Mose Allé 13, 2610 Rødovre, telefon: +45 36 36 55 85, e-mail: cosea@co-sea.dk

KONTAKT:


CO-SEA

Mose Allé 13
2610 Rødovre
Telefon: +45 36 36 55 85
Email: cosea@co-sea.dk

Åbningstider og kontaktpersoner
Du kan finde mere info omkring kontoret og de ansatte her: 

Gå til kontor CO-Sea

Nyhedsmail

Få tilsendt vores nyheds-
mail med oversigt over
de seneste nyheder.
DAGEN
11/11-2008 10.00
11/11-2008
CO-SØFART KALENDER
 
Ole Philipsen - ferie
John Ibsen - ferie til 17/11
Christian Petersen - ITF Offshore møde Aberdeen
 
FRA MEDIER
 
Krav om løsesum for "Clipper Arctis Futura" nu fremsat
Direktør i Clipper Projects, Per Gullestrup, oplyser nu til Ritzau, at der er stillet konkret krav om løsesum for frigivelse af det kaprede skib. Rederiet vil af hensyn til besætningens sikkerhed ikke oplyse hvad kravet nærmere lyder på, men orienterer om at der nu er sendt et hold afsted for at tage vare på de pårørende. Der er ingen indikationer på overgreb mod nogen af besætningsmedlemmerne. Skibet var lastet med stål på vej til Batan i Malaysia.
 
Søfolk på kaprede skibe kan se frem til gennemsnitligt 35 døgn i piraternes vold
Det danske selskab "Risk Intelligence" kan oplyse at gennemsnitstiden for kapringer er 35 døgn og det er hvad besætningsmedlemmer kan se frem til, hvis alt går som det "plejer". Tallet er statistisk baseret på 454 besætningsmedlemmer fra 23 skibe som er frigivet i år. En enkelt kapring varede 211 dage. Stort set alle kan forvente at slippe fri med en alvorligt ubehagelig oplevelse i baggagen. I år er 3 døde, heraf 2 under kamp og 1 på grund af et hjertetilfælde. Forhandlinger om løsesum sker typisk via freelance-forhandlere som rederierne hyrer, og der kommer ofte falske løsesumskrav. Det gælder derfor om at få etableret en proof-of-line, og få beviser for det er de rigtige kaprere man er i forbindelse med. Selve løsesummens størrelse er et følsomt begreb, men den antages for tiden at ligge på ca. 1,5 millioner dollar.
 
Danmark må sige nej til deltagelse i EU-aktion mod pirateriet
EU's forsvarsministre vedtog mandag en fælles militær-aktion for at gribe ind mod pirateriet ved Somalia. På grund af forsvarsforbeholdet kan Danmark ikke deltage. Det forventes at en snes flådefartøjer deltager i aktionen, hvor der skulle være klare regler for hvordan der kan gribes ind over for piraterne.
 
Stor usikkerhed om Mærsk-regnskab
Onsdag d. 12. offentliggør Mærsk sit tredje kvartalsregnskab for 2008, og dette regnskab giver analytikere og andet godtfolk i den finansielle verden store panderynker. Det er særlig op- og nedjusteringer for det ene og det næste år hvor de økonomiske forudsigere har svært ved at finde en talrytme. Overordnet anses 2009 for at blive det sværeste år i rederibranchen, og et egentligt brugbart skøn for et 2009-resultat kan ikke ventes før til foråret 2009, men allerede i morgen ventes mange at sige mange ord.
Børsen, 11/11, side 6
 
Norfolk Line skærer ned
For anden gang i løbet af 6 måneder, skærer Mærsk-ejede Norfolk Line ned i sit rutenet. Denne gang er det en afgang i begge retninger mellem Vlaardingen og Felixstone. Der kan blive tale om yderligere reduceringer forlyder det fra rederiet, hvis markedet ikke bedrer sig i 2009.
Maritime Danmark/Lloyds List, 10/11 08.06, http://www.maritimedanmark.dk/?Id=2974
 
Mærsk har fortsat interesse i Hapag-Lloyd
Mærsk Line chefen Eivind Kolding udtalte mandag til det tyske dagblad Süddeutscher Zeitung, at opkøbet af Hapag Lloyd af tyske investorer, ikke bidrager til en nødvendig konsolidering af containerbranchen. Mærsk vil ikke udelukke at et køb af det tyske rederi kan komme på tale, måske om et par år når konjunkturerne har bedret sig. 2009 bliver vanskeligt, men der håbes på 2010 som et forløsende år.
 
Mols-Linien accellererer udvikling mod naturgas
Det kan vare 18-20 måneder, men så er det også muligt at hurtigfærgerne kan sejle på naturgas, siger adm. direktør Preben Wolff, som oplyser at der kan skæres 30% af CO2-udledningen væk ved overgang til naturgas på "Mai" og "Mie Mols". Der skal bygges store tankanlæg på Sjællands Odde hvor gassen skal opbevares flydende ved en temperatur på minus 164 grader. Der forventes tilladelse til byggeriet om senest 6 måneder. På "Mai" og "Mie" skal der blot nye brændstoftanke til, medens der kræves ombygning af motorerne på "Max Mols" før konvertering kan ske. Rederiet ønsker at udvide driften med et søsterskib til "Max Mols", og for øjeblikket ledes der målrettet.
 
