Mose Allé 13, 2610 Rødovre, telefon: +45 36 36 55 85, e-mail: cosea@co-sea.dk

KONTAKT:


CO-SEA

Mose Allé 13
2610 Rødovre
Telefon: +45 36 36 55 85
Email: cosea@co-sea.dk

Åbningstider og kontaktpersoner
Du kan finde mere info omkring kontoret og de ansatte her: 

Gå til kontor CO-Sea

Nyhedsmail

Få tilsendt vores nyheds-
mail med oversigt over
de seneste nyheder.
DAGEN
10/11-2008 10.00
10/11-2008
CO-SØFART KALENDER
 
Ole Philipsen - ferie
John Ibsen - ferie til 17/11
Christian Petersen - ITF Offshore møde Aberdeen
 
FRA MEDIER
 
Dansk ejet fragtskib kapret udfor Somalia
Skibet sejler under Bahama-flag og der er ingen danskere blandt de 13 besætningsmedlemmer. Skibsnavnet er "CEC Future".
 
Rederiet Clipper ejer skibet som var på vej fra Mellemøsten til Asien. Angiveligt var skibet advaret mod at passere strædet hvor der i år har været 81 pirat-angreb og 32 kaprede skibe. Lige nu er 11 skibe og mere end 200 besætningsmedlemmer i piraternes vold.
 
Det 4.980 GT store fragtskib "CEC Future" blev kapret 50 sømil øst for Aden. Skibet er bygget i 1994 på Århus Flydedok. Rederiet vil gøre alt hvad muligt er for at garantere besætningens sikkerhed. Det vides ikke hvor mange pirater der er ombord.
Maritime Danmark/Clipper, 8/11 14.34, http://www.maritimedanmark.dk/?Id=2971
 
Lørdag eftermiddag har kaptajnen bekræftet til rederiet at besætningen, 11 russere, en georgier og en ester, har det godt. Mandskabet nåede kun at sende alarm til rederiet da skibet blev kapret og nu ventes på et udspil fra piraterne. Pirateriet ved Somalia er nu blevet så stort et problem at det kan påvirke verdenshandelen hvis ikke der findes en løsning siger direktør Per Gullestrup fra Clipper. En løsningsmulighed kunne være konvojsejlads medens en sekundær løsning kunne være "at gå efter piraterne, hvor de er", siger direktøren.
 
Flere besætningsmedlemmer har fået lov at ringe hjem og fortælle familien at de er i god behold, men der har på den anden side endnu ikke været kontakt mellem rederiet og piraterne. Besætningen kan fortsætte deres daglige rutiner, og der er rigelige forsyninger ombord af mad, vand og brændstof.
Maritime Danmark/Clipper, 10/11 09.26, http://www.maritimedanmark.dk/?Id=2975
 
Svitzer sejler ikke længere gennem Aden Bugten
Fredag oplyste Mærsk-ejede Svitzer, at rederiets skibe fremover undgår farvandet ud for Somalia, og i stedet sejler rundt om Kap det Gode Håb. Begrundelsen er at skibene sejler forholdsvist langsomt og har lavt fribord, hvilket gør dem særlig sårbare for piratangreb.
 
Svitzer bekræfter at det er en bekostelig affære at sejle rundt om Sydafrika alternativt til at bruge Suez-kanalen - sejltiden er ca. 3 uger længere, men Svitzer oplyser at personalets sikkerhed er altafgørende for rederiet. I februar blev "Svitzer Kosakov" kapret og først frigivet efter 1 måned, angiveligt mod en løsesum på 700.000 dollar. Kommunikationschef Jens Viby Mogensen vil ikke udtale sig om varigheden af den nye beslutning, men siger at "farvandet i Aden Bugten er p.t. så farligt at besejle at der skal ske en væsentlig sikkerhedsforbedring før vi ændrer vores beslutning".
Maritime Danmark, 7/11 12.33, http://www.maritimedanmark.dk/?Id=2964
 
Ulykke på russisk atom-ubåd kostede 20 mennesker livet
Mindst 20 omkom og lige så mange blev såret ved en ulykke forårsaget af fejl i brandslukningssystemet. Den russiske atom-ubåd deltog i en flådeøvelse i Stillehavet da ulykken skete og der var 208 mand ombord. Ifølge en talsmand fra flåden, er der ingen skade sket på selve ubåden, og der har heller ikke været konstateret stråleudslip.
 
Smyril Line reddes af den færøske stat
Rederiet er flagskib for den færøske turisme, men der skulle aligevel en voldsom ophidset debat til, før det natten til lørdag stod klart, at den færøske stat vil redde Smyril Line på målstregen til en betalingsstandsning. Staten indskyder en straks-kapital på 65 millioner kroner og overtager 60% af aktiekapitalen.
 
Rederiet Erria investerer i Vietnam
Det unge rederi satser på stabilitet og sikkerhed for investorerne. Siden nytår er aktiekursen faldet med knap 20%, men det er langt mindre end øvrige rederiers aktiefald (Mærsk -35, Torm -47, Nordic Tankers -57). Erria har bl.a. investeret i et 34% ejerskab af Saigon Shipping Company og hermed ejerskabet over to varehuse i Ho Chi Minh City. Vietnam er netop nu i den finansielle globale krise, et af de få lande med høj økonomisk vækst.
Børsen, 10/11, side 10
 
D/S Orion skal måske sejle igen
Rederiet har en pengekasse, men ingen skibe, og det skal der måske nu ændres på. Egenkapitalen er på 8 millioner dollar og det sidste halvårsregnskab gav et overskud på 500.000 dollar mod et underskud i tilsvarende periode sidste år på 300.000 dollar. Af regnskabet fremgår at rederiet nu aktivt ser sig om i markedet efter tonnage, med passende hensyntagen til den globale økonomiske situation.
Maritimer Danmark/Euroinvestor.dk, 8/11 09.28, http://www.maritimedanmark.dk/?Id=2968
 
Arktiske isbrydere leveres fra asiatiske værfter
Singapore-værftet Keppel Singmarine, har leveret nummer to isbryder til russiske Lukoil. Skibene skal arbejde for olietankskibe i Barentshavet. De er konstrueret til at kunne arbejde under ekstreme temperaturforhold ned til minus 45 grader og klare sig gennem is op til 1,7 meters tykkelse.
Maritime Danmark, 9/11 09.00, http://www.maritimedanmark.dk/?Id=2970
 
Containerkunst
Royal Arctic Line har tidligere haft succes med projekt "Moving Art" og ideen har nu bredt sig til Asien, hvor Emirates Shipping Line har fået udsmykket 37 containere af 38 kunstnere. Projektet har hjemsted i Hong Kong under navnet "ArtContainer" og der hører et net-baseret tracking system til, så det er muligt at følge containerne på deres færd. På RAL's hjemmeside kan man finde links til både tracking-system og projektets hjemmeside.
 
Rapport fra opklaringsenheden
"Kollisionen mellem Gotland Carolina og Conti Harmony i det Indiske Ocean
Den 19. april 2008 kolliderede det dansk flagede produkttankskib GOTLAND CAROLINA med det cypriotisk flagede containerskib CONTI HARMONY i Det indiske Ocean.
Begge skibe fik betydelige skader over vandlinien, men begge skibe kunne for egen kraft sejle til reparationshavn. Der skete ingen personskade, og der var ingen havforurening som følge af ulykken."
Søfartsstyrelsen, 7/11, http://www.dma.dk/sw23769.asp
 
TV-interview med Steen Bryde
I TV-indslag på Børsen-TV forklarer Bryde hvad hans planer var for at skabe penge og glæde til aktionærerne i Nordic Tankers, hvis han ellers havde fået den magt til forandring han havde bedt om. Link til interview kan findes via linket herunder.
 
Brydes selskab begæres konkurs
Brydes ejendomsselskab Bristen Gruppen er i store problemer, og en kreditor har nu indleveret en konkursbegæring. Der er mindst 125 andre selskaber som har penge til gode i Bristen Gruppen. Bryde har tidligere erklæret at selskabet ingen problemer havde med sine kreditorer, men det viser sig at selskabet har store problemer med en kraftig belånt ejendomsportefølge.
 
Kastevinde forårsagede store skade på Lindø-værftet
Søndag eftermiddag væltede en 80 meter høj kran og en anden kørte af skinnerne. Portalkranen var i færd med at flytte nogle elementer da den begyndte at rulle og de ca. 20 bremser kunne ikke stoppe den. og blev alle brændt af. Kranen rullede 3-400 meter og det fik undervejs konsekvenser for andre kraner. Ingen mennesker er kommet til skade men alle timelønnede bliver nu sendt hjem i nogle dage. Værftets energiforsyninger af afbrudt og der skal skabes overblik over skaderne.
 
B&W skibsværft kunne have givet overskud i dag
Det er budskabet i en bog fra tidligere værftsdirektør Jens Stephensen. En ni måneder lang dødskamp frem til lukningen i foråret 1996 var forårsaget af mangel på likviditet, men værftet kunne sagtens konkurrere med de bedste i Østen. "Timer pr. ton" er et effektivitetstal for værfter, og da B&W lukkede var tallet her 16 timer, mod 14 på det bedste i Østen, medens europæiske værfter i gennemsnit lå på 45.
 
Danske Havnes Initiativpris 2008
17. november overrækker Lars Barfoed prisen på en havnekonference i Fredericia om "Havne i forandring". En dommerkomite har nomineret 4 havne til prisen:
Nakskov Havn - for stor kraftanstrengelse for udvidelse og uddybning af en lille havn.
Grenå Havn - for konkrete og bæredygtige resultater med at flytte gods fra vej til sø
Esbjerg Havn - for arbejde med at skabe optimale faciliteter for vindmølleindustrien
Copenhagen-Malmö Port - for indsatsen for krydstogtsturismen
 
Ugebrevet A4, nr. 38
Indhold:
* Værsgo Fogh - her er din jobplan
* Danmark er blevet mere borgerligt
* Unge parkeres på plejehjem
* Obama har bjergtaget danskerne
* Tosprogede børn skal have mere støtte
* Tidsånden udstiller en træt statsminister
* Ventetider holder sygemeldte væk fra jobbet
* Aur pair-ordningen er maskeret løntrykkeri
Ugebrevet A4, 10/11, http://www.ugebreveta4.dk/
 
Konjunktur og arbejdsmarked uge 45
Indhold:
* Fortsat stigning i tvangsauktioner og konkurser
* Stort potentiale i at få familieforsørgede indvandrerkvinder i beskæftigelse
* Rekordhøj indvandring til Danmark
* Fald i antallet af sygedagpengemodtagere, bl.a. på grund af regelændringer
* EU-kommissionen: Lavere vækst og større arbejdsløshed i EU i de kommende år.
* Offentligt overskud i Danmark - næststørst i Europa
* Nøgletalstabel
 
Skoleskibet "Danmark"
Ankommet Las Palmas 15/10 1050z. Teoretisk del af værkstedsskole.
 
Valutakurser
100 USD = 599,45 DKK
100 Euro = 757,58 DKK
Danske Bank, 7/11, http://www.danskebank.dk/
 
Aktiekurser - slutkurser
D/S Torm: 87,50 (+1)
APM A-aktie: 32.300 (+700)
APM B-aktie: 32.500 (+500)
D/S Norden: 176 (+6,50)
DFDS: 420 (+7)
Mols-Linien: 81,50 (-3)
Børsen, 10/11
 
THORA LUND
079



© Copyright CO-SEA
All rights reserved

Cookie- og privatlivspolitik

CO-SEA
Mose Allé 13
2610 Rødovre
Telefon: +45 36 36 55 85
Email: cosea@co-sea.dk

Åbningstider og kontaktpersoner
Du kan finde mere info omkring
kontoret og de ansatte her

DIS-Offshore på vej – endda med grønt lys fra Enhedslisten

-Lovforlaget er et rigtig godt eksempel på, hvad der kan lykkes, ...

Medsejlads hos DFDS og Fjord Line denne uge

Rejsesekretær Barno Jensen fra Metal Maritime indleder i dag sønd ...
bottom banner1