Mose Allé 13, 2610 Rødovre, telefon: +45 36 36 55 85, e-mail: cosea@co-sea.dk

KONTAKT:


CO-SEA

Mose Allé 13
2610 Rødovre
Telefon: +45 36 36 55 85
Email: cosea@co-sea.dk

Åbningstider og kontaktpersoner
Du kan finde mere info omkring kontoret og de ansatte her: 

Gå til kontor CO-Sea

Nyhedsmail

Få tilsendt vores nyheds-
mail med oversigt over
de seneste nyheder.
DAGEN
29/10-2008 10.00
29/10-2008
CO-SØFART KALENDER
 
John Ibsen - ferie til 3/11
 
FRA MEDIER
 
"Absalon" skal lære Yemenitterne at bekæmpe smuglere
Udover at bekæmpe pirateri, er en anden hovedopgave for Task Force 150 at hjælpe de lokale kyststater med områdets udfordringer, herunder ikke mindst smugleri. For at opfylde den del af missionen, vil "Absalon" i den kommende tid gennemføre en øvelse med Yemens kystvagt. Som en afsluttende del af øvelsen, skal "Absalon" spille rollen som smuglerskib der sender små hurtiggående både ind mod kysten. Operationen har fået navnet "Goal Keeper".
 
Heavy-liftskib mistede liftskib i Atlanten
Medens heavy-liftskibet "Ancora" var på vej fra den amerikanske Golf til danske og engelske farvande med liftskibet "Titan 1" som dækslast, blev det natten til søndag ramt af motorstop i dårligt vejr i Atlanterhavet. I hård bølgegang rev lasten, jack-up liftskibet "Titan 1", sig løs og røg udenbords for at gå til bunds i havet. Liftskibet var på vej til Siemens Wind Power og skulle fungere til service og vedligeholdelse af vindmøller ved Danmark og England, og var lejet frem til 31. december 2010.
Ejeren af "Titan 1" vil skaffe et erstatningsskib til Siemens og "Ancora" selv tog ikke skade. Efter uheldet kom maskineriet i omdrejninger og "Ancora" returnerede for værftsophold.
Maritime Danmark/Tradewinds, 28/10 12.02, http://www.maritimedanmark.dk/?Id=2892
 
Morgengave til Smedegaards hustru
Hustruen til topchefen hos Mærsk har fået 100 stk. a-aktiert foræret til en værdi af 2,78 millioner kroner. Det meddeler Mærsk i en fondsbørsmeddelelse.
 
Fjordlines første anløb af Hirtshals
Hirtshals bød velkommen da Fjordlines pax-færge "Bergensfjord" tirsdag morgen for første gang anløb Hirtshals efter flytningen fra Hanstholm. De handlende i Hirtshals glæder sig fordi en del af de norske passagerer undlader at tage bussen til Ålborg og handler ind lokalt. Bergensfjord ankommer også søndage og det har fået de handlende til at samles om krav til søndagsåbent i butikkerne.
 
Myter om A.P. Møller-Mærsk skal ændres til realfortællinger
Den nye kommunikationsdirektør i Mærsk, Steen Reeslev, som kommer fra Danske Bank og netop har rundet et halvt år i stolen hos Mærsk, ønsker at ændre fortællingen om verdensfirmaet, fra først og fremmest at være en fortælling om McKinney Møller selv, til at være en fortælling om den egentlige dybde og bredde af virksomheden. Mærsk har haft den holdning at man ikke skulle fortælle så meget om virksomheden og det let kunne blive til praleri, men så fortæller andre historien alligevel på deres fortællefacon. Gennem de sidste fem år har medie-dækningen handlet om personudskiftninger og lignende, men det har blot givet et forsimplet billede af den egentlige virksomhed. Hr. Møller og myten om den konservative Esplanade har fyldt det hele, konstaterer Steen Reslev.
 
Tørlastindekset under 1000
For få måneder siden kunne en Capesize bulkcarrier lejes ud for op mod 234.000 dollar om dagen. Nu er prisen nede på godt og vel 7.000 dollar og stadig flere skibe lægges op. Skibene kan heller ikke sælges til en fornuftig pris og de sidste uger er der slet ikke registreret handler med tørlastskibe.
Maritime Danmark/Hellenic Shipping, 29/10 08.58, http://www.maritimedanmark.dk/?Id=2898
 
Så gik luften ud af Steen Brydes ballon
Bestyrelsen i Nordic Tankers har besluttet at sløjfe dagsordenspunktet om ændring af rederiets formålsparagraf på den ekstraordinære generalforsamling fredag d. 31. oktober. Bestyrelsen henviser til den generelle fiansielle uro, samt at der ikke eksisterer aktuelle planer om at udnytte en udvidet formålsparagraf til investering i andet end shipping, som ellers var det erklærede formål.
 
Det er Nordea-bank som har blandet sig
"Sædvanligvis velunderrettede kilder" kan til Business.dk oplyse, at undskyldningen for at trække forslaget om vedtægtsændringer, nok snarest skal søges i pres fra storbanken Nordea. Banken har nemlig lån i rederiet for mere end 300 millioner kroner og er betænkelige ved udsigterne til investeringer i ejendomme og aktier. Banken har mulighed for at opsige sit lån med kort varsel. Tidligere var bankens tilgodehavende på over 650 millioner kroner, men det lykkedes Bryde at barbere gælden ned til 300, efter salget af to tankskibe. Den tidligere bestyrelsesformand for Nordic Tanker mener det er et held for småaktionærerne at Nordea stadig har penge til gode i rederiet.
 
"Villum Clausen" på det årlige værftsophold
I perioden 3. til 17. november vil hurtigfærgen dokke for den årlige messing-pudsning osv, og "Povl Anker" sættes ind på Rønne-Ystad-ruten som afløser.
 
Kadettogt med "Georg Stage" afsluttet
Hvert år efter grundskole kommer Søværnets officersaspiranter på et årligt togt med skoleskibet "Georg Stage". Der er ca. 60 aspiranter samt 3 sergenter fra sidste årgang som er påmønstret som kvartermestre. Formålet med togtet er at give aspiranterne en grundlæggende maritim uddannelse svarende til ubefaren skibsassistent. Hver årgang opkaldes efter en tidligere søhelt, og i år blev det Søren Norby som døde i kampe ved Firenze i 1530.
 
Voldsom politisk utilfredshed med IMO's miljøaftale
På IMO's netop afsluttede konference 6.-10. oktober, lykkedes det at blive enige om massiv nedbringelse af særlig svovludledninger fra skibsfarten. Den aftale mødes nu med voldsom kritik fra såvel politisk side som fra nærskibsfart. For det første stilles der spørgsmålstegn ved hvor vigtig svovludledninger overhovedet er i klimamæssig hensseende, og for det andet kritiseres det at aftalen ikke åbner plads for at prioritere andre og måske vigtigere klimahensyn, som f.eks. kan nås ved at anvende dragesejl eller andre nyere teknologier som ikke prioriterer spørgsmål vedrørende svovludledning. Både politikere og interesseorganisationer forsøger nu at formå EU-kommissionen til at stille sig i spidsen for krav om metodefrihed. Særlig passagerskibsrederier som DFDS, Stena Line, Scandlines m.v., vil blive hårdt belastede af kravene vedrørende svovludledninger i nærfarten. Merpris for brugbart brændstof løber op i 80-100%. Kravene til sejladsen i Nord- og Østersøen er 5 gange så strenge som i resten af verden, og det kan komme til at koste pax-ruter.
Børsen, 29/10, side 6-7
 
Østersøen skal hjælpes
Alle ni lande om Østersøen skal samles med henblik på at forbedre forholdene i et af verdens mest miljøbelastede havområder. Sveriges og Danmarks miljøministre har på et møde aftalt at de nu vil gå i spidsen for tiltag på området.
Politiken/ritzau, 29/10 07.45, http://politiken.dk/indland/article589678.ece
 
Søfartens Arbejdsmiljøråd
Trivlsel eller mangel på samme skal undersøges af Søfartens Arbejdsmiljøråd i en altomfattende temperaturmåling af de søfarende. Spørgeskema og praktiske informationer er nu lagt ud på rådets hjemmeside. Undersøgelsen er den første af sin art indenfor søfart og inkluderer alle personalegrupper og nationaliteter. Der er sikret fuld anonymitet. Spørgeskemaet er åbent for online besvarelse på foreløbigt dansk og engelsk. Fem yderligere sprogudgaver vil blive tilføjet. Der forventes evalueringer i løbet af foråret 2009.
 
Evne til at tiltrække arbejdskraft ringe på grund af topskat
I konkurrencen om at tiltrække højt kvalificeret arbejdskraft halter Danmark bagud for andre sammenlignelige økonomier. Revisionsfirmaet KMPG har gennemført en undersøgelse som viser, at medens indkomstskatten og særlig topskatten falder verden over, så har Danmark ikke bevæget sig ud af stedet de sidste 6 år når det gælder topskatteprocenten. Det kan få alvorlige konsekvenser for evnen til at skaffe abrejdskraft herhjemme konkluderer undersøgelsen. Undersøgelsen viser bl.a. at Bulgarien har den laveste skatteprocent i Europa med 10% som flad skat, en skatteprocent som er sat ned fra 24.
CO-Industri/Erhvervsbladet.dk, http://www.co-industri.dk/sw42440.asp
 
Dagpengereglerne
Dansk Folkeparti
Partiet er nu parat til at støtte regeringens ønsker om forringelser af dagpengeloven, på betingelse af tiltag som skal sikre at de arbejdsledige hurtigere kommer i varig beskæftigelse (måske gennem statsgaranterede job som i det gamle sovjetrussiske rige). Partiet fastholder til gengæld modvilje mod beskæringer af dagpengeperioden på 4 år. Forhandlingerne fortsætter i Finansministeriet i dag.
 
Claus Hjort Frederiksen og hans løfter
* 8/12-2005: "En afkortning af dagpengeperioden svarer til en nedsættelse af dagpengene og falder inden for regeringens løfter om ikke at røre satserne"
* 29/1-2006: "Vi siger også, at der ikke bliver tale om at indføre brugerbetaling eller afkorte dagpengeperioden".
* 31/5-2007: "Vi rører ikke ved dagpengeperioden".
Information, 28/10, forside
 
Skoleskibet "Danmark"
Ankommet Las Palmas 15/10 1050z. Teoretisk del af værkstedsskole.
 
Valutakurser
100 USD = 611,22 DKK
100 Euro = 758,54 DKK
Danske Bank, 28/10, http://www.danskebank.dk/
 
Aktiekurser - slutkurser
D/S Torm: 72,50 (+1)
APM A-aktie: 29.400 (+1400)
APM B-aktie: 29.200 (+1500)
D/S Norden: 144 (-2,50)
DFDS: 400 (0)
Mols-Linien: 65 (0)
Børsen, 29/10
 
THORA LUND
071



© Copyright CO-SEA
All rights reserved

Cookie- og privatlivspolitik

CO-SEA
Mose Allé 13
2610 Rødovre
Telefon: +45 36 36 55 85
Email: cosea@co-sea.dk

Åbningstider og kontaktpersoner
Du kan finde mere info omkring
kontoret og de ansatte her

DIS-Offshore på vej – endda med grønt lys fra Enhedslisten

-Lovforlaget er et rigtig godt eksempel på, hvad der kan lykkes, ...

Medsejlads hos DFDS og Fjord Line denne uge

Rejsesekretær Barno Jensen fra Metal Maritime indleder i dag sønd ...
bottom banner1