Trafikministeren til færgemøde på Bornholm
Lars Barfoed har takket ja til en invitation fra Bornholms Passagerforening, om deltagelse i den årlige generalforsamling d. 16. marts. Mødet vil blive åbent for alle interesserede, og passagerforeningen vil tage "helt fordomsfrit" imod den nye minister, udtaler foreningsformand Bjørn Carlsen. Foreningen vil på mødet bl.a. argumentere for sin hovedtanke om superfærger ejet af staten, med en rute mellem Rønne og Kastrup.
Bornholms Tidende, 10/11, side 1
 
Urimelige takststigninger på SamsøTrafikken
Enhedslisten mener trafikministeren er arrogant når han ikke mener takststigninger på 19% over 3 måneder er urimelige, fordi de er i overensstemmelse med kontrakten. Samsø Kommune har fornylig protesteret til Folketing og Trafikstyrelse over prisstigninger op mod 50% over få år, til skade for øens udvikling. Enhedslisten forfølger nu sagen med spørgsmål til ministeren.
Bornholms Tidende, 10/11, side 4
 
Historisk aftale mellem Kina og Taiwan
Der er indgået en aftale som tillader fragtskibe at sejle mellem Kina og Taiwan og som indeholder særlige regler for toldfrihed. Samtidig intensiveres både passager- og fragtflyvinger over Taiwan-strædet.
Maritime Danmark/Fyens.dk, 10/11 14.42, http://www.maritimedanmark.dk/?Id=2977
 
Mere sjæl på de gamle kuttere
Journalistelev Astrid B. Kristensen har taget temperaturen hos besætningen på det nye inspektionsfartøj "Knud Rasmussen", som primært sejler ved Grønlands vestkyst. Besætningen er glade ved de større forhold, at skibet kan være længere tid på havet og at tykkere is kan brydes. Men sjælen og hyggen fra de gamle kuttere savnes helt klart. "Det er som at komme fra et hyggeligt landhus og ind i et nyt moderne betonbyggeri", udtaler marinespecialist Anders Hurtigkarl.
 
Volumenfald hos Neptune Orient Lines
Fra 20. september til 1. oktober faldt containerrederiets volumen af 40-fods containere med 1%, i forhold til samme periode året før. Til gengæld steg omsætningen pr. container med 9% til 3.186 dollar pr. feu.
 
APM-olieproduktion i Nordsøen falder stadig
Oktober i år gav en gennemsnitlig dagsration på 228.400 tønder råolie fra DUC's 14 oliefelter, mod 272.000 tønder samme periode sidste år. I september i år var dagsgennemsnittet 241.100 tønder.
 
Steen Bryde sælger virksomheder til sin kone
Bristen Gruppen, som er ejet af Steen Bryde og hans partner Brian Petersen, har solgt syv håndværkervirksomheder ud af virksomheden. Salget er sket til Brydes kone for 85,5 millioner kroner, som hun dog ikke skal have op af indkøbstasken, fordi hendes selskab, Proaktiv Håndværk ApS, overtager tilsvarende pantsikret gæld fra de syv virksomheder. Bryde og Brian Petersen træder samtidig ud af de syv bestyrelser. Håndværkervirksomhederne betegnes som sunde, og er ikke involveret med den del af Bristen Gruppen som har bøvl med kreditorerne.
 
Der planlægges modkup i Nordic Tankers
Ex-bestyrelsen i tankskibsrederiet forsøger nu at skaffe tilstrækkelig opbakning til en ny ekstraordinær generalforsamling, med henblik på at omgøre Steen Brydes kup fra april i år. Der skal opbakning fra 10% af stemmerne for at få indkaldt til en ekstraordinær generalforsamling. Ex-bestyrelsen tror at der er ved at være støtte fra mange aktionærer, som ikke længere tror på de reelle udsigter til at få den lovede overpris for deres aktier ud af Bryde. Ex-formanden Mogens Buschard er optimistisk, men nervøs for hvad Bryde kan nå at udrette af katastrofer for redertiet forinden.
 
Lindøværftet tæt på kriseplan og nedlukninger
Danmarks sidste store skibsværft kæmper i denne tid for overlevelse. Senest er det meldt ud at der skulle nye ordrer i hus inden udgangen af 2008, hvis værftet skulle kunne overleve, og det er næppe sandsynligt det lykkes taget den internatioanle økonomiske situation i betragtning. Der er 3.000 arbejdspladser på værftet, hvortil kommer 3.000 ansatte hos underleverandører. Værftet forsøger nu at finde en ny rolle som producent af alt andet end skibe. Hvis det besluttes ikke at indgå nye kontrakter om skibsbyggeri, vil sidste mand lukke og slukke i 2010/2011. De seneste år har underskuddet ligget omkring en milliard kroner, og i år forventes et underskud på 300-500 millioner kroner.
 
Virksomheder med resultatløn klarer sig bedst
Erhvervsorganisationen DI har lavet en undersøgelse blandt medlemsorganisationerne, som viser at virksomheder som aktivt anvender resultatløn, klarer sig langt bedre end andre i det skærpede konkurrencemiljø på det internationale marked. De tjener flere penge og er bedre rustede. Produktiviteten ligger ca. 10% højere end i virksomheder hvor resultatløn ikke anvendes.
 
Jobcentrene skal være 100% kommunale
Som led i finanslovforhandlingerne er der indgået delaftale mellem regeringen, Dansk Folkeparti og Liberal Alliance. I dag er ansvaret for jobcentrene delt mellem staten og kommunerne, men fra 1. august 2009 skal centrene helt være et kommunalt ansvar.
 
Formand for A-kassernes Samvirke, Morten Kaspersen, mener at en kommunalisering kan få uheldige konsekvenser. F.eks. kan kommunerne lave kassetænkning i jobformidling og aktiveringsindsatsen, og jobcentrenes viden om arbejdsmarkedets udvikling og behov kan forsvinde. Kommunalisering kan betyde at der udvikles et videns-tomrum i forhold til arbejdsmarkedets behov, og i følge Kasper Mortensen vil a-kasserne få en mere fremtrædende rolle fremover, fordi kasserne bliver de eneste med et landsdækkende overblik.
 
Målløs fagbevægelse
"Ubegribeligt, usagligt og en bjørnetjeneste for de ledige" udtales det fra Dansk Metal om kommunaliseringen af jobcentrene. Både arbejdsmarkedspolitikken og de ledige bliver tabere i det kommunale politiske spil. Når kommunerne skal lægge budgetter, så bliver det vanskeligt at forestille sig en prioritering af arbejdsmarkedsindsatsen, fremfor skoler, børnehaver og plejehjem. Kim Them Serup fra Dansk Metal advarer om at der nu vil blive etableret en kunstig opdeling af arbejdsmarkedet i 98 arbejdsmarkeder. Lizette Risgaard, næstformand i LO siger "Helt banalt får kommunerne nu en økonomisk interesse i at reservere job til deres egne ledige i stedet for at finde de bedste til det enkelte job".
 
Dagpengereform ikke på denne side af et valg
I følge beskæftigelsesministeren skal vi nu ikke forvente der sker nye forsøg på at forringe vores dagpengelov på denne side af et folketingsvalg, uanset Arbejdsmarkedskommissionen afslutter med en endelig rapport til foråret. Frederiksen siger at tilbagemeldinger fra andre partier ikke giver "håb", og "Socialdemokratiet nægter jo at anerkende den her problemstilling".
 
Forlod kødgryderne med en flaske cognac under armen
En svensk kok på restaurant Kronborg Havbad forlod en stuvende fuld restaurant torsdag aften efter en telefonopringning som meddelte, at han og hans søn havde vundet 17 millioner i svensk hestevæddemål. Ægteparret som ejer restauranten måtte overtage arbejdet, men mener de selv ville have gjort det samme, og morskaben på restauranten ville ikke tage ende. Og så lige op til jul med alle julefrokosterne. "Ja, vi skulle nødig miste flere af vores medarbejdere lige nu, og derfor har jeg også forbudt hele personalet at spille på noget som helst før den 1. januar", lyder det i en latterkaskade fra kromutter.
Politiken/Helsingør Dagblad, 10/11 09.20, http://politiken.dk/indland/article595669.ece
 
Skoleskibet "Danmark"
Ankommet Las Palmas 15/10 1050z. Teoretisk del af værkstedsskole.
 
Valutakurser
100 USD = 593,25 DKK
100 Euro = 757,68 DKK
Danske Bank, 10/11, http://www.danskebank.dk/
 
Aktiekurser - slutkurser
D/S Torm: 91 (+3,50)
APM A-aktie: 33.700 (+1400)
APM B-aktie: 33.700 (+1200)
D/S Norden: 188 (+12)
DFDS: 415 (-5)
Mols-Linien: 89 (+7,50)
Børsen, 11/11
 
THORA LUND
080



© Copyright CO-SEA
All rights reserved

Cookie- og privatlivspolitik

CO-SEA
Mose Allé 13
2610 Rødovre
Telefon: +45 36 36 55 85
Email: cosea@co-sea.dk

Åbningstider og kontaktpersoner
Du kan finde mere info omkring
kontoret og de ansatte her

DIS-Offshore på vej – endda med grønt lys fra Enhedslisten

-Lovforlaget er et rigtig godt eksempel på, hvad der kan lykkes, ...

Medsejlads hos DFDS og Fjord Line denne uge

Rejsesekretær Barno Jensen fra Metal Maritime indleder i dag sønd ...
bottom banner1