CO-SEA

Mose Allé 13
2610 Rødovre
Telefon: +45 36 36 55 85
Email: cosea@co-sea.dk

Åbningstider og kontaktpersoner
Du kan finde mere info omkring kontoret og de ansatte her: 

Gå til kontor CO-Sea

Nyhedsmail

Få tilsendt vores nyheds-
mail med oversigt over
de seneste nyheder.
DAGEN
13/11-2008 10.00
13/11-2008
CO-SØFART KALENDER
 
Ole Philipsen - ferie
John Ibsen - ferie til 17/11
 
FRA MEDIER
 
Krigsskibe forhindrede piratangreb mod Clipper-fragtskib
Den russiske flådes presseservice oplyser til AP, at et Clipper-fartøj blev angrebet med automatvåben og forsøgt bordet, men blev jaget på flugt af det russiske flådefartøj "Neustrashimy" og den britiske fregat "Cumberland". Det vides ellers ikke meget om historien, og ej heller hvornår det foregik.
 
SOK udtaler at den hurtige og kontante indgriben fra krigsskibe som ikke er del af den fælles FN-styrke i Taskforce 150, er tegn på en fantastisk udvikling i kampen mod piraterne. Det viser at flere lande er parat til at tage part i et fælles ansvar, og det er rigtig dejligt når der bliver reageret på nødopkald fra alle skibe, siger presseofficer Jesper H. Lynge fra SOK. Skibet som blev angrebet var Bahama-registrerede "Powerful".
 
Tre pirater skudt efter angrebet
Efter angrebet onsdag på Clipper-skibet "Powerful", kom britiske kommandosoldater i gummibåde, som kredsede omkring et Yeminitisk flaget formodet piratskib, i ildkamp med piraterne, hvorved 2 pirater blev skudt mens resten overgav sig. En tredje pirat døde senere af skudsår. Piratfartøjet blev beslaglagt.
Maritime Danmark/The Guardian, 13/11 08.54, http://www.maritimedanmark.dk/?Id=3001
 
Havn erobret af oprørere i Somalia
Den islamistiske oprørsgruppe "Shabaab", som tidligere på året indtog havnebyen Kismayo, har nu overtaget kontrollen med havnebyen Merka, 90 kilometer syd for hovedstaden Mogadishu.
Politiken/ritzau, 12/11 10.13, http://politiken.dk/udland/article596805.ece
 
Danmark overtager kommandoen for minerydningsstyrke
Fra den 13. januar og 13 måneder frem vil kommandoen for NATO's Stående Minerydningsstyrke, blive overtaget af danske THETIS, som vil være støtte- og forsyningsskib for de seks minerydningsfartøjer som indgår i styrken. Besætningen på VÆDDEREN-A klargøres til lejlighedsvise afløsninger af besætningen på THETIS. Minerydningsstyrken vil operere i Middelhavet og omkring den engelske kanal.
 
Krigsmateriel hentes op til overfladen ved Kalø Vig
Dykkere fra Søværnets minørkorps henter lige nu kassevis med granater og våben som blev dumpet under 2. verdenskrig op til overfladen i sejlrenden ved Kalø Vig. De gamle sprængstoffer er stadig intakte og kan aktiveres ved et uheld, f.eks. af dykkere eller skibe som kaster anker. Det vil tage 5 år at finkæmme hele området og efterfølgende fortsætter arbejdet i en sikkerhedszone rundt om sejlrenden.
 
Sømand skyld i russisk ubåds-ulykke
Gasulykken på den russiske ubåd "Nerpa" som kostede 20 mennesker livet, skyldtes at et besætningsmedlem uden tilladelse og uden grund udløste brandslukningssystemet. Sømanden har erkendt forholdet.
Politiken/ritzau/AFP, 13/11 07.15, http://politiken.dk/udland/article597264.ece
 
Mærsk-regnskabet
Så kom det længe ventede og stærkt forhåndsdiskuterede kvartalsregnskab fra Mærsk. Herunder pluk fra nyhedsstrømmen:
 
Tal
De første 9 måneder af 2008 var indtjeningen 17,7 milliarder efter skat, og det er 3,3 milliarder mere end sidste år og 1 milliard mere end analytikerne forventede. Aktiekursen steg umiddelbart med 3,5% efter offentliggørelsen. Forventninger til hele 2008 er nedjusteret en anelse fra 20-23 milliarder til 20-22 milliarder. Omsætningen for de 9 måneder har været 231,4 milliarder mod 205,4 milliarder samme periode sidste år.
 
Svært at forudsige 2009
Regnskabsdirektør Per Møller udtaler at det er ren hovedpine at forudsige udviklingen for 2009, og at selskabet skal være så omstillingsparate som overhovedet muligt.
 
Opdaterende specificerende nyheder fra Business.dk:
 
Periodemeddelelsen fra Mærsk:
 
Bedre end forventet mener Jyske Bank
 
Det er olien i Qatar som gør forskellen
Olieproduktionen sikrer indtjeningen hos Mærsk, og særlig produktionen fra den lille oliestat Qatar trækker op med en stor produktionsstigning i 2008. Mærsk producerer olie i 5 lande. Indtil 2007 var Nordsøen det vigtigste område, men blev overhalet af Qatar i 2007. I 2008 ventes resultatet efter skat for udvinding i Qatar at passere 10 milliarder og vil dermed repræsentere ca. halvdelen af hele koncernens resultat.
Børsen, 13/11, side 8-9
 
Smedegaard tilfreds og andre positive
Også Mærsk Line får positive ord med på vejen, fordi containerforretningen formåede at vise fremgang trods et stærkt presset marked, og det er godt klaret skriver koncernchefen. Den generelle tilfredshed måles i en fremgang for nettoresultatet på 39%. Jyske bank peger på oliepriser og olieproduktion som bidrager til resultatet og finanshuset Chevreux mener koncernen står relativt stærkt når der skrues ned for verdensøkonomien. Smedegaard ruster sig til optimering og investeringsprojekter i 2009 hvor der ventes rigtig hårde markedsvilkår.
 
APM Terminals flytter hovedkvarter i USA
Flytningen sker fra Charlotte i North Carolina til Portsmouth i Virginia. Flytningen begrundes i langsigtet strategi, og den nye terminal i Portmouth som viser det bedste indenfor innovation. I Portmouth forhandler Mærsk om skatterabat og støtte til uddannelse af personale.
 
D/S Norden sælger 3 tørlastskibe
Salget vil totalt indbringe 85,8 millioner USD, og overskuddet ved salget vil være 15,5 millioner USD. Skibene er: "Nord Sun", "Nordholt" og "Nord Saturn". Overlevering sker i slutningen af 2008 og første kvartal 2009.
 
Danske rederier skal være miljørigtige
Skibstrafik er dobbelt så forurenende som flytrafik, og nu er Miljøministeriet og de danske rederier gået sammen i et partnerskab der skal nedbringe forureningen fra danske skibe. I begyndelsen af 2009 skal der konkrete aftaler på bordet og miljøminister Troels Lund Poulsen foreslår eksempelvis partikelfiltre eller katalysatorer. Det antages at kunne beregnes at 60.000 personer globalt set dør "for tidligt" på grund af forureningen fra skibsfarten, og f.eks. København er stærkt ramt.
Pressemeddelelse fra Miljøministeriet/Danmarks Rederiforening, 12/12, http://www.danmarksrederiforening.dk/pdf/PMMst1108.pdf
 
Aktieværdien i Nordic Tankers stiger 25%
Nyhedsrygterne om at formand Steen Bryde er hurtigt og sikkert på vej mod konkurs, har vendt udviklingen af aktiekursen fra sit frie fald med 58% til et værdihop opad med 25%. Stigningen kan muligvis skyldes at den stadig igangværende kamp om selskabet har fået investorer til at formode at der er flere værdier i selskabet end ellers antaget.
 
Skibsfarten i tal
Udlagt på Danmarks Rederiforenings hjemmeside er nu publikationen "Skibsfarten i tal november 2008". PDF-fil, 19 sider.
Danmarks Rederiforening, 12/11, http://www.shipowners.dk/pdf/NOV2008_dk.pdf
 
Søsikker nr. 3 - oktober 2008
Indhold:
* Hvordan trives du til søs?
* Ny mand i rådet
* Nearmiss synliggør sikkerhedsudfordringerne
* Jævnlige runderinger giver sikkerhedsarbejdet konkret indhold
* MSSM 2008
* Valg af sikkerhedssko
* Åbne kurser i efteråret 2008 og foråret 2009
Søfartens Arbejdsmiljøråd, 12/11, http://www.seahealth.dk/publikationer/soesikker/
 
Danske fiskeres formand afgået ved døden
I en alder af 63 år er Flemming Kristensen, formand for Danmarks Fiskeriforening, pludselig afgået ved døden efter 4 år på formandsposten. Han har været markant frontfigur for foreningen både nationalt og internationalt ved bl.a. EU-forhandlinger.
 
Nærskibsfart skaber milliardværdier i Norge
En undersøgelse fra analysefirmaet DNV viser at nærskibsfarten i Norge genererer en værdiskabelse til det norske samfund på 17 milliarder årligt. I Norge transporteres 45% af godstransporten indenlandsk pr. skib, medens det tilsvarende tal i Danmark er 20%. Rapportem efterlyser langsigtet strategi til fremme af sektoren og noterer behov for forbedringer i interaktion mellem skib og havn. Undersøgelsen konkluderer at det vil være mere effektivt at satse på langt flere havne end de nuværende få transporten er koncentreret på. Rapportens konklusioner er helt på linie med Danske Havnes anbefalinger om satsning på en blå motorvej.
Maritime Danmark/Danske Havne, 12/12 14.30, http://www.maritimedanmark.dk/?Id=2993
 
Beskæftigelsen i træindustrien styrtdykker
Træ-Industri-Byg - TIB, kan konstatere at beskæftigelsen i træindustrien er i frit fald. Industrigruppeformand Flemming Andersen mener det er bydende nødvendigt at der tages politiske initiativer for at få sat gang i byggeriet igen. Først og fremmest er det producenter af byggematerialer som er hårdt ramt.
CO-Industri/Erhvervsbladet.dk, 12/11, http://www.co-industri.dk/sw42653.asp
 
OK at afbilde Jesus med kæmpe stådreng
Et kunstcenter i England havde valgt at udstille en skulptur med en gruppe stærkt erotisk opstemte mænd, hvor Jesus befandt sig i midten. En gruppe kristne med Emily Mapfuwa i spidsen, anlagde konsekvensmæssigt privat sag ved domstolene for at bremse udstillingen af den forargelige figur. Den offentlige anklager har nu afvist sagen, bl.a. med begrundelsen at et skilt ved indgangen til udstillingen advarede publikum, og herudover fordi der tilsyneladende ingen forargelse har været i udstillingsperioden fra september 2007 til januar 2008. På hjemmesiden herunder kan der findes link til et billede af den pågældende skulptur (og man advares mod at blive forarget).
 
Udtalelser Bush fortryder
Det er tid at gøre status for den snart afgående amerikanske præsident, som har samlet på godt og skidt efter hans egen mening i et interview med CNN. Et af de budskaber præsidenten fortryder, er da han en måned efter Iraq-krigens begyndelse stillede sig an på et amerikansk krigsskib med et banner hvorpå der stod "Mission accomplished".
 
Skoleskibet "Danmark"
Ankommet Las Palmas 15/10 1050z. Teoretisk del af værkstedsskole.
 
Valutakurser
100 USD = 610,28 DKK
100 Euro = 757,61 DKK
Danske Bank, 12/11, http://www.danskebank.dk/
 
Aktiekurser - slutkurser
D/S Torm: 77 (-7)
APM A-aktie: 29.600 (-1200)
APM B-aktie: 29.600 (-1200)
D/S Norden: 155,50 (-12)
DFDS: 373 (-37)
Mols-Linien: 81 (-5)
Børsen, 13/11
 
THORA LUND
082



© Copyright CO-SEA
All rights reserved

Cookie- og privatlivspolitik

CO-SEA
Mose Allé 13
2610 Rødovre
Telefon: +45 36 36 55 85
Email: cosea@co-sea.dk

Åbningstider og kontaktpersoner
Du kan finde mere info omkring
kontoret og de ansatte her

DIS-Offshore på vej – endda med grønt lys fra Enhedslisten

-Lovforlaget er et rigtig godt eksempel på, hvad der kan lykkes, ...

Medsejlads hos DFDS og Fjord Line denne uge

Rejsesekretær Barno Jensen fra Metal Maritime indleder i dag sønd ...
bottom banner